Hammaslääkäri pelko

  • Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"Kyselijä"
Mulla huomenna hammaslääkäri koska mulla nyrkin kokonen reikä hampaassa. Pelkään hammaslääkäriä kuollakseni ja itken valmiiksi jo hysteerisenä tuota huomista. Auttakaa mua! Miten mä pääsen tästä eroon?

Viimeeksi kävin noin vuos sitten ja itkin koko hoidon (reikä paikattiin) ajan hysteerisenä ja hoitajan aika kului mun rauhoittelemiseen.

Menen julkiselle ensimmäistä kertaa, ja se jännittää vielä enemmän! Aikaisemmin olen käynyt yksityisellä mutta nyt ei ole varaa. Saako Helsingissä hyvää palvelua julkisella puolella?

Pliis rohkaisuja tännepäin!!!
 
I feel you
Mulla myös ihan älytön kammo. Mä oon jotenkuten selvinny rauhottavilla. Soita sinne hammaslääkäriin heti huomenna ku oot heränny ja sano että sua pelottaa niin paljon että haluut rauhottavia. Uskon kyllä että antavat jos sanot että siitä touhusta ei tuu muuten mitään ku oot niin hysteerinen.

Ja kyllä se hyvin menee :)
 
kljgkfjh
Pyydä kunnon puudutukset vai pelkäätkö sitä nimenomaan? Itse en jännitä hammaslääkärikäyntejä ollenkaan enää kun joka kerran pyydän tosi tuhdit puudutukset. Ei koske puudutusten jälkeen mikään! Auttaako tuo tieto:)
 
Mitä vähemmän ajattelet asiaa,sitä vähemmän se tulee tuottamaan tuskaa.Tosin mä en kärsi mistään oikean todellisesta hammaslääkäripelosta/-kammosta,mutta lievästä kuitenkin.Totesin juuri kun viimeinen viisuri multa poistettiin viikko sitten,että mitä vähemmän antaa itsensä vaan ajatella koko asiaa niin sitä helpommalla se menee.Siihen (mun mielestä) yleisesti ottaen fobiat perustuu,että niitä ajattelee ja pohtii sen pahimman mahdollisen tilanteen niihin liittyen.Jos ei anna itsensä ajatella sitä niin siihen ei ehdi suhtautua niin pahasti.

Ymmärrän,että tästä ei ole apua jos sullakin kyseessä oikeasti ihan totaalinen kammo hammaslääkäriin ja silloin tilanne on se,että täällä ei voida sua auttaa.Niin paljon kuin haluaisinkin niin en siihen pysty,koska se pelko on sun päässä ja täältä käsin siihen on mahdotonta vaikuttaa.Tsemppiä silti toivotan ja toivon,että pääset vähällä ja pärjäät hienosti.Koita pitää mielessä se,että "kohta tämä on ohi ja sitten tämä ei enää vaivaa".Jos siitä olisi edes jotain apua.

Niin ja muista sanoa hammaslääkärille pelosta jo kättelyssä.Jos vaikka saisit tujummin puudutuksia yms.
 
AP***
Mutta pahoin pelkään etteivät anna, oon raskaana rv 26... Onkos muita ideoita

Kuinka kauan muuten rauhottavissa kestää et ne rupee vaikuttamaan? kysyn ihan mielenkiinnosta?
 
AP***
Kaikille rohkaisevista neuvoista, itse asiassa jonkun verran auttoi. Ehkä asiaa pahentaa juuri se että pelkään piikkejä kuollakseni eli nimenomaan puudutusta. Viimeeksi verikokeessa pyörryin koska jännitin niin kovaa ja mulle tuli vaan niin huono olo.

Onko kokemusta helsingin julkisesta hammashoidosta?

Ilmoitin jo varatessani ajan että tosiaan pelkään niin kovaa ja pyydän että hoitavalla hammaslääkärille toimitetaan tämä tieto että osaa sitten suhtautua. Pelkään että siellä on joku täys mulkku vastassa joka ei yhtään ymmärrä mun pelkoa. Miehelläni oli tuossa parisen kk sitten hammaslääkäri julkisella, pyysi puudutetta kun porattiin mutta lääkäri sanoi ettei se tarvitse puudutusta kun porataan et se on "piece of cake". Mieheni on ulkommaalainen ja puhuu englatia joten ei sitten osannut vaatia vaatimalla puudutusta, vaan kärsi niistä kivuista. Tein tietenkin lääkäristä valituksen ja saimme anteeksipyynnön. tästä jäi myös hieman traumat, ja eteenkin miehelle.
 
Ajattele muita asioita. Mulla on kans aivan mieletön pelko, mutta etukäteen huolehtiminen on ihan turhaa ja toisaalta melkein kamalampaa kuin itse tapahtuma. Melkein.

Itse otan aina mp3-soittimen mukaan ja musiikin täysille. Ei kuulu se pora niin kovasti, ja jos on puudutukset niin sitten onkin jo helppo keskittyä muuhun, sanoihin, rytmeihin... Mulla on ollu vähän tollasta paniikkihäiriön poikasta, eli sekään ei oo kuitenkaan riittänyt, koska mua ei oo niinkään pelottanu muu kuin se paikallaan oleminen... Niinpä olen informoinut hammaslääkäriä asiasta, ja kyllä ne sen ihan fiksusti ottaa. Sovitte merkin jolloin voidaan pitää tauko jos pelko käy liian kovaksi.

Kyllä se siitä. Tsemppiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23273994:
nykyään tuo puudutuspiikki sattuu enemmän kun poraaminen. huomasin vaan kun viisaudenhammas poistettiin ja laitettiin puudutusta.
paikkaamisen takia ei ole koskaan laitettu.
Riippuu kyllä reiän koosta :D Se poraaminen käy aivan mielettömän kipeästi ilman puudutusta jos on yhtään syvempi reikä.
 
I feel you
Mutta pahoin pelkään etteivät anna, oon raskaana rv 26... Onkos muita ideoita

Kuinka kauan muuten rauhottavissa kestää et ne rupee vaikuttamaan? kysyn ihan mielenkiinnosta?
Aijaa harmi.. Tai siis onnea että saatte perheenlisäystä :D Mutta harmi ettet voi hyödyntää niitä lääkkeitä. Mulla on mennyt sellanen tunti että on max vaikutus. Joskus on yrittäneet sitä että tulisin puolituntia ennen hammaslääkäriin ottamaan sen lääkkeen mutta ei todellakaan riitä ja siellä vastaanotolla roikkuessahan se pelko vasta ehtiikin kasvaa! Otin sillon kotona reilusti ennen varauttua aikaa niistä lääkkeistä mitä oli jääny aikasemmista kerroista.

Yksi hoitaja kerran sanoi, kun pyysin lääkkeitä etukäteen että kyllähän mä pärjään ilman, että eihän siellä edes tehä mitään toimenpiteitä ni tässä olis hyvä tilaisuus ruveta totutteleen hammaslääkäriin ilman rauhottavia. Loukkas kyllä paljon tollanen vähättely.. Se ihminen ei todellakaan tiedä millä tasolla mun hammaslääkäripelot liikkuu, lääkkeiden avullakaan en pysty itkemättä olemaan/puhumaan hammaslääkärissä. Kerran siirretty aika koska ei voitu tehdä mitään koska pelkäsin liikaa ja toisella kerralla sanottiin että jatkossa tehdään nukutuksessa. Mutta hoitajan mielestä mun pelko oli vaan hömpötystä.

Ja minä siis tiedän kyllä mistä pelko juontaa juurensa. Ennen en pelännyt hammaslääkäriä ollenkaan. Mutta ei se auta kun en sitä asia ole saanut purettua mielestäni yrityksistä huolimatta.

Tiedätkö sinä ap mistä pelkosi johtuu?

Sori nyt tuli pitkä ja meni vähän sivuraiteillekkin :D
 
AP***
tarkalleen mistä pelkoni johtuvat. Osittain varmaan siitä että mulla oli nuorenpana hammasraudat ja se oikoja ei todellakaan ollut mitenkään lapsirakas vaan kylmä, kovakourainen mykkä lääkäri, kunnes äitini ei enää vienyt minua hänelle vaan pyysimme siirtoa toiselle.

Olen aina pelännyt kipua tooosi kovaa, nimenomaan neuloja ja ylipäätänsä kipua. Menen kipsiin ja saan paniikkikohtauksen, vaikea hengittää jne. Aivan kamalaa, sillä olen muuten aivan normaali ja todella järkevä nuori, ajattelen siis yleensä järjellä - mutta mitä kipuun tulee niin järki on kaukana mun käyttäytymisestä.

Nyt kun synnytys edessä niin olen varannut ajan pelkopolille ja psykoterapiaan jossa synnytyspelkoani käsitellään. Sitäkin stressaan aivan mielettömästi!
 
I feel you
Mulla sama että ajatus joskus mahdollisesti edessä olevasta synnytyksestä pelottaa tosi paljon. Johtuu samasta syystä kun hammaslääkäripelkokin. En siis ole raskaana mutta vauva toiveena joskus tulevaisuudessa :) Mulla se kipu ja epiduraalin laitto pelottaa molemmat. Ja sektion mahdollisuus myös.

Ehkä sulla on joskus lapsena ollu joku huono kokemus lääkärillä tj...? =/

Stressaatko siis niitä tapaamisia vai mitä tarkoitit?
 
Mulla hammaslääkäripelko johtuu siitä ettei mulle ikinä pienenä annettu puudutusta joten jouduin kokeen sen viiltävän kivun porattaessa. Myös kerran pienenä olin äidin mukana hammaslääkärissä ja epähuomiossa rapsuttelin äidin jalkapohjia (oli kengät jalassa) ja se hoitaja huomas sen ja tokas siinä sitten että äläpäs kutitä äitiäs tai me porataan vahingossa äidin poskeen iso reikä.
 

Yhteistyössä