mä tässä ihmettelen sekä omasta kokemuksesta että tuttujen,missä se päiväkodin hlö kunnan ammattitaito on?

  • Viestiketjun aloittaja nellien
  • Ensimmäinen viesti
nellien
eikö he tosiaan tunnista tavallisempia neurologia,yms ongelmia? luulisi että heidän pitäisi koulutuksensa ja kokemuksensa puolesta tajuta muitakin syitä ajatella kuin kasvatusta jos näkevät jotakin poikkeavaa.

ei ilmeisesti tunnisteta ainakaan dysfasiaa,eikä adhd,add,aspergeria. yms.

törkeää, ensinnäkin on varmasti vanhempia jotka ei tiedä kyseisistä asioista mitään,saati tutkimuksista,kuntoutuksesta,siitä mikä on sopivin päivähoito/esikoulumuoto tms. minusta koulutetun kokeneen henkilökunnan pitäisi osata olla se taho joka osaisi vanhemmillekkin kertoa,että hei tässä voisi nyt olla tälläistä tämän ongelman takana.

mutta yleensä ongelman syytä aletaan etsiä vanhemmuudesta, mikä luultavasti vaan kuormittaa jo valmiiksi hankalassa tilanteessa lisää,eikä suinkaan palvele kenenkään etua,vähiten sen lapsen. tieto ja ymmärrys sen sijaan auttaisi.

mitä ne lto:kin ja kelto:t oikein opiskele jos ei tiedä tullaisia asioita? siis toki neurologi,puheterapeutti,psykologi yms on sitten se väylä siihen viralliseen diagnoosiin. mutta se tie on pitkä. joten minusta päiväkodin henkilökunta voisi omalta osaltaan edistää asiaa, omaamalla ammattitaidon
 
Ongelma on varmaan se, että lapsia on paljon ja LTO:a vain 1/ryhmä sekä pari hoitajaa. Kaikki aika ja energia menee todellakin ihan perusasioihin. Ei ehditä keskittyä sen yhden mussukan ongelmiin.
 
"Jenis"
Eikös toi ois enemmän neuvolan asiantuntemusta? En jotenkin osaa ajatella päiväkodille tuollaista vastuuta... jos itse epäilisin oman lapsen suhteen jotakin, niin varmaan neuvolassa ensin ottaisin asian puheeksi.
 
"tööt"
eikö he tosiaan tunnista tavallisempia neurologia,yms ongelmia? luulisi että heidän pitäisi koulutuksensa ja kokemuksensa puolesta tajuta muitakin syitä ajatella kuin kasvatusta jos näkevät jotakin poikkeavaa.

ei ilmeisesti tunnisteta ainakaan dysfasiaa,eikä adhd,add,aspergeria. yms.

törkeää, ensinnäkin on varmasti vanhempia jotka ei tiedä kyseisistä asioista mitään,saati tutkimuksista,kuntoutuksesta,siitä mikä on sopivin päivähoito/esikoulumuoto tms. minusta koulutetun kokeneen henkilökunnan pitäisi osata olla se taho joka osaisi vanhemmillekkin kertoa,että hei tässä voisi nyt olla tälläistä tämän ongelman takana.

mutta yleensä ongelman syytä aletaan etsiä vanhemmuudesta, mikä luultavasti vaan kuormittaa jo valmiiksi hankalassa tilanteessa lisää,eikä suinkaan palvele kenenkään etua,vähiten sen lapsen. tieto ja ymmärrys sen sijaan auttaisi.

mitä ne lto:kin ja kelto:t oikein opiskele jos ei tiedä tullaisia asioita? siis toki neurologi,puheterapeutti,psykologi yms on sitten se väylä siihen viralliseen diagnoosiin. mutta se tie on pitkä. joten minusta päiväkodin henkilökunta voisi omalta osaltaan edistää asiaa, omaamalla ammattitaidon
Oletko sä aineissa vai muuten vaan vajakki?
 
Kyllä vanhempien ja neuvolan tehtävä on huomata jos lapsella on hankaluuksia jonkun asian kanssa ja pyytää lisätutkimuksia tahoilta joille se kuuluu. Päiväkoti mielellään ottaa vastaan vanhemmilta sitten ohjeita ja neuvoja kuinka erityislapsen kanssa päivä sujuu helpommin ja mitä kuntoutuksen osaa voi soveltaa ja käyttää päiväkodissa. Mutta ei päiväkodin henkilökunta saa alkaa arvioimaan tällaisia asioita.
 
voi apua
TOTTAKAI päiväkodin henkilökunta tekee diagnooseja mm. asseista, ADHD:ista yms. Usein tuo siistijä tekee ne päiväkahveiden ohessa.

Ootsä ap ihan tällä planeetalla :O :O Mee nukkumaan!
 
se joku.
Kyllä se pk:n henkilökunallkekkin kuuluu. Se lapsen arviointi. Mun yhdellä tutulla oli lapsi pph:lla monta vuotta, vasta kun tämä lapsi meni eskariin. Huomas pk.n tädit että lapsella oli häiriöitä kehityksessä. Lopputulos lapsi otettiin pph:lta pois pistettiin pk:n koko päiväiseksi, laitettiin toimintaterapiaan ja mukautetulle ekaluokalle.

jos tädit eivät olisi olleet tarkkaavaisia, olisi nämä oppimisongelmat huomattu vasta ekalla...
 
Foortti harmaana
No moni vanhempi ei osaa edes kyseenalaistaa sitä, onko esim pk:ssa tarpeeksi koulutettua väkeä...

Meillä täällä oli vasta yhdessä päiväkodissa vain yksi koulutettu ihminen paikalla PITKÄÄN, eikä hänkään ollut lto.
 
samaa mieltä kyllä
Neuvolassa nämä lapset harvemmin jäävät "kiinni",1/2h-1h. kerran vuodessa yhden aikuisen kanssa, on aivan eri kun tilanne ryhmässä useamman lapsen kanssa monta tuntia päivässä. Helsingissä on ainakin käytössä 3v. ja 5v. neuvolakäyntiin liityvä lomake joka täytetään päiväkodissa josta käy ilmi moni tärkeä asia lapsen toimimisesta siellä.Vanhemmat myös täyttävät oman lomakkeensa. Tämän tarkoitus on juuri löytää mm.ne lapset jotka mainitset jotta he voisivat saada ajoissa tarvittavan tuen. Olen itse täyttänyt lomakkeita ja vaikka päiväkodin täyttämässä lomakkeessa olisi asioita joihin neuvolan pitäisi "tarttua" ja lähettää jatkotutkimuksiin, niin jostain syystä näin ei toimita. Minulla itselläni kokemus omasta lapsestani, tiesin että hänellä neurologista poikkeavuutta ja oli kova työ saada neuvolalääkäriltä lähete eteenpäin tutkimuksiin. Pysyin tiukkana, sain lähetteen ja pääsimme tutkimuksiin ja tuen tullessa ajoissa vaikeudet lähes voitettu ! Minä näen nopeasti lapsiryhmästä kenellä erilainen käytös tod.näk johtuu neurologisesta poikkeavuudesta. Minä olen myös kiinnostunut asiasta, omakohtaista kokemusta sekä lukenut kymmeniä kirjoja käynyt kursseilla ym. Minulla vanha koulutus, -80 luvulla, mutta minä olen kiinnostunut ja haluan tietää ja oppia uutta ja se on mielestäni velvollisuuteni, uutta tutkimustietoa tulee runsaasti juuri näistä asioista.
 
"vieras"
No ei niitä päiväkodin henkilöitä ole tarkoitettu diagnooseja tekemään. He voivat kyllä huomauttaa jostain asioista, joissa lapsi ei heidän mielestään ole 'normaali'. Mutta diagnoosin teko kuuluu kyllä noille muille tahoille joita luettelit, eivätkä hekään sitä ihan hetkessä tee.

Vanhempien itsensä pitäisi huomata, ehkä päiväkodin hoitajien avustuksellakin joskus, ettei kaikki ole kunnossa, jos ei neuvolan seuloissa ole mitään huomattu ja hakeutua joko neuvolalääkärin tai omalääkärin kautta eteenpäin tutkimuksiin. Sinne sitten voidaan pyytää lausuntoa sieltä hoitopaikastakin.

Ja meille on elto vinkannut yhdestä jutusta, mikä ehkä olisi jäänyt tutkimatta jo diagnoosin saaneelta, siitä saatiin vielä lisädiagnoosia.
 
hm
kyllä ne ongelmat kotoa juontavat yleensä. kiitos vaan. lapsi tarvitsee aikaa vanhemmiltaan, jos sitä ei saa tulee ongelmia. näin se vaan on.

sen lisäksi lapsi ei saa olla huomion keskipiste aina, eli on osattava olla itsekseen ja ohjata tekemisensä. vauvaiän jälkeen.
 
nellien
en ole aineissa vaan tosissani. minua ärsyttää se jos aina lapsen poikkeavasta käytöksestä ensimmäisenä aletaan syyttää vanhempia. jos he tietäisivät niinkuin minusta kuuluukin miten erilaiset sairaudet/Vammat voivat vaikuttaa lapsen toimintaan, he eivät kuormittaisi vanhempia turhilla syytöksillä,minusta se on ammattitaidottomuutta.
 
"vieras"
en ole aineissa vaan tosissani. minua ärsyttää se jos aina lapsen poikkeavasta käytöksestä ensimmäisenä aletaan syyttää vanhempia. jos he tietäisivät niinkuin minusta kuuluukin miten erilaiset sairaudet/Vammat voivat vaikuttaa lapsen toimintaan, he eivät kuormittaisi vanhempia turhilla syytöksillä,minusta se on ammattitaidottomuutta.
Eikö nykyään taida ennemmin olla niin, että kaikki mahdollinen huonokäytöksisyys ennemmin diagnosoidaan, yleensä ad/hd:ksi, kuin että etsittäisiin syytä kasvatuksesta?
 
Kyllä vanhempien ja neuvolan tehtävä on huomata jos lapsella on hankaluuksia jonkun asian kanssa ja pyytää lisätutkimuksia tahoilta joille se kuuluu. Päiväkoti mielellään ottaa vastaan vanhemmilta sitten ohjeita ja neuvoja kuinka erityislapsen kanssa päivä sujuu helpommin ja mitä kuntoutuksen osaa voi soveltaa ja käyttää päiväkodissa. Mutta ei päiväkodin henkilökunta saa alkaa arvioimaan tällaisia asioita.
Näin on. Päiväkoti ei ole se joka osaa ja aloittaa hommat. Meille kerrotaan lapsen tilanne ja tottakai otetaan puheeksi jos on jotain selvästi huomattavaa. Teemme yhteistyötä muttemme ole se asiantuntijaporukka. Ja sitäkin on että me aloitamme mutta koti ei tule vastaan. Laps on selvästi esim kielellisesti jäljessä mutta vanhemmat eivät ota vastaan huomioita ja ehdotuksia. Ole siinä sitten se ap:n haluama ammattilainen.
 
en ole aineissa vaan tosissani. minua ärsyttää se jos aina lapsen poikkeavasta käytöksestä ensimmäisenä aletaan syyttää vanhempia. jos he tietäisivät niinkuin minusta kuuluukin miten erilaiset sairaudet/Vammat voivat vaikuttaa lapsen toimintaan, he eivät kuormittaisi vanhempia turhilla syytöksillä,minusta se on ammattitaidottomuutta.
Entä kun lapsesta ei löydy mitään ja vanhemmat eivät suostu myöntämään että kotona vois olla häikkää? Kun on lapsi jonka testit normaalit, taidot aivan ikätasolla mutta käytös ja olo sellanen että jossain se klikki on? Ei ainakaan kotona vai? Ei se kuule oo niin ruususta ja helppoa kun sä tunnut ajattelevan, oletko sä töissä päiväkodissa ja tekemisissä kaikkien perheiden+ongelmien kanssa?
 
Päiväkodissa on ammattitaitoista porukkaa töissä, mutta koulutuksissa on eroja. Erityispedagogiikan opinnot eivät automaattisesti kuulu ainakaan LTO-opintoihin. Yleisimpiä erityisyyksiä käydään opinnoissa läpi hyvin pintapuolisesti. Itse olen sitä mieltä, että osa LTO:n ammattitaitoa on myös huolen herääminen ja se, että osaa konsultoida melko varhaisessa vaiheessa muita asiantuntijoita. Ja ohjata lapsi tutkimuksiin.

Teen itse työtä erityislasten parissa ja perheiden kanssa tehtävä yhteistyö on todella tärkeässä asemassa. Monet erityislasten vanhemmat saattavat olla väsyneitä ja "hukassa" oman kasvatustoimintansa kanssa. Vanhemmat eivät toimi aina virheettömästi, mutta eipä me ammattikasvattajatkaan aina osata täydellisesti toimia kaikissa tilanteissa. Virheistä opitaan ja annetaan toimivia vinkkejä lapsen kanssa toimimiseen puolin ja toisin.
 
...
Joskus ulkopuolisen mielestä vanhemmat toimivat "väärin" lapsen kanssa ja pistävät seen syyksi lapsen poikkeavaan käytökseen tai tapaan toimia. Mutta todellisuudessa voikin olla niin että se tapa on vanhempien ainoa tapa selvitä arjesta lapsen kanssa jolla poikkeava toimintatapa.Tämän tärkeän pointin kertoi Elto vuosia sitten kun kävi ryhmässämme ja yksi työntekijä kertoi yhden lapsen vanhemmista kuinka ihmeellisesti he toimivat. Kun pystyy ajattelemaan näin ja yrittää asettua vanhemman asemaan eikä vertaa sitä omaan tapaan toimia omien tai vieraiden lasten kanssa niin voi olla helpompi ymmärtää vanhempia jos muutoin se itselle on vaikeata.
 
lh
Sekä lh:n että lto:n pitäisi pystyä tunnistamaan jos jossain on jotain häikkää. Kumpikaan ei kuitenkaan tee mitään diagnooseja!! vaan ohjaa lapsen eteenpäin tutkimuksiin.

Ja itse olen sitä mieltä että ongelmat huomataan erittäin hyvin nykypäivänä päiväkodeissa. Mutta paljon esiintyy myös ihan pelkästä kasvatuksesta tai sen puutteesta johtuvaa käytösongelmaa, jota vanhemmat sitten kovin yrittävät pistää jonkin häiriön piikkiin.
 
"Jenis"
Mä olen edelleen sitä mieltä, että vanhempien hälytyskellojen pitäis ensisijaisesti soida... ei tarvi pystyä diagnoosia omasta lapsestaan tekemään, mutta pitää pystyä neuvolassa nostamaan esiin asioita jotka huolestuttavat. Kun tota päiväkotien touhua kattoo, niin ei siinä hirveästi kyllä ehditä yksittäistä lasta seurailla. Varsinkaan isojen ryhmässä, jossa lapset puuhailee omiaan ja hakee hoitajan paikalle ainoastaan jos jotain sattuu.
 
en ole aineissa vaan tosissani. minua ärsyttää se jos aina lapsen poikkeavasta käytöksestä ensimmäisenä aletaan syyttää vanhempia. jos he tietäisivät niinkuin minusta kuuluukin miten erilaiset sairaudet/Vammat voivat vaikuttaa lapsen toimintaan, he eivät kuormittaisi vanhempia turhilla syytöksillä,minusta se on ammattitaidottomuutta.
Millä lailla näitä syytöksiä on esitetty?

Meillä on kaksi erityislasta jotka molemmat ovat saaneet diagnoosit päiväkoti-iässä (toisella oli kyllä pohjadiagnoosi jo valmiina). Koskaan ei pk-henkilökunta mitään diagnooseja väläyllyt mitä pidän erittäin hyvänä, itseäni ärsyttäisi kovin nämä "teidän Villellä tuntuisi selvästi olevan asperger"-jutut.

Kyllä päiväkodissa oltiin pantu tiettyjä poikkeavuuksia merkille, niin kuin olin itsekin tehnyt. Joistain jutuista minulle oltiin suoraan tultu sanomaan, osa oli sellaisia mitä itse olin huomannut ja kysyessäni sain kuulla että samanlaista ollaan huomattu päiväkodissakin. Tutkimuksissa pk oli hyvin mukana ja heitä kovasti kiiteltiinkin paneksestaan. :flower: Olen ollut erittäin tyytyväinen. Enkä siis ole kokenut missään vaiheessa että minua olisi syytetty kun lasteni ongelmista ollaan kerrottu.

Mitä muuten pk-henkilökuntaan tulee niin ihmisiähän nuokin ovat. Lapseni ovat tavallisessa päiväkodissa, integroidussa ryhmässä ja näiden oikeiden helmien lisäksi hoitajista löytyy myös heitä jotka "pelkäävät" tytärtäni tai joilla ei vaan ole hajuakaan kuinka autistisen lapsen kanssa tulisi toimia ja miksi lapsi ei käyttäydy kaikessa kuin muut.
 
"mä"
Me EI SAADA tehdä mitää diagnooseja tai arviointeja mahdollisista diagnooseista Se me kyllä jo aikaisessa vaiheessa jutellaan vanhempien kanssa että jotain "häikkää" on mahdollisesti ja että kannattaa ottaa asia puheeksi neuvolassa.
 

Yhteistyössä