Siskoni on hullu

• Viestiketjun aloittaja ottaapäähän
  • Ensimmäinen viesti
ottaapäähän
eilen oli tyttäremme kastetilaisuus ja siellä oli siskonikin. Siskoni yritti koko tilaisuuden ajan saada täyden huomion itselleen, vauvamme sijaan. Ei onneksi onnistunut. No tää asia jo sinänsä vituttaa, mutta, mutta... Siskoni on raskaana rv6+jotain. Eilen hän pyysi minua seurakseen baariin juomaan, kun kuulemma raskaana voi ryypätä ja että vauva on niin suojassa kohdussa... Sanoin että minä en ole ikinä juonut raskaana ollessani (2krt), enkä silloin kun imetän ja nyt en voi lähteä kun minulla on pieni vauva ja kastetilaisuus seuraavana päivänä, enkä halua juoda. No... Siskoni ei mennyt eilen juomaan, mutta nyt tänään oli lähtenyt!!!

Sisko on alkoholisti vaikkei sitä myönnä. Siskoni on sellainen "ilman viinaa ei ole kivaa" ja syyn juomiseen saa vaikka siitä että tänään tuli posti. Eli mitään oikeaa syytä ei tarvitse olla ja viini maistuu...pulloittain, ja päivittäin... En voi ymmärtää kuinka hän on noin vastuuton! lopetti pilsut marraskuussa, vaikkei ollut poikaystävää ja tammikuussa löysi ääliön juoppo miehen jolle heti suunnitellusti paksuksi. Siskoni on melkein 30v. ja itse olen 22v. ja olen sata vuotta aikuisempi kuin hän...

Mitä vaurioo hän nyt vauvalle aiheuttaa jollei mene kesken? Miten tuohon juopotteluun voi puuttua, ettei viaton lapsi joudu kärsimään? Kyse kun ei ole lasillisesta viiniä silloin tällöin, vaan pullo/pv vähintään... Oma kantani on että silloin kun lasta aletaan yrittää niin juomisen pitää loppua.

:( Ahdistaa kun pieni vauva joutuu vielä kärsimään, vaikka syntyisi terveenä, niin siskoni aivan varmasti kännäisi heti kun laitokselta pääsee, kun "täytyyhän sairaalasta pääsyä juhlia"...

lkjslkgjb
Alkuperäinen kirjoittaja ottaapäähän;23341529:
eilen oli tyttäremme kastetilaisuus ja siellä oli siskonikin. Siskoni yritti koko tilaisuuden ajan saada täyden huomion itselleen, vauvamme sijaan. Ei onneksi onnistunut. No tää asia jo sinänsä vituttaa, mutta, mutta... Siskoni on raskaana rv6+jotain. Eilen hän pyysi minua seurakseen baariin juomaan, kun kuulemma raskaana voi ryypätä ja että vauva on niin suojassa kohdussa... Sanoin että minä en ole ikinä juonut raskaana ollessani (2krt), enkä silloin kun imetän ja nyt en voi lähteä kun minulla on pieni vauva ja kastetilaisuus seuraavana päivänä, enkä halua juoda. No... Siskoni ei mennyt eilen juomaan, mutta nyt tänään oli lähtenyt!!!

Sisko on alkoholisti vaikkei sitä myönnä. Siskoni on sellainen "ilman viinaa ei ole kivaa" ja syyn juomiseen saa vaikka siitä että tänään tuli posti. Eli mitään oikeaa syytä ei tarvitse olla ja viini maistuu...pulloittain, ja päivittäin... En voi ymmärtää kuinka hän on noin vastuuton! lopetti pilsut marraskuussa, vaikkei ollut poikaystävää ja tammikuussa löysi ääliön juoppo miehen jolle heti suunnitellusti paksuksi. Siskoni on melkein 30v. ja itse olen 22v. ja olen sata vuotta aikuisempi kuin hän...

Mitä vaurioo hän nyt vauvalle aiheuttaa jollei mene kesken? Miten tuohon juopotteluun voi puuttua, ettei viaton lapsi joudu kärsimään? Kyse kun ei ole lasillisesta viiniä silloin tällöin, vaan pullo/pv vähintään... Oma kantani on että silloin kun lasta aletaan yrittää niin juomisen pitää loppua.

:( Ahdistaa kun pieni vauva joutuu vielä kärsimään, vaikka syntyisi terveenä, niin siskoni aivan varmasti kännäisi heti kun laitokselta pääsee, kun "täytyyhän sairaalasta pääsyä juhlia"...
Ongelmia tulossa. Alkoholi on erittäin pahasta raskaana ollessa!!!! Huumeiden käytölläkään ei ole sellaista vaikutusta sikiön terveyteen kuin alkoholilla!!! Sanot suoraan että aiot ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin juopottelun vuoksi!!!

Alkoholistin sisko myös
Valitettavasti et voi oikein mitään muuta kuin koittaa olla siskollesi tukena ja puhua järkeä. =/
Alkoholistille ei voi puhua järkeä, valitettavasti. Kokeiltu on. Vauvan takia tietysti huoli on suuri, voisitko vaikka ajatella mahdollisuutta, että menisit hänen kanssaan neuvolaan, siellähän kysytään alkoholin käytöstä ja voisit vähän vihjailla tästä asiasta. En tiedä, tällainen tuli mieleen.

"surullinen"
Alkuperäinen kirjoittaja Alkoholistin sisko myös;23341658:
Alkoholistille ei voi puhua järkeä, valitettavasti. Kokeiltu on. Vauvan takia tietysti huoli on suuri, voisitko vaikka ajatella mahdollisuutta, että menisit hänen kanssaan neuvolaan, siellähän kysytään alkoholin käytöstä ja voisit vähän vihjailla tästä asiasta. En tiedä, tällainen tuli mieleen.
Mutta kun ei sitä pakkohoito mahdollisuutta ole niin mitään ei ole tehtävissä ennen kuin lapsi on syntynyt. Äitiä kun ei voida ottaa huostaan. =/ Ainoa siis mitä voi on koittaa olla tukena jos itse jaksaa. Valitettavasti se vain näin on.

ottaapäähän
Alkuperäinen kirjoittaja Alkoholistin sisko myös;23341658:
Asutaan 400km päästä toisistamme, joten en pääse nla:n mukaan. :( meillä molemmilla on kokemusta alkoholisti isästä, mutta sisko sanoo ettei hänellä ongelmaa ole...luulisi ettei hän halua samanlaista lapsuutta omalleen mitä meillä oli... Minulla on todella kova huoli vauvasta. miksei suomessa ole pakkohoitoa narkkareille ja alkoholisteille? Sanoin siskolleni mitä kaikkea alkoholi voi tehdä sikiölle, mutta ei se tajua.

onko ainoa keino tehdä lastensuojeluilmoitus, kun vauva syntynyt? on tää niin väärin! :(

Alkoholiston sisko myös
[QUOTE="surullinen";23341698]Mutta kun ei sitä pakkohoito mahdollisuutta ole niin mitään ei ole tehtävissä ennen kuin lapsi on syntynyt. Äitiä kun ei voida ottaa huostaan. =/ Ainoa siis mitä voi on koittaa olla tukena jos itse jaksaa. Valitettavasti se vain näin on.[/QUOTE]

No sepä se. Ajattelin vain, JOS terkka pystyisi jotenkin vaikuttamaan puheillaan asiaan. Tilanne on kyllä hirveä ja ap:sta tuntuu taatusti kamalalta!!

ottaapäähän
[QUOTE="Vieras";23341748]No ekana ilmoitat sossuun että tälläinen tapaus, vaikkei lapsi ole syntynyt vielä, voivatpahan seurata tilannetta kun syntyy...[/QUOTE]

mitä jos sisko saa selville mitä puuhaan selän takana? sitten en varmasti enää kuule vauvasta mitään, ja jos ei muuta tapojaan niin kukaan ei voi auttaa vauvaa???:(

höpö höpö
Alkuperäinen kirjoittaja tää tuli mieleen;23341816:
Näytä sille kuvia fas/fae lapsista että asia konkretisoituu.
älä puhu paskaa, ei vankilakkunditkaan lopeta tekemisiään kun käy istumassa vankilassa, älä ole niin sinisilmäinen asoiden suhteen.

"vieras"
jos oot yhtään aikuinen niin yritä edes saada siskos hoitoon ennen ku pilaa syntymättömän lapsen tulevan elämän, äläkä valita ja marmata, vaikka joo on raskasta. siskos on sairas eikä hullu.

ottaapäähän
[QUOTE="vieras";23341864]jos oot yhtään aikuinen niin yritä edes saada siskos hoitoon ennen ku pilaa syntymättömän lapsen tulevan elämän, äläkä valita ja marmata, vaikka joo on raskasta. siskos on sairas eikä hullu.[/QUOTE]

mun mielestä on silkkaa hulluutta hankkiutua raskaaksi ekalle vastaantulevaale ja juoda raskaanakin. "hei nyt tarvitaan skumppaa kun mä ajoin autoa" kuului moneen otteeseen kastetilaisuudessa

mn
Soita sun siskon kotipaikan neuvolaan ja selitä tilanne, sano ettet halua siskolle kerrottavan että olet soittanut mutta tietäisivät taustan ja osaisivat kysellä ja seurata tilannetta tarkemmin.

Kysyit mitä vaurioita sille lapselle voi tulla jos ei mene kesken: todennäkösin vamma on juuri tuo fae/fas-oireyhtymä. Vastaa psyykkiseltä oirekuvaltaan usein vaikeaa adhd:ta, mutta ihan jo ulkonäköönkin tulee tietyt piirteet ja muutakin ongelmaa löytyy. Siis moni fas/fae-nuori, joka ei suostu tunnustamaan että ovat oikeasti alkoholistin äidin lapsia (saattavat kyllä myöntää että äiti joi rankasti raskausaikana, mutta vikahan ei voi olla siinä), selittävät mielummin olevansa adhd:ita.

Moniko niissä ristiäisissä tiesi että siskosi on raskaana? Vain sinä? Jos muitakin tiesi, siskosi ei voi koskaan saada selville kuka ilmoitti sossuun laittamatta kaikkien juhlavieraiden kanssa välejä poikki. Tai jos odotat myöhemmälle viikoille, alkaa jo raskaus näkyä jolloin kuka tahansa sieltä 400km päästäkin voi ilmoittaa jo sossuun. Tai neuvolaan.

"Jamina"
Koita puhua siskollesi järkeä, näytä kuvia lapsista jotka ovat vammautuneet päihteiden käytön takia. Tarjoa tukeasi jos hän edes yrittää olla ilman alkoholia, kerro että gäntä voidaan auttaa ongelmankanssa hyvin MUTTA hänen itsensä on sitä haluttava. Jos ei muu auta kerro että otat yhteyttä sosiaaliviranomaisiin.Ja totta että ilmoituksen voi tehdä nykyään jo syntymättömästä lapsesta, näin ollen jos tilanne ei ole muuttunut esim. lapsi voidaan huostaanottaa jo synnytyksen yhteydessä. Toivotaan että siskosi ryhdistäytyisi mutta jos näin ei käy ja hän päättää pitää lapsen siitä huolimatta ja jos lapsi tarvitsee sijaiskotia muista että myös sinä voit sen tarjota jos teillä hyvä elämäntilanne. Toivotaan ettei niin pitkälle ikinä tarvitsisi mennä.

..
Alkuperäinen kirjoittaja ottaapäähän;23342024:
onko tämä faktaa?
Toki voi tehdä jonkin ilmoituksen mut ei nyt sentään kannata tehdä ilmoitusta jos sisko viikoilla 6+. Lähempänä synnytystä sitten. Kun ei ne ls-ihmiset voi mitään tehdä ennen kuin lapsi on syntynyt.

Mä soittaisin sen paikkakunnan neuvolaan, missä siskosi tulee käymään ja antaisin tulla kaikki huoleni. Luulisin, että ottavat tarkkailun alle kun neuvolaan tulee. Ei kait siinä muu auta. Jos sun puhetta ei muuten usko. Vaikka joka kerta varmaan muistuttaisin asiasta ja hermon menessä varmaan uhkaisin sossuun soittamisella :whistle:

"Jamina"
Joo ei nyt vielä kannata tehdä ls-ilmoitusta. Siskosi voi haluta vielä abortin ja keskenmenokin voi tulla. Mutta kyllä hyvissä ajoin ennen syntymää, jotta kerkeävät ohjaamaan siskoasi hoitoon ja tarjoamaan apuaan. Mitä aiemmin asiaan puututaan sitä parempi. Ja tuollaiset ongelmat eivät itsestään katoa. Rv 23viimeistään soita jos tilanne ei ole muuttunut.

Yhteistyössä