Lumeavioliitto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mila_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mila_

Vieras
Seurustelen miehen kanssa joka on muuttanut Suomeen n. neljä vuotta sitten. Hän on kotoisin Aasiasta, ja hänellä ei ole vielä pysyvää oleskelulupaa Suomessa. Hän muutti Suomeen koska hänen suurin osa sukulaisistaan asuu täällä sekä töitten takia.
Jonkin aikaa sitten hän kuitenkin kertoi koko totuuden itsestään, eli hänellä on virallisesti vaimo, eli ns. lumeavioliitto, sen avulla hän saa tehdä töitä sekä asua Suomessa. Hän asuu yksin asunnossaan, mutta asunto on hänen ystävänsä virallisesti.
En epäile yhtään sitä että hän valehtelisi minulla tuosta asiasta tai salaisi minulta mitään muuta suurta asiaa, mutta silti on noussut pieni pelko, että jos hän jostain syystä joutuukin takaisin kotimaahansa eli ei saakkaan pysyvää oleskelulupaa Suomessa? Sittenhän se tarkottaisi meidän suhteemme loppumista..
Luotan täysin miesystävääni, vietän lähes joka päivän hänen kanssaan hänen asunnossaan, minulla on jopa avaimet hänen asuntoonsa.
Hän aikoo tietenkin tehdä eropaperit heti kun saa pysyvän oleskeluluvan. Ja hänen "vaimonsa" on siis hänen veljensä ystävä, eli teki vain karhunpalveluksen miehelleni että hän pääsi muuttamaan tänne.
Tiedän että tämähän on vastoin Suomen lainsäädäntöä, mutta ymmärrän kyllä miestäni, sillä hänen isänsä ja kaikki vanhemmat sisaruksensa asuvat täällä, hän tekee rehellistä työtä täällä ja maksaa verot niin kuin me muutkin rehelliset työssäkäyvät..
Mutta silti pieni pelko kokoajan että jos kuitenkin tämä huijausliitto paljastuisi ja mies laitettais takaisin "sinne mistä tulikin"..
En kaipaa mitään v*ttuilua, asiallisia mielipiteitä ja tietoa näistä lumeavioliitoista, kiitos . =)

"Ja hänen "vaimonsa" on siis hänen veljensä ystävä, eli teki vain karhunpalveluksen miehelleni että hän pääsi muuttamaan tänne."

Mitä tarkoitat tässä yhteydessä tuolla karhunpalveluksella?

No on se minun mielestäni aikamoinen palvelus että suostuu vuosien ajan olla papereissa jonkun vaimo. Halusin vaan tuoda esille että tämä "vaimo" tietää itse tästä asiasta, ettei hän ole itse ns joutunut huijjauksen kohteeksi. :)

"karhunpalveluksen miehelleni" Jep jep, no eihän se oo sun miehes siltikään, kun on naimisissa toisen kanssa. Tiedätkös, että onko hänellä vaimonsa kanssa lapsia? Oon työni kautta törmännyt muutamaan tummaan mieheen, jolla on oman maan vaimo ja liuta lapsia ja sitten asiasta tietämätön naisystävä ja sen kanssa toinen liuta mukeloita.
Siinä vaiheessa, kun on pitänyt virallisesti saman katon alle muuttaa tai mennä naimisiin, niin ensimmäinen perhe onkin paljastunut.

No on se minun mielestäni aikamoinen palvelus että suostuu vuosien ajan olla papereissa jonkun vaimo. Halusin vaan tuoda esille että tämä "vaimo" tietää itse tästä asiasta, ettei hän ole itse ns joutunut huijjauksen kohteeksi. :)

Eihän tuo ole karhunpalvelus!

Lisäys... Siis karhunpalvelus voisi esim. olla kun äiti siivoaa aina lastensa jäljet ja pesee vielä teini-ikäistensäkin pyykit. Tarkoittaa hyvää, mutta nämä eivät opi koskaan tekemään sitä itse ja ovat aivan avuttomia muuttaessaan omilleen.

Viimeksi muokattu:
Siksi vaan kysyin tuosta karhunpalveluksesta, kun sillä tarkoitetaan negatiivista asiaa. Eli tämä veljen ystävä teki ystävän palveluksen, ei karhunpalvelusta.

"karhunpalveluksen miehelleni" Jep jep, no eihän se oo sun miehes siltikään, kun on naimisissa toisen kanssa. Tiedätkös, että onko hänellä vaimonsa kanssa lapsia? Oon työni kautta törmännyt muutamaan tummaan mieheen, jolla on oman maan vaimo ja liuta lapsia ja sitten asiasta tietämätön naisystävä ja sen kanssa toinen liuta mukeloita.
Siinä vaiheessa, kun on pitänyt virallisesti saman katon alle muuttaa tai mennä naimisiin, niin ensimmäinen perhe onkin paljastunut.

Hänellä ei ole lapsia, ei tämän "vaimon" eikä kenenkään muunkaan kanssa. :)

Sinä itseasiassa teet hänelle karhunpalveluksen. Pysyvän oleskeluluvan saaminen on äärimmäisen pitkä ja vaikeakin prosessi, jossa tutkitaan ja hutkitaan niitäkin, joilla on se oikea avioliitto. Jos ja hyvinkin mahdollisesti kun miehesi jää kiinni siit, että liitto voidaan tulkita lumeavioliitoksi, niin se on bye, bye Finland.

Äläkä sano, ettei niin kävisi tai e voi käydä. Avioliittoon perustuva pysyvä oleskelulupahakemuskin syynätään hyvin tarkkaan. Jos tämä pari ei asu yhdessä, heillä ei ole mitään yhteistä ja he eivät jaa talouttaan, arkeaan ja elämäänsä, luvan saaminen on äärimmäisen vaikeaa.

Sinä itseasiassa teet hänelle karhunpalveluksen. Pysyvän oleskeluluvan saaminen on äärimmäisen pitkä ja vaikeakin prosessi, jossa tutkitaan ja hutkitaan niitäkin, joilla on se oikea avioliitto. Jos ja hyvinkin mahdollisesti kun miehesi jää kiinni siit, että liitto voidaan tulkita lumeavioliitoksi, niin se on bye, bye Finland.

Äläkä sano, ettei niin kävisi tai e voi käydä. Avioliittoon perustuva pysyvä oleskelulupahakemuskin syynätään hyvin tarkkaan. Jos tämä pari ei asu yhdessä, heillä ei ole mitään yhteistä ja he eivät jaa talouttaan, arkeaan ja elämäänsä, luvan saaminen on äärimmäisen vaikeaa.

Lukisit vähän tarkemmin, sitähän minä tässä juuri pelkäänkin että jos niin tulee tapahtumaan että lumeavioliitto paljastuu, että miten käy meidän suhteelle. En ole missään vaiheessa sanonut että niin ei tule käymään, olen sentään realistinen tässä asiassa. Mieheni asuu kirjoilla "vaimonsa" asunnossaan, eli hänen postinsa menee sinne, onneksi hän kuitenkin asuu melkein naapurissa.

Minusta tämä kuulostaa jotenkin oudolta. Jokin ei tunnu täsmäävän. Jos miehen perhe asuu täällä pysyvästi, olisi mies ollut oikeutettu hakemaan oleskelulupaa perhesuhteen nojalla ilman avioliittoa, varsinkin jos miehen perheenjäsenistä joku tai jotkut ovat jo Suomen kansalaisia. Jos miehellä on Suomessa työpaikka, olisi hän ollut oikeutettu hakemaan oleskelulupaa sen nojalla ilman perhesuhdetta tai avioliittoa. Pysyvän oleskeluluvan voi saada kahden väliaikaisen luvan jälkeen, eli kahden vuoden jälkeen. Minun mieheni sai sen kahden vuoden jälkeen ongelmitta. Jos miehellä on noin lujat suhteet Suomeen, en ymmärrä miten olisi mahdollista, että hänellä ei vielä neljän vuoden jälkeen olisi pysyvää oleskelulupaa.

Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Minun miehelläni on avioliittoon perustuva oleskelulupa. Meidän suhdettamme ei kylläkään ole syynättä missään vaiheessa. Syynäykseen aletaan vain jos on syytä epäillä petosta. Me olimme tosin olleet jo monta vuotta naimisissa ulkomailla ennen kuin tulimme Suomeen, mutta ei kukaan meidän suhdetta syynännyt silloinkaan kun minä hain hänen maastaan oleskelulupaa (ja kyseinen maa oli Yhdysvallat, minne niitä ei todellakaan jaella ihan tuosta vain). Tilapäiset oleskeluluvat olemme saaneet helposti. Molemmilla ne ovat oikeastaan automaattisesti muuttuneet pysyviksi ilman minkään sortin syynäystä parin vuoden jälkeen.

Lukisit vähän tarkemmin, sitähän minä tässä juuri pelkäänkin että jos niin tulee tapahtumaan että lumeavioliitto paljastuu, että miten käy meidän suhteelle. En ole missään vaiheessa sanonut että niin ei tule käymään, olen sentään realistinen tässä asiassa. Mieheni asuu kirjoilla "vaimonsa" asunnossaan, eli hänen postinsa menee sinne, onneksi hän kuitenkin asuu melkein naapurissa.

Jos lumeavioliitto paljastuu tai jos sitä pidetään erittäin todennäköisenä, karkoitetaan mies maasta. Uusi avioliitto toisen henkilön kanssa tuskin auttaisi.

[QUOTE="vieras";23420860]Minusta tämä kuulostaa jotenkin oudolta. Jokin ei tunnu täsmäävän. Jos miehen perhe asuu täällä pysyvästi, olisi mies ollut oikeutettu hakemaan oleskelulupaa perhesuhteen nojalla ilman avioliittoa, varsinkin jos miehen perheenjäsenistä joku tai jotkut ovat jo Suomen kansalaisia. Jos miehellä on Suomessa työpaikka, olisi hän ollut oikeutettu hakemaan oleskelulupaa sen nojalla ilman perhesuhdetta tai avioliittoa. Pysyvän oleskeluluvan voi saada kahden väliaikaisen luvan jälkeen, eli kahden vuoden jälkeen. Minun mieheni sai sen kahden vuoden jälkeen ongelmitta. Jos miehellä on noin lujat suhteet Suomeen, en ymmärrä miten olisi mahdollista, että hänellä ei vielä neljän vuoden jälkeen olisi pysyvää oleskelulupaa.[/QUOTE]

Sitä en tiedä, en ole paljoa perehtynyt tuohon maahanmuuttopolitiikkaan ja sun muihin oleskelulupiin. Työpaikan hän sai vasta Suomeen muuttaessa. Hän kertoi itse että ainoa tapa oli saada määräaikainen oleskelulupa vaimon kautta, sillä hän oli täysi-ikäinen Suomeen tullessaan, joten ei riittänyt perhesuhteet oleskeluluvan saamiseksi.

Kumma kun ihmisillä täällä palstalla ensimmäinen juttu on alkaa etsimään vikoja asioista, aletaan heti spekuloimaan että tässä nyt jokin mättää, että äijjä valehtelee sinulle ja että hänellä on varmasti jo lapsia kotimaassaan yms.
Mutta tietenkin kaikilla on vapaus kirjoittaa mitä vaan.

[QUOTE="heips";23420871]Pyydä miestä eroamaan ja mene itse miehen kanssa naimisiin! Problem solved.[/QUOTE]

Emme ole seurustelleet niin kauaan että olisin valmis menemeen naimisiin miehen kanssa sen takia että hän saisi oleskeluluvan Suomeen. Hän ei ole sitä minulta edes kysynyt.
Pitäähän tässä nyt itseäänkin ajatella. Toki rakastan miesystävääni ja toivon että kaikki menisi hyvin ja joskus voisimme asua yhdessä ja perustaa perheen. :)

Sitä en tiedä, en ole paljoa perehtynyt tuohon maahanmuuttopolitiikkaan ja sun muihin oleskelulupiin. Työpaikan hän sai vasta Suomeen muuttaessa. Hän kertoi itse että ainoa tapa oli saada määräaikainen oleskelulupa vaimon kautta, sillä hän oli täysi-ikäinen Suomeen tullessaan, joten ei riittänyt perhesuhteet oleskeluluvan saamiseksi.

Kumma kun ihmisillä täällä palstalla ensimmäinen juttu on alkaa etsimään vikoja asioista, aletaan heti spekuloimaan että tässä nyt jokin mättää, että äijjä valehtelee sinulle ja että hänellä on varmasti jo lapsia kotimaassaan yms.
Mutta tietenkin kaikilla on vapaus kirjoittaa mitä vaan.

Tarkoitukseni ei ollut "etsiä vikoja", mutta kirjoituksesi perusteella kuulostaa vahvasti siltä, että miehellä pitäisi olla jo oleskelulupa. Täysi-ikäisyys ei tietääkseni ole este oleskeluluvan hakemiselle perhesuhteen nojalla jos kyseessä on lähisukulainen, kuten äiti, sisarus tai lapsi. Työhön perustuvaa oleskelulupaa ei tietystikään saa jos ei ole Suomessa tiedossa työpaikkaa hakemusvaiheessa, mutta et maininnut tätä kirjoituksessasi.

Suosittelen muuten perehtymään maahanmuuttoon liittyvään lainsäädäntöön jos alkaa suhteeseen ulkomaalaisen henkilön kanssa. Se helpottaa asioita. Eikä ehkä tarvitse sitten kaksplussalla ihmetellä... :)

[QUOTE="vieras";23420931]Tarkoitukseni ei ollut "etsiä vikoja", mutta kirjoituksesi perusteella kuulostaa vahvasti siltä, että miehellä pitäisi olla jo oleskelulupa. Täysi-ikäisyys ei tietääkseni ole este oleskeluluvan hakemiselle perhesuhteen nojalla jos kyseessä on lähisukulainen, kuten äiti, sisarus tai lapsi. Työhön perustuvaa ojavascript://leskelulupaa ei tietystikään saa jos ei ole Suomessa tiedossa työpaikkaa hakemusvaiheessa, mutta et maininnut tätä kirjoituksessasi.[/QUOTE]

Oleskelupaa hän aikoo hakea syksyllä kun tulee 4 vuotta täyteen, ja kun ja jos sen saa, niin sitten olisi eropaperit. mutta tässä jännittää sekin että silloinhan vasta epäilyt nousee viranomaisilla kun eropaperit laitetaan "heti" oleskeluluvan saatua..? Ja sen verran luin tuolta että pysyvä oleskelulupa voidaan perua jos on todisteita epäillä huijausta oleskeluluvan saamisessa. Huh huh onpas mulla vaikeeta... :)

[QUOTE="vieras";23420950]Suosittelen muuten perehtymään maahanmuuttoon liittyvään lainsäädäntöön jos alkaa suhteeseen ulkomaalaisen henkilön kanssa. Se helpottaa asioita. Eikä ehkä tarvitse sitten kaksplussalla ihmetellä... :)[/QUOTE]

Kyllä täällä kaksplussassa saa varmaan ihmetellä asiasta kun asiasta. Ajattelin vaan että ois kiva purkaa vähän tätä asiaa täällä jos löytäis vaikka kohtalotovereitten tarinoita samaisesta asiasta.

Lukisit itse vähän tarkemmin. Sanoin, "äläkä sano" (futuuri), en että olisit niin sanonut jo.

Se, että miesystäväsi asuu lumevaimonsa kanssa kirjoilla yhdessä paikassa, mutta jos hän fyysisesti kuitenkin asuu toisessa paikassa, se on jo ongelma sinällään. Pyysit tietoa lumeliitoista ja sen vaikutuksesta oleskelulupiin ja sitä tässä yritetään antaa. Kun pysyvää oleskelulupaa harkitaan, sen perusteet tutkitaan. Tutkintaan osallistuu tarvittaessa maahanmuuttoviranomaisten lisäksi poliisi. Lainsäädäntö lähtee siitä, että ei tarvitse olla aivan varma onko liitto aito vai lumeliitto. Laki siis sanoo yksiselitteisesti, että jos on aihetta epäillä jne. Onkin enemmän kuin todennäköistä, että avioliittoja tutkitaan lähtökohtaisesti lumeliitto epäilyllä kun oleskelulupaa hakeva on jostain muualta kuin Amerikasta tms.

Miesystäväsi ajatus siitä, että hän ottaa heti eron kun saa pysyvän oleskeluluvan, on typerää. Pysyvä oleskelulupa on voimassa toistaiseksi, ei ikuisesti. Tähän yhtenä syynä on varmasti juuri kuvailemasi tilanne, jossa solmitaan lumeliitto oleskeluluvan saamiseksi ja sitten erotaan kun se on saatu ja kuvitellaan, että pysyvä oleskelulupa on ja pysyy. Mikäli miesystäväsi toimii noin, lupa voidaan perua ja suurella todennäköisyydellä perutaankin. Peruutuksen syyksi riittää jos oleskelulupaa haettaessa on tietoisesti annettu hakijan henkilöllisyyttä koskevia tai muita päätökseen vaikuttaneita vääriä tietoja taikka salattu sellainen seikka, joka olisi saattanut estää oleskeluluvan myöntämisen. Määräaikainen oleskelulupa voidaan myös peruuttaa, jos niitä edellytyksiä, joiden perusteella (kuten avioliitto) oleskelulupa myönnettiin, ei enää ole olemassa.

Oleskelupaa hän aikoo hakea syksyllä kun tulee 4 vuotta täyteen, ja kun ja jos sen saa, niin sitten olisi eropaperit. mutta tässä jännittää sekin että silloinhan vasta epäilyt nousee viranomaisilla kun eropaperit laitetaan "heti" oleskeluluvan saatua..? Ja sen verran luin tuolta että pysyvä oleskelulupa voidaan perua jos on todisteita epäillä huijausta oleskeluluvan saamisessa. Huh huh onpas mulla vaikeeta... :)

Ei ehkä tosiaankaan kannata hakea eroa heti oleskeluluvan saamisen jälkeen. Se voi herättää epäilykset. Minua silti kummastuttaa miten siinä on voinut mennä niin kauan. Minun mieheni sai sen kahden vuoden jälkeen eikä hänen tarvinnut sitä mitenkään erityisesti hakea, vaan sai sen automaattisesti toisen määräaikaisen oleskeluluvan päätyttyä. Samoin minunkaan ei tarvinnut sitä erityisesti hakea hänen kotimaassaan, vaan sain sen automaattisesti uusiessani oleskelulupani.

Lukisit itse vähän tarkemmin. Sanoin, "äläkä sano" (futuuri), en että olisit niin sanonut jo.

Se, että miesystäväsi asuu lumevaimonsa kanssa kirjoilla yhdessä paikassa, mutta jos hän fyysisesti kuitenkin asuu toisessa paikassa, se on jo ongelma sinällään. Pyysit tietoa lumeliitoista ja sen vaikutuksesta oleskelulupiin ja sitä tässä yritetään antaa. Kun pysyvää oleskelulupaa harkitaan, sen perusteet tutkitaan. Tutkintaan osallistuu tarvittaessa maahanmuuttoviranomaisten lisäksi poliisi. Lainsäädäntö lähtee siitä, että ei tarvitse olla aivan varma onko liitto aito vai lumeliitto. Laki siis sanoo yksiselitteisesti, että jos on aihetta epäillä jne. Onkin enemmän kuin todennäköistä, että avioliittoja tutkitaan lähtökohtaisesti lumeliitto epäilyllä kun oleskelulupaa hakeva on jostain muualta kuin Amerikasta tms.

Sinusta on kai hauska yrittää pelotella AP:ta? Suomalaiset solmivat avioliittoja ei-suomalaisten kanssa sen verran paljon, että ei maahanmuuttoviranomaisilla todellakaan ole aikaa niitä syynätä jos ei ole syytä epäillä petosta, oli mies kotoisin mistä maasta tahansa. Avioliittojen syynääminen miehen kotimaan perusteella olisi myös Suomen oman lainvastaista, koska se asettaisi ihmiset epätasa-arvoiseen asemaan kansalaisuutensa ja etnisen taustansa perusteella.

[QUOTE="vieras";23420884]Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Minun miehelläni on avioliittoon perustuva oleskelulupa. Meidän suhdettamme ei kylläkään ole syynättä missään vaiheessa. Syynäykseen aletaan vain jos on syytä epäillä petosta. Me olimme tosin olleet jo monta vuotta naimisissa ulkomailla ennen kuin tulimme Suomeen, mutta ei kukaan meidän suhdetta syynännyt silloinkaan kun minä hain hänen maastaan oleskelulupaa (ja kyseinen maa oli Yhdysvallat, minne niitä ei todellakaan jaella ihan tuosta vain). Tilapäiset oleskeluluvat olemme saaneet helposti. Molemmilla ne ovat oikeastaan automaattisesti muuttuneet pysyviksi ilman minkään sortin syynäystä parin vuoden jälkeen.[/QUOTE]

Kyllä pitää paikkansa. Syykin on selkeä. Teidän kohdalla kyseessä on Yhdysvallat ja Suomi. Ap:n tapauksessa ns. kolmannen maan kansalainen. Te olitte olleet naimisissa jo ennen maahan tuloa ja vaikka ette olisi, amerikkalaisten ja suomalaisten välisessä tilanteessa homma on nimi paperiin ja homma bueno. Suomen ja Yhdysvaltojen välillä ei ole maahanmuuttoon liittyviä ongelmia.

Vertaat siis teidän tilannettanne ihan eri tilanteeseen.

[QUOTE="vieras";23421023]Ei ehkä tosiaankaan kannata hakea eroa heti oleskeluluvan saamisen jälkeen. Se voi herättää epäilykset. Minua silti kummastuttaa miten siinä on voinut mennä niin kauan. Minun mieheni sai sen kahden vuoden jälkeen eikä hänen tarvinnut sitä mitenkään erityisesti hakea, vaan sai sen automaattisesti toisen määräaikaisen oleskeluluvan päätyttyä. Samoin minunkaan ei tarvinnut sitä erityisesti hakea hänen kotimaassaan, vaan sain sen automaattisesti uusiessani oleskelulupani.[/QUOTE]

Oleskeluluvan saamiseen vaikuttaa se, mistä maasta hakija on. Siksi te saitte nopeasti ja vaivattomasti. Aasiasta, Turkista, Afrikasta, Lähi-idästä ja entisen Jugoslavian alueelta tulevat tutkitaan tarkasti. Tutkitaan on ehkä harhaanjohtava sana. Parilta itseltäänhän ei yleensä kysytä mitään. Ei ole haastatteluita, vaan päätös perustuu aihetodisteisiin.

Kyllä pitää paikkansa. Syykin on selkeä. Teidän kohdalla kyseessä on Yhdysvallat ja Suomi. Ap:n tapauksessa ns. kolmannen maan kansalainen. Te olitte olleet naimisissa jo ennen maahan tuloa ja vaikka ette olisi, amerikkalaisten ja suomalaisten välisessä tilanteessa homma on nimi paperiin ja homma bueno. Suomen ja Yhdysvaltojen välillä ei ole maahanmuuttoon liittyviä ongelmia.

Vertaat siis teidän tilannettanne ihan eri tilanteeseen.

Sinä perustat väitteesi omaan luuloon ja toiveajatteluun. Huomannet myös, että AP ei sanonut mistä maasta mies on. Myös Aasiassa on rikkaita maita.

Mutta oli hän mistä tahansa, Suomi ei voi kohdella eri maiden kansalaisia eri tavoilla missään virallisessa yhteydessä. Jotta mainitsemasi kaltainen systeemi toimisi suuressa byrokratiassa, pitäisi se olla jossain ylhäällä kirjallisena. Koska suuri byrokratia vaatii sen, että kaikki kirjataan ylös, muuten mitään ei tapahdu. Luuletkos, että se pysyisi salaisuutena? Sen vuoksi periaate lienee, että tutkitaan silloin kun on syytä epäillä. Toiseksi, avioliittoja on liikaa, että kaikki suomalaisten ja kolmansien maiden kansalaisten avioliitot voitaisiin syynätä.

Sitä paitsi oletan, että mahdollinen syynäys tapahtuu ensisijaisesti avioliiton solmimisen ja ensimmäisen oleskeluluvan hakemisen aikaan, ei niinkään myöhemmin - jos ei ole syytä epäillä mitään. Mies on saanut oleskeluluvan jo aiemmin, joten ilmeisesti maahanmuuttovirasto katsoi, että ei ole syytä epäillä.

Yhteistyössä