Olemmeko mielestänne köyhiä?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No et kertonut mitään taloudellisesta tilanteestanne muuten. Jos teillä on iso, velaton asunto, rahaa säästötilillä ja puitteet kunnossa, tulette varmaan ihan kivasti toimeen. Palkkatulot teillä ovat tosi pienet, mutta sen tiesit varmaan sanomattakin.

"vieras"
Eikös toi ole kuitenkin subjektiivinen käsite?

Mitä olet ap itse mieltä, tunnetteko itsenne köyhiksi, kärsittekö "rahan vähyydestä", joudutteko kovasti tinkimään asioista elämässänne?

"minä"
Riippuu siitä, missä asutte. Jos vaikka jossain muualla kuin Suomessa, niin voitte olla aika rikkaitakin. Suomessa (ainakin pääkaupunkiseudulla) olette varmaan aika köyhiä, jos joudutte esim. asumisesta maksamaan. Ovatko lapsilisätkin tuossa 2000 eurossa?

"vieras"
[QUOTE="a p";23424472]Minä olen osa-aikainen.

On asuntolainaa ja remonttilainat ja opintolainat joihin menee tonni kuussa. En koe että olisimme köyhiä.[/QUOTE]

Ihan pakko kysyä, että mitä sun miehesi tekee työseen? Hienoa kuitenkin, että koet tilanteenne hyväksi.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja häh;23424476:
Miten voi kaksi ihmistä noin vähän tienata yhteensä???
Mikä tässä on niin kummallista? Miehellä käteen jää 1300 ja risat. Veroprossa isompana koska tulot vaihdelleet aiemmin jonkun verran. Mulla palkkatulot 500 euroa ja kahden lapsen lapsilisät 210 euroa.

siivooja
[QUOTE="vieras";23424501]Jos olisit lukenut aloituksen kunnolla, olisit huomannut että tuossa summassa on _kahden_ ihmisen nettopalkat ja kahden lapsen lapsilisät yhteensä.[/QUOTE]

Siltikin on ihan kohtuullinen palkka kun vertaa tämänpäivän työntekijöiden palkkoja.

"a p"
[QUOTE="a p";23424504]Mikä tässä on niin kummallista? Miehellä käteen jää 1300 ja risat. Veroprossa isompana koska tulot vaihdelleet aiemmin jonkun verran. Mulla palkkatulot 500 euroa ja kahden lapsen lapsilisät 210 euroa.[/QUOTE]

Jos veroprossa ois normaali jäis käteen satku enemmän.

siivooja
Hyvä palkka joo jos sen tienaa yksin, mutta että 2 ihmistä käy töissä ja lapsilisineen on nettotulot tuon verran, niin ei ole kovin hyvää palkkaa nähnykkää tuollaset tilit..
No ei mutta silti se on tätä päivää tuo palkka, ei minullakaan ole joka kuukausi 1100 nettona käteen vaan aika useastikin jää alle 1000€. pahimmillaan se on ollut 700€ kuukaudessa.

"a p"
No ei mutta silti se on tätä päivää tuo palkka, ei minullakaan ole joka kuukausi 1100 nettona käteen vaan aika useastikin jää alle 1000€. pahimmillaan se on ollut 700€ kuukaudessa.
Paljonko sulla tuntipalkka? Mä en koe että olisimme köyhiä, en tosiaankaan mutta sä saat varmasti tuohon päälle asumistukea, elatusmaksut, korotetut lapsilisät...?

Juu tiedän kyllä, oon itekkin tienannu nettona nipinnapin tonnin kuussa, enää en tosin moiseen suostu.

Se että toinen tekee osa-aikaisena, selventää tuota määrää, eikän näinollen kuulosta niin karulta.

Ja köyhiä te tuskin olette jos teistä itsestä ei siltä tunnu. :)

siivooja
[QUOTE="a p";23424536]Sulla on mielestäsi huono palkka kun saat käteen 6 tunnin työstä 1100 euroa ja taas mun miehellä on kohtuullinen palkka kun jää käteen 8 tunnin työstä 1300 euroa ja risat. En nyt oikein ymmärrä sun logiikkaa :D[/QUOTE]

Niin silloin jää kun tekee ylitöitä, ei 7,5e tuntipalkalla ja 6 tunnin päivillä saa noin isoja summia tietenkään.

"poikia3"
[QUOTE="äiti";23424539]Täällä vissiin kaikkien miehet niin suurituloisia kun pienempää palkkaa aina ihmetellään.[/QUOTE]

Sorry, musta tuo on myös naisen palkaksi pieni!

siivooja
[QUOTE="poikia3";23424565]Ei ole, ei ole edes lähelläkään keskipalkkaakaan, saati miesten keskipalkkaa, ap:n ilmoittama miehen nettopalkka (1300).

Hyvä jos ap:n perhe on tyytyväinen, me ei tultaisi toimeen. Mutta pelkkä asuminen lohkaisee meillä jo melkein koko ap:n perheen tulot.[/QUOTE]

Muutamat hyvintienaavat sekoittaa sitä tilastoa oikein mallikkaasti, harvalla on palkka joka olisi 2500€ nettona kuukaudessa tai enemmän.

Yhteistyössä