Kuinka nopeasti (tai hitaasti!) vatsasi on palautunut synnytyksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Jokaisen ihmisen palautuminen on varmasti erilainen ihan jo kudostyypistäkin riippuen. Mutta miten oli sinun kohdallasi?

Oliko vatsasi suuri lähtiessäsi synnytykseen ja olitko saanut paljon raskausarpia?

Entäs sitten synnytyksen jälkeen? Paljonko jäi kiloja laitokselle, entä millaista oli painonmuutos tulevina viikkoina? Miltä vatsasi näytti heti synnytyksen jälkeen ja sitä seuranneina päivinä? Entä myöhemmin?

Paljon kysymyksiä, mutta ihan mielenkiinnosta kyselisin näitä asioita. Kerro vain ihan vapaasti omista kokemuksistasi ja kroppasi palautumisesta. Oletko tyytyväinen lopputulokseen? Mitä olet tehnyt tai joutunut tekemään vatsallesi päästäksesi nykyiseen tulokseen?

Kiitos paljon vastanneille!

Pitkä tarina...
Vatsa oli ns. normaalikokoinen eikä raskausarpia tullut.
Treenasin koko raskausajan loppuun saakka paljon eli olin tosi hyvässä kunnossa mennessäni synnyttämään. Kiloja pari vähemmän kuin ennen raskautta heti synnytyksen jälkeen. Bikineissä ekaa kertaa noin 1 kk päästä synnytyksestä ja jumpassa parin viikon päästä. Ei jäänyt siis jälkiä raskaudesta.
Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita, kai se on geeniperimässä.

Ekassa raskaudessa tuli 20 kg painoa, ja vatsa oli valtava. Raskausarpia tuli joitakin. Paino putosi hujauksessa melkein entiseensä - oli ihan älyttömästi turvotusta. Laitokselle jäi yli 10 kg. Synnytyksen jälkeen vatsa oli ihan kamala, sellainen tyhjä säkki. Vatsa palautui n. vuodessa. Vähän vaaleita arpia oli, mutta ei muuta.

Toisessa raskaudessa painoa tuli 8 kg. Vatsa oli suuri ja alempana kuin aiemmassa, ja uusia arpia tuli alavatsaan. Synnytyksestä on nyt kaksi vuotta, paino ja vatsa muuten ok, mutta toisen jälkeen iho ei kiinteytynytkään takaisin. Löysää nahkaa on. :(

Minulla ei ollut yhtään raskausarpea odotusaikana. Synnytyksessä sitten tuli koko maha täyteen raskausarpia. Se on pienoinen järkytys, mutta olen hyväksynyt asian elämään kuuluvana enkä enää koskaan mene bikineissä minnekään.

palauduin kummastakin nopsasti,kuopuksesta muistan et keskiviikkona kun synnytin niin lauantaina vetäsin normifarkut jalkaan :).Ekasta tuli n.14kg ja tokasta n.10kg,1-2 vkon päästä olin lähtöpainossa,eikä tullut arpiakaan.

Olen aika pienikokoinen ja vatsa pulpahti valtavaksi. Arpia ei onneksi silti tullut, kiitos kudostyypin.
Ekan jälkeen maha pieneni nopsaan, n. 2 kk oli jo aika hyvä. Painoa tuli n. 12 kg ja 6 kg jäi aika sitkeästi. Olen hoikka ollut aina eli ei ole lähellekään ylipainoa tuon kuudenkaan kanssa. Tulin pian uudelleen raskaaksi, joten lopullinen laihdutus jäi. Seuraavassa maha palautui hitaammin, vaikka paino laski samallalailla kuin ennenkin. Mutta taas jäi ne 6 kg sitkeästi, mutta imetyksen loputtua oon nekin saanut melkein pois. Mutta kyllä kroppani on muuttunut aikuisemmaksi. Se kummastuttaa, että ennen ei vyötärölä ollut läskiä vaan eniten reisissä. Nyt sitten taas viimeiset 2 kg tuntuu olevan juuri mahassa, vaikka vatsalihakset paremmat kuin ennen. Mahanahkakin tuntuu edelleen, vuoden jälkeen synnytyksestä, löysältä. Lihakset tuntuu hyvin siellä alla siis. Jännä juttu, mutta mulla maha ei mene enää entiseen kuosiin. Tai töitä saa tehdä enemmän siis. Ja olen 160/53.

Minä en ollut timmissä kunnossa ennen raskautta ja ikääkin oli paljon ensisynnyttäjäksi.

Kiloja kertyi noin 12 kg ja laitokselle taisi jäädä vain 4 kg. Lopputarkastuksessa 6 viikon päästä kiloja oli poissa 7 kg ja puolen vuoden päästä 10 kg. Kaksi jäi jäljelle. Raskausarpia ei tullut, mutta ylävatsa on edelleen röllykkä, vaikka synnytyksestä on jo 4 vuotta. Jumpassa käyn pari kertaa viikossa, mutta muuten en tee vatsatreeniä.

Oliko vatsasi suuri lähtiessäsi synnytykseen ja olitko saanut paljon raskausarpia?
-Vatsani ei todellakaan ollut mitenkään erikoisen iso, mutta raskausarpia tuli ihan sikana! koko maha on ihan alhaalta pitkästi navan yläpuolelle täynnä viiruja..
no, osasin tavallaan sitä odottaakin, koska mulle tuli jo murrosiässä raskausarpia (tai siis niiden näköisiä jälkiä, en toki raskaana ollut) rintoihin ja vähän jokapuolelle muutenkin ihan vain normaalin kasvun takia.. mulla vissiin ihon tyyppi on sellainen, ettei oikein tahdo venyä..:(

Paljonko jäi kiloja laitokselle, entä millaista oli painonmuutos tulevina viikkoina?
Laitokselle jäi n10kg.. Sen jälkeen ei ole lähtenyt yhtään, vaan olen onnistunut jopa kerryttämään pari lisäkiloa..:ashamed:

Miltä vatsasi näytti heti synnytyksen jälkeen ja sitä seuranneina päivinä?
Heti synnytyksen jälkeen oli aika karua..:D Nahka roikkui tyhjänä pussukkana alavatsalla.. Kiva, kun kävellessä tunsi, miten se heilui edetakaisin.. Yäks..:x:D

Entä myöhemmin?
Nyt n4kk myöhemmin se tyhjä pussukka on onneksi kadonnut, mutta nahka tuntuu edelleen jotenkin vähän "löysältä" (en oikein osaa selittää, mutta on se erilainen kuin aiemmin..:D).. Raskauskiloja on vielä ja hieman pelkään, että miten käy, kun ne katoavat.. Luulisin, että iho jää löysäksi väistämättä, koska noita raskausarpia on niin pirusti (normaali ihohan vetäytyy raskauden jäkeen kokoon ihan hyvin, mutta arpeutunut iho ei..).. Eli ei varmaan tarvi ikinä mistään bikineistä haaveilla enää..:D

Oletko tyytyväinen lopputulokseen? No, tässä ollaan vielä vähän puolitiessä, kun en ole päässyt laihduttamaan imetyksen takia (tai en ole halunnut/jaksanut keskittyä asiaan..) Vähän harmittaa tuo iho, kun takuullä jää hieman lerppuvaiseksi.. mutta voisi kai asiat huonomminkin olla..

Jokaisen ihmisen palautuminen on varmasti erilainen ihan jo kudostyypistäkin riippuen. Mutta miten oli sinun kohdallasi?

Entäs sitten synnytyksen jälkeen? Paljonko jäi kiloja laitokselle, entä millaista oli painonmuutos tulevina viikkoina? Miltä vatsasi näytti heti synnytyksen jälkeen ja sitä seuranneina päivinä? Entä myöhemmin?

Paljon kysymyksiä, mutta ihan mielenkiinnosta kyselisin näitä asioita. Kerro vain ihan vapaasti omista kokemuksistasi ja kroppasi palautumisesta. Oletko tyytyväinen lopputulokseen? Mitä olet tehnyt tai joutunut tekemään vatsallesi päästäksesi nykyiseen tulokseen?

Kiitos paljon vastanneille!

Painoin 65kg tullessani raskaaksi (163cm). 78kg mennessäni laitokselle. Sektio tehtiin, tuli paljon arpia muutenkin. Joskus pari viikkoa lapsen syntymän jälkeen painoin 71kg, maha oli aika lössökkä edelleen.
Laihduin alle vuodessa 55kg:ksi kun aloitin karkkilakon, maha oli tosin edelleen löysää nahkaa ja arvet paistoi.
Seuraavana vuonna tuli muutama kilo takaisin ja painaessani 59kg mittasin vyötäröni, 79cm (vajaa 5kk sitten). Päätin pudottaa muutaman kilon ja jumpata vatsaa niin paljon kuin mahdollista.
Nyt lapsen syntymästä on 2v. Painan 51-52kg. Nahka on palautunut suht hyvin, mitä nyt arvet on muuttuneet rypiksi. Vyötärönympärys on 66cm.
Veikkaisin että palautumista nopeutti jumppaaminen, vatsalihakset palautuivat paikalleen ja näin nahkakin pääsi vetäytymään takaisin päin. Arvet on ikuisia, sille nyt ei minkään voi.

Mulle kiloja tuli 15 raskausaikana ja jälkitarkastuksessa oli lähtenyt 17kg. Vatsa oli mielestäni melkosen suuri loppuajan, muualle noita kiloja ei tullut mielestäni kun vatsaan ja rintoihin, sekä turvotusta oli jaloissa. Raskausarpia ei tullut. Jälkitarkastuksessa lääkäri totesi, että ei kyllä sisäisesti tai ulkoisesti voisi tietää että olen ikinä synnyttänyt, siitä tuli hyvä mieli. :) Eli mitään löysää ei enää vatsassa ollut jälkitarkastuksessa (joka oli n. 1,5kk synnytyksestä) ja mittani olivat tuolloin 163cm/56kg. En ole urheilullinen/liikunnallinen ja syön tasan mitä haluan.

Mulla jäi miltei kaikki kilot sairaalaan. Treenasin tavoitteellisesti salilla, uin ja nyrkkeilin miltei koko raskausajan, joten olin viimeisillänikin todella timmissä kunnossa, sekin varmasti auttoi palautumista. Jätin myös kaiken sokerin pois raskausajaksi, joten kilojakaan ei tullut paljon.

Mulle tehtiin suunniteltu sektio, mutta siitä huolimatta mun vatsa oli n. kuukausi siitä oikein mallikkaassa bikinikunnossa ja vatsalihaksetkaan eivät olleet pahasti kärsineet.

skon, että puritaaninen ruokavalio ja ahkera treeni auttoivat palautumista.

Ja tässä nykytilanne eli n.11kk synnytyksestä: http://i9.aijaa.com/b/00423/7788774.jpg

Tällä välillä en ottanut kuvia, mutta tällainen se on ollut ainakin 6kk.
Mulla tuli kiloja raskauden aikana 11 ja 6 jäi synnärille. Loput lähti parissa kuukaudessa vaikka maha yhä pömpöttikin. Arpia tuli vain kylkiin niinkuin näkyy, mutta eiköhän nekin haalene, eivät haittaa mua yhtään. Olen tyytyväinen ja yllätynyt. Olin jo varautunut pahimpaan. :)

En tiedä kiloista, ei mun mielestä paino heti laskenut. Vatsa pieneni nopeasti, muutamassa päiväsdä, vaikka ei tietty semmoseks, millaseen oon tottunut. Ei tullut arpia. Ihan kokonaan vatsa on ollut entisenä puolen vuoden päästä.

Ei palautunut ekasta reilussa vuodessa ja tokasta sitte ei sitten ollenkaan, ikää lapsella nyt reilu vuosi - vatsa oli valtava, olen pieni ja toinen vauva oli yli 5kg. Painoa ei koko raskaudessa kuitenkaan tullut kymmentäkään kiloa. Painoa jäi molemmista yhteensä siis 5kg, mut kaikki on lörpön vatsanahan alla, ainakin siltä näyttää.

Ja noiden vatsalihasten välisen raon umpeutumiseenkin meni vuosi.

Itselläni siis 10 pv sektiosta ja mielenkiinnolla odotan, että mihinkä kuosiin tämä vatsa oikein päättääkään muovautua! Raskausarpia tuli aika mielettömästi, kun synnytyskin oli vasta rv 42+2. Viimeisten viikkojan aikana tapahtui joku räjähdys tuossa navan alueella!

Vatsa on edelleen kurttuinen ja roikkuva. Joka päivä huomaan kuitenkin muutosta parempaan. Arvista en koskaan voi päästä eroon, mutta se ei minua niin haittaakaan. Pääasia olisi, että vatsan muodosta tulisi ihan nätti. Langanlaiha en ole moneen vuoteen ollut, mutta vyötärö on aina ollut kapea. Toivon, ettei jää älytöntä pömppistä, josta ei pääse kilojen kautta eroon, vaan se on ja pysyy, koska iho on löysä.

No sen näkee tulevaisuudessa, että mitenkä käy. Mutta tosiaan alkuperäisessä painossa tässä kyllä jo ollaan, vaikka raskauden aikana kertyikin se 15 kiloa.

Vatsa on ollut ihan normaalin raskausvatsan kokonainen synnyttämään lähtiessä, ei tullut arpia. Kilot tulivat vain eteenpän kasvaneeseen mahakumpuun ja putosivat alla viikossa synnytyksestä. Mahasta meni ensimmäisellä kertaa vähän pitempään että palautui, toisesta ja kolmannesta parisen päivää että oli vetäytynyt sellaiseksi, ettei siitä olisi arvannut juuri käyneen synnyttämässä. Ei se kyllä ensimmäisellä kertaakaan erityisemmin roikkunut.

Olen toki tyytyväinen, että vatsa on lähes ilman mitään työtä paremmassa kunnossa kuin monella jenkkakahvaisella teinillä. Ruokavalioni tosin on pääosin hyvin terveellinen. Tuo peetun kuva "4pv synnytyksestä" vastasi aikalailla omaani tuohon aikaan, nyt on vielä vähän pienempi.

Mä en oikeen ees muista miten vatsa palutui. Kiloja tuli ekassa raskaudessa n.22, laitokselle jäin n. 4kg ja vuoden päästä painoin 25 kg vähemmän. Kaks kuukautta ekan synnytyksestä ainakin muistan laittaneeni vanhat farkut jalkaan, en kyllä muista menikö ne jo aiemmin. Maha on toisenkin jälkeen litteä, eikä oikeastaan oo kuin kaks pientä arpea. tokan jälkeen ei oo muistikuvia milloin ne kilot (22-24) lähti, mutta aika pian kaiketi.

Yhteistyössä