18€ ruokaan kuukaudeksi?

• Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Eikö sulla oo ees minkäänlaisia säästöjä? Aika vastuuttomalta kuulostaa tuommonen elämä
Säästöjä on joo, mutta sijoitettuna ja määräaikaisilla tileillä. Niihin en tässä vaiheessa tahtoisi kajota. Käytettävissä olevat säästöt meni vastikään erääseen välttämättömään hankintaan, joten turvaton olo on kyllä itsellänikin, kiitos kysymästä.

ideoija
[QUOTE="tööt";23312601]Huomasitko, että loppukuuksi aloittajalla on 18€? se sikanauta maksaa halvimmillaankin pari euroa.[/QUOTE]

No eikö joku 300-400g riitä 4 hengen annokseen, josta riittää kuukauden joka sunnuntaiksi?
Ja ensisijaisesti ehdotinkin munia ja kaurapuuroa ;)

rtee
Jos saan suoraa sanoa niin minusta on typerää, että et lainaa vanhemmilta paria kymppiä, jos he ovat valmiita lainamaan. Mutta mikäs siinä jos haluat syödä kuukauden kaurapuuroa. Osaatpa arvostaa ensi kuussa ruokaa.

paistaja
Spagettikastike jauhelihasta ja tomaattimurskasta 4 annosta, voita ite leivottujen leipien päälle, 2 pakettia kalapuikkoja 4 annosta, Lidlin valmisperunamuussipaketti josta tulee ainakin 8 annosta ja on hyvää. Kalakeitto pakasteseistä, perunoista ja keittojuurespussista kolmeksi päiväksi, maitoa, jugurttia, makaronisalaattia kolmeksi päiväksi: (makaronia, pakastevihanneksia, tonnikalapurkki, omena, herkkukurkku, salaatinkastiketta, purkki kermaviiliä, ripaus suolaa) ja siihen se 18 euroa sitten hupenikin.

penninvenyttäjä
Soijarouhetta - maksaa noin 3-4€ pussi ja riittää pitkälle. Tomaattisosetta soijarouheen kaveriksi ja tomaattikeittoon. Tomaattisose halvimmillaan 50 snt purkki ja niitä neljä niin tekee 2€. Neljästä saa venytettyä jo vaikkapa kahdeksan ruokaa. Tomaattikeittoon kolme perunaa ja sipuli yhteensä ehkä sen 50 snt.

Tähän mennessä mennyt noin 6,50€. Puuroa päälle - mitäköhän puuro maksaisi, ehkä 2€ saisi jo aimo annoksen. Tarjousmakaronipusseja saa hyvällä säkällä eurolla viisi ja niilläkin pärjää jo pitkälle. Kananmuniakin luulisi saavat 2€ hintaan. Eli yhteensä 11,50€ jos laskin oikein.

Pakastevihanneksia saa eurolla neljä-viisi pussia. Ruskeakastike on todella halpaa, sulla kun jauhoja oli - sitä vaikka perunoiden tai pastan kanssa.

Kaaliakin saa halvalla ja jo euron kaalista saa keiton aikaiseksi. Eli laskennallisesti 13,50€. Mitäs vielä keksitään?

Myy jotain pientä niin saat lisärahaa!

penninvenyttäjä jatkaa...
No keksitään tuohon vielä lisää, nimittäin pavut ovat halpoja ja täyttäviä eli niitä. Kuivattuja herneitä saa halvalla ja niistä sitten väsäämään hernekeittoa. Maitovalmiste (kerma tms.)-herkkusienikastike tomaattikastikkeen rinnalle vaihteluksi. Ja lisäksi vielä jotain nötköttiä tai vastaavaa niin siinähän se 18€ jo menikin.

ideoija
[QUOTE="tööt";23312632]Mä haluaisin kommenttisi sitten, kun tuolla budjetilla toteutat kolmen viikon kaikki ateriasi, oletusarvoisesti ihminen syö enemmän kuin kerran päivässä.[/QUOTE]

OK - en jaksa kiistellä...!

pärjäsin 2e/viikko
makaroni-tonnikala mössöä ( sitä syö jo pari päivää ),
osta perunoita (halpoja, ja muuntautuvat moneksi)
puurot
ja esim. viikonloppuna koita käydä syömässä esim. vanhempien luona..ja jos mahdollista, pyydä ruuan tähteitä mukaan.
leivo itse sämpylöitä ja _pakasta_ jos suinkin mahdollista (hiiva maksaa n. 20 senttiä, lisäksi tarvitsee(riittää jos on) hiukan suolaa ja jauhoja sekä rasvaa)
Jos haluaa hiukan monipuolisempaa ruokaa,kokoontukaa kaveriporukalla yhteen ja tehkää yhdessä jotain perusruokaa ja kulut osiin.

Seuraa tarjouksia.

ideoija
[QUOTE="vieras";23312641]Mä en söis kolmen viikon päästä tänään avattua nödeä...[/QUOTE]

Tarkoitinkin sika-nautajauhelihaa ja oletusarvoisesti ruoka pakastettaisiin tuoreena valmiina annoksina...

Mutta älkää mua uskoko, kun ei oo ollu tarvetta tollaseen säästäväisyyteen :) Ite myisin varmaan jotain kivaa huutiksessa tai keräisin just pulloja tms. Ja sopisin sunnuntaivierailuja niiden sukulaistätien luo - niiltä saa samalla usein jotain evästä matkaan ;)

ideoija
[QUOTE="tööt";23312692]Siis ideasi ei riitä käytännön toteutuksen tasolle.[/QUOTE]

Lähinnä tarkoitin, etten oikein jaksa suunnitella mitään kaiken kattavaa ruokalistaa, kun ei ole omaa tarvetta - kunhan nyt yritin avuksi ideoida. Ja mun mielestä muna tai pari päivässä on todella säästäväistä ja ravinteikasta :D

penninvenyttäjä taas :)
Hyötyliikunnasta käy pullojen etsiminen. Jos löydät pulloja euron arvosta niin osta omenapussi, esimerkiksi nyt CM:ssa eurolla. Kuitenkin tulee nälkä ja väli- sekä iltapalaksi pitää jotain olla, omena on ihan hyvä vaihtoehto.

Lisäksi vierailu mummolaan voi auttaa. ;)

Haluan tietää, miten ap selviät, kiinnostaa! Laita vaikkapa kauppalistasi tänne, kun käyt kaupassa.

"a.p"
Suurkiitos vinkeistä! Saattaa olla, että loppukuusta, joudun rahaa pyytämään (noloa on vaan se, ettei vanhempani hyväksy maksua takaisin, joten kovin mielelläni en kuitenkaan aikuisena ihmisenä tätä tekisi :D ), mutta yritetään nyt eka itse :)

"tööt"
[QUOTE="a.p";23312725]Suurkiitos vinkeistä! Saattaa olla, että loppukuusta, joudun rahaa pyytämään (noloa on vaan se, ettei vanhempani hyväksy maksua takaisin, joten kovin mielelläni en kuitenkaan aikuisena ihmisenä tätä tekisi :D ), mutta yritetään nyt eka itse :)[/QUOTE]

Tietenkin kannattaa bongata kaupunkisi 'leipäjonot' ja vastaavat

"siis"
ei todellakaan mitään perunoita tai makaroonia, ei missään nimessä! Ihan hirveää hiilarimössöä. Ja hiilarihöttö-leivät kans pois. Ei kai sellasii oikeasti kukaan enää syö, oli rahaa minkäverran tahansa :O Ostat sikanauta-jauhenlihaa ja munia, niillä pärjää jo pitkälle.

"a.p"
[QUOTE="tööt";23312744]Tietenkin kannattaa bongata kaupunkisi 'leipäjonot' ja vastaavat[/QUOTE]

Tuntuisi vaan niin omituiselta mennä hakemaan ruokaa vastaavista paikoista, kun olen kuitenkin työssäkäyvä ja normaalisti suht hyvätuloinen, kun siellä olisi kuitenkin tarvitsijoita, joiden tilanne ei korjaannu :(

"tööt"
[QUOTE="a.p";23312758]Tuntuisi vaan niin omituiselta mennä hakemaan ruokaa vastaavista paikoista, kun olen kuitenkin työssäkäyvä ja normaalisti suht hyvätuloinen, kun siellä olisi kuitenkin tarvitsijoita, joiden tilanne ei korjaannu :([/QUOTE]

Öööh...ei siellä kysytä tilinauhaa

"vieras"
[QUOTE="a.p";23312758]Tuntuisi vaan niin omituiselta mennä hakemaan ruokaa vastaavista paikoista, kun olen kuitenkin työssäkäyvä ja normaalisti suht hyvätuloinen, kun siellä olisi kuitenkin tarvitsijoita, joiden tilanne ei korjaannu :([/QUOTE]
No niin kyllä minustakin, jos et vanhemmiltasi kuitenkaan voi lainata.

Yhteistyössä