APUA:( Synnytyksestä 3,5viikkoa ja emättimestä tursuaa jotain,help

• Viestiketjun aloittaja miuuussskis
  • Ensimmäinen viesti
miuuussskis
parina päivänä lenkillä olen ollut tuntevani jotain "outoa" alapäässä mutta en tutkinut asiaa sen tarkemmin.. äsken suihkussa huomasin että jotenkin emättimen "seinämät" (?) tursuaa ihan suuaukolle ja pelkään että sieltä tulee jotain ulos asti. Sieltä siis todella tulee jotain kudosta (? jonka voi sormella työntää sisälle päin mutta se tulee takaisin alas päin. EI VARMAAN OLE NORMAALIA? Ja tätä ei ollut vielä viikko synnytyksestä kun vilkaisin alapäätä peilillä. Sieltä todella tursuaa jotain ylimääräistä. Onko kellään ollut samaa? :(

Ei kannata paljon kurkkia sinne alapäähän vielä. Kuulostaa niin normaalilta kuin noin pian synnytyksen jälkeen voi olla ;) En sinuna hätäilisi vielä. Odottele jälkitarkastukseen saakka, eihän sulla kipuja tai kovaa paineentunnetta alakerrassa tunnu?

aalkuperäinen
Hyi helvetti, voiko se olla kohtu :`( Mua oikeesti itkettää kun tuntuu niin ahdistavalta että tuolta tursuaa jotain ylimääräistä. Se on kyllä sellainen "pallukka" että periaatteessa voisi olla kohtukin. on täysin kivuton. Pitäisikö mennä jo huomenna päivystykseen?

"vieras"
Ei ehkä olis kannattanut lähteä lenkille parin viikon kuluttua synnytyksestä. Juuri se voi aiheuttaa kohdunlaskeuman. Jos siis sellaisesta on kyse. Sinuna menisin lääkärille; kunnolliselle yksityiselle gynelle. Ei terveyskeskukseen.

V
Onko sinulla sellaista paineen tunnetta alapäässä? ja jälkivuotoa joka nyt olis lisääntynyt?
Itsellä oli istukkariekaleina ja vielä noin reilun 2 viikonjälkeen synnytyksetä tuli nuita riekaleita ulos. Ja silloin etenkin,kun olin ollut liikkeellä enempi.
Mielen rauhan vuoksi voit tietenki soittaa päivystykseen ja kysästä, että mitä tehdä. Niin mieki tein, en kylläkään muista että meninkö sinä iltanapäivystykseen vai vasta seuraavanapäivänä, mutta mielellni rauhan sain ja ei tarvinu hirmuseti pähkäillä.

Kohdun palautumiseen meni muistaakseni sellaiset 6-12 viikkoa (korjatkaa jos väärässä), eli en tod olisi vielä huolissani. Kyllähän se kohdunkaula on ollut kovalla koetuksella eikä hetkessä palaudu takaisin.

v
Mulla kans tursuilee... 2v. edellisestä synnytyksestä ja nyt olen raskaana yli puolen välin. Jos jälkitarkastuksessa kysyin asiasta ja lääkäri totesi että no kyllähän täällä jonkinlaista laskeumaa on. Ei eritellyt että onko rakon vain kodun laskeumaa mutta ilmeisesti kohdun... esim. oksentaessa saattaa pullahtaa sellainen pallura jonka saa työnnettyä takaisin.

Täytyy kysyä ensi viikolla taas kun on neuvolalääkärissä käynti. Eikä tosiaan ole pukamia, sellainen pehmeä "röllykkä" joka on ihan jotain emättimen sisustavaraa eikä mitään pukamaa. Saa nähsä ryllähtääkö koko kohtu ulos kun synnytän :(

BJ
Niin tuliko se istukka kokonaisena ulos? Multa tuli myös esikoisen jälkeen joku pari viikkoa synnytyksestä pitkä pätkä sellaista kudosmaista limaklönttiä ulos... Alkoi sellaisena paineen tunteena ja sitten huomasin vessassa että sieltä roikkuu jotain ja lopulta puolipaniikissa vedin sieltä (valehtelematta) 20-30cm sitä kudosta samalla kun mies soitti hysteerisenä ä-polille... Siellä ne sitten suurin piirtein nauroivat hysteerisille esikoisen vanhemmille, että istukkaa on ja ota iisisti... Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut mukavaa kun joku olisi muistanut mulle mainita, että istukka ei tullut kokonaan! Kyllä se sitten siinä kertomuksessa luki, mutta eihän mulle se tullut mieleen! Oh, memories... :xmas:

aapeee
ne mun lenkit on ollut 1-1,5 km kävelyä rauhalliseen tahtiin, voiko niistä tulla laskeuma.. on mulla pientä outoa tunnetta alapäässä mutta enimmäkseen tuntuu että siellä on jotain ylimääräistä. onpa kyllä ällöä.

"vieras"
ne mun lenkit on ollut 1-1,5 km kävelyä rauhalliseen tahtiin, voiko niistä tulla laskeuma.. on mulla pientä outoa tunnetta alapäässä mutta enimmäkseen tuntuu että siellä on jotain ylimääräistä. onpa kyllä ällöä.
Käsitin, että tarkoitit lenkillä hölkkää/ reipasta kävelyä (syke korkealle&hiki pintaan). Tuskin joo kilometrin puolentoista rauhallinen kävely voi kohdunlaskeumaa aiheuttaa. Mutta menisin sinuna tosissaan kunnon lääkärille näyttämään enkä ihmettelisi tilannetta.

eipä siinä muu auta
Mulla tuli laskeuma komannen synnytyksen jälkeen.Se pullotti kunnolla ulkona.Eipä siinä ole muuta tehtävää alkuun ,kuin et rupeat tekemään lantiopohjanlihas harjoituksia.
Mulla tursui ulos heti synnytyksen jälkeen ja ohjeeksi sain et pitää tehä harjoituksia.En sit tiedä et auttoiko,mut alle viikko kun oli taas ihan normaali alapää.Harjotuksia teen edelleen.

tiiteni harmaana
Oletko lantionpohjalihaksia muistanut jumpata? Aloita siitä ja sitten vasta muuta liikuntaa ja kunnon jumppaa vasta kun lantionpohja on hyvässä kunnossa. Muista kaikissa nostoissa (kauppakassit yms) jännittää ensin lantionpohja. Käy nyt ensin lääkärillä, kun on vaikea arvioida pelkän kertoman perusteella vaivaasi varmaksi.

"vieras"
Mä huomasin IHAN SAMAN vasta pari-kolme kuukautta mun synnytyksestä, nyt siitä on 1,5 vee enkä edelleenkään ole varma mikä se on mutta huoletta olen voinut olla, veikkaisin ihoa, niin epämääräinen yleistohtorikin veikkasi että ihoa (emättimen seinämäihoa) se on.
ei ole muuten häirinnyt kuin että seksin aikana sattuu.... :(

"vieras"
ihoa se on siis mikäli se siltä vaikuttaakin, sellainen pitk kaistale joka on siellä kohdun seinämäsä kiinni, repesitkö pahasti synnytyksessä? tai tehtiinkö viilto?

Yhteistyössä