Kumman valitset? Jos pitää kahdesta valita. Perustele myös?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos on kaksi tuotetta mistä valita. Kyse ruoasta.
Jos olis valittavana suomalainen ei luomu vai ulkolainen luomu. Niin kumman ostaisit?
Kumpi on sinulle tärkeämpi lähiruoka vai luomu? Oletetaan että tässä tapauksessa se lähiruoka ei olis luomua. Vaan tehotuotettua ruokaa.

Rehellisesti sanottuna ostaisin suomalaista ei luomua. Ehkä juuri sen takia että sitä ei ole tuotu kaukaa lentokoneilla/laivoilla, jotka saastuttaa enemmän kuin lähiruoka...En osaa sen kummemmin selittää, mutta yleensä muutenkin ostan kotimaista.

hmmm vaikea kysymys... En osaa sanoa kumman valitsen. Jos on kyse tomaateista niin sitten ulkolainen luomu. Mut jos kyse on maidosta niin sit kotimainen. Eli siis riippuu tuotteesta ja vähän hinnastakin.
Mä kannatan kotimaisuutta ja rakastan lähiruokaa ja vastustan todellakin tuotua ruokaa. Ja olen todellinen luomun kannattaja. Ihan siksikin että se sopii minun elimistölle paremmin...

Riippuis ihan täysin tuotteesta. Jos olisi kyse lihasta, ostaisin kotimaista, toisenlaisen tuotteen kohdalla voisin tehdä toisenlaisen valinnan. Rehuissa esim. katson tosi paljon ulkonäköä, en osta hailakan vaaleita tuhlarivalolla tuotettuja suomalaisia tomaatteja talvella koska espanjalaiset on paljon paremman näköisiä ja myös makuisia mitä itse olen testannut. Niissä valitsisin ehdottomasti ulkolaisen luomun jos olisi vain nuo vaihtoehdot. Myös tietty hinta voi vaikuttaa jos ero on huima.

Valitsisin sen kotilaisen.

Jaa perustelu? Ylipäätään ostan mieluummin lähellä tuotettua. Tinkimätön perusperiaatteeni on, että jos Euroopassa tuotetuista omenoista ei löydy mieleistä lajiketta, ei omppuja ole pakko ympärivuotisesti syödä. Jaa, lisäksi olen luomulle allerginen.

Luonnonmukaiset elintarvikkeet eivät ole sen terveellisempiä, maukkaampia tai ravitsemuksellisesti parempia kuin tavalliset ruuat. Saksalaisen kuluttajajärjestön selvityksestä kertoo Daily Mail.

Luomuruoka on keskimäärin 30 prosenttia kalliimpaa, vaikka todettua laatueroa ei ole.

Tutkimuksessa mukana olleet 13 vauvanruokaa sisälsivät kaikki liian vähän rasvaa ja usein myös liian vähän rautaa, jotta pikkulasten ravitsemukselliset tarpeet tyydyttyisivät.

45 prosenttia luomutuotteista luokiteltiin hyviksi tai erittäin hyviksi, vastaava prosentti tavallisesti tuotetuilla elintarvikkeilla oli 41.

Luonnonmukaisesti tuotetuista elintarvikkeista 15 prosenttia sai maininnan huono, normituotteilla huonoja oli 14 prosenttia.

Aamulehti

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Luonnonmukaiset elintarvikkeet eivät ole sen terveellisempiä, maukkaampia tai ravitsemuksellisesti parempia kuin tavalliset ruuat. Saksalaisen kuluttajajärjestön selvityksestä kertoo Daily Mail.

Luomuruoka on keskimäärin 30 prosenttia kalliimpaa, vaikka todettua laatueroa ei ole.

Tutkimuksessa mukana olleet 13 vauvanruokaa sisälsivät kaikki liian vähän rasvaa ja usein myös liian vähän rautaa, jotta pikkulasten ravitsemukselliset tarpeet tyydyttyisivät.

45 prosenttia luomutuotteista luokiteltiin hyviksi tai erittäin hyviksi, vastaava prosentti tavallisesti tuotetuilla elintarvikkeilla oli 41.

Luonnonmukaisesti tuotetuista elintarvikkeista 15 prosenttia sai maininnan huono, normituotteilla huonoja oli 14 prosenttia.

Aamulehti

Ja höpön löpön. Mä en usko tähän.
Minun elimistö reagoi tosi voimakkaasti nuihin ei luomuihin. Esim tomaatteja en voi syödä lainkaan jos ne ei ole luomuja. ja maidon kans sama homma. Luomuna ei mitään ongelmaa. Ja luomuporkkanat on esim eihan erimakusiakin kuin tehotuotettu pesäpallomailan kokoiset ja makuiset porkkanat.

Mulle ei noista kumpikaan seikka ole se, mikä eliminoisi ehdottomasti toisen vaihtoehdon pois. Mietin aina, että missä se ruoka kasvaa lähtökohtaisesti paremmin, oli sitten luomua tai ei. Eli esim. juuri talvella mieluummin ostan ne oikean auringon alla kasvatetut tomaatit kuin keinovalolla tuotetut. Eli vähän ruuan mukaan menee. En sinänsä suosi lähiruokaa, ehkä pitäisi, mutta katson mieluummin laatua yms. seikkoja. Ja turhaan ihmiset pelkää ulkomaalaisia tuotteita, kaikkea ei edes kasva Suomessa.

Tästä tulikin mieleen eräs tuttu, joka aina valitti kun kaikki tehdään nykyisin Kiinassa. Kerran hän valitti, kun ei löydä kuin kiinalaista silkkiä! Ja sekin helvetin kallista. Pisti hieman hymyilyttämään. :D

[QUOTE="vieras";23304166]okei :)
Aika hauska.[/QUOTE]

Ihmiset ovat joskus aika hauskoja. Ymmärrän sen, että koko maailmaa ei voi kerralla pelastaa, mutta joskus tuntuu uskomattomalta, miten ihminen tulee sokeaksi jollekin itseään lähellä olevalle ongelmalle, ajaessaan vain jotakin yhtä ja tiettyä asiaa (kuten luomuruokaa kouluihin).

Sitten toiset ihmiset ympärillä alkavat reagoida toissijaisiin juttuihin...

Mulle on tärkeämpää maku. Ostan sitä jonka olen maultaan paremmaksi todennut. Myönnän että harvemmin ostan luomua, mutta suosin vihanneksissa kotimaista. Hedelmät sitten ovat ulkolaisia samoin palkokasvit joita ostan.

[QUOTE="vieras";23304158]Ja höpön löpön. Mä en usko tähän.
Minun elimistö reagoi tosi voimakkaasti nuihin ei luomuihin. Esim tomaatteja en voi syödä lainkaan jos ne ei ole luomuja. ja maidon kans sama homma. Luomuna ei mitään ongelmaa. Ja luomuporkkanat on esim eihan erimakusiakin kuin tehotuotettu pesäpallomailan kokoiset ja makuiset porkkanat.[/QUOTE]

Eihän sun kokemukses ole mitenkään ristiriidassa tuon tutkimuksen kanssa. 'Mitä ruokamme sisältää' (tai jotain sinnepäin) ohjelmassa, australialainen ohjelma siis, oli luomuruuasta joskus jakso. Vertailtiin juurikin ravintoarvoja ja torjunta-ainejäämiä ja laatua ja säilyvyyttä ja mitä kaikkea nyt pystyttiinkään, siihen vielä hinta päälle niin yleisarvosanaksi luomusafka sai keskimäärin huonomman kuin "tavallinen", koska siinä hinta-laatusuhde oli huonompi eivätkä ravintoarvoiltaan olleet yhtään parempia, jopa huonompia kuin tehotuotetummat jne.

Jos sinä pidät maultaan enemmän jostain tai olet vaikkakin jotenkin yliherkkä jollekin torjunta-aineelle jota käytetään ei-luomussa niin sehän selittää jo heti eron. Ei se silti tee luomusta ylivertaisesti parempaa kun arvostellaan verrokkina tehotuotettu versio, ero voi olla hyvinkin pieni mutta juuri sulle merkittävä :)

Haluaisin suomalaista lähiruokaa, mutta en halua tietoisin valinnoin tukea suuria suomalaisia elintarvikeyrityksiä, jotka valmistavat muka puhdasta ruokaa halvoista raaka-aineista ja myyvät kalliseen hintaan ja käärivät itse sievoiset voitot. Tukisin sen sijaan mielihyvin nykyistä enemmän pienempiä tuottajia ja kauppiaita, mutta Suomessa on valitettavasti lähes kaikki suurten tuottajien ja keskusliikkeiden käsissä. Torilta saa onneksi keväästä lähtien ja läpi kesän esim. lähellä tuotettuja vihanneksia, niitä suosin ehdottomasti. Muuten voisin siis valita ulkomaisen luomutuotteen, mutta tosiaan riippuu ihan siitä tuotteesta, minkä valinnan teen. Lihasta sen verran, että mulla tulee vatsavaivoja suomalaisesta vakuumipakatusta jauhelihasta, ei oikein tahdo sulaa. Olen syönyt jauhelihaa muualla Euroopassa useamman kerran, eikä vastaavia vaivoja tule. Mistä mahtaa johtua? Lisäksi kaipaisin Suomeen luomubroileria, jota saa kyllä muualla Euroopassa. Eli en kyllä tässäkään halua ehdoin tahdoin tukea "kotimaista tuotantoa", koska se on useimmiten tehotuotantoa suuryritysten etujen hyväksi.

Ostaisin suomalaisen ellei olisi merkittävästi kalliimpi kuin ulkomainen luomu. Mieluummin annan rahani suomalaisen viljelijän hyväksi kuin vaikka puolalaisen. Lisäksi ne muutamat luomu tuoretuotteet joita olen ostanut ovat luonnollisesti pilaantuneet tosi nopeaan. Siksi en näe järkevänä että menisin kauppaan joka päivä vain ostamaan luomutomaattia ja -kurkkua tms. Järkevämpää käydä kerran tai pari viikossa.

Ostaisin suomalaisen ellei olisi merkittävästi kalliimpi kuin ulkomainen luomu. Mieluummin annan rahani suomalaisen viljelijän hyväksi kuin vaikka puolalaisen. Lisäksi ne muutamat luomu tuoretuotteet joita olen ostanut ovat luonnollisesti pilaantuneet tosi nopeaan. Siksi en näe järkevänä että menisin kauppaan joka päivä vain ostamaan luomutomaattia ja -kurkkua tms. Järkevämpää käydä kerran tai pari viikossa.

Mä en ole ikinä ymmärtäny tätä,et pitäis kaupassa käynnit keskittää niin et vain kerta viikossa siellä käydään. Miksi?
Mä haluan ruoan tuoreena ja käyn useammin kaupassa. ja en toisekseen kerralla edes viitsi niin paljoa ostaa ruokaa,et tälle sakille se riittäis viikoksi. Ja sit puolet pitäis pakastaa jos ei tosin halua niitä lisäainekyllästyksiä sisuksiinsa.
:D

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;23321746:
suosin kotimaista. ootteko katellu sen Penn & Tellerin jakson luomuruuasta. se oli aika mielenkiintoinen. :D

En. Missä sen näkee ja mitä siinä sanottiin.
No voin arvata tuosta sun ilmeestä. Että siinä väitetään et se on täyttä hölynpölyä.

Suomalaista varsinkin jos voin tietää suurinpiirtein miten se on tuotettu. Suomalaista luomua ostan jonkin verran. Kysyntä ja tarjonta pätee tässäkin, mitä enemmän suomalaista luomua kysytään/ostetaan sitä valmiimpia sitä ollaan tuottamaan. Tuotannossa luomuun siirtyminen ei aina ole ihan yksinkertaista ja viljelijällä täytyy olla varmuus siitä että luomulla on kysyntää.

Yhteistyössä