Purkautumista lapsenvahtinaolosta...

Frost in the ground

Aktiivinen jäsen
26.01.2010
3 513
1
36
Pakko saada purkaa ajatuksia...
Eli tässä muutama päivä sitten ystäväni kysyi että voinko ottaa hänen lapsensa pikku hetkeksi hoitoon, kun hänen tarvitsee käydä kelalla.

Taustaa. Ystäväni erosi kesällä lastensa isästä, löysi uuden miehen...Ystäväni on 26 ja mies on 23. Kaikki sujuu ihan hyvin, lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu... Tämä uusi mies ei ole vielä ihan valmis isäpuoleksi, mutta hyvin heillä silti menee.

Noh, ystäväni toi lapset luokseni, sanoi että on hetken vain poissa...luulin hänen menevän yksin, mutta sanoi sitten että "me tullaan sitte vaikka kahville kun ollaan käyty asioilla"...Öh, yksin oli menossa? no ei siinä mitään. Katsoin lasten perään, pikkuiselle 1v pojalle tuli nälkä. Ei ollut mukana ku yks nan-purkki, ei mitään kiinteää. Annoin maitoa pojalle, sitten huomasin että poika haisee ihan pissalle. vaihdoin vaipan, joka selvästi oli muhinut jo kauan aikaa...Yksi vaippa vain mukana! Kakat sinne tuli sitten vähän ennen kun tultiin hakemaan.
Isompi poika, 6v, valitti nälkäänsä ja kysyi onko herkkuja. sanoin että ei ole, että leipää saat jos nälkä on. ei kelvannut, ku pitäs saada karkkia. Joten ei sitten isompikaan saanut ruokaa...(en vihtiny karkilla ruokkia kuitenkaan)...
Sitten, pieni mies alkoi olla nälissään. äitinsä ei tykkää jos pojalle syötetäänb muutako äidinmaidonkorviketta, niin oli siinä sitten ongelma ku ei tienny mitä antaa. Pieni poika oli kaiken lisäks kipee, piteli korvaansakin ja oli lämmin.

Koko homma meni siihen että isompi pelas koneella valittaen että tahtoo karkkia ja pieni oli sylissäni kipeänä ja nälkäisenä.

Äitinsä suvaitsi saapua kolmen tunnin päästä poikaystävänsä kanssa, olivat ostaneet uudet puhelimet ja käyneet syömässä...olis kai ny lapset voinu olla siellä mukana? Sitte tuntu siltä että ystävääni ei kiinnostanu lainkaan että pienellä on korva kipeä ja nälkä, sekä kakat housussa, piti saada uusia soittoääniä :/

Niin ja sit ne toi mulle palkaks keksipaketin, ja siitä puolet söi isompi poika nälkäänsä...tosin ensin heitti ne lattialle ku ois halunnu syyä ne tietokoneella maidon kera (niitä dipattavia). sanoin että meillä ei viiä olkkariin, eikä varsinkaan tietokoneelle mitään maitoja tai muuta.

Kauheen sekavaa tekstiä...mutta oli pakko kirjottaa johonki. en tiiä kuka tässä ny väärin teki...minäkö? olisin tietty voinut ruokkia lapsia vaan ku ei oltu varauduttu moneen tuntiin...ruokakaupassaki käytiin vasta myöhemmin :(

öö 1 vuotias lapsi ja äiti haluaa että sille annetaan pelkkää nania? WTF ?! Kai nyt olisit voinut sille pienelle antaa ihan vain leipää tai sitä mitä kaapista löytyy herranjestas. Ton ikänen syö jo lähes samaa ruokaa kun muutkin. Kyllä on suoraansanottuna helvetin erikoinen äiti-ihminen jos kolme tuntia malttaa olla hiutelemassa huolen häivää siitä, ettei lapsille ole varattuna ruokaa saatika vaippoja edes tarpeeksi. Huolimatonta ja edesvastuutonta toimintaa. Toivottavasti nämä lapset eivät joudu hoitoon kenellekkään enää vaan pysyvät kotona jossa toivon mukaan sitä ruokaa ja vaippaa on !!!!!

Jos mua pyytää vielä lapsia katsomaan, kysyn kyllä että kauanko oikeasti meinaa viipyä, ja että varaa tarpeeksi vaippoja, ruokaa ja leluja. me ollaan lapseton pariskunta...eli lelujakaan ei ole. Olisin kyllä pikkuselle antanu mielelläni vaikka perunaa, jos se olisi vaan sallittua---äitinsä kieltänyt että ei muuta ko mitä on mukana...

OHHOH! provo? jos ei provo nii melko naivi äiti lapsilla. en tiiä onko hoitajakaan kehumisen arvoinen ku tänne märisee. onnea seuraavaan hoitokertaan, varaa vain vaippoja ja nanneja riittävästi jo kaappiin ja isommalle pojalle karkkia 10kg, ei tuu ainakaan sanomista.:D :D :P :S :F :P :E :D B)

Mulla on ollut joskus tuollaisia tapauksia hoidossa. Ratkaisua en ole keksinyt, joskus olen itse ostanut vaippoja tai ruokkinut kaikella sellaisella mikä todennäköisesti ei ainakaan hengenvaarallisesti allergisoi. Jotkut ei vaan välitä tai näe toiminnassaan mitään väärää. Mutta 2 vaihtoehtoa; joko et ota hoitoon ollenkaan tai sitten otat vapauksia ja varaudut esim. vaippoja ostamalla niin että pystyt hoitamaan lapset omasta mielestäsi hyvin. Jos otat vapauksia, voi hyvin olla että äiskä närkästyy eikä tuo enää lapsia sulle hoitoon eli win-win. ;) Surullisiahan noi tapaukset on.. Monesti oleen houkutellut pesulle lapsen joka on ollut niin likainenkin etten ole edes vieraslakanoihin iljennyt laittaa. :(

:`( Ei oo totta, kohteleeko joku ihminen näin lapsiaan? Hitto, joka päivä jostain tuutista kuulee miten vanhemmat laiminlyö omiaan. Miksi tehdä niitä jos ei hoito kiinnosta? Mä kyllä soittaisin jonnekin sosiaalitoimistoon ja kysyisin että missä vaiheessa tarvitsee heidän puuttua.

Onneksi pienet sai sut vahdiksi eikä ketään sellaista jote ei kiinnosta :)

Tekis mieli todellakin ottaa niitä vapauksia. Isompi poika on kummipoikani, että välitän kyllä kovasti molemmista pojista. Emme osanneet lainkaan varautua siihen, että ovat kauankin poissa, ja yleensä äiti on laittanut lapselleen tarpeeksi vaippoja. Tunnen ystäväni niin hyvin, että luulen että jos ostan vaipat ym muut, niin on vaan tyytyväinen kun on omista rahoista pois...

Ensinnäkin 1 v tarttee todellakin muutakin ruokaa kun Nania ja sillon tällöin pilttiä. Viisi kiinteää ateriaa päivässä (ainakin) plus maidot päälle.
Luoja mitä sakkia lasten äiti on.
Todellakin soitat sosiaalitoimistoon ja kerrot. Jos ystäväsi siitä suuttuu, niin suuttukoon.
Tunnetko lasten isää ? Voisitko kertoa myös hänelle miten huonosti lapsia hoidetaan ?
Tärkeintä on et lapset saa apua.

[QUOTE="mamma09";23275098]:`( Ei oo totta, kohteleeko joku ihminen näin lapsiaan? Hitto, joka päivä jostain tuutista kuulee miten vanhemmat laiminlyö omiaan. Miksi tehdä niitä jos ei hoito kiinnosta? Mä kyllä soittaisin jonnekin sosiaalitoimistoon ja kysyisin että missä vaiheessa tarvitsee heidän puuttua.

Onneksi pienet sai sut vahdiksi eikä ketään sellaista jote ei kiinnosta :)[/QUOTE]

Kamalaa kyllä et nykyään joka nettilehdessä ja siis varmasti painetuissaki versioissa on ihan saatanan paljon juttuja kuin äiti/isä tai molemmat pahoinpitelee, laiminlyö lapsia tai lapsiaan. JÄRKYTTÄVÄÄ.
Tommonenki yks vuotias lapsi tarttee paljon enemmän jo kun lähes pelkkää maitoo ravinnokseen. Se äiti on kirjaimellisesti luullut että se äidinmaito/korvike on lapsen tärkeintä ravintoa. Sääli. Ehkäpä voisit asiasta koittaa jotenki hienovarasesti sanoa? Et hei tolla sun pikkusella on varmaan ihan hirvee nälkä anna sille ruokaa. Sillä on varmaan joku korvatulehdus vie se lekuriin. Jos vittuuntuu neuvoihin nii kannattaa vaan ihan suoraa sanoa että helpommalla se äitikin pääsee kun käyne korvat tarkistuttamassa. Vituttaa tommoset ääliöt. !!!!!!!!!!!!! -.-

Ja mä näin tänään kaupassa, kun joku isä kävi lapseensa käsiksi, puristi niskasta, tukisti ja kiroili. Palstan mukaan mun olis pitäny mennä paikalle ja näyttää äijälle närhen munat, mutta tosipaikka kun tuli, en todellakaan uskaltanut puuttua mitenkään..

Niin ja se päivä oli perjantai, jolloin poikien isä hakee sinne viikonlopuksi. Lasten äiti poikaystävänsä kanssa istui meillä kahvilla varmaan tunnin sen jälkeen kun tulivat. katsoin lapsia senkin ajan. Sitten kun lähtivät, niin äiti sanoi että onneks isänsä tuleeki kohta hakemaan...ääh, ärsyttää niin paljon tää tilanne kun välitän niistä lapsista niin paljon...ei tunnu hyvältä :/

[QUOTE="Pai";23275113]Ensinnäkin 1 v tarttee todellakin muutakin ruokaa kun Nania ja sillon tällöin pilttiä. Viisi kiinteää ateriaa päivässä (ainakin) plus maidot päälle.
Todellakin soitat sosiaalitoimistoon ja kerrot. Jos ystäväsi siitä suuttuu, niin suuttukoon.
Tunnetko lasten isää ? Voisitko kertoa myös hänelle miten huonosti lapsia hoidetaan ?
Tärkeintä on et lapset saa apua.[/QUOTE]

Sosiaaliviranomaisille voi tehdä myös ilmoituksia NIMETTÖMÄNÄ. Kaverisi ei tietäsisi että juuri sinä soitit. Parasta on että ilmoitat. Vaikka asia saattaa olla iso, kyseessähän on oma kaveri, niin mieti mikä on kuitenkin parasta näille lapsille :)

Tekis mieli todellakin ottaa niitä vapauksia. Isompi poika on kummipoikani, että välitän kyllä kovasti molemmista pojista. Emme osanneet lainkaan varautua siihen, että ovat kauankin poissa, ja yleensä äiti on laittanut lapselleen tarpeeksi vaippoja. Tunnen ystäväni niin hyvin, että luulen että jos ostan vaipat ym muut, niin on vaan tyytyväinen kun on omista rahoista pois...

Sitten sä teet niin. :) Kuitenkin, kun miettii että vaippoja menee ehkä pari per kyläily niin ei se varapaketti hirveitä maksa sinne kaappiin ostaa. Eikähän sun tarvitse sen olemassaolosta lasten äidille kertoa. ;) Isomman pojan kanssa itse varmaan yrittäisin jotain simppeliä kokkailua tai leipomista, ja noin isolle voi ystävällisesti kyllä sanoa että teillä katetaan ruoka keittiöön ja syödään siellä. Uskon että ymmärtää, ainakin jossain vaiheessa. Yhdessä ruoan tekeminen yleensä tekee syömisestäkin kivempaa ja uskoisin että voisi muutenkin olla lapselle hyvä kokemus.

Isolle riittää muun puutteessa viihdykkeeksi vaikka pelikortit ja se tietokone, pienempi taas on niin pieni että kipot, kupit ja kauhat -linjalla viihtyy pitkään. Olen tuonlaisissa oloissa kasvaneista lapsista huomannut sen että parasta mitä voi antaa on se aika ja huomio. Ei kaupan uusimmat duplot vaan se että joku on läsnä ja kiinnostunut tekemään jotain lapsen kanssa. Pienimmän mahd. allergioista voi tietysti vaivihkaa kysyä muuten vain, niin tiedät sitten jatkossa mitä ei saa missään nimessä syöttää. Muutoinhan, äidin nan-tyrkytyksestä piittaamatta, nälkäiselle lapselle PITÄÄ kolmen tunnin aikana jotain todellakin syöttää!

Ja mä näin tänään kaupassa, kun joku isä kävi lapseensa käsiksi, puristi niskasta, tukisti ja kiroili. Palstan mukaan mun olis pitäny mennä paikalle ja näyttää äijälle närhen munat, mutta tosipaikka kun tuli, en todellakaan uskaltanut puuttua mitenkään..

Lapsi on avuton, puolustuskyvytön. Ihan kenen vain aikuisen pitäisi sen verran pitää puolia että edes sanoo jotain kauempaa, siihenhän se olis loppunut. Jos ei saa sanaa suustaan niin sitten pitää hakea joku paikalle ketä saa...

tunnen lasten isänkin, hän asuu yhdessä uuden tyttöystävän kans. eivät voi ottaa lapsia aina ku tyttöystävä ei halua...vittu. isä haluaa että sossuun ei kerrota mitään, että ovat siellä joka toinen viikonloppu, niin se maksaa eksälleen vähemmän rahaa...tai jotai. joku sotku niillä on menossa. Tekis mieli ilmottaa johonki, vaan mitä siitä seuraa? Pysynkö nimettömänä?

[QUOTE="Pai";23275113]Ensinnäkin 1 v tarttee todellakin muutakin ruokaa kun Nania ja sillon tällöin pilttiä. Viisi kiinteää ateriaa päivässä (ainakin) plus maidot päälle.
Tärkeintä on et lapset saa apua.[/QUOTE]

Juuri näin! Tuo kirjoittamasi on epänormaalia toimintaa. Lapsi tarttee jo 5 kiinteää ateriaa niinkuin tuossa mainittiinkin! Yhteys sossuun ja suuttukoot kaveri! Muutenhan annat tuon touhun jatkua! Voi lapsiraukkoja! Ei ikinä tulisi mieleenikään toimia omien lasteni kohdalla noin... Kertoo paljon sinun ystävästäsi tuo teksti eli äidin uusi poikaystävä on tärkeämpi, voi jumal....! Vihaksi pistää!

Niin ja se päivä oli perjantai, jolloin poikien isä hakee sinne viikonlopuksi. Lasten äiti poikaystävänsä kanssa istui meillä kahvilla varmaan tunnin sen jälkeen kun tulivat. katsoin lapsia senkin ajan. Sitten kun lähtivät, niin äiti sanoi että onneks isänsä tuleeki kohta hakemaan...ääh, ärsyttää niin paljon tää tilanne kun välitän niistä lapsista niin paljon...ei tunnu hyvältä :/

Joo mulla on yks tuttu joka on tullut paksuks miehelle jonka kanssa ei koskaan ole seurustellut, eivät ole edelleenkään oikein missään väleissä muutakun et iskä hakee poikansa kerran kuussa viikonlopuks. Äiti on aina ihan onnesta soikeena kun "pääsee lapsestaan eroon". Monesti kuullut kanssa: onneks isänsä tuleeki kohta. Kaiken huipuks pojan äiti ei oikein välitä kovasti mistään poikaan liittyen, aina se on mummolassa jos mummo pystyy ottamaan. Poika on vilkkaimmasta päästä eikä oikein edes tottele mitään mitä sille sanotaan. Harmillista.

tunnen lasten isänkin, hän asuu yhdessä uuden tyttöystävän kans. eivät voi ottaa lapsia aina ku tyttöystävä ei halua...vittu. isä haluaa että sossuun ei kerrota mitään, että ovat siellä joka toinen viikonloppu, niin se maksaa eksälleen vähemmän rahaa...tai jotai. joku sotku niillä on menossa. Tekis mieli ilmottaa johonki, vaan mitä siitä seuraa? Pysynkö nimettömänä?

Pysyt ihan varmasti! Tuo tilanne kuulostaa kyllä todella pahalta lasten kannalta. Ilmeisesti kumpikaan ei halua lapsia.

Voi elämä kun mun sydäntä raastaa. Mä en vois kuvitellakaan että luopuisin sekunniksikaan mun uhmahirviöstä vaikka se lyö, potkii ja huutaa. Toki käyn töissä mutta vapaalla aina lapsen kanssa.

lapsi pelailee aina kotonansa k-18 pelejä...nin pleikkarilla kuin tietokoneella. meillä pelasi topkanissa, jossa ei oo vaarallisia/haitallisia pelejä...lapsi on pienestä iästään huolimatta peliriippuvainen...sain hänet kyllä pois koneelta kun pyysin piirtelemään...

Tee ilmotus ja tule sitten kertomaan tähän ketjuun miten homma etenee.
Sääliksi käy pienet raukat. :(
Toihan jo pelkästään on rikollista pitää lasta nälässä.
Onko toi 1 v kotihoidossa vai jo päiväkodissa tms ?

Yhteistyössä