Ai siis ei voi olla hyvä äiti, jos on tupakoinut raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja novoihan
  • Ensimmäinen viesti
novoihan
En pystynyt lopettamaan tupakointia kuin seinään, vaan ekat pari viikkoa vähensin ja söin kuukauden nikotiinipurkkaa. Lopettaminen oli vaikeaa, mutta onneksi reilusti suurimman osan raskaudesta olin savuton. Mutta ehdottomasti lapseni olisi ansainnut puhtaan alun heti alusta, en valitettavasti siihen pystynyt, vaikka yritin :( . Savuton raskaus oli tavoitteeni. Mutta ajatteleeko joku oikeasti, että ei tämän jälkeen voi olla enää hyvä äiti?

"xxx"
No kyllä mä ton kuultuani ajattelen, että tuollainen äiti ei ole kypsä eikä kovinkaan suurilla älynlahjoilla paiskattu. Fiksu hoitaa tupakkariippuvuutensa hyvälle mallille jo ennen raskautumista. eli kun päätetään yrittää vauvaa, tehdään työ pohjatyö tupakoinnin lopettamiseksi. Jos ei siihen pystytä, niin sitten viimekädessä lopetetaan kun seinään kun raskaus on tärpännyt. Mutta se, että jatkaa päivääkään tupakointia tietäen olevansa raskaana, on säälittävää ja antamista periksi omille mielihaluille. Silloin kun on kyse lapsen terveydestä, pienikään riski ei ole oikeutettu ja vain hyvä äiti tämän ymmärtää. Nääs hyvä äiti kykenee näkemään lapsen terveyden tärkeämpänä kuin minkään syöpäkääryleen. Sinuna en kovin kylillä huutelis, että olet tupakoinut odottaessasi lastasi.

tsottsot
[QUOTE="xxx";23519531]No kyllä mä ton kuultuani ajattelen, että tuollainen äiti ei ole kypsä eikä kovinkaan suurilla älynlahjoilla paiskattu. Fiksu hoitaa tupakkariippuvuutensa hyvälle mallille jo ennen raskautumista. eli kun päätetään yrittää vauvaa, tehdään työ pohjatyö tupakoinnin lopettamiseksi. Jos ei siihen pystytä, niin sitten viimekädessä lopetetaan kun seinään kun raskaus on tärpännyt. Mutta se, että jatkaa päivääkään tupakointia tietäen olevansa raskaana, on säälittävää ja antamista periksi omille mielihaluille. Silloin kun on kyse lapsen terveydestä, pienikään riski ei ole oikeutettu ja vain hyvä äiti tämän ymmärtää. Nääs hyvä äiti kykenee näkemään lapsen terveyden tärkeämpänä kuin minkään syöpäkääryleen. Sinuna en kovin kylillä huutelis, että olet tupakoinut odottaessasi lastasi.[/QUOTE]

PEESI!!! Hyvä äiti ei altista lastaan kaikelle sille paskalle mitä tupakasta aiheutuu. Yksikin on liikaa ja sen verran pitäs sitä lastaan ajatella ja olla itsekuria ettei polta yhtäkään! Polttavilla äideillä menee se oma tarve vauvan tarpeen edelle eikä niin sais olla!

alkuperrr.
[QUOTE="xxx";23519531]No kyllä mä ton kuultuani ajattelen, että tuollainen äiti ei ole kypsä eikä kovinkaan suurilla älynlahjoilla paiskattu. Fiksu hoitaa tupakkariippuvuutensa hyvälle mallille jo ennen raskautumista. eli kun päätetään yrittää vauvaa, tehdään työ pohjatyö tupakoinnin lopettamiseksi. Jos ei siihen pystytä, niin sitten viimekädessä lopetetaan kun seinään kun raskaus on tärpännyt. Mutta se, että jatkaa päivääkään tupakointia tietäen olevansa raskaana, on säälittävää ja antamista periksi omille mielihaluille. Silloin kun on kyse lapsen terveydestä, pienikään riski ei ole oikeutettu ja vain hyvä äiti tämän ymmärtää. Nääs hyvä äiti kykenee näkemään lapsen terveyden tärkeämpänä kuin minkään syöpäkääryleen. Sinuna en kovin kylillä huutelis, että olet tupakoinut odottaessasi lastasi.[/QUOTE]

Okei, kiitos tästä. Sait minut itkemään ja todella pahalle mielelle, mutta se varmaan oli tarkoituskin. Kyllä minun lapsi on mulle kaikki kaikessa, ja hänen terveytensä kallisarvoisinta. Mitään enempää en maailmassa toivo kuin että lapseni olisi terve jatkossakin. Jos voisin asian muuttaa, niin sen tekisin, mutta ei jälkikäteen voi.

tsottsot
Okei, kiitos tästä. Sait minut itkemään ja todella pahalle mielelle, mutta se varmaan oli tarkoituskin. Kyllä minun lapsi on mulle kaikki kaikessa, ja hänen terveytensä kallisarvoisinta. Mitään enempää en maailmassa toivo kuin että lapseni olisi terve jatkossakin. Jos voisin asian muuttaa, niin sen tekisin, mutta ei jälkikäteen voi.
No miksi sitten poltit? Mun mielestä sun kuuluukin olla pahalal mielellä kun oot altistanut lapses tuolle. Aika tekopyhää, että ensin polttaa raskausaikana ja sitten toteaa et lapsen terveys on muka tärkeintä.

"anni"
No niinhän se on, ei voi olla hyvä äiti jos ei pysty ajatella lapsen parasta. Tiedossa on, kuinka vaarallista tupakointi on lapselle, miten on mahdollista vahingoittaa omaa lastaan? Elämässä tulee paljon tilanteita, jolloin pitää tehdä valintoja lapsen hyväksi itsestä välittämättä. Jos raskausaikana ei pysty tekemään niin,, miten sitten muutoin? Sinä onneksi lopetit polttamisen ja yritit.

ei taas
Ärsyttävää syyllistämistä taas. Jos poltat, olet huono äiti. Jos et imetä, olet ihan perseestä. Jos et vie vauva-uintiin, muskariin ja kissanristiäiskerhoon, olet hirviö. Jos haluat lomaa lapsistasi olet huono ja epäkypsä. Jos syöt salaa karkkia lapsilta, olet ahne. Jos lapsellasi on housuissa reikä, olet köyhä paska, joka ei halua ostaa lapselle uusia vaatteita. Jos lapsesi on vilkas, olet huono kasvattaja. Jos kuljetat lasta autossa, olet melkein murhaaja. Jos lapsesi näyttää onnelliselta, niin hänellä on sinusta johtuvia traumoja. Jos lapsi syö hyvin, hän on melkein jo kuollut ylipainoon. Jos lapsi ei syö, näännytät hänet nälkään. Jos lapsella ei ole reimatekkia, pilatekkia ja jätesäkkiä olet huono. Jos lapsesi kasvaa yli tai ali käyrien on kotona jotain vikaa. Jos annat vauvan hoitoon, olisit voinut jättää koko vauvan tekemättä. Jos suutut lapsillesi, niin parempi antaa ne pois. Jos tukistat, mene vankilaan. Jos huudat, mene hoitoon. Jos sinulla on väsy, et ole valvonut vielä tarpeeksi kauan. Lässyti lässyti lää.

kyllä
Ärsyttävää syyllistämistä taas. Jos poltat, olet huono äiti. Jos et imetä, olet ihan perseestä. Jos et vie vauva-uintiin, muskariin ja kissanristiäiskerhoon, olet hirviö. Jos haluat lomaa lapsistasi olet huono ja epäkypsä. Jos syöt salaa karkkia lapsilta, olet ahne. Jos lapsellasi on housuissa reikä, olet köyhä paska, joka ei halua ostaa lapselle uusia vaatteita. Jos lapsesi on vilkas, olet huono kasvattaja. Jos kuljetat lasta autossa, olet melkein murhaaja. Jos lapsesi näyttää onnelliselta, niin hänellä on sinusta johtuvia traumoja. Jos lapsi syö hyvin, hän on melkein jo kuollut ylipainoon. Jos lapsi ei syö, näännytät hänet nälkään. Jos lapsella ei ole reimatekkia, pilatekkia ja jätesäkkiä olet huono. Jos lapsesi kasvaa yli tai ali käyrien on kotona jotain vikaa. Jos annat vauvan hoitoon, olisit voinut jättää koko vauvan tekemättä. Jos suutut lapsillesi, niin parempi antaa ne pois. Jos tukistat, mene vankilaan. Jos huudat, mene hoitoon. Jos sinulla on väsy, et ole valvonut vielä tarpeeksi kauan. Lässyti lässyti lää.
Tää on niiiin totta!! Varsinkin täällä palstalla. Sain ainakin hyvät naurut :D Tämä omaksi alotukseksi, niin kyllähän alkaa keskustelu taas vilkkaana :D

alkuperrr
No miksi sitten poltit? Mun mielestä sun kuuluukin olla pahalal mielellä kun oot altistanut lapses tuolle. Aika tekopyhää, että ensin polttaa raskausaikana ja sitten toteaa et lapsen terveys on muka tärkeintä.
No koska en heti osannut hakea tarpeeksi apua, ja olin kuitenkin voimakkaasti riippuvainen. Rv 7 sitten sain purkat käyttöön ja oli helpompaa. Koin vieroitusoireet vaikeiksi. Koko ajan painoi kova syyllisyys, mikä on tietenkin oikein.

Kyllä mulle on lapsen terveys tärkeintä. Joka päivä syödään yhdessä puuroa ja marjoja, ulkoillaan, valmistan terveellistä ruokaa, imetin aika pitkään jne... ainoa huoli on ehkä se, että hieman masentaa ja olen aika yksinäinen. Pitäisikö mun sitten tappaa itseni tuon takia, että tupakoin alkuraskaudessa? Vai mitä te ehdotatte, te hyvät äidit?

Kiitos näistä nauruista. Kiteytit todella hyvin asian :LOL:

----
mä poltin raskausajan ja muuten oon hyvä äiti. tuo tupakointi kyllä on huono juttu mut ei kaikki äidit oo hyviä vaikka eivät polttaskaan. ei tee automaattisesti hyvää/huonoa äitiä.

dfdf
Kyllä, mielestän kaikki raskaana tupakoineet äidit ovat huonoja äitejä. Ei siinä mitkään selittelyt auta, kun paskat on housuissa. Tupakan aiheuttamat vauriot saattavat tulla näkyviin lapsessasi vasta vuosikymmenien päästä.

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;23519681:
Peesailen.
Peesailen myös. Ihmisenäkin voi kasvaa ja itselleen voi antaa anteeksi. On ihan eri asia toimia kuten sinä, vastuullisesti, vaikka se lopettamien ei ihan sekunneissa onnistunutkaan kuin poltaa koko raskauden ajan ja sitten vielä selitellä, että "ihan terve lapsi tuo vaikuttaa olevan".

:LOL: :LOL:

juuh
mä poltin raskausajan ja muuten oon hyvä äiti. tuo tupakointi kyllä on huono juttu mut ei kaikki äidit oo hyviä vaikka eivät polttaskaan. ei tee automaattisesti hyvää/huonoa äitiä.
Jos poltaa koko raskausajan on hyvin väliinpitämätön lapsensa terveydestä. Miten se hyvä äiti sitten määritellään, jos ei niin, että on valmis tekemään kaikkensa lapsensa terveyden ja hyvinvoinnin eteen?

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja tyhymä;23519805:
Voiko kertoa mitkä on ne odotettavissa olevat vauriot?
Tupakkaverkko - Tupakointi ja raskaus

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

Yhteistyössä