Miten tottua uuteen autoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bläähhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bläähhh

Vieras
Eilen - vihdoin ja viimein - lähdin liikenteeseen tuolla uudella autolla. Mutta en kyllä ollut aika ajoin kovin tyytyväinen ajamiseen. Koen, että polkimet ovat kumman hennon tuntuiset - verrattuna entiseen autoon. Pihastakin kun eilen yritin lähteä, monta kertaa sain aloittaa alusta, kun auto ei vain tahtonut lähteä minnekään, kunnes sitten pääsin. Samoiten kun tulin eilen "töistä" kotia, niin kun pihalta tielle käänsin, niin tuntui, että heti piti vaihtaa ykköseltä kakkosvaihteelle. Se ei jotenkin mennyt pientäkään matkaa ykkösellä - ei toisella autolla tuollaista hätää ollut. Sitten piti liittyä vähän isommalle tielle, niin tietysti vilkku päälle ja ykköselle, odotusta että autot ovat menneet. Ja kun olin aikeissa lähteä, niin töks - auto sammahti niille sijoilleen ja eikun uudestaan käyntiin. Mietin, että huh huh - toivottavasti tuo ei tapahdu uudestaan ensi viikolla, kun pitää isolle tielle liittyä - siellä ei saisi kyllä noin käydä. Ei kyllä entinen auto tuolla lailla sammunut, se kyllä lähti ihan nätistii liikenteeseen.

Koen, että en ainakaan vielä mitään ajamisen nautintoa tuolla autolla koe, kun ohjauspolkimet koen ihan omituisiksi verrattuna entiseen autoon. Inhottaa, kun pitää lähteä tenavaa hoitoon kuskaamaan toiseen taajamaan ja kun en tykkää tuolla autolla ajamisesta - ainakaan vielä - yhtään.

Miehellekin valitin illalla asiasta, hän vain tokaisi, että hänestä auto on loistava - hän kyllä tykkää sillä ajamisesta. Ja kyllä niihin polkimiin äkkiä tottuu. Ajattelin vain, että jaahas - niin kai sitten, mutta olen kyllä vielä ihan eri mieltä asiasta.

No jos teillä kerran on se auto, niin opettelet vaan sinnikkäästi ajamaan sillä. Useat autot on erilaisia ajettavia ja niihin vain tottuu ajaessaan. Oliko teidän aiempi auto diesel? Entä onko uusi auto bensa?

-, kuules nyt entisellä autolla ajoin ihan hyvin. siinä ohjauspolkimet olivat jäykemmät ja niillä oli mukavampi ajella. mutta tässä autossa ne taas ovat kai toisen tyyliset ja siksi kevyemmän tuntuiset. enkä yhtään tykkää että polkimet ovat kevyet kuin keijukaisen.

pena, minusta taas automaattiauto on hankalamman oloien, kerran olin sellaisen kuskin kyydissä jolla oli automaattivaihteinen auto ja ihme veivausta hänelläkin oli sen kepakon kanssa, kun piti eri kirjainten kohdalla laittaa, kun autolla lähti liikenteeseeen ja kun liikenteessä oltiin ja kun pysähdyttiin.

pena, ajoin jo jonkin aikaa vanhalla autolla ja hyvin sillä meni - ei ollut mitään epävarmuustekijöitä. oli aina hyvä mieli lähteä sillä liikenteeseen. mutta vielä ei ainakaan tämän uuden kanssa ole yhtään hyvä mieli lähteä liikenteeseen, kun tuntuu niin vieraalta autolta verrattuna vanhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23483458:
pena, minusta taas automaattiauto on hankalamman oloien, kerran olin sellaisen kuskin kyydissä jolla oli automaattivaihteinen auto ja ihme veivausta hänelläkin oli sen kepakon kanssa, kun piti eri kirjainten kohdalla laittaa, kun autolla lähti liikenteeseeen ja kun liikenteessä oltiin ja kun pysähdyttiin.

Kerran keppi eteen kun lähetään ajamaan Helsingistä Tampereelle, kun pysäköit Tampereella, keppi P-asentoon, siinä kaikki. Ainakin mun Saabissa ja Volvossa.

Ei siinä pakosti tarvi käyttää kuin D.tä ja P.tä. mut onhan sekin joillekkin naisille liian vaikeeta

ei kuule tarvii vaihtaa asentoa kun lähtiessä, peruuttaessa ja parkkeeratessa, muuten ajella vaan :D ei tarvii missään valoissa alkaa veivaamaan keppiä tai isossa vauhdissa tai missään...

En tarkoita, että manuuali tai automaatti olisivat kumpikaan toistaan parempia, yhtä hyviä. Mutta, jos ei halua rumpata keppiä ja kytkintä, kannattaa valita automaatti.

Automaattivaihteinen on ihana <3 En IKINÄ enää ottais normivaihteista autoa. Välillä joudun työni puolesta sellaisella ajamaan ja hitto kun ärsyttää se jatkuva vaihteiden veivaus ja kytkimen polkeminen varsinkin kaupunkiajossa.

Automaatilla ei tarvi painaa kuin kaasua ja jarrua. Vaihteista asennot eteen, taakse tai parkissa (ja huom! liikennevaloissa ym. pysähtyneenä ei tarvitse laittaa mitään eri asentoa, parkki laitetaan kun auto sammutetaan). Helppoa, ihanaa <3

Tuliko jotenkin yllätyksenä etteivät kaikki maailman autot ole samanlaisia ajaa? Ongelmana on epävarmuutesi, etkä selvästikään osaa "kuunnella" autoa, jolloin vaihteiden kanssa ajaminen on ihan helppoa, vaikka vaihtaminen tapahtuisikin matalemmilla kierroksilla kuin edellisessä autossa.
Harjoittele, harjoittele ja harjoittele, jos ei yksin onnistu niin ota vaikka autokoulusta muutama ajotunti.
Itse (naisena) olen ajanut varmasti melkein sataa erilaista autoa (henkilöautosta kuorma-autoon) ja kyllä, ne on erilaisia! Mutta kyllä ne kuitenkin on kuin polkupyörä, jos yhdellä pääset eteenpäin, niin kuuluisi päästä toisellakin.
Jos pelottaa niin kulje bussilla!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23483472:
pena, ajoin jo jonkin aikaa vanhalla autolla ja hyvin sillä meni - ei ollut mitään epävarmuustekijöitä. oli aina hyvä mieli lähteä sillä liikenteeseen. mutta vielä ei ainakaan tämän uuden kanssa ole yhtään hyvä mieli lähteä liikenteeseen, kun tuntuu niin vieraalta autolta verrattuna vanhaan.

Muistan, miltä minusta tuntui kun vaihdoin autoa ensimmäisen kerran. Uusi auto oli hankala ja erilainen. Mutta harjoittelulla siitä selviää. Lähde ihan huviksesi ajelemaan uudella autolla, ilman mitään määränpäätä. Kun ei ole mitään mihin pitäisi mennä, niin voit rauhassa ilman paineita ajeleskella ja tutustua autoon. Käy vaikka munkkikahveilla välillä ja jatka matkaa.

Tsemppiä! Kyllä teistä vielä hyvät kaverit tulee :)

Tämä on vähän sama juttu, kun aikanaan tulivat etuvetoiset autot. Vastarinta oli vankka ja perustelut takapotkun etevämmyydestä olivat kalloakin kovemmat. Nyt takapotkuja on harvassa, näin käy myös manuaalivaihteistojen suhteen.

___ , kyllä mielestäni osaan "kuunnella autoa" ja sen mukaan sitten vaihteita vaihtelenkin. Ja tuo ei onnistu, että mene bussilla!! Kun lapsi on PAKKO viedä hoitoon toiseen taajaamaan, niin se on silloin sinne vietävä. Ei auta vaikka en kovin vielä tykkää tuolla autolla ajamisesta. Maanantaina sinne on sitten lähdettävä. Harmi vain kun taajaamaan ei pääse mitään muuta kautta, kuin tuota isoa tietä ajamalla. Onhan sinne toki pienempi "kesätie" olemassa, mutta ei sinne kannata nyt lähteä ajamaan, kun on tiet vielä niin lumiset.

Olit ekaa kertaa uudella autolla liikenteessä, totta kai se oli outoa. Nyt kun tiedät, että uuden auton polkimet ovat kevyemmät, niin osaat suhtautua niihin.

Ykkösellä ei ole tarkoituskaan ajaa kuin pari auton mittaa maksimissaan. Kakkoselle vaihdetaan heti, kun auto on lähtenyt liikkeelle.

Auto sammuu, jos nostaa kytkimen liian nopeaa eikä paina kaasua. Ja kun tossa teidän uudessa autossa on ne kevyemmät ja polkimet, niin sun pitää vain oivaltaa se tyyli, miten nyt vaihteita vaihdetaan. Uusi autonne ei anna enää anteeksi niin paljon virheitä kuin vanha. Miehesi on ilmeisesti tottuneempi kuski, joten hänelle uusi auto ei tuota vaikeuksia.

Automaatista ja manuaalista olen kyllä samaa mieltä kuin muutkin... Niin paljon helpompi. Meillä nyt automaattivolvo, enkä ikinä enää halua manuaalivaihteista. R-päälle, kun peruutan katoksesta pihaan. Sitten D-vaihteella siihen asti, kun olen määränpäässä. Sitten parkkivaihde eli P ja auto sammuksiin. Jne. Eli tasan kolme vaihtoehtoa, joita käyttää. Liikennevaloissa ei tarvi veivata mitään, D-vaihteella saa olla koko ajan matkan jatkuessa. Kaasua vain ja jarrua. Voiko olla enää (naiselle) helpompaa autoa :D

Kyllä siihe tottuu. Itseäki pikkusen meinas vaivata polkimien käyttö alkuun kun uudempaan vaihettiin. Paljo herkemmät polkimet. Kaasu. Kun edellisessäki autossa oli jo paljo herkemmät ku esim vanhempieni pösössä, ni tässä uudemmassa vielä herkemmät. Tai no eihän se "vika" varmaankaan polkimissa vaan hepoissa. :D

Mies kyllä esitti myös sitäkin, että jos vanhasta autosta laittaisi ne polkimet tähän autoon, että jos sitten olisi ajaminen mukavampaa tai jotain tuon tyylistä. Mutta saa nähdä nyt missä vaiheessa näihin polkimiin tottuu. Inhaa on kyllä ensi viikolla siis isolle tielle liittyminen, ei kyllä passaa auton sammua kesken kaiken.

Yhteistyössä