Purkautumista 3-vuotiaan levottomista yöunista

• Viestiketjun aloittaja ekla
  • Ensimmäinen viesti
"Pimpula"
[QUOTE="vieras";23359521]ap kertoi jo, että yksi lastensänky mahtuu aikuisten huoneeseen. Mut kun se periaate katos.[/QUOTE]

No jättäisitkö siis vauvan toiseen huoneeseen vai ajaisit miehen pois yhteisestä makuuhuoneesta? Ja kuten sanottu, se samassa huoneessa nukkuminen ei ole välttämättä the Juttu kaikilla lapsilla. Meillä on esikoisen huonot yöunet osuneet useammin samassa huoneessa nukuttuihin öihin (kakkoskoti)kuin niihin joina lapsi on nukkunut omassa huoneessa. Hän on herkkäuninen, mikä vaikuttaa asiaan.

Ihan oikeesti on tosi typerää arvostella toisten ratkaisuja vain sillä perusteella mikä itsellä toimii - en mäkään tuputtaisi kenellekään meidän ratkaisuja, vaikka olekin vilpittömän iloinen että ne ovat toimineet meillä, mm esikoisen unikoulu, pehmeä versio, aikoinaan.

ekla
Päivitystä yöltä nro 2:

Pimpula vei taas sanat suustani :)

Tyttö nukahti illalla suht. nopeasti. Sisko huuteli ennen puolta yötä, mutta se ei isosiskon unia häirinnyt. Klo 02 tyttö heräsi, potalle ei taaskaan suostunut. Istuskelin hetken samassa huoneessa, nukahti nopeasti uudelleen :) Klo 04.30 tyttö heräsi, istuskelin ehkä 10 min huoneessa ja taas nukkui :) Pikkusisko huuteli vielä sen jälkeen, mutta lopulta kaikki nukuttiin 7 asti :) Parempaan päin, ehdottomasti!

"vieras"
eli mitä? Monta herätystä ja ylösnousemisen vaiva joka kerralla ja sitten seiskalta ylös. Huh! Itse olisin ihan kuollut tuollaisen yön jäljiltä ja valmis KOKEILEMAAN mitä vaan saadakseni muutosta tilanteeseen. Mutta kukin tyylillään. :) Jaksan kuitenkin ihmetellä miksi ihmeessä niistä TOIMIMATTOMISTA periaatteista täytyy pitää noin tiukasti kiinni? :)

"kukin tyylillään"
Joo meidän 3 vee nukkuu kanssamme, koska mä en koskaan suostuisi nousemaan öisin jalkeille, kävelemään toiseen huoneeseen jo täysin heränneen lapsen luo ja sit istuisin siinä väsyneenä, kunnes lapsi nukahtaa. Ja toistaisin tuota vielä pari kertaa. Huh! Ei ihme, että äitiä vähän väsyttää. Mutta katsos ei sitä hässimispaikkaa voi muuttaa eikä lapsi sovi aikuisten huoneeseen, niin siitä vain. Voisiko ap vielä vastata, että miksi sitä parisuhdeaikaa ei voi hoitaa olohuoneessa? Täytyykö sitä seksiä olla vain ja ainoastaan nukkumaanmennessä illalla sängyssä?

kokemus
Joo mun vanhemmilla oli periaate, että vanhempien makkariin ei asiaa. Äitini on jälkikäteen kertonu, kuinka uuvuttavaa oli rampata öisin eri huoneissa lohduttelemassa meitä, muistan itse vielä ala-asteellakin huudelleeni äitiä öisin. Itse muistan vaan ne pelot, kuinka pelotti herätä öisin yksinään. Ne pelot tuli ihan aikuisikään saakka ja vielä kärsin uniongelmista enkä pysty saamaan rentouttavaa sikeää unta. Eli se, että äitini kuitenkin aina ramppasi vierelle, ei tuonu sitä pysyvää turvan tunnetta. Mä pelkäsin, että joku rosvo murtautuu kotiimme yöllä. Tuollaiset 3 vuotiaat voi pelätä hurjempiakin asioita. Mutta näistä viisastuneena meidän lapset saa nukkua samassa huoneessa, kunnes itse haluavat omaan huoneeseen. Samassa sängyssä en pysty nukkumaan, koska olen herkkäuninen, mutta lastensängyt vanhempien makkarissa on loistojuttu. Lapset ei koskaan ole joutuneet huutaa yöllä eikä tarvi nousta ylös. Kun lapset on heränneet, pelkkä uninen mutina "nyt nukutaan" on riittäny

"Pimpula"
Päivitystä yöltä nro 2:

Pimpula vei taas sanat suustani :)

Tyttö nukahti illalla suht. nopeasti. Sisko huuteli ennen puolta yötä, mutta se ei isosiskon unia häirinnyt. Klo 02 tyttö heräsi, potalle ei taaskaan suostunut. Istuskelin hetken samassa huoneessa, nukahti nopeasti uudelleen :) Klo 04.30 tyttö heräsi, istuskelin ehkä 10 min huoneessa ja taas nukkui :) Pikkusisko huuteli vielä sen jälkeen, mutta lopulta kaikki nukuttiin 7 asti :) Parempaan päin, ehdottomasti!
hei hienoa, että meni jo paremmin. Voi olla että välillä tulee takapakkiakian, mut sekin on väliaikaista. Kiva, kun toisetkin kannustaa...

Meillä ei unikouluakaan kestänyt koskaan enempää kuin 1-2 yötä kerrallaan, ja kestin miljuuna kertaa mieluummin sen kuin monta herätystä yössä. Samoin uhraisin varmaan ainakin parin-kolmen yön unet jos siitä hyvästä ei tarvitsisi myllätä puolta huushollia uusiksi määrittelemättömäksi aikaa.

Kaikilla lapsilla voi olla painajaisia ja niistä seuraavaa säikähtyneisyyttä ym nukkumapaikasta riippumatta, kuten voi olla aikuisillakin. Se on uskokaa tai älkää täysin normaalia.

ekla
[QUOTE="kukin tyylillään";23362446]Joo meidän 3 vee nukkuu kanssamme, koska mä en koskaan suostuisi nousemaan öisin jalkeille, kävelemään toiseen huoneeseen jo täysin heränneen lapsen luo ja sit istuisin siinä väsyneenä, kunnes lapsi nukahtaa. Ja toistaisin tuota vielä pari kertaa. Huh! Ei ihme, että äitiä vähän väsyttää. Mutta katsos ei sitä hässimispaikkaa voi muuttaa eikä lapsi sovi aikuisten huoneeseen, niin siitä vain. Voisiko ap vielä vastata, että miksi sitä parisuhdeaikaa ei voi hoitaa olohuoneessa? Täytyykö sitä seksiä olla vain ja ainoastaan nukkumaanmennessä illalla sängyssä?[/QUOTE]

Lapsi ei aina ole täysin herännyt, vaikka vaeltaisikin...

Harvinaisen uteliasta porukkaa, mutta joo... Olohuone on melkoisen avoin tila, ensimmäinen huone, mihin myös tyttö tulee yöllä, jos on asiaa (olisi sitten meidän huoneessa tai omassansa). Lisäksi ulkoa näkee sinne myös, olen avoin, mutta joku raja sentään. Ei tarvi naapureiden tietää milloin ja missä asennossa meillä harrastetaan...

ekla
Niinpä...Oletko ekla koskaan pysähtynyt miettimään, miksi tyttäresi huutelevat öisin? Ihan sinun kiusaksiko? :)
Öö, ne on lapsia? En ota sitä mitenkään henkilökohtaisesti, toki kauhukohtauksien aikaan heräsi huoli, että niiden aiheuttaja on jotain kamalaa. Kuitenkin sain ammattilaisilta vastauksen, että aivan normaali vaihe.

Ja tiedoksi kaikille perhepedin hehkuttajille, nukuimme ensimmäisen muuton jälkeen pari kuukautta kaikki samassa huoneessa. Muuta mahdollisuutta ei siis silloin ollutkaan ja kauhukohtaukset oli silloin pahimmillaan. Toki se muutto sen varmasti aiheutti, mutta nukuttiin samassa huoneessa, sängyt vierekkäin, eikä se tuonut turvaa tms. yhtään siihen tilanteeseen. Mies heräili myös tytön huutoon ja sitten kun mies lähti töihin, niin tyttö heräsi siihen (klo 4.30 aamulla). Eli voisin väittää, että ei vaan toimi meillä!

PS. pikkusisko ei yleensä huutele, nyt on ollut kipeänä.

ekla
Yö meni ihan kivasti tytön osalta, heräsi vain kerran ja rauhoittui nopeasti :) Pikkusisko ei taida olla vielä ihan terve, joten itki jossain vaiheessa.

Juu ei ole kaihtimia, mutta sehän ei ollut ainoa pointti, jos luet tekstini kunnolla ;)

"Pimpula"
eklalle vielä linkki toiseen ketjuu, jonka aloittajalla oli samantapainen ongelma. Aika erilaisia vastauksia, paljon ymmärtäväisempi meininki kuin tässä ketjussa. http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1940039-3-vuotias-tulee-joka-yo-vanhempien-sankyyn-vinkkeja-kaivataan/#post23370231

ekla
Kiitti Pimpula linkistä, tosiaan hieman eri sävyisiä vastauksia :) Me käytiin muuten lääkärissä, korvatulehduksia ei ollut kummallakaan ja vatsan toimintaan ei ottanut kauheesti kantaa. Eli samaan tyyliin jatketaan kuin tähänkin asti. Tänään tyttö suostui pitkästä aikaa syömään luumusosetta ja iltaa kohti vatsa toimikin vähän paremmin. Ei kyllä vieläkään kunnolla :/ Ai niin risat eivät vaikuttaneet kuulemma mitenkään isoilta eikä mitään peitteitä näkynyt. Hyvä tietenkin, ettei tarvitse leikkausta ainakaan vielä :)

Yhteistyössä