Mità tulee ottaa huomioon kirjan kirjoittamisessa?

Ensinnäkin kerron, että en todellakaan ole julkaissut :D

Mutta keskimäärin kirjoittajalle jää muistaakseni noin tonnista muutamaan tonniin. Jos puhutaan nyt ihan peruskirjailijasta, eikä jostain Oksasesta tai Tervosta.
 
Siis kyllähän tekstiä käydään läpi kustantamon kanssa, jos sopimuksen saa, muokataan vielä sopimuksen jälkeen. Mutta kirjoitusvaiheessa ns. ateljeekriitikko on varmaan aika kullanarvoinen. Eli joku, joka lukee sun tekstin ja antaa siitä palautetta.
 
no aika vàhàn jàà kirjailijalle siis. onko se joku tietty summa vai perustuuko myyntilukuihin?
En tiedä tarkallee, tuo on se keskiarvo. Jollain voi jäädä allekin tuon. Kirjojen myyntiluvuthan on kuitenkin aika pieniä perusrivikirjailijoilla, esikoisista puhumattakaan.

Suhteessa tienaa paremmin kuunnelmilla, jos siis sellaisen onnistuu myymään.
 
Luulen etta kirjailijana on kylla aika kiven takana se kirjoittamisella rikastuminen. Luulen etta suurin osa kirjoittaa ihan vaan siita kirjoittamisen tarpeesta. Tietysti sitten sellaiset jotka ovat jo jotain nimea luoneet ja saavat sopimuksen tietysta rahamaarasta etta kirjoittavat uuden kirjan.. Suvussa oli yksi aika nimekas kirjailija ja en se kirjoittaminen siina perheessa kylla ollut se joka perheen elatti. Vaikka kirjat myivatkin ja jopa naytelmiksi muunnettiin...

Ja lisaan viela etta isani on kirjoittanut pari kirjaa omakustanteisena ja enempikin on rahaa mennyt kuin tullut ;)
 
Viimeksi muokattu:
ikà se oikolukijan rooli on? siis sisàltà vai ulkomuoto?
Varmaan monissa tapauksissa sekä että. Tarkistaa ensinnäkin se, ettei kirjassa ole asia- tai kirjoitusvirheitä, toistoa tms. Ja oikolukija voi usein ehdottaa kirjaan vaikka kappalejaon muutoksia tms. :) Hyvä oikolukija on painonsa arvoinen kultaa, ja vielä se, että oikolukija on ymmärtää kirjailijan tyyliä ja hänen tarkoitusperiään. En nyt mikään asiantuntija ole, mutta yksi sukulaiseni toimii oikolukijanakin.:D
 
Luulen etta kirjailijana on kylla aika kiven takana se kirjoittamisella rikastuminen. Luulen etta suurin osa kirjoittaa ihan vaan siita kirjoittamisen tarpeesta. Tietysti sitten sellaiset jotka ovat jo jotain nimea luoneet ja saavat sopimuksen tietysta rahamaarasta etta kirjoittavat uuden kirjan.. Suvussa oli yksi aika nimekas kirjailija ja en se kirjoittaminen siina perheessa kylla ollut se joka perheen elatti. Vaikka kirjat myivatkin ja jopa naytelmiksi muunnettiin...
Ja lisaan viela etta isani on kirjoittanut pari kirjaa omakustanteisena ja enempikin on rahaa mennyt kuin tullut ;)

paitsi se harry potterin kirjoittaja, hih.
mità isàsi maksoi kirjansa julkaisemisesta (suuruusluokka) ?
 
Tykkasin molemmista kovasti. Eka oli haneen omaan lapsuuteensa pohjautuva - oli pikkupoika sodan aikaan, ja kuvasi sita lasten elamaa, oloa ja leikkeja sodan aikana. Ja kun oli tositapahtumiin perustuva niin kaikki kirjan ihmiset olivat tietty tuttuja.

Toinen kirja oli sellainen fiktio kirja joka pohjautui isani monesti nakemaan uneen josta han on useasti kertonut. Kirjoitti sitten sen unen perusajatuksen ymparille fiktiivisen kirjan. Se oli kanssa kiva - ei nyt mikaan kirjallisuuden riemuvoitto sinansa - mutta minusta sita oli kiva lukea kun se oli kirjoitettu ihan 'isan aanella'. :)
 
---
Mäkin olen leikitellyt ajatuksella kirjan tai edes novellin kirjoittamisesta. Toisaalta olen kirjoittanut jotain fiktiivistä viimeksi lukiossa... Mulla on tarinantynkiä päässä, mutta ei mitään kokonaista juonta.
 
"puddighinu"
Mä voin kysyä tolta ukolta mitä kirjan kirjoittamiseen tarvitaan , ja josko osaisi neuvoa sulle mihin kustantajaan ottaa yhteyttä, hän kun on kirjoittanut useammankin eepoksen. Mitäs meinasit kirjoittaa?
 
[QUOTE="puddighinu";23362579]Mä voin kysyä tolta ukolta mitä kirjan kirjoittamiseen tarvitaan , ja josko osaisi neuvoa sulle mihin kustantajaan ottaa yhteyttä, hän kun on kirjoittanut useammankin eepoksen. Mitäs meinasit kirjoittaa?[/QUOTE]

apuaaaaaa!!!! nyt meni pala kurkkuuun, mutta kiitti kuitenkin . ihan ajatukselle leikittelin mutta tositapahtumiin perustuvaa kuitenkin.

uteliasuuteni heràsi, millaista tekstià sinun mies on kirjoittanut? oletko lukenut ne kaikki kirjat? kerro kerro
 
"vieras"
No ainakin raha kannattaa laittaa sivuun ajatuksista, jos ei mitään ole vielä edes paperilla. Huono motiivi esikoiselle. Oikolukijana voi käyttää ketä tahansa, tai ei ketään. Tärkeämpi on se, että teet käsikirjoituksesta hyvän tiivistelmän kun lähdet tarjoamaan sitä kustantamoille. Käsikirjoituksia tulee niin paljon, ettei niihin kaikkiin kukaan jaksa eikä ehdi paneutua, joten siihen tiivistelmään kannatta panostaa. Kirjailijalle maksettava osuus riippuu sitten siitä, minkälaisen sopimuksen teet. Ei se montaa euroa/kirja ole.
 
"puddighinu"
apuaaaaaa!!!! nyt meni pala kurkkuuun, mutta kiitti kuitenkin . ihan ajatukselle leikittelin mutta tositapahtumiin perustuvaa kuitenkin.

uteliasuuteni heràsi, millaista tekstià sinun mies on kirjoittanut? oletko lukenut ne kaikki kirjat? kerro kerro
No siis biografioita, kritiikkiä sun muuta pikkusälää, enkä mä todellakaan ole lukenut niitä!
viimeisin on tämä: 'Grant Morrison: All Star' Book to Examine the Writer in Italian - ComicsAlliance | Comic book culture, news, humor, commentary, and reviews
 
Eikos ne 'viisaat' sano etta kirjoita siita mista tiedat,,,, isotatini joka oli kirjailija kirjoitti omasta elamastaan ja perheestaan (en osaa muuta kuin kovin subjektiivisesti niita arvioida silla kirjat taynna sukulaisia ja ihmisia jotka tunnen eli siina mielessa ne ovat minusta ihania) - ja naytelmat olivat kanssa omaan elamaan jollain tapaa perustuvia siina suhteessa etta han oli Karjalasta alkujaan ja siita elamasta ja niista tapahtumista kirjoitti. Esim. Opri ja Oleksi.
 

Yhteistyössä