Perheessämme asuu pieni unidiktaattori (poika 1v 3kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anna K"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Anna K"

Vieras
Häntä heiluttaa koiraa eli poika joka ilta + yö määrittää perheen tahdin. En tiedä, miten tähän on ajauduttu. Parhaimmillaan poika meni nukkumaan klo 21. Laitettiin unikoiran kanssa pinnikseen. Leikki vaihtelevasti 10min-40min, välistä vähän huusi ja lopulta nukahti. Nyt ei suostu lainkaan yksin pinnikseen, vaan aivan hysteerinen itku alkaa heti. Esim. viime yönä aloitin nukuttamisen 21.30. Mieheni tuli viereen nukkumaan klo 23 ja lopulta poika nukahti klo 00.10. Heräsi klo 4 ja tuli väliimme kieriskelemään, kunnes lopulta nousi ylös 6.40. Sitten meni klo 8 takaisin nukkumaan ja ylös klo 12.

Auttakaa, miten a. saadaan poika nukkumaan ilman tuntikausien vieressä makoilua ja b. rytmi normaaliksi. Olen koettanut herättää päikkäreiltäja siten manipuloida unta, mutta silti riehuu puolelle yön ainoastaan on pirun kiukkuinen koko päivän.

Alkuperäinen kirjoittaja höm;23254381:
ootko kokeillut nukkua perhepedissä?

Juuri tuossa perhepedissä nukutetaan ja aikaa palaa. Kun nukahtanut, niin nostetaan pinnikseen, jossa ei siis suostu hereillä olemaan enää hetkeäkään. Lisäksi yöllä herää ja tulee viekkuumme vierimään ja kierimään tunneiksi, jolloin todennäköisesti kukaan ei nuku (pojasta en siis ole ihan varma, että saako hyöriessä myös unta simmuun, mutta minä mies hereillä).

Minä antaisin nukkua niin pitkät päikkärit kuin itsestään nukkuu. Tuon ikäisellä menee oma rytmi sekaisin, kun uniaikoja ruetaan pätkimään turhaan. Anna nukkua aina niin pitkään kuin itse nukkuu, ellei ole todella pakko herättää.

Meillä pojalla jostain noista ikäajoista saakka oli vaikea nukahtaa. Nukuttamiseen meni parhaimmillaan tai pahimmillaan kolmekin tuntia. Sitten kun nukahti niin nukkui kyllä aamuun saakka hyvin. Lopulta erinäisten vaiheiden jälkeen hänellä todettiin aspergerin syndrooma. Lääkäri kertoi, että näiltä lapsilta puuttuu luontainen unihormooni, mikä ihmisillä yleensä on. Saatiin melatoniinia otettavaksi iltaisin. Ja meillä se tepsi. Puoli tuntia lääkkeen oton jälkeen poika nukkuu kuin tukki!

Ahdistaako pinnis? Kokeile laskea laitaa alas tai vaihtaa sellaiseen sänkyyn josta pääsee itse pois. Mäkin antaisin nukkua päivällä kunnon päikkärit.

Voiko pinnis alkaa jotenkin yhtäkkiä ahdistamaan? Päiväunet nukkuu omassa huoneessa baby björnin matkasängyssä ja sinne nukahtaa itsekseen lelun kanssa. Tosin nyt tänä unihässäkkäaikana huutanut n. 1-3min ennen kuin rauhoittunut leikkimään.

Yhteistyössä