Saako teillä 5v-6v kulkea yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yuy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yuy

Vieras
Mietin vaan, että olenko ylisuojeleva, koska meidän 6v ei saa poistua kotipihasta vielä mihinkään, ei edes naapuriin. Puhumattakaan, että kulkisi edes muutaman sadan metrin päähän ilman valvontaa.

Olen ajatellut, että ehtii sitten koululaisena mennä kun hiukan järkeä päässä (vaikka on hyvin järkevä lapsi ja rauhallinenkin ) mutta kuitenkin.

Mä olen mennyt 6-vuotiaana yksin bussilla kouluun :D mutta mun kuusvuotiaani meni kouluun saattajan kanssa. Olin sitten vuoden työttömänä sen takia, kun piti kuskata lasta.

Meidän pihan ohi kulkee aika vilkaasti liikennöity tie, jossa raskasta liikennettä varsinkin viikolla paljon, joten meillä lapset eivät mene edes naapuriin yksin. Tosin naapurustossa ei asu yhtään kaveria tai lapsiperhettä kilometrin säteellä.

Välillä on eskarilainen harjoitellu pk:sta yksin kotiin tulemista niin, että kävelen perässä hitaammin kuopuksen kanssa ja jos kysyy lupaa, niin saa mennä rauhallisen ja hiljaisen tien yli naapurin puolelle leikkimään. Pikkuhiljaa olen koittanu poikaa rohkaista itsenäiseenkin kulkemiseen, mutta kovin on vielä arka. Kerran tuli kyllä tässä talvella yksin kaverin synttäreiltä kotiin tuttua kävelytietä pitkin, kun asiasta oli sovittu ja soitin kaverin äidille, että olen kotona vastassa. Joten pikkuhiljaa harjoitellaan, ettei kerta rysäyksellä tartte itsenäistyä.

Riippuu asuinalueesta ja lapsesta. Meillä esikoinen oli 6-vuotiaana niin kekseliäs, että en voinut luottaa kovinkaan paljon siihen,e ttä se menisi sinne mihin on sovittu. Lisäksi asuimme sellaisella alueella, että porukkaa oli monenlaista

Nyt asumme hyvin rauhallisella alueella, ei isoja teitä, omakotitaloja ja rivitaloja ja pari hyvää kaveria ihan 100 metrin säteellä. Joten saa tuo eskarilainen kulkea kavereilleen itse, ja olla tuossa lähipuistossa (50 metrin päässä). Lapsi on hyvin tunollinen ja arempi luonteeltaan, eli tulee helposti kotiin jos on jotakin mielen päällä ja noudattaa ainakin toistaiseksi erittäin hyvin sovittuja rajoja. Jos ilmenee tottelemattomuutta tai syytä huoleen, niin sitten tietysti mietin tilanteen mukaan uudelleen.

Välillä on eskarilainen harjoitellu pk:sta yksin kotiin tulemista niin, että kävelen perässä hitaammin kuopuksen kanssa ja jos kysyy lupaa, niin saa mennä rauhallisen ja hiljaisen tien yli naapurin puolelle leikkimään. Pikkuhiljaa olen koittanu poikaa rohkaista itsenäiseenkin kulkemiseen, mutta kovin on vielä arka. Kerran tuli kyllä tässä talvella yksin kaverin synttäreiltä kotiin tuttua kävelytietä pitkin, kun asiasta oli sovittu ja soitin kaverin äidille, että olen kotona vastassa. Joten pikkuhiljaa harjoitellaan, ettei kerta rysäyksellä tartte itsenäistyä.

Meillä ei päästetä eskarista kotiin ilman aikuista.

Meillä ns. leikkipiha tie (vai miksi lie tätä nyt kutsutaankaan..) Ja T-mallinen pikkutie. Meillä kadun kaikki lapset saa juosta pihasta pihaan kavereiden kesken. Liian lähelle isoa katua, johon tämä meidän pikku tie yhtyy, ei saa mennä. Muutoin meidän 4v ja 6v liikkuu tällä tiellä yksinänsä. Asutaan kyllä vähän syrjässä, joten tällä iso vaikutus asiaan. Jos asuttais enemmän kaupungissa, niin eivät sais näin vapaasti liikkua ja leikkiä.

[QUOTE="vieras";23449549]Meillä ei päästetä eskarista kotiin ilman aikuista.[/QUOTE]

Tuskin missään eskarissa päästetään, mutta halipupuhan käveli lapsen perässä....

Saavat kulkea tuosta pihasta toiseen molemmat kohta 6 ja 4 -vuotiaat, mutta vain yli "rajojen". Ei tietä pitkin! Kun naapurit kerran asuvat tuossa muutaman kymmenen metrin säteellä.
Jos kauemmas haluavat niin mene saattamaan, kesällä/ syksyllä aletaan harjoitella kouluun menoa yhdessä kulkemalla :) Jos vaikka sitten uskaltais päästää ekaluokkalaisena kulkemaan jo tuon pyörätien kavereiden kanssa.

[QUOTE="vieras";23449549]Meillä ei päästetä eskarista kotiin ilman aikuista.[/QUOTE]

Eihän tuossa nyt siitä ollukaan kyse, että lapsi lähtisi yksin eskarista/pk:sta kotiin, vaan siitä että kun haen lapset hoidosta, niin minä annan eskarilaisen mennä yksin edeltä kotiin (jos haluaa) ja itse lampsin nuoremman kanssa hitaammin perässä ja meillä on niin suora tie pk:lta kotiin, että näen melkein koko ajan missä isompi menee, joten siinä on kätevä tilanne antaa lapselle jo hieman vastuuta itsestään ja tunnetta siitä, että "minä osaan ja selviydyn".

Noo.. ei. Periaatteessa. :D Tyttö juuri täytti vasta 5v, mutta saa esim aamulla päiväkotiin lähtiessä mennä edeltä itsekseen (siskon kanssa tosin) kun mä vielä vedän takkia päälle. Saavat lähteä kävelemään kerrostalon takapihalta lähtevää polkua pitkin ja mennä naapuritalon parkkipaikan reunalle asti. Vielä on paljon aikaa koulun aloitukseen, luulen että on sitä ennen jo ihan liiankin itsenäinen. :D

No ei todellakaan.
Just jäi se 5v auton alle,ja kuskia syytetään kuolemantuottamuksesta vaikka siitä pitäisi syyttää niitä vanhempia jotka on antanut sen 5 veen kulkea itsekseen.

No ei saa. 5-vuotias ei osaa havainnoida liikennettä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Nuorukainen%20ajoi%20p%C3%A4%C3%A4lle%20-%20viisivuotias%20poika%20kuoli/art-1288378470715.html

Asutaan suht pienellä paikkakunnalla ja 6-vuotiaana (saattoi itseasiassa olla 5v kun sai mennä yksin lähipuistoon) sai kulkea tietyllä alueella tässä lähistöllä. Tuossa on tuommoinen "isompi tie" minkä yli ei saanut mennä mutta muuten sai mennä kauppaan ym.

Mutta jos asuttais jossain kaupungissa ym. niin ei varmasti olis saanut kulke yksin vielä tuon ikäisenä.