Kaikkia mielipiteitä kaipaan, kokemuksia isosta koulusta tai pienestä, hyviä ja huonoja puolia!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kouluun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kouluun

Vieras
Pian pitää ratkaistaa pojan koulun valinnan. 2km päässä on pieni kyläkoulu, ihana puinen sellainen. 1km on meidän lähikoulu, megakoulu, jossa on n.1000 oppilasta. Ajattelen että megakouluun eskarilainen menee vain over my dead body. En edes halua miettiä tätä vaihtoehtoa. Mies taas on sitä mieltä, että saattaisi kysessä olla minun ennakkoluulo.
Kyyti järjestyy helposti, se ei ole ongelma, mihin kouluun tahansa.
Haluaisinkin nyt kuulla ehkä myös huonoja kokemuksia pienistä kouluista ja positiivisia isoista kouluista, kun yhteiskunta uutisineen päivineen mustamaalaa isoja laitoksia ja kaiken aikaa korostetaan pienten koulujen ihanuutta..

On tukalaa, jos luokat ovat niin pieniä siellä puukoulussa ettei samalla luokalla ole kuin poikia tai tyttöjä...
Eli millainen luokkakoko siellä puukoulussa on?

Pian pitää ratkaistaa pojan koulun valinnan. 2km päässä on pieni kyläkoulu, ihana puinen sellainen. 1km on meidän lähikoulu, megakoulu, jossa on n.1000 oppilasta. Ajattelen että megakouluun eskarilainen menee vain over my dead body. En edes halua miettiä tätä vaihtoehtoa. Mies taas on sitä mieltä, että saattaisi kysessä olla minun ennakkoluulo.
Kyyti järjestyy helposti, se ei ole ongelma, mihin kouluun tahansa.
Haluaisinkin nyt kuulla ehkä myös huonoja kokemuksia pienistä kouluista ja positiivisia isoista kouluista, kun yhteiskunta uutisineen päivineen mustamaalaa isoja laitoksia ja kaiken aikaa korostetaan pienten koulujen ihanuutta..

Meidän pojan piti mennä pieneen kyläkouluun mutta se lakkautettiin juuri ennen koulun alkua.
Nyt poika on tokalla 600 oppilaan koulussa. Koulu n ihan jees mutta silti olisin mieluummin laittanut pienen ekaluokkalaiseni kyläkouluun ala-astetta käymään. Isompana sitten olisi päässyt suurempaan kouluun. Aina ei voi voittaa mutta mä suosittelisin pientä koulua. Siellä luokat ovat pienempiä ja nähdään ongelmat asiassa kun asiassa nopeammin, jos niitä ilmaantuu.

[QUOTE="Piika-äiti";23468657]On tukalaa, jos luokat ovat niin pieniä siellä puukoulussa ettei samalla luokalla ole kuin poikia tai tyttöjä...
Eli millainen luokkakoko siellä puukoulussa on?[/QUOTE]

Sivuilla lukee että oppilaita luokassa on 15, ala-asteella. Kyllä on tyttöjä ja poikia.

Oma poikani on suuressa koulussa, jossa on yläkoulu samassa rakennuksessa. Yläkoululaiset ovat aivan eri puolella koulua, alakoulu omissa tiloissaan/oma piha. Tämä on ihan yleinen käytäntö. Lisäksi eka-tokaluokkalaiset ovat omassa solussaan, omalla sisäänkäynnillä.
Itse olen ollut ihan tyytyäinen. Mukava ope, ihan kiva luokka.
Lähellä olisi ollut myös pienempiä kouluja, mutta nyt olen ystävieni kautta kuullut, että niissä on meno aikamoinen. Kiusaamista ym. jatkuvasti.
Sanoisin, että enemmän on kiinni siitä millainen ope on ja millaisia lapsia luokalle sattuu. Rinnakkaisluokissakin voi olla saman koulun sisällä suuuuuria eroja.
Eli viihtyvyys/turvallisuus ei välttämättä ole koulu koosta kiinni, vaan on pikemmin monen muun asian summa. Ja sanon tämän nyt myös opettajana en pelkkänä vanhempana.

Onko oppilaat yhtä luokka-astetta luokalla vai onko samassa luokassa oppilaita esim. 1.-3. luokka tai 3. - 4.luokka.

Olen käynyt pientä 60 oppilaan ala-astettta ja meillä oli yhdysluokat. Ei ollut kivalukea väärän luokka-asteen kirjoja. esim. vitosella luettiin 6. luokan äidinkiletä ja 6. luokalla 5. luokan äidinkieltä.

[QUOTE="vieras";23471454]Onko oppilaat yhtä luokka-astetta luokalla vai onko samassa luokassa oppilaita esim. 1.-3. luokka tai 3. - 4.luokka.

Olen käynyt pientä 60 oppilaan ala-astettta ja meillä oli yhdysluokat. Ei ollut kivalukea väärän luokka-asteen kirjoja. esim. vitosella luettiin 6. luokan äidinkiletä ja 6. luokalla 5. luokan äidinkieltä.[/QUOTE]

Hyviä ajatuksia! Luokat ovat tosiaan erit tässä pienessä koulussa. Kiusaamistakin juuri olen ajatellut. Ei tullut mieleenkään että pienessä koulussa olisi suurempi kiusaamisen todennäköisyys ja isossa taas ei. Eikä sillä, että pelkäisisin kiusaamista, mutta kyllähän aina sitäkin miettii..

Ehdottomasti pieneen kouluun, kun on ala- astelaisesta kyse. Yläasteella taas isompi koulu puolustaa paikkaansa, on enemmän valinnaisaineita ja muuta toimintaa tarjolla, ja lapsi kulkee koulumatkat itse vaikka vähän pidemmällekin.

Millainen opettajavaihtuvuus on kouluissa? Jos opettajan paikkoja on avoinna joka vuosi, niin se on huono merkki. Voi olla, että paikkoja hakee vain epäpätevät hakijat, joita voi palkata vain määräajaksi. Toisaalta sekään ei ole paras vaihtoehto, että sama opettaja on opettanut koulussa jo 40 vuotta :)

Yhteistyössä