Katsoiko kukaan tuota Ykkösdokumenttia Terveys lautasella?

Hiisu-rotta
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23244958:
Mä just kaivoin ton toiselle välilehdelle valmiiksi, katon kun kerkeen. Mua alko tänään ketuttaa ihan hirveesti citymarketissa, kun katoin itelleni jotain "leivän" päälle laitettavaa. Kaikissa on jotain lisäaineita, ja lihapitosuus jotain 80% luokkaa... Mitä te ostatte leivän päälle? Ku mä haluisin ihan oikeeta lihaa. Mutta jos ostaa köntin ja paistaa sen ite, se ei montaa päivää säily, ja mä kuitenki söisin sitä max pari siivua päivässä...
Käy Lidlissä, sieltä löytyy hyvinkin lihapitoista leikkelettä, ilman e-koodeja. Toinen on kauppahallit ja niiden lihatiskit.
 
muistankohan
Ohjelmassa oli myös Morrando Soffritti Ramazzini- instituutista. Hänellä lienee tietoa niistä eläinkokeista, missä aspartaami aiheutti syöpää:
http://www.aspartaam.nl/experiment/mijn_aspartaam_experiment3.html
 
bling
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23244958:
Mä just kaivoin ton toiselle välilehdelle valmiiksi, katon kun kerkeen. Mua alko tänään ketuttaa ihan hirveesti citymarketissa, kun katoin itelleni jotain "leivän" päälle laitettavaa. Kaikissa on jotain lisäaineita, ja lihapitosuus jotain 80% luokkaa... Mitä te ostatte leivän päälle? Ku mä haluisin ihan oikeeta lihaa. Mutta jos ostaa köntin ja paistaa sen ite, se ei montaa päivää säily, ja mä kuitenki söisin sitä max pari siivua päivässä...
Huhtahyvillä on lisäaineettomat leikkeleet. Meillä ne osottautuivat erityisen terveellisiksi, kun perhe kieltäyty niitä syömästä.

Itse taidan uskaltaa altistautua lisäaineille ainakin leikkeleiden muodossa. Niitä ei kuitenkaan tule syötyä kilokaupalla. Ehkä lihan suhteen enemmän varovainan ja niistä löytyykin ihan lisäaineettomia.

Eriasia sitten mitä jäämilä tuotannosta tai pakkauksesta. ;-D
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23245398:
Joo, pitää varmaan tiskiltä ostaa... JOS ne on lisäaineettomia :)
Ne vaan ei taida säilyä hirveen hyvin montaa päivää... Tosin, ehkä just sen takia, kun niissä ei oo lisäainita ;P
Ok, ehkä mä alan tästä lähin ostamaan vaan muutaman siivun kerrallaan, ratkasu ongelmaan :D
Tai tekemään itse. Jos katsot kokolihaleikkeleiden kilohintoja, niin usein varsinkin tarjouksesta saat possun tai naudan filettä samalla hinnalla. File on helpompaa valmistaa pienestäkin palasta leikkeleeksi kuin paisti, jos sulla ei ole halua pakastaa. Voit myös hankkia pienempiä vuokia ja valmistaa esim lihapateeta, kalapateeta tai kasvispateeta leikkeleeksi itse.
 
kolmen kimppa
Luomuliha on varmin valinta siksi, että rehuteollisuus nytkin sanelee, mitä meidän elukoille syötetään! Tuossa ohjelmassa vilahti se totuus, että Donald Rumsfeld lähti lääkeyhtiö Searleen. Robert Shapiro, Nutrasweetin toimitusjohtaja esiintyy myös. Nutrasweet osti Monsanton 1985 ja on Searlen tytäryhtiö. Siis kaikki soijarehut ja maissirehut saadaan pois markkinoilta vain käyttämällä luomua - niissä niitä ei sallita. Katsos:
http://www.sott.net/articles/show/183349-Searle-Monsanto-and-Ajinomoto-Three-Corporate-Miscreants-in-the-Toxic-Junk-Food-Additive-and-Aspartame-Business
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23246008:
Tai tekemään itse. Jos katsot kokolihaleikkeleiden kilohintoja, niin usein varsinkin tarjouksesta saat possun tai naudan filettä samalla hinnalla. File on helpompaa valmistaa pienestäkin palasta leikkeleeksi kuin paisti, jos sulla ei ole halua pakastaa. Voit myös hankkia pienempiä vuokia ja valmistaa esim lihapateeta, kalapateeta tai kasvispateeta leikkeleeksi itse.
Joo, mä tiedän, että ite vois tehdä, mulla on kyllä alalta koulutus, keittiöpuolelta. :) Mutta mä en viittis alkaa, kun mä oisin ainoo, kuka niitä söis, ja mäkin tosi vähän... :/ Siks helpompi ostaa ;)
 
katsos
Luomuliha on varmin valinta siksi, että rehuteollisuus nytkin sanelee, mitä meidän elukoille syötetään! Tuossa ohjelmassa vilahti se totuus, että Donald Rumsfeld lähti lääkeyhtiö Searleen. Robert Shapiro, Nutrasweetin toimitusjohtaja esiintyy myös. Nutrasweet osti Monsanton 1985 ja on Searlen tytäryhtiö. Siis kaikki soijarehut ja maissirehut saadaan pois markkinoilta vain käyttämällä luomua - niissä niitä ei sallita. Katsos:
Searle, Monsanto and Ajinomoto: Three Corporate Miscreants in the Toxic Junk Food Additive and Aspartame Business -- Health & Wellness -- Sott.net
Naurettavaa, että meidän evira vastaa valittajille, että kyllä ne on niin hyvin tutkittuja, eivätkä ota valituksia vastaan! Tuo ohjelma kertoo just sen, kuinka aika hautaa asiat eikä entisten hommat uusia kiinnosta. Niin on moni muukin asia päässyt tuota myrkynmentävästä reiästä. Tuleehan se kuukausipalkka helpommallakin... !
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23246214:
Joo, mä tiedän, että ite vois tehdä, mulla on kyllä alalta koulutus, keittiöpuolelta. :) Mutta mä en viittis alkaa, kun mä oisin ainoo, kuka niitä söis, ja mäkin tosi vähän... :/ Siks helpompi ostaa ;)
No sitten :) Ei meitäkään ole kuin 2, mutta pikkiriikkisessä lasivuuassa tulee pateen tapainen samalla kun leivon leipääkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23246263:
No sitten :) Ei meitäkään ole kuin 2, mutta pikkiriikkisessä lasivuuassa tulee pateen tapainen samalla kun leivon leipääkin.
No meillä ei oikeen leipää syödä, kun karpataan :) Ainoa, että teen välillä karppileipää, ja sen päälle jotain kinkkua, tms. kaipaa. Eli se on tosiaan muutama siivu viikossa, kun sitä syödään, tai ei ollenkaan... :/ Mutta jos sä teet ens kerralla vähän reilummin, että mäki saan? :D
 
vähimmäisvaatimus
Luomukanaa kun sais ostaa jostakin. kaikki menee kai turkistarjoille, ne kanat, mitkä lopettavat muninnan?

Ei ole ihan yhdentekevää, mitä syömme tai lapsille syötämme. GMO aiheuttaa lapsettomuutta, tiedetään jo:
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=1157920&sid=8c06cce012c4c9cd20e9c6f0971c267b#p1157920
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vähimmäisvaatimus;23246324:
Luomukanaa kun sais ostaa jostakin. kaikki menee kai turkistarjoille, ne kanat, mitkä lopettavat muninnan?

Ei ole ihan yhdentekevää, mitä syömme tai lapsille syötämme. GMO aiheuttaa lapsettomuutta, tiedetään jo:
GMO - karppaus.info :: keskustelufoorumi
Luomukanaa olen löytänyt Citymarketista, mutta se on muistaakseni saksalaista. Suomalaista luomukanaa ei saa mistään :(
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23246306:
No meillä ei oikeen leipää syödä, kun karpataan :) Ainoa, että teen välillä karppileipää, ja sen päälle jotain kinkkua, tms. kaipaa. Eli se on tosiaan muutama siivu viikossa, kun sitä syödään, tai ei ollenkaan... :/ Mutta jos sä teet ens kerralla vähän reilummin, että mäki saan? :D
Joo, on mulla toinen, vähän isompikn vuoka :D
 
"vieras"
Mä olen kymmenen vuotta juonut lähes päivittäin kolajuomia, suurimman osan siitä ajasta light-versiona. Toki olen tiennyt aspartaamin mahdollisesta haitallisuudesta, mutta jotenkin vasta tuo eilinen dokkari herätti... Muuten syön terveellisesti, olen hoikka ja tarkka siitä mitä pistän suuhuni. Mutta tuo kolan litkiminen on ollut mun paheeni. Eilen tuli sille kyllä piste, ei vaan pysty enää.
 
"Helekutti"
[QUOTE="vieras";23247312]Mä olen kymmenen vuotta juonut lähes päivittäin kolajuomia, suurimman osan siitä ajasta light-versiona. Toki olen tiennyt aspartaamin mahdollisesta haitallisuudesta, mutta jotenkin vasta tuo eilinen dokkari herätti... Muuten syön terveellisesti, olen hoikka ja tarkka siitä mitä pistän suuhuni. Mutta tuo kolan litkiminen on ollut mun paheeni. Eilen tuli sille kyllä piste, ei vaan pysty enää.[/QUOTE]

Sama homma, meillä varsinkin ukko käyttää kovasti kolajuomia, light-versioita. Oon kyllä ollut tietoinen ettei meillä mene käyttömäärät edes lähelle tuota ADI-arvoa mutta kuiteskin. Ite käytän ehkä pari-kolme kertaa viikossa aspartaamia jonkun karppiherkun makeuttamiseen, nyt taitaa tulla kyllä sillekin sitten loppu. No, steviaa on kaapissa useammassakin muodossa.
 
huiiii
[QUOTE="vieras";23247312]Mä olen kymmenen vuotta juonut lähes päivittäin kolajuomia, suurimman osan siitä ajasta light-versiona. Toki olen tiennyt aspartaamin mahdollisesta haitallisuudesta, mutta jotenkin vasta tuo eilinen dokkari herätti... Muuten syön terveellisesti, olen hoikka ja tarkka siitä mitä pistän suuhuni. Mutta tuo kolan litkiminen on ollut mun paheeni. Eilen tuli sille kyllä piste, ei vaan pysty enää.[/QUOTE]

Onhan niissä ne fosfaatitkin, minkä takia ei kannata käyttää. Ne estävät ravinteiden imeytymistä ja sillä tavalla aiheuttavat osteoporoosia. Siitähän on Minna Huttusen väitöskin olemassa... Mut ei ne limukat sellaisia herkkuja voi olla, joita ilman ei voisi olla. Luomuappelsiinimehu on tosi hyvää eikä närästä, otapa se tilalle:)
 
riippuvuuksista
Kaikki alkoi vuonna 1965, kun joku lääketehtaassa S E A R L E huomasi sattumalta aspartaamin makeuden. Vuonna 1981 FDA sen sitten hyväksyi...SEARLE määritti ne ADI-arvot

John Olney kertoi:
"Ensin tutkin aspartaattia, joka ei ole aspartaamia. Aspartaami on kahden aminohapon yhdiste, aspartaatin ja fenylalaniinin. Olin osoittanut, että aspartaattikomponenetti tuhoaa aivosoluja samalla tavoin kuin monosodiumglutamat (eli natriumglutamaatti E621). Pyysin Searlea lähettämään minulle näytteen aspartaamista, minkä he tekivätkin, syötin sitä hiirenpoikasille ja se aiheutti samanlaisia aivovaurioita, kuin aspartaatti ja glutamaatti".
Ja glutamaatit aiheuttavat riippuvuuksia, tiedetään:
KTL | Retkahtamisen biologiaa tutkitaan koe-eläimillä
 

Yhteistyössä