Kummityttö saa syödäkseen pelkkää "moskaa" kotioloissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmph

Vieras
Juu, sen äiti kokkailee sille ranskiksia, nakkeja, lihapullia. Kysyin tältä äidin siskolta, saako se muuta ruokaa, siis kunnon ruokaa.
Tämä vastaa: No tekee se sille nakkikastiketta ainakin ja sitten italianpataa.

ÖÖöö, edelleenkin: Missä se kunnon ruoka on? :snotty:

Juu, kummitytön äiti on oikea puhdasverinen white trash-tyyppi, ei voi mitään.
Olen yrittänyt tätä äitiä valistaa paremman (ja halvemman) ruuan puolesta, mutta puheet menee kuuroille korville.

Onneksi kummityttöni kulkee pk:ssa, niin saa siellä edes kunnon ruokaa, tosin sekin varmaan natriumglutamaatilla pilattua. Että semmosta.

No mun kummilapsi syö kotona vain niitä Saarioisten valmispizzoja, nakkeja, ranskalaisia, croissantteja, karkkia, jäätelöä,pullaa, keksejä ja sipsejä.
Ei siis suostu kotona syömään ns.kunnon ruokaa vaikka tarjoittaisi, päiväkodissa suostuu syömään ja syö siellä sitten myös paljon. Ja ikää alle 3v.
Että suht huolettomana voit olla kummilapsesi puolesta.

Mikähän on sun mielestä KUNNON ruokaa? olet ihan ku ex anoppi, ei hernekeitto ole lasten ruokaa, eikä mikään muukaan mitä saa kotona, vain hänen tekemänsä on lapselle hyväksi, vaikka usein tekikin samoja ruokia mitä kotona syötiin.

Ikävä kyllä et voi oikein tehdä mitään. Yritä jatkaa "valistusta" hienovaraisesti ja mene vaikka heille kotiin joskus kokkaamaan. Tiedän itsekin tällaisia tapauksia, eikä niihin oikein auta mitään. Lapsi saa ikävä kyllä vähän huonommat eväät tulevaisuuteen, mutta toivottavasti voi muuten kompensoida huonon ravinnon vaikutusta.

[QUOTE="kummi";23293744]No mun kummilapsi syö kotona vain niitä Saarioisten valmispizzoja, nakkeja, ranskalaisia, croissantteja, karkkia, jäätelöä,pullaa, keksejä ja sipsejä.
Ei siis suostu kotona syömään ns.kunnon ruokaa vaikka tarjoittaisi, päiväkodissa suostuu syömään ja syö siellä sitten myös paljon. Ja ikää alle 3v.
Että suht huolettomana voit olla kummilapsesi puolesta.[/QUOTE]

Ei suostu syömään ns. kunnon ruokaa vaikka tarjottaisi. Tätä mä en ole koskaan ymmärtänyt. Jos kotona EI tarjota sitä paskaa syötäväksi, lapsi kyllä jossain vaiheessa väistämättä tajuaa syödä sitä mitä tarjotaan jos muuta ei ole. Vanhempien tyhmyyttä ja laiskuutta mennä helpoimman kautta ja antaa sitä mitä lapsi haluaa kun muka ei muu kelpaa. Vastuutonta.

Ja miksei nakkikastike tai italianpata ole "kunnon ruokaa"? Kyllä meillä syödään nakkikastiketta tai makkarakastiketta, joskus nakkikeittoa/makkarakeittoa. Italianpataakin silloin tällöin ja kyllä mä ainakin koen, että ne on ihan "kunnon ruokia". Se nyt sit on tietty outoa, jos joka päivä syödään nakkikastiketta tai italianpataa...

Mun kummilapsi on 3,5 v. eikä syö koskaan mitään hedelmiä, marjoja tai vihanneksia. Ei kuulemma tykkää mistään. Edes mansikoista.

Sen sijaan karkit, pullat, keksit, jäätelö ja cokis maistuu, on maistunut jo vuoden ikäisestä...

Ja joo, eihän se minulle kuulu, mutta silti ihmetyttää, eivätkö nuo vanhemmat tajua, että jos lapsi ei saisi todella usein jotain sokeriherkkua, niin kyllähän se makuaistiin vaikuttaa...

Näyttäkää mulle lapsi, jolle ei kelpaisi kotitekoiset lihapullat ja vaikka kinkku-valkokastike.

Ei kotiruoan teko mitään salatiedettä ole. Niitä lihapullia voi kerralla vääntää 2kg satsin pakastimeen josta kiireessä nappaa sopivan määrän.

Meillä oli hauska juttu nyt lomalla kun haettiin paikallisesta italia-ravintolasta paria sorttia pastaa. Lapsi 5v. ahmi todella halulla annoksensa ;-) Erittäin suosittu paikka ja ruoka on huippuhyvää. Että kyllä lapsikin hyvän sapuskan tunnistaa....

[QUOTE="asdf";23293780]Mikähän on sun mielestä KUNNON ruokaa? olet ihan ku ex anoppi, ei hernekeitto ole lasten ruokaa, eikä mikään muukaan mitä saa kotona, vain hänen tekemänsä on lapselle hyväksi, vaikka usein tekikin samoja ruokia mitä kotona syötiin.[/QUOTE]

Minusta kunnon ruokaa EI ole sellaista, missä on järjettömät määrät rasvaa ja lisäaineita.

Eipä se tyttö saa syödäkseensä muuta kuin vehnäleipää "ranskanpullaa". Ja tietty hirveät määrät kaakaoo menee myös. Kaakaota juovat ilmeisesti joka kerta aamu- ja iltapalalla. Nice. :(

Ja miksei nakkikastike tai italianpata ole "kunnon ruokaa"? Kyllä meillä syödään nakkikastiketta tai makkarakastiketta, joskus nakkikeittoa/makkarakeittoa. Italianpataakin silloin tällöin ja kyllä mä ainakin koen, että ne on ihan "kunnon ruokia". Se nyt sit on tietty outoa, jos joka päivä syödään nakkikastiketta tai italianpataa...

Nakki-/makkarakastike ja italianpata sisältävät hirmumäärät suolaa ja kemiallisia lisäaineita

Mun mielestä italianpata, nakkikastike ja lihapullatkin ovat ihan kelpo ruokaa. Myös moni kaupan valmisruoka on mainettaan parempaa ruokaa, esim. maksalaatikko, pinaattikeitto, hernekeitto, lihakaalilaatikko.. jne.

Itse olen saanut kotona paljon "moskaa" (valmisruokia ja aika usein myös roskaruokaa). Silti olen aina ollut hoikka ja hyvinvoiva. Myös useat sinkkututtavani, etenkin miehet, syövät melko epäterveellisesti ja se ei silti näy heistä päällepäin.

Näyttäkää mulle lapsi, jolle ei kelpaisi kotitekoiset lihapullat ja vaikka kinkku-valkokastike.

Ei kotiruoan teko mitään salatiedettä ole. Niitä lihapullia voi kerralla vääntää 2kg satsin pakastimeen josta kiireessä nappaa sopivan määrän.

Meillä oli hauska juttu nyt lomalla kun haettiin paikallisesta italia-ravintolasta paria sorttia pastaa. Lapsi 5v. ahmi todella halulla annoksensa ;-) Erittäin suosittu paikka ja ruoka on huippuhyvää. Että kyllä lapsikin hyvän sapuskan tunnistaa....

Mulle ei lapsena kelvannut kotitekoiset lihapullat eikä kuopuskaan niistä tykkää. Vasta teininä aloin niistä sitten tykkäämään :) en myöskään lapsena tykännyt nakeista (en vieläkään) letuista, pannarista, makeasta yms. olen kait erikoinen, kun sitä mun syömistä monet ihmettelivät jo silloin ;)

Nakki-/makkarakastike ja italianpata sisältävät hirmumäärät suolaa ja kemiallisia lisäaineita

Juupa juu. Ja karkeissa on sokeria ja sitä ja tätä. Ja sipsit on pahasta. Ja limpparit vasta helvetistä ovatkin. Kyse on kai kokonaisuudesta, ei yksittäisestä ruuasta. Meillä syödään KAIKKEA, enkä mä rupee sen tarkemmin erittelemään, mitä myrkkyä missäkin on. Hulluksihan sitä tulisi (eikös just ollut joku tutkimus kaurapuurostakin, että sekin on nyt sit pannassa vai?).

Mä olen samaa asiaa miettinyt, että moni nuorempi äiti ei enää valmista itse ruokia, vaan ostaa puolivalmisteita ja valmisruokia. Niides ravintoarvo on muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta heikko.

Tampereen Aterian ruuat ovat erittäin huonolaatuisia, ja kun lapseni joutuvat sitä paskaa syömään päivisin, olen todella huomannut, miten he ovat nälissään kotiin tultuaan. Toista oli, ku esikoinen oli vielä ekaluokkalainen ja ruoka tilattiin muualta kuin Tampereen Aterialta, tai kun pienempi oli yksityisessä päiväkodissa, jossa oli oma keittiö: Oli ruisleipää, salaatteja, joskus jopa jälkkäriä. Ruuissa oli maku, muukin kuin valkosipulijauhe tai joku yleismauste, jolla peitetään nymyään raaka-aineen huono laatu. Lisäksi Tampereen kouluissa ja päivkodeissa säännöstellään ruokia, jotta masut eivät tule täyteen.

Ap, olen surullinen kummityttösi puolesta. Monipuolisten vitamiinien ja hivenaineiden saanti vaarantuu.

2000-luvun ravintokriisi globaalisti ajatellen ei ole enää aliravitsemus, mikäli ette ole tienneet. Toki sitäkin esiintyy, mutta sen ohi on ajanut ravitsemuskriisi, eli esim. monissa Afrikan sekä Latinalaisen Smerikan maissa ihmiset saavat tyhjiä kaloreita, sairastuvat ylipainon aiheuttamiin tauteihin jo hyvin nuorina (+/-30-vuotiaina) mutta ravinto on ravitsemuksellisesti ajatellen täysin tyhjää. Tyhjiä kaloreita lähinnä rasvasta ja valkoisesta viljasta.

ja Suomi hyvinvointivaltiona tukee ruuan verotuksella sitä, että köyhimmät (yksinhuoltajat, monilapsiset perheet jne) pysstyvät ostamaan vain halvimpia raaka-aineita, joita meillä ovat nimenomaan ranskalaiset ja nakit. Olisi oikein, jos edullisimpia olisivat kotimaiset vihannekset, hedelmät, kala, kokoliha ja täysjuväleipä. Mutta ei, on oltava varoissaan, jotta niitä voi päivittäin lapsilleen syöttää.

Meillä on täällä semmoinen 9-vuotias, tuu kattomaan. Mä teen ihan tavallista kotiruokaa, mutta lapsi ei syö. Syö onneksi koulussa kaikkea, kotona ei, mikähän siinäkin on. Maistaa kyllä, muttei halua syödä. Ihan terve tuo silti on, eikä mikään ylilaiha. En ole huolissani.

[QUOTE="huoh";23293979]no ei kannata heti uskoa kaikkea mitä lapsi sanoo.. jospa niil oli vaiks poikkeus vko et 2krt oli ranskiksia? tai jotain[/QUOTE]

Joo mun exä (esikoisen isä) on käynyt meillä aikoinaan pari kertaa eron jälkeen ja joka kerralla sillon oli just jotain ranskiksia ja kalapuikkoja ruuaksi. Siitä on nyt aikaa 8 vuotta ja edelleen se selittää, että mä en tee hänen lapselleen kunnon ruokaa ollenkaan. Ja mä en itse edes syö ranskalaisia, joten teen niitä lasten takia max kerran kuussa... Että näines :)

Ruokahan on sitä "parempaa" mitä enemmän siinä on voita, kermaa, suolaa. Vai miten muuten saa esim. kastikkeesta hyvän makuisen? Mikä on apn mielestä "kunnon ruoka"? Lapset ei syö mitään hienostelu ruokia tyyliin hanhenmaksapallerot ja muut gourmeet. Tai kellä on rahaa tehdä sellasia ruokia? Esim. luomu maksaa ja PALJON!

Mä olen samaa asiaa miettinyt, että moni nuorempi äiti ei enää valmista itse ruokia, vaan ostaa puolivalmisteita ja valmisruokia. Niides ravintoarvo on muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta heikko.

Mä tunnen kans yllättävän paljon tällaisia perheitä joissa ateriat koostuu puolivalmisteista. Eräskin tuttavaperheeni (3 lasta) äiti ei osaa tehdä kastikkeita itse ollenkaan, kaikki tulee pusseista, sinne sekaan valmis lihapullat, nakit, makkarat.. Keitot tekee valmispusseista (hirvittävän hintaisia, lisää vain liha-tyyliin) Jauhelihasta tekee "makaaroonimössön" tai peruna-sipulisekoitus-jauheliha-kerma-sapuskan. Äiti ei itse pysty syömään mitään vihanneksia esim keitettynä/höyrytettynä, kun ei tykkää, ja niinpä heil ei niitä koskaan olekaan.. Ja lihoista käyttävät VAIN kanan fileesuikaleita ja jauhelihaa. Voi että, ei koskaan LIHAA LIHAA, ei possua tai karjalanpaistia, ei hirveä, ei maksaa.. Musta tuntuis niinb ykspuoliselta kyllä jos ite pitäis jättää nuo lihat pois! mut tää äiti on mulle itse sanonu et hän ei osaa yksinkertaisesti sen kummempaa tehdä, esim just noista lihoista, ei saa niistä syötäviä, jää sitkaiksi jne.. Ja 3 alle kouluikäistä lasta, ei häntä kovin voi alkaa patistaan opettelemaankaan, vaik on kyl mieles käyny sellainen joku peruskeittokirja hälle synttärilahjaksi laittaa..

Se on yllättävän yleistä..

Yhteistyössä