Viljaton ruokavalio?

Onko kukaan ollut viljattomalla ruokavaliolla? Ajattelin aloittaa kun on ollut niin paljon epämääräisiä oireita ja katsoa josko tuosta olis apua. Kaipailisin vaan vähän vinkkejä siihen, että mitä sitten voi syödä ja onko jotain sivua mistä löytyisi lisää tietoa asiasta. Kokemuksia myös jne.

"vieras"
. Kaipailisin vaan vähän vinkkejä siihen, että mitä sitten voi syödä ja onko jotain sivua mistä löytyisi lisää tietoa asiasta. Kokemuksia myös jne.
viljaton ruokavalio on äärimmäisen helppo toteuttaa, kunhan ei syö ulkona tai työpaikkaruokaloissa :)
riisä, kasviksia tai perunaa pastan tilalle, toki on olemassa myös viljattomia pastoja mutta itse jätän ne mieluummin syömättä ja korvaan muulla sillä ovat todella kalliita ja etenkin riisipasta maistuu tunkkaiselta. kastikkeet voi suurustaa maissijauhoilla tai tehdä tomaatti- tai kermakastikkeita, leivät ovat ehkä se suurin kynnyskysymys. Jotkut viljattomat leivät ovat ihan ok, mutta ovat kalliita ja viljattomat näkkileivät taas todella murenevia. itse syön mieluummin vaikka kanasalaattia iltapalalla leivän sijaan.

"vieras"
Hmm.. Ai mitä voi syödä jos ei syö viljoja? Noh,kaikkea muuta.. Perunaa,kasviksia,lihaa,kalaa,kanaa.. Meinasitko jättää pois siis kotimaiset viljat (kaura,ohra,ruis,vehnä) vai ihan kaikkikaikki viljat,siis myös esim riisi,hirssi,tattari,..?

[QUOTE="vieras";23347122]Hmm.. Ai mitä voi syödä jos ei syö viljoja? Noh,kaikkea muuta.. Perunaa,kasviksia,lihaa,kalaa,kanaa.. Meinasitko jättää pois siis kotimaiset viljat (kaura,ohra,ruis,vehnä) vai ihan kaikkikaikki viljat,siis myös esim riisi,hirssi,tattari,..?[/QUOTE]

Kaikki paitsi en varmaankaan tuota riisiä. Antti Heikkilän haastattelusta innostuneena aion siis tätä kokeilla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23347102]viljaton ruokavalio on äärimmäisen helppo toteuttaa, kunhan ei syö ulkona tai työpaikkaruokaloissa :)
riisä, kasviksia tai perunaa pastan tilalle, toki on olemassa myös viljattomia pastoja mutta itse jätän ne mieluummin syömättä ja korvaan muulla sillä ovat todella kalliita ja etenkin riisipasta maistuu tunkkaiselta. kastikkeet voi suurustaa maissijauhoilla tai tehdä tomaatti- tai kermakastikkeita, leivät ovat ehkä se suurin kynnyskysymys. Jotkut viljattomat leivät ovat ihan ok, mutta ovat kalliita ja viljattomat näkkileivät taas todella murenevia. itse syön mieluummin vaikka kanasalaattia iltapalalla leivän sijaan.[/QUOTE]

Hei,mitä on viljaton leipä?? Tai näkkileipä? Mistä ne on siis tehty? Kiinnostus heräsi..

Minäkin haluaisin nähdä tämän viljattoman näkkileivän.

Alkup. kysymykseen: Olen ollut nyt 10kk ilman viljoja. Ja ilman riisiä ja perunaa.
Helppoa se on kun ensin opettelee. Pari-kolme kk menee kun asiaan opettelee ja sitten sitä ei tarvi juuri ajatella. Kannattaa lukea joku Heikkilän kirjoista alkuun, onhan sillä kai oikein keittokirjakin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23347171]Hei,mitä on viljaton leipä?? Tai näkkileipä? Mistä ne on siis tehty? Kiinnostus heräsi..[/QUOTE]

maissijauhosta ja riisijauhoista sekä perunasta esimerkiksi.
mutta siis yleensä viljattomalla tarkoitetaan joko gluteenitonta tai sitten ns kotimaisia viljoja sisältämätöntä ruokaa, eli ne vilja-allergisille ja /tai keliaakokoille sopivat viljattomat leivät eivät ole mitään karppiruokaa.

nh
No, olis niin pitkä stoori, että jos asia kiinnostaa niin käy katsomassa maikkarin Katsomossa ohjelma Studio55 (10.3), jossa Heikkilä puhuu viljojen haittavaikutuksesta terveyteen. Mutta lyhyesti.. niissä on vikana oikeastaan kaikki. Ei ole ihmisten ruokaa.
Okei, pitänee tsekkailla jossain vaiheessa. Ihmettelen kyllä suuresti, miten Heikkilä voi ylistää maitoa ja maitotuotteita.. Lehmänmaitohan on selkeesti kuitenkin tarkotettu pikku vasikoille eikä ihmisravinnoksi. Mut saahan niitä mielipiteitä olla monenlaisia :)

...
[QUOTE="vieras";23347309]maissijauhosta ja riisijauhoista sekä perunasta esimerkiksi.
mutta siis yleensä viljattomalla tarkoitetaan joko gluteenitonta tai sitten ns kotimaisia viljoja sisältämätöntä ruokaa, eli ne vilja-allergisille ja /tai keliaakokoille sopivat viljattomat leivät eivät ole mitään karppiruokaa.[/QUOTE]

Itse asiassa viljattomat leivät eivät sisällä riisiä tai maissia koska molemmat ovat viljoja. Viljattomissa leivissä käytetään esim. tattari- tai perunajauhoja tai tapiocaa.

Viljaton leipä tai ruokavalio ei ole sama kuin gluteeniton.

Mineah
Minun viljaton kokeilu alkoi siitä,kun epämääräisiä vatsavaivoja on ollut vuosikaudet. Melkein mitä vaan on kokeiltu, laktoositonta ruokavaliotakin koska laktoosi-intoleranssi minulla on. Siitä ei ollut apua,vatsavaivat senkuin jatkuivat. Vatsassa+ suolistossa oli koko ajan käymistila päällä, pulputusta ja pörinää, vatsakipuja ja välillä ripulia + ummetusta. Myös ärtyneen suoliston ruokavaliota kokeiltiin, ei apua. Keliakia on testattu kaksi kertaa,tulos negatiivinen. Ajattelinkin,että näiden vaivojen kanssa pitää vaan elää, ei tässä muu auta. Kunnes päätin kokeilla tätä viljatonta. Nyt on vasta viikko takana,mutta vaivat loppuivat kuin seinään. Olo on ihan uskomaton! Ei vatsavaivoja! Tuskin muistan tällaista aikaa. Aion kokeilla vielä miten vaikuttaa,kun syön vähän viljatuotteita. Jos samat vaivat tulevat takaisin, niin jätän senkin vähän pois. Vaikeaahan tämä aluksi tuntuu olevan,ei oikein tiedä mitä voi syödä. Kai tähänkin tottuu ja aion tottua,jos tämä on se keino jolla vatsavaivoistani pääsen. Koulun vanhempainilloissa,neuvotteluissa yms. on aina saanut pelätä,että vatsa äityy pörisemään ja pulputtamaan kovaäänisesti juuri silloin, mutta nyt ei ole siitäkään enään huolta. Uskomaton olotila!

Ei viljaa
Joo olo paranee kyllä kun jättää viljat pois. Itsellä kans vuosia jatkuneet epämääräiset oireet, turvotus, kaasuvaivat, epämukava olo ja pms-vaivat ym. loppuivat kuin seinään kun jätin viljat pois.
Todella helppoa koska makeanhimot katoaa myös siis leipää en kaipaa mutta joskus teen silti karppileipää. Paljon kasviksia ja öljyisiä salaatteja, lautasen "pastaosuudet" voi korvata helposti arkiruoassa pakastevihannessekoituksella (kaalit ym myös hyvät), ovat hyviä ja öljyä ja voita päälle niin nam nam. ja mieli ei enää synkkene eikä mielialat heittele ym. vaan olo on mahtava ja vatsa litistyi myös. suosittelen kaikille! ja niin täälläkään ei missään testeissä ei koskaan näy, taitaa olla monille suomalaisille hyvin yleinen gluteeni-herkkyys kyseessä. taitaa myös olla politiikkaa miksi yleiset suositukset noita myrkkyjä vielä puoltaa, soisi jo luovuttavan Puskan ym. jotta voitais tuottaa parempaa ravintoa.

ihotautinen
Mulla on itselläni ollu atooppinen iho koko ikäni. Parin viimevuoden ajan ihoni on oireillut todella rajulla tavalla; punaisia mätäneviä läiskiä, pää liimautuu tyynyyn arpikudoksen vuoksi jne. Lääkärillä oon käynyt pariin kertaan mutta niitä kiinnostaa lähinnä hoitaa oireita ei itse sairautta ja eipä noi kortisoonit ja antibiootit oikeen pelittäny. Nyt oon ollu päälle viikon käyttämättä suomiviljoja ja mun iho on parantunu silmissä. Suosittelen kyl kaikille viljatonta kuuria jos on ongelmia ihon kanssa ollu.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Olen kärsinyt epämääräisistä oireista, vaivoista ja sairauksista koko ikäni. Lapsenä kärsisin kovista päänsäryistä,joihin sain jopa epilepsialääkitystä.Minulla todettiin proteinuria,jolle ei löytynyt mitään selitystä. Sittemmin olen kärsinyt endometrioosista,astmasta,jatkuvasta ahdistuksesta, vatsanturvotuksesta, närästyksestä, nikkeliallergista, punoittavasta kutiavasta ihosta, aftoista suussa, kuukautiskivuista, mielialan vaihteluista ja kiukuttelusta jne...
Olen kokeillut monenlaisia hoitomuotoja (akupunktio,kiinalainen lääketiede, homeopatia,hieronta,yrttihoito jne...Ovat osaltaan oireisiin auttaneet. Mutta aina jäi olo, että nämä hoidot eivät nyt selitä kaikkea). Viime vuoden alussa käsiini tarttui kirja:Vaaralliset viljat. Sen on kirjoittanut James Braly ja Ron Hoggan = ovat amerikkalaisia lääkäreitä. Päätin välittömästi kirjan luettua kokeilla viljatonta ruokavaliota (ei vehnää, ei ruista, ei kauraa eikä ohraa). Mitään muuta en muuttanut elämässäni. Olen nyt ollut tasan vuoden viljattomalla ruokavaliolla enkä palaa enää käyttämään viljoja ruokavaliossani. Vatsa ei ole ollut turvonnut kertaakaan, hiukset ovat tuuheutuneet ihan mahottomasta vaikkei ne huonossa kunnossa edes olleet. Kampaaja ihmetteli, että olenko istuttanut lisää tukkaa !Ihoa ei tarvitse rasvata koska se ei enää kutise eikä punoita. On ihanaa kun ei tarvitse ajatella iho-oireilua kokoajan. Rasvaan silloin tällöin ihoa sen takia kun kaapit ovat täynnä ihorasvoja :) En ole tarvinnut ollenkaan enää astmalääkitystä - ei ahdista enää. Naisten vaivat ovat vähentyneet eikä endometrioosia enää ole tullut,mikä on aivan käsittämätöntä. Gynekologi piti mahdottomana ajatusta, että se johtuisi viljattomuudesta. Hänen mielestä se johtui siitä kun syön e-pillereitä, joita hän on minulle määrännyt. Ainut vaan kun en ole koskaan hakenut ainuttakaan e-pillerireseptiä apteekista. Kaikkein oudointa on, että olen koko ikäni ollut allerginen nikkelille ja nyt voin ihan hyvin pitää farkkuja niin, että metallinen nappi on ihollani eikä siitä tule mitään oireita. Pidin farkkuja neljä päivää putkeen päällä eikä tullut ihottuman ihottumaa. Huuleni eivät enää rohdu - en tarvitse enää huulirasvaa. Mielialani on tasainen enkä enää juurikaan kiukuttele. Aivan kuin olisin saanut uudet hermot. Kertaakaan ei ole ollut suussa aftoja. Minulla ei ole ollut ainuttakaan flunssaa, joita minulla oli ennen pari kolme vuodessa. Nyt koputan jo puuta! Ajatukseni ovat kaiken kaikkaan selkeämmät ja minulla ei ole enää kokoajan kiire. Minua on yhden ainoan kerran närästänyt ja se oli eläkejuhlissa, joissa en kysynyt sisältääkö ruoka viljaa. Olisi pitänyt kysyä, koska oli erittäin ärsyttävää kun röyhtäyksiä tuli minuutin välein. Minun on ollut helppo olla viljattomalla linjalla, mutta työkavereille ja sukulaisille viljattomuuteeni on suhtauduttu välillä kuin olisin spitaalinen. Kukaan ei tunnu käsittävän kuinka suuri osuus viljoilla on ihmisten vaivoihin ja vakaviinkin sairauksiin (erilaiset syövät !). James Bralyn ja Ron Hogganin kirjasta selvenee kristallinkirkkaasti se miksi toiset oireilee viljoille ja miksi toiset eivät oireile. Kaikki on kiinni siitä pääseekö viljan proteiineja sulamattomana verenkiertoon. Jos viljan sulamattomat proteiinit pääsevät verenkiertoon, niin suurella todennäköisyydellä ne pystyy kääntämään ihmisen immuniteettijärjestelmän toimimaan itseä vastaan ja alkaa omien kudoksien tuhoaminen (nivelreuma, astma, paksunsuolentulehdus,päänsäryt,nivelkivut...). Joillakin ihmisillä on niin hyvät maksaentsyymit, että ne sulattavat täydellisesti viljan proteiinit, mutta voi niitä parkoja, joilla näin ei ole. Minulla ei ennen mikään ruoka tuntunut sulavan. Luulin ettei mun kannata syödä lihaa tai rasvaisia ruokia. Mutta nyt ruoka sulaa kun olen viljattomalla. Syön nyt enemmän lihaa ja rasvaisia juustoja ja kananmunia ja vatsa voi hyvin ja minä voin hyvin. Hemoglobiiniarvot ovat nousseet vaikka ne eivät kovin alhaiset olleet, mutta ovat nousseet kuiteskin. Toivon sydämestäni, että monien ihmisten silmät ja korvat ja aivot avautuisivat sen verran ,että tajuaisivat, että leipä ei välttämättä sinua tiellä pidäkään- ei ainakaan ilman vaivoja !

• Tykkää
"Kipa"
Minulla oireili iho. Se kuivui koppuraksi, halkeili, hilseili ja kutisi. Rasvaa kului litratolkulla talvisin, eikä kesäkään juuri eroa tehnyt. Testattiin ihokeliakia, negatiivinen. Tehtiin kaikkia muita allergiatestejä, muttei viljoja (lääkärien mielestä on enemmän lastentauti). Lopulta sain taivuteltua ihospesialistin lähettämään minut vielä kerran allergiatesteihin ja kas, listalle nousivat voimakkaasti allergisoivina ruis, vehnä ja ohra, vähemmän mutta kuitenkin kaura, maissi ja riisi!

Tuloksia alkoi tulla kuukaudessa. Iho parani kokonaan noin nejässä kuukaudessa, nykyisin se kuivuu talvella niinkuin terveihoisillakin pakkasten ja ilmastoinnin vaikutuksesta vähän.

Koska iho oli ollut pääongelma, kesti hetken tajuta, että muutakin tapahtui. Vatsa rauhottui. Enää se ei kerää ilmaa, ole vähän väliä sekaisin tai metelöi. Päänsäryt katosivat, ennen pää oli kipeä vähän väliä. Flunssat ovat kadoneet. Nuha on kadonnut. Olo on kaikin puolin mahtavampi!

• Tykkää
"hunajakukka"
Täysin viljattomalla ruokavaliolla, olen päässyt hiivasta, nivelkivuista, levottomista jaloista, endometriasta, väsymyksestä ja hengitysoireista. Mitään lääketieteellistä syytä ko. oireille ei ole löytynyt. Jos sinulla on epämääräisiä oireita, eikä niihin tunnut löytyvän mitään selitystä, kokeile viljatonta ruokavaliota.

Itse asiassa viljattomat leivät eivät sisällä riisiä tai maissia koska molemmat ovat viljoja. Viljattomissa leivissä käytetään esim. tattari- tai perunajauhoja tai tapiocaa.

Viljaton leipä tai ruokavalio ei ole sama kuin gluteeniton.
Semperin gluteenittomassa näkkärissä on kyllä maissia ja mm. Moilasen juustorieskassa. Ja joku tuossa puhui riisipastan tunkkaisuudesta, on olemassa myös maissista tehtyä pastaa ja se oli ihan hyvän makuista. Sitten on vielä olemassa maissista tehtyä gluteenitonta näkkäriä. Ja maissia ei ole vilja, ainakaan keliakian näkökulmasta. Joissakin gluteenittomissa tuotteissa on myös kauraa.

Olin juuri 2,5kk gluteenittomalla ja osittain maidottomallakin dietiillä, alussa vatsa rauhottui, mutta jostain syystä juilimiset alkoivat pari viikkoa sitten taas. keliakia-testi oli nega, samoin laktoosi. Kyllästyin syömään niitä samperin kuivia näkkäreitä ja gluteenitonta leipää ja aattelin, että ehkä mä sitten kestän ne viljatkin. Nyt olen n. 4 päivää syönyt tavisleipää ja kyllä se jotenkin väsyttää, vatsa oireilee edelleen, mutta ei oikeestaan pahemmin kuin vielä 2 viikkoa sitten.

"Anne"
Kastikkeita voi suurustaa myös jusutoraasteella. Itse en syö pastoja/riisejä ollenkaan enkä leipää mutta leivon pari kertaa viikossa satsin mantelileipää joita syön aamulla/välipalaksi tms.

Yhteistyössä