Kuinka usein vaihdatte lastenne vaatteet ja lapsi käy pesulla?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Tämä äiti
1.5v. tyttö käy suihkussa/kylvyssä pari kertaa viikossa. Aamuin illoin peppupesu ja kasvojen sekä käsien pesu (lisäksi tarpeen mukaan). Vaatteet menee yleensä vaihtoon päivittäin, mutta joskus saattaa olla kaksi päivää, jos on puhtaina säilyneet.

No eläpä sitten ymmärrä ;) Siis jos peseydyt päivittäin, mutta et vaihda kaikkia vaatteita :O Kai nää nyt ees alkkarit laitat vaihtoon?? :D
Minäkin, samoin mies vaihdetaan JOKA PÄIVÄ kaikki vaatteet. Ja meilläkin on 5 henkeä. Ei tuo pyykinmäärä nyt mahoton ole, konehan ne pesee ja kuivuri kuivaa. ;)
No ne vaatteet vaihdan jotka on ihoa vasten. Mut neuleet ja päälihousut menee pitempään, ja hameet.
Lapsilla samaten, käyvät iltapesulla ja vaihtavat piksut, mut muuten pidetään samoja vaatteita. Eivätkä haise lapset eikä vaatteet :)

Pesutiheys vähän vaihtelee ihon kunnon mukaan. Alusvaatteet (alushousut ja aluspaidat) ja sukat vaihdetaan joka päivä, tietysti tiheämminkin jos on joku syy. Muut vaatteet sitten katsotaan, että onko puhtaita vai ei. Harvemmin ne kahta päivää kauemmin on puhtaita mun mielestä, jos ne koko päivän on päällä, varsinkaan pienemmillä.

Meillä
Kolme tai neljä kertaa viikossa vaihtuu päälimmäiset vaatteet, kun eivät aina likaannu, alusvaatteet tarvittaessa. Ja siis tottakai vaihdetaan aina likaantuessa.

Suihkussa korkeintaan kaksi kertaa viikossa talvella. Kesällä löträtään veden kanssa päivittäin. Olen aika tiukka, ettei käydä talvella useammin suihkussa, kun viime vuonna käytiin tavalliseen tahtiin, melkein joka ilta ja ihon kuivuudesta tuli todellinen ongelma, rasvauksesta huolimatta.

"vieras"
Meillä lapset käy kylvyssä 2krt/viikko. Kasvot ja hampaat pestään aamuin illoin, peppupesut pienemmällä myös aamuin illoin (vaippapeppu) ja isommalla iltaisin. Käsiä pestään useammin tietty. Kesällä useammin suihkussa, talvella ei voi, kun ovat niin kuivia ja ei musta kyllä tarvitsekaan, isompi käy jalkapesulla jos on ollut jumpassa tms. Eli kylpyiltojen lisäksi jalat pestään 2-3krt/viikko.
Vaatteet vaihdetaan päivittäin, joskus saattaa olla samat vaatteet kaks päivää, ei tietenkään pikkarit tai sukat, ne vaihtuu päivittäin. Ja koitan kyllä laittaa housut 2pv peräkkäin jos ovat puhtoset, usein kuitenkin kaipaavat (varsinkin paidat) pesua kun päivä pulkassa. Yövaatteet vaihdetaan kahden yön jälkeen, kuitenkin niin, että kylvyn jälkeen puhtaat, joskus siis jopa yhden yön jälkeen vaihtuvat. Ja jatkaakseni listaa, lakanat ja kylpypyyhkeet vaihtuu kerran viikossa, aamulla otetaan puhdas pikkupyyhe kasvopesuille joka iltapesujen jälkeen menee pyykkiin. Ja ei mun lapset haise, pienemmän peppu varmasti haisisi jos ei pestäisi päivittäin. Vaippa kun vielä on.
Isompi alkaa näyttää (hiukset) likaiselta jos 5 päivää pesemättä (kokeiltu on, kun kipeänä) mut yleensä pestään shampoolla talvella 2krt viikko ja sama kesällä, pelkkä vesihuuhtelu kesällä muilla pesukerroilla.

mhmahla
2 vuotiaalla vaihdan kalsarit ja sukat päivittäin, housut ja paita joka toinen päivä tai tarvittaessa kun tulee näkyvää likaa. pylly pestään aamuin illoin.
1-luokkalainen alushousut ja sukat joka päivä vaihtoon. aluspaita ja housut joka toinen päivä tai tarvittaessa. päälihuppari voi olla yllä viikonkin jos siinä ei näkyvää likaa. alapesu tarpeen mukaan.
muuten lapset käy suihkussa n. 1-2 kertaa viikossa, kesällä päivittäin.

juuh
[QUOTE="Ruustinna";23264794]Jos käy vain pari kertaa viikossa suihkussa, iholle kertyy aika paljon kuonaa joka ei puhdistu ilman saunaa ja harjaa. Silleen tulee niitä outoja ihottumia joihin sitten läträtään kortisonia.

Meillä kevyt kylpy ilman saippuaa joka ilta ja aamulla puhtaat vaatteet niskaan nelivuotiaalle.[/QUOTE]

Mitä kuonaa sinne käsivarsiin ja sääriin oikein kertyy?
Vaikka lapsi ei kävisi suihkussa päivittäin, hänen kasvonsa kätensä ja pyllynsä pestään päivittäin. Niitä outoja ihottumia tulee liiallisesta hygieniasta ja ihon rasittamisesta turhilla pesuilla ja pesuaineilla.

gg
Pesemme lapset noin kerran viikossa ja vaihdamme vaatteet parin-kolmen päivän välein. En itsekään vaihda vaatteita joka päivä, ellei ne oikeasti likaannu päivän aikana tai ala haisemaan, joten miksi vaihtaisin lastenkaan vaatteita? Turhaa kuluvat, jos koko ajan pesee. Ja turhaa pestä puhtaita vaatteita.

Mieheni mielestä pesen silti vaatteet turhan useasti.
Tää oli toivottavasti vitsi

"Mää"
Meillä lämpiää sauna karjakeittiön vieressä kerran viikossa ja riittä kaikille.Kaikki vaatteet alusvaatteita ja sukkia mukaan lukien vaihdetaan kerran viikossa. Tänään lapsi meni naamassa mustikkapiirakkaa nukkuun. Itse en jaksa aina muistaa onko se pyykänny edes hampaansa? Viirenvanha kai huolehtii jo siitä itse. Itsekin vaihdan alusvaatteet kerran viikossa Miks pitäs itteensä aina lutuuttaa, en ymmärrä? Töitäkin on niin paljo ettei ehdi. Huusi nurkalla eikä juoksevaa vettä Koiriakin on peräti viis. Navetassa lapsi mukana, eikä me pestä sen jälkeen. Vaatteet pyörii pulsaattorissa kerran viikkoon. Ei sitä ennenkään lutuutettu ja vettä haaskattu.Laps pesee myös ittensä saunassa, kyllä se puhtaaks tulee ku ämpärillisen vettä päällensä heittää. Ai niin ei se tullukkan lauteille viime lauantaina, ku se jäi pelaan leikkaa. Kyllä sen jo itte pitäs muistaa tulla sinne. Ei se onneks alleen laske, en viittis vaihtaa enää noin isolle kuivia. Kesällä njoskus se itte mulahtaa pihassa olevaan karjanjuottolampeen, ku osaa jo uida.

vierailija
Vaatteet vaihdetaan päivittäin, korkeintaan housuja voidaan käyttää kaksi päivää peräkkäin, jos ovat todella puhtaan näköiset. Kylvyssä tai suihkussa käydään kaksi kertaa viikossa. Eikä taatusti haise minun lapseni. Olen ollut itsekin päiväkodissa töissä ja kyllä jos lapsi haisee pahalta, siihen tarvitaan muutakin kuin viikon vanhat vaatteet ja kylpy kerran viikossa. Eli en allekrijoita väitettäsi.
Totta "siihen tarvitaan muutakin kuin viikon vanhat vaatteet ja kylpy kerran viikossa" ei viikossa lapsi haise ja varsinkin lapsi. Teiniiässä on tärkeetä pestä useamman kerran viikossa kun keho alkaa muuttua teiniiässä niin jos ei pese niin alkaa haisemaan teiniiässä pitää peseytyä usein ja sit kun on aikuinen niin ei tartte niin usein

vierailija
Tätä samaa ihmettelen. Kun kyseessä on 4 vuotias en oikein tiedä miten hoitaisi vaan alapesun niin että ei kävisi suihkussa. Toki hiuksia ei tarvitse pestä, mutta muuten.
Miks pitäs alapäätä joka päivä pestä siittenhän niitä tulehduksia tulee esim. Pimpsaan, pimpsa on niin puhdas että vähän hikoilee jos nukkuu pikkuhousuissa yöllä niin se pimpsa tulehtuu

vierailija
No ne vaatteet vaihdan jotka on ihoa vasten. Mut neuleet ja päälihousut menee pitempään, ja hameet.
Lapsilla samaten, käyvät iltapesulla ja vaihtavat piksut, mut muuten pidetään samoja vaatteita. Eivätkä haise lapset eikä vaatteet :)
Jep ihan ok mun mielestä :) mutt mä käyn 2 kertaa viikossa ja sit vaihdan kaiken bokserit t-paidan sukat ja no olo/koti/pehmo-housut saatan pitää 2-3 viikkoa kun oon kotona nii ei haittaa, ja ne ei haise vaikka pidän ne niin kauan

vierailija
Aamulla ja illalla käydään kasvo- (+korvat ja kaula ym.) ja peppupesulla. Kylvyssä pari kertaa vko. Vaatteet vaihdetaan joka päivä, joskus saatan käyttää samoja toisenakin päivänä, jos aivan puhtaat. Jos vaatteet likaantuu päivän aikana, niin vaihtoon. Jos lähdetään kylään, niin saatetaan vaihtaa ns. paremmat vaatteet. Senkin takia, että on saatu lahjaksi nättejä vaatteita, jotka jää käyttämättä, jos ei pidetä "juhlaa" arkenakin :)
Pese se lasten peppu AINA!!! Kakan tai pissin jälkeen jotain 5-8 kertaa päivässä koska se on tärkeetä pitää se paikka varsinkin tytöillä puhtaana että se ei tulehdu

vierailija
tuli mieleen, kun luin tuolta leikki-ikästen puolelta, et jopa viikon on samat päällä, kun ei likaa näy.

Mulla meinas oksennus lentää.. eikö nämä ymmärrä, et ne vaatteet haisee! Se ettei itse sitä huomaa, johtuu siitä et on tottunut siihen hajuu, mutta päivähoidossa me hoitajat kyllä haistamme ja on oikeasti ei ole kovin kivaa koskea sellaiseen lapseen (tai ottaa syliin) , jonka vaatekerta on ollut päällä jo lähes viikon. Ne vaatteet haisevat ja yleensä se lapsikin haisee.. monesti näiden lasten hygienian hoito on vähän niin ja näin, aamuisin ei aina pyllyä pesty ja haju on kuvottava.. vaatteet tuntuvat käteen likaisilta.. yöks!

Oman lapsen vaatteet vaihdetaan vähintään päivittäin ja tarpeen mukaan useamminkin. Pesulla käy päivittäin suihkussa/kylvyssä, joskus aamuin illoin. Oma pelkoni on juuri se, että hoidossa häntä vieroksuttais likaisten vaatteiden tai hajun takia.

Vaikka lapsi syliin pääseekin hajuistaan huolimatta, niin ihan samaa hellyyttä ei saa, kuin puhdas lapsi, se on aivan varma. Niin ja kyllä muut lapset sanovat, jos joku haisee ja ihmettelevät sitä, et miksi toi aina haisee? Mitäpä toivotte hoitajien vastaavan, jos se on totta ja lapsenne oikeasti haisee. Miten reagoitte, jos teille kerrotaan lapsenne haisevan siinä määrin ettei hänellä ole kavereita?

Että tälläinen vuodatus..
Ähh mulla on kotona jopa viikkoja samat jousut päällä jos tulee joku kylään niin samat päällä jos ei oo joku isompi juhlajoku vaan kahville tulee nii ei mittää eikä niissä pissa haise bokserit kyllä vaihdan useammin ehkä joka toinen kolmas joskus jopa neljäs päivä hyvä olla vähän likaista niin vastustuskyky pysyy vahvempana ett ei pikkuriikkisestä bakteerista tule flunssa

vierailija
Meillä lapset vaihtaa koko vaatekerran joka päivä. Aamulla laitetaan kouluun ja hoitoon uusi vaatekerta, edellisen pv vaatteet on illalla laitettu pesukoriin.
Saunassa käydään noin 3krt viikossa näin talvisaikaan, kun iho on muutenkin jo kuiva.
Kesällä sitten suihkutellaan lähes joka ilta =)

Ymmärrän tuon, tiedän myös joitain lapsia joitten vaatteet haisee ihan kamallalle :x Ja hiukset samoin - huh...
Mulla on semmonen työ (pesulatyö työhön kuuluu myös sairaala vaatteiden lajittelu=pissaset kakkaset vaatteet joissa lentää pöpöjä bakteereja kaikenlaista) että jos ei käytä hengityssuojaa niin saa rauhaskuumeen eli 3 viikkoa makaa kotona kuumeessa mulla oli rauhaskuume ei ollu kivaa voin sanoo melkein 40 astetta kuumetta 3 päivää, 38.4 oli se "tavallinen" joka oli 2 viikkoa menin lääkäriin ne otti kokeita ja sille ja sanoi että mulla oli rauhaskuume se men sit pois itsestä

vierailija
Ainahan vaatteita voi myös tuulettaa. Esimerkiksi jos paitaan tullut tahra, niin itse ainakin ensin poistaisin tahran ja tuulettaisin ulkona esim. päivän verran jos muuten ei likaiselta vaikuta. Tulee vaatteisiin muuten ihanan raikas tuoksu!
Toki pitäähän sitä joskus vaatteita pestäkin, ettei aina voi tuulettaa. Toisaalta, riippuu ihan lapsen iästä ja siitä miten paljon touhuaa. Kyllä se pienikin lapsi haisee jos paljon touhuaa, vaikkei varsinaista hikeä niin paljon vielä eritykään.
Ihan pienen lapsen kohdalla itse ainakin kylvettäisin muutaman kerran (3) viikkoon, edellyttäen tietysti että pylly pestään aina hyvin vaipan vaihdon yhteydessä. Tämä siksi, että iho kuivuu turhan paljon jos joka päivä peseytyy päästä varpaisiin. :)
Ei voi tuulettaa ulkona jos on siitepöly allerginen niinkuin mä oon :D aivastuttaisi kyllä mua sitten kiva kerran kun haravoin lehtiä entisessä töissä (työkokeilu "puutarhuri" mm traktori ruohonleikkuuta kuului myös siihen) viiden koiuvun alla haravoin lehtiä avastin ja aivastin ja aivastin ja niistin itseäni kokoajan olin ottanut lääkkeet mutta suoran koivun alla ne ei auttanut piti mennä syrjemmälle koivupuusta heti helpotti :) en voinut haravooda siellä

Yhteistyössä