vähähiilarinen ruokavalio=terveellinen ruokavalio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on?

Vieras
Mietin kun mulla on varmaan ongelma aineenvaihdunnassa.
Normaalioloissa se toimii liikakin hyvin = voin syödä mitä vaan ja miten paljon vaan, eikä se näy missään.

Mutta heti kun tuun raskaaksi, alkaa älytön lihominen. Eli ilmeisesti aineenvaihdunta lakkaa toimimasta tai siis alkaa toimia "normaalisti", jolloin se älytön mässääminen näkyy heti. :(
Ja en siis tällä tarkoita pelkästään makeaa vaan syön aivan tavallista ruokaakin paljon.

En raskauden myötä haluaisi lihoa taas yli 20 kiloa.

Kuulin, että vähähiilarinen ruokavalio voisi olla hyväksi. Pitääkö paikkansa ja täytyykö huomioida jokin asia raskauden vuoksi. Ja siis onko tämä vähähiilarinen hyväksi noin niin kuin muutoinkin, ei ainoastaa laihduttaville?

Ajattelin myös miestäni samalle ruokavaliolle, hän kun narisee muutamista ylimääräisistä kiloistaa.

Raskaana ollessa ei saa olla kauheen vähillä hiilareilla. Hyväkarpata kai voi.
Mä noudatin rd-ruokavaliota eli virallisterveellistä aika pitkälti. Piti hyvin painon aisoissa.

[QUOTE="aapee";23407691]Ja voiko tosiaan olla niin, että hiilarit vähiin ja rasvaa paljon, niin paino pysyy aisoissa?[/QUOTE]

Rasvaista ruokaa/lihaa yms ei tarvitse syödä niin paljon kuin hiilareita tullakseen kylläiseksi ja ne pitävät nälän paremmin poissa. Eli todennäköisesti kalorimäärä pysyy samana.

En oo ehkä tarpeeks perehtyny aiheeseen. Niin mua aikanaan opastettiin ja sellaista tietoa löysin silloin lueskelemalla. Tieteellistä perustaa en kovin hyvin muista.

Rd-ruokavalio = raskausdiebetes-ruokavalio. Muistaakseni vähän enemmän hiilareita kuin hyväkarppauksessa.

Mulla ei ollu raskausdiabetesta, mutta halusin pitää painon nousun kurissa osittain siksi, että ensimmäinen vauva oli suurikokoinen. (Niin oli tosin toinenkin...)

Mulle ainakin on sopinut vähähiilihydraattinen ruokavalio mainiosti. Kantaa en ota siihen voiko sitä noudattaa raskaana. Ehkä silloin ei kannata pelkällä rasvalla ja proteiinilla elää vaan heittää hiilihydraattia sekaaan sen 120 g. Tietty voi kattoa että mistä ne hiilihydraatit ottaa, ei pelkkää viljaa vaan kasviksia ja ehkä hedelmäsokeria!!

Nyt oon kolmisen viikkoa elänyt taas miten sattuu ja sen huomaan. Turvotus ja mahavaivat vaivaavat. Ilmavaivat järkyttävät ja unen laatu ihan mitä sattuu.

Mulla ei vauvojen koon kanssa ole ollut ongelmaa vaikka itse olenki paisunut kuin pullataikina :(
Mutta siis en jaksa tähän sitä 20 kiloa lisää ja kun tuo mies marajaa kiloistaan, niin ajattelin, että yhdessä kokeiltais muuttaa ruokavaliota.
Perunaa ja riisiä ja pastaa nyt on kuitenkin lapsille laitettava, mutta josko sitä ei sitten laittaisikaan omalle lautaselleen, vaan täyttäisi sen jollain muulla.. :)

Olen aina vähän epäillyt nuotten kevyt-tuotteiden toimivuutta ja näinkö tosiaan olis, että ne on turhia?

[QUOTE="Helmi S";23407779]En oo ehkä tarpeeks perehtyny aiheeseen. Niin mua aikanaan opastettiin ja sellaista tietoa löysin silloin lueskelemalla. Tieteellistä perustaa en kovin hyvin muista.
[/QUOTE]

Ok. Mä olen kyllä ihan ymmärtänyt, että vhh, ja jopa ketoosi, on ihan ok raskaanakin. Ketoosi saatetaan sekoittaa ketoasidoosiin, joka on tosiaan vaarallinen tila, mutta joka ei siis ole sama kuin ketoosi.

Voiskos vielä saada vähän listaa mitä sitten kannattaa syödä ja mitä ei?
Ja mistä mä tiedän paljonko esim jossain kasviksessa on hiilareita?

Ja mä kun oon kova mässäilemään sitä makeaakin, niin luulin toimivani fiksusti kun yritin korvata makean hedelmillä. Mutta ilmeisesti sekään ei kuitenkaan ole hyvä?

minä söin raskausdiabeteksen takia raskausaikana hiilareita n. 50g/vrk ja kaikki meni oikein mainiosti. painoa tuli raskausaikana 10kg ja 2 viikon kuluttua synnytyksestä oli enää 2kg jäljellä.

Yhteistyössä