Kauanko vedestä + jauheesta tehty korvike säilyy juomakelpoisena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja faktaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

faktaa?

Vieras
Eli vauva 4kk saa lehmänmaidotonta korviketta (ei vielä lausuntoa, joten kallista kamaa). Keitän vedet ja jäähdytän ja lisään jauheen. Sittenpä se ei tytölle heti maistukaan (ei edes suostu ottamaan pulloa suuhunsa) tai joskus öisin käy niin, että tyttö ehtiikin nukahtaa uudelleen. Kauanko sitä samaa korviketta voisi vielä käyttää? Onko kellään faktaa? Mistään en löydä mitään tietoa tästä. Mä olen nyt tähän mennessä uskaltanut n. 30-45 minsan päästä vielä sitä antaa, mutta säilyisikö vieläkin pidempään?

Ei kai siihen ole faktaa. Purkin kyljessä lukee, että pitää hävittää heti, jos ei kaikki mene. Joo, tiedän, että pistää vihaksi. Välillä tekisi mieli tunkea vaikka väkisin lapsen kurkusta. :(

Oon tohtinut antaa 2 tuntia vanhaa, mutta meidän lapsi on jo 1,5-vuotias. Eihän noin vanhaa saisi antaa, mutta...

Faktaa ei ole, mutta me tehtiin siten, että jos oli alle tunnin vanhaa laitettiin jääkappiin. Lämmitettiin vain kerran ja sitten heitettiin pois. Ei säilytetty yli vuorokautta.

Lähinnä pitkässä säilytyksessä on ongelmana bakteerien lisääntyminen. Korvike kun on hyvä kasvualusta.

Ei kai siihen ole faktaa. Purkin kyljessä lukee, että pitää hävittää heti, jos ei kaikki mene. Joo, tiedän, että pistää vihaksi. Välillä tekisi mieli tunkea vaikka väkisin lapsen kurkusta. :(

Oon tohtinut antaa 2 tuntia vanhaa, mutta meidän lapsi on jo 1,5-vuotias. Eihän noin vanhaa saisi antaa, mutta...

Mä ymmärrän kyllä sen, että pitää hävittää heti, jos tosiaan vauva on sitä jo jonkun verran juonut, mutta en kyllä silloin, jos siihen pulloon ei ole edes koskettu. Varsinkin öisin mua on tuo mietityttänyt, kun tyttö on ehtinyt nukahtaa mun valmistellessa maitoa... Ja joo, pistää vihaksi... Oikein näen, kuinka kymmenet eurot menee lavuaarista alas.

Ei siihen varmaan sitten ole faktaa tosiaan. Enkä tietenkään mitään riskejä uskalla näin pienen kanssa ottaa.

Muistelen, että neuvolasta sanottiin, että tunti, muttei se niin hirveän tarkkaa ole. Me pidettiin kyllä pari tuntia. Joskus taisi hurahtaa kauemminkin.

Yöllä ei muuten tarvinut nousta kun pidettiin vetää termarissa ja myöhemmin keitetty vesi valmiina pullossa. Lapsi joi huoneenlämpöisenä.

Jauheesta voi tehdä vuorokauden annokset kerrallaan, täytyy vain muistaa jäähdyttää esim. kattila lavuaariin jossa kylmää vettä... Näin sanottiin mulle sairaalassa, kun keskoslapsen kanssa kotiuduttiin...

Tässä Eviran kanta ja ohje korvikkeiden säilyvyyteen (=faktaa):
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/erityisruokavaliovalmisteet/lastenruoat/aidinmaidon_korvikkeet_ja_vieroitusvalmisteet/jauhemaisten_aidinmaidonkorvikkeiden_ja_vieroitusvalmisteiden_kayttoohjemerkinnat/

Siinä tosiaan saattaa piileskellä jokin ihme bakteeri, jonka nimeä en muista. Sen takia sitä ei saisi säilytellä. Näin minulle on kerrottu.

Tää on totta, mutta minäkään en muista sen bakteerin nimeä. Sitä ei saada noista jauheista varmuudella tapettua ja ne jauheet ei ole muutenkaan niin "steriilejä" kuin purkkikorvike.
Meillä juotiin Almironia ja siinä purkin kyljessä oli kyllä ohje. Sitä ei saanut säilyttää kuin ehkä 30min. Mitä maitoa teillä juodaan?

Meillä myös tehtiin yöllä niin, että toisessa pienessä suljettavassa tuttipullossa oli valmiiksi mitattuna jauhe ja toisessa oli keitetty vesi. Sitten vaan vauvan herättyä kippasin sen jauheen sinne veden sekaan ja tarjosin huoneenlämpöisenä. Ei tarvinnut nousta sängystä. :)

Se bakteeri on E.sakazakii :) Kiitos tuosta linkistä! Se ei tosin mulla toiminut, mutta löysin sivun sitten muuten sen avulla.

Almironia meilläkin juodaan, mutta ei siinä kyljessä kyllä lue muuta kuin että pitäisi heittää heti pois se, mikä syötöstä jää jäljelle.

Jos mä oikein ymmärrän tuosta linkistä, voisin yöllä tehdä niin, että jos tyttö nukahtaa, laitan korvikkeen vaan jääkaappiin ja lämmitän sen sitten, kun tyttö herää syömään.

Ja kiitos noista vinkeistä, miten voisin yöllä toimia. Kauanko muuten sitten sitä keitettyä vettä voi säilyttää huoneenlämmössä? Eikö siinä ala bakteerit kasvaa? Jos illalla keitän veden esim. klo 21 ja tyttö herää syömään vaikka klo 03, onko se ok?

Yhteistyössä