Joillekin ihmisille tuntuu tulevan ikuisena yllätyksenä, että ne ostokset siellä kaupassa täytyy myös pakata!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Björn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voisko ap ystävällisesti kertoa onko meidän vammaisten ja toimintakyvyn alenemasta kärsivien parempi pysyä pois tieltäsi isommista marketeista ja tyytyä vain lähikaupan antiin. Vai saammeko tumpeloida silmissäsi ilman pelkoa kassaraivostasi?

Minua ei ärsytä se, että joku kävelee hitaasti tai toimii hitaasti, ei haittaa edes se, että kassa soittaa osastolle puuttuvan hinnan takia, tai konsultoi toista myyjää jossain asiassa. VÄLINPITÄMÄTTÖMYYS muita ihmisiä kohtaan ärsyttää, niin varmasti sinuakin.

Mutta onhan asiakkaalla oikeus katsoa mitä summia se kassa sinne koneeseen syöttää ja se on vähän vaikeaa jos menee jom pakkaamaan ostoksiaan vai kuinka? Kovin moni ei pitkää kuittia ala tarkistamaan kun kaikki ostokset on pakattu ja jos kassa on vedelly sinne omiaa tai seuraavan asiakkaan ostokset, niin se ei ole kovin mukavaa.

Itse en käytä isoja marketteja ruokaostosten tekemiseen enkä osta isoja määriä kerralla, koska ne pitää kotiin kuljettaa ilman autoa, joten yleensä mulla ei ole tällaista ongelma ja usein pakkaankin jotain jos on isommat ostokset kyseessä sillä aikaa kun kassa vetelee loput ostokset kassaan.

Korttia en kuitenkaan laita valmiiksi koneeseen. Jos jolloin on niin kiire, ettei ehdi sitä aikaa odottamaan, niin se ei ole mun murhe, eikä kenenkään muukaan, vaan ihan sen jolla kiire on.

Siis häh? Sun pitää seistä ja vahtia siinä, että koneelta tulee oikeat hinnat :D Et voi tarkistaa sitä kuittia, kun olet pakannut tavarat? Ei se kassa tarvitse sitä tuotetta välttämättä käteensä, josta on väärä hinta tullut, tai mä en ainakaan ole sitä tuotetta joutunut kassista kaivamaan, kun näyttää kuitin vaan.

Pyyntö kassalta: älä survo sitä maksukorttiasi laitteeseen ennenkuin olen piipannut ihan kaikki ostokset läpi! Meidän systeemissä on aikaraja ja koko maksutoimitus "hylätään", jos joku fiksu pitää korttiansa lukijassa puolta minuuttia pidempään ilman että valitsee pinkoodin, miltä veloitetaan jne. :( Myönnän että systeemi on peestä, mutta siltikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23238798:
Kuinka sä et kykene näkemään omaa nenääsi pidemmälle? Täällä on jopa moni kassalla työskentelevä tullut sanomaan, että se on ärsyttävää kun ei mennä heti pakkaamaan, joten miksi pitää tehdä vastoin työntekijän toivetta? Jos minä valitsen toisen kassan, tai jopa kokonaan toisen kaupan, niin poistaako se sen ongelman, että sinä olet myyjälle ongelmallinen asiakas? Edelleen kysyn, mitä haittaa siitä olisi, että pakkaisi ostoksiaan jo vähän etukäteen ennen maksamista?

Taidanpa pitäytyä tässä oman nenäetäisyyteni sisäpuolella, jottei toi turhien ongelmien kyhääminen tartu.

Jos asiakas, joka ei pakkaa suoraan kauppatädin kädestä, olisi pahakin piikki kauppatoiminnan lihassa, eiköhän liikkeiden sisätiloista löytyisi napakat kassatoimintaohjeet. Tosin, nou hätä, evoluutio tekee jo varmaan karsimistaan ihmiskunnan tukkeiden saralla.

Olisi kiva, että kaupassakäynti olisi sullekin mukava kokemus, joten huuda ensi kerralla parkkikselta asti "LATUA!!!" Mennee ainakin muutaman kerran läpi hellyyttävyyden varjolla.. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23238957:
Minua ei ärsytä se, että joku kävelee hitaasti tai toimii hitaasti, ei haittaa edes se, että kassa soittaa osastolle puuttuvan hinnan takia, tai konsultoi toista myyjää jossain asiassa. VÄLINPITÄMÄTTÖMYYS muita ihmisiä kohtaan ärsyttää, niin varmasti sinuakin.

Mutta kun juurikin itselleni suurin ongelma on kaupassa tuo ostosten pakkaaminen sekä kärrystä hihnalle nostelu..kävelyni ei varmaankaan siellä kaupassa ahdita ketään. Se vaan ottaa aikaa kun joka ikisen maitopurkin joudun nostamaan kaksin käsin hihnalle ja uudelleen kassiin. Edes margariinirasia ei nouse yhdellä... Yleensä minun jälkeeni ja vielä hänenkin jälkeensä tuleva häipyvät kasseineen ennen minua. En vaan voi sille mitään etten saa niitä tavaroita siitä nopeammin. Kaltaisesi eivät helpota tilannetta lainkaan. Mutta pakko minunkin on kaupassa käydä ja koska joudun ostamaan paljon niin mieluummin minäkin sen edullisemman automarketin valitsen. Yritän vain sanoa, että ihmisellä voi olla jokin muukin syy hitauteensa kuin välinpitämättömyys tai ajattelemattomuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23238798:
Kuinka sä et kykene näkemään omaa nenääsi pidemmälle? Täällä on jopa moni kassalla työskentelevä tullut sanomaan, että se on ärsyttävää kun ei mennä heti pakkaamaan, joten miksi pitää tehdä vastoin työntekijän toivetta? Jos minä valitsen toisen kassan, tai jopa kokonaan toisen kaupan, niin poistaako se sen ongelman, että sinä olet myyjälle ongelmallinen asiakas? Edelleen kysyn, mitä haittaa siitä olisi, että pakkaisi ostoksiaan jo vähän etukäteen ennen maksamista?

Ei ole kassalta kohteliasta tuollasta huomauttaa! Hän ei siitä yhtään enempää eikä vähempää saa palkkaa pakkaavat asiakkaat nopeasti tai hitaasti. JOS hidas pakkaaminen tosiaan olisi merkittävä tekijä kauppiaan näkökannalta, palkattaisiin kassoille ruuhka-ajoiksi ostosten pakkaajat, kuten on esim. Stockkalla Hullujen päivien aikaan. Eipä vaan taida olla intressejä ylimääräiseen rahanmenoon.

Niinpä minäkin pakkaan omat tavarani ihan rauhassa vasta sen jälkeen, kun olen ne maksanut. Jos olemme koko perheen voimin ostoksilla, yksi pakkaa ja toinen maksaa. Mutta yksinäni olen huomannut, ettei siitä pakkaamisesta tule vasemmalla kädellä juuri mitään. Jos haluaa tavarat fiksuun järjestykseen, keskityn siihen pakkaamiseen. Sitten käy kuitenkin niin, että minä olen siellä kassan päässä ja myyjä odottaa maksajaa. Enkä tosian jätä maksukorttejani kassalle yksinään. Myös se virheellinen hinta on paljon helpompi korjata siinä heti eikä vasta sen jälkeen, kun kuitti on kädessä. Ainakin meidän cittarissa siinä vaiheessa kassa ohjaa neuvontaan huomauttamaan asiasta.

ei jumalauta. :laugh: piti elää tämäkin päivä, että aloin tosissani miettimään että pitäiskö peruskoulun kotitalouden tunnilla opettaa kauppakäyttäytymistä.
En ymmärtänytkään miten suuria tunteita tässä on pelissa :D

Mutta kun juurikin itselleni suurin ongelma on kaupassa tuo ostosten pakkaaminen sekä kärrystä hihnalle nostelu..kävelyni ei varmaankaan siellä kaupassa ahdita ketään. Se vaan ottaa aikaa kun joka ikisen maitopurkin joudun nostamaan kaksin käsin hihnalle ja uudelleen kassiin. Edes margariinirasia ei nouse yhdellä... Yleensä minun jälkeeni ja vielä hänenkin jälkeensä tuleva häipyvät kasseineen ennen minua. En vaan voi sille mitään etten saa niitä tavaroita siitä nopeammin. Kaltaisesi eivät helpota tilannetta lainkaan. Mutta pakko minunkin on kaupassa käydä ja koska joudun ostamaan paljon niin mieluummin minäkin sen edullisemman automarketin valitsen. Yritän vain sanoa, että ihmisellä voi olla jokin muukin syy hitauteensa kuin välinpitämättömyys tai ajattelemattomuus.

Liikuntarajoitteiset ovat tässä suhteessa hyvin marginaalinen ryhmä. Jokainen käsittää, että jos maitopurkki pitää nostaa kahdella kädellä heikentyneiden voimavarojen takia, niin henkilö tuskin tekee sitä välinpitämättömyyttään. Kuten sanottu, minua ei haittaa edes harjoittelijakassat ja niiden hitaus, johtuu ehkä siitä että työskentelin niin monta vuotta perehdyttäjänä, tosin vähän erityyppisille työntekijöille, mutta se hidastettu tilannenopeus ja toistuvat kysymykset oli ihan arkipäivää.

Kuitenkin on se tietty ihmisryhmä, joka enemmän tai vähemmän tietoisesti tekee tätä, jonka me muut koemme kiusantekona, eli ovat toimettomia kassalla, kun heillä ei ole kiire ja heillä on etuoikeus tehdä niin ja näin. Tunnen minäkin aika paljon kassoja henkilökohtaisesti, enkä tiedä yhtäkään, joka kokisi sen asiakkaan turhanpäiväisen patsastelun piristyksenä työpäivään. Ei, kyllä se kuulemani perusteella hyvin pitkälti vituttaa, koska näissä marketeissa on tietyt normit jonka mukaan me odotamme muiden toimivan. Ei auta, että etelä-Ranskassa on toisenlaiset tavat.

Pyyntö kassalta: älä survo sitä maksukorttiasi laitteeseen ennenkuin olen piipannut ihan kaikki ostokset läpi! Meidän systeemissä on aikaraja ja koko maksutoimitus "hylätään", jos joku fiksu pitää korttiansa lukijassa puolta minuuttia pidempään ilman että valitsee pinkoodin, miltä veloitetaan jne. :( Myönnän että systeemi on peestä, mutta siltikin.

Missä näin onnettomat lukulaitteet on? Varmaan jossain Tradekan liikkeessä..

Oikeastaan se riehuminen siinä jonossa kun aletaan pakkailla heti ja sitten aletaan kiireessä etsiä rahaa tai korttia on jotain todella todella...miten sen nyt sanois? noh kuitenkin se ei edistä sitä jonoa mihinkään.

:laugh: ai riehuminen.. jos ainoat vaihtoehdot on hidastelu tai riehuminen, niin kyllä on vaikeaa.

ihan varmasti edistää jonon etenemistä se, että toimii ripeästi, eikä jää seisoskelemaan paikalleen, kun voisi tehdä muutakin.

ja ei, en etsi korttia tai rahaa kiireessä, vaan ihan hyvissä ajoin kun on vielä edellisen asiakkaan vuoro. =)

Joillekin ihmisille tuntuu tulevan ikuisena yllätyksenä, ettei olekaan ainoa maailmassa...ja kaikki ihmiset eivät aina ole sellaisia kuin heidän tahtoisi olevan. Juu'u, kyylllä kyyyyllä, monasti ihmiset käyttäytyvät aivan päinvastoin kuin haluaisit heidän käyttäytyvän...mutta sä voit itse valita annatko sä muiden tollon käytöksen pilata sun päiväs vai et!!!!
Aatteles, sä voit vaikuttaa..eikä sun tartte ees äänestää! LOL!:xmas:

[QUOTE="vieras";23239192]ei jumalauta. :laugh: piti elää tämäkin päivä, että aloin tosissani miettimään että pitäiskö peruskoulun kotitalouden tunnilla opettaa kauppakäyttäytymistä.
En ymmärtänytkään miten suuria tunteita tässä on pelissa :D[/QUOTE]

No sasse...:D

Megaostoksia tehdessä ei juuri ehti pakkaamaan mitään, kun tyhjentää sitä kärryä ostoshihnalle ja kassa vetää niitä samaa vauhtia menemään tai jopa nopeammin, kun ei tarvitse kärryn pohjalta kurotella. Yleensä jopa odottelee vedettyjen tavaroiden kanssa, että voi päästää niitä eteenpäin, että edelliset ovat saaneet tavaransa pakattua tieltä.

Mua tympii sama asia. Joku laiska emäntä jää notkuun siihen kassan naaman eteen ja toljottaa kun ne omat miljoona ostosta menee sinne pakkauspäähän, seisoo ja toljottaa se lompakko kädessa. Seisoo ja toljottaa koko sen pitkän ajan kun sitä tavaraa menee kassakoneen läpi. Sitten kun kassa sanoo hinnan, alkaa lompakon kaivelu. Niin missäs se ässäplussakortti olikaan, ai eikö se ollut tämä bonusvenuskortti? Ai tää vai? Mites tämä tähän koneeseen laitetaan? Siru alaspäin -mikä siru? Mihin loveen? Kun se maksu on viimein suoritettu ja emäntä lompsinut sinne hihnan päähän, se toteaa oho, jäi muovikassit ottamatta, löntystää kassalle huohottamaan seuraavan asiakkaan niskaan ostaakseen pari kassia, mutisee ja voivottelee siinä selän takana kun ei malttaisi odottaa että se vuorossa oleva asiakas saisi hoitaa omat ostoksensa -ensimmäinen kiire emännällä koko kauppareissun aikana. Ja joo, ne stnan ostokset, koko vuori, odottaa edelleen. Ennen kuin se emäntä saa ne kassinsa, ennen kuin se keksii missä järjestyksessä pakkaisi, kun se vaihtaa vielä leivän pussista toiseen ja vastaavasti vaihtaa fasusinisen toisesta ensimmäiseen.

Ei toki muila, perässätulleilla, saa olla kiire. Mikä kiire siinä vois olla? Sovittu tapaaminen? LApset kotona odottamassa? Päänsärky ja kiire lepäämään? Paskat, tulkoot kauppaan silloin kun ei oo ruuhkaa, sillä laiskalla emännällä on täys oikeus löntystää ja olla tukkona ihan niinkuin lystää.

HUOOOOOOH!!!

Njaah, en itse koskaan pakkaa ostoksiani ennen kuin olen ne maksanut. Ostan yleensä kassillisen tai kaksi ruokaa, turha mun on sinne linjaston päähän kiirehtiä pakkaamaan. Jos jotakuta häiritsee, niin eipä paljon hetkauta. :D

:wave: Noo..minä varmasti aiheutan tukkeen kassalle. Olen pahoillani, jos olen edessäsi ollut kassalla, mutta... ;
Meidän kauppa-asiat hoidetaan yleensä kerran viikossa kun asutaan sen verran syrjemmässä ettei kauppaa ole nurkan takana. Meitä on 6 henkeä, joten määräkään ei ole pieni. Ja yleensä käyn kaupassa 4 pienen lapsen kanssa ( ei myöskään nopeuta ) . En kyllä jää kassan viereen seisoskelemaan vaan menen kyllä pakkaamaan, mutta ei se ihan hetkessä käy.
Mä luulen ettei ihmiset tahallaan sun kauppareissua pitkitä, he eivät vaan ole tulleet ajatelleeksi että toisilla voisi olla niin kiire.

Hmm...
jos oon yksin lasten kanssa ( eli vaunut mukana) en todellakaan lähde työntämään niitä sinne kassan päähän ennen kun ole maksanut, ja sitten jätä sinne kun palaan maksamaan jne.
jos käydänn yhdessä miehen kanssa, niin sitten toinen kyllä aloittaa yleensä pakkaamisen heti.

kerran pakkasin, reippaana tyttönä, tavaroita siinä samalla kun kassatäti niitä veteli, sainkin kaikki pakattua, pussin solmittua ja ahdettua vaunujen kyytiin, niin mitä tapahtui? kassatäti kämmäsi, tulosti kutin ennen aikojaan ja homma piti aloittaa alusta. eli eipä siis kannattanut tuokaan, aikaa meni tupalsti enemmän kun niitä tavaroita alettiin kaivamaan sieltä vaunujen alta, pussia availemaan jne.

tai mitäs jos sun kortti ei toimikaan, ei ne tavarat ole sun ennen kun ne on maksettu!

ja kassatätinä voin sanoa (tosin oon tavaratalossa, vaateosastolla eli me pakataan ostokset) että myyjälle on aika se ja sama, kuin kauan sillä asiakkaalla siinä kassalla menee.
mulle maksetaan sama palkka, hoidin mä sen yhden asiakkaan tai sitten 100, joten kukin vuoroaan jonottanut saa ihan rauhassa asioida.
enempi ärsyttää ne, jotka edellisen asiakkaan vielä keräillessään kamojaan, työntävät tavaransa tiskille. etenkin jos se aiempi asiakas on joku vanhempi ihminen, menee se ihan paniikkiin kun jku takana tönii, ja ainakaan i saa niitä senttejään kerättyä.
palvelenkin tälläiset yleensä " liioitellun huolellisesti" ja jos mahdollista totean vielä johonkin väliin että " rouva, ei ole mikään kiire" enkä kiinnitä seuraavaan asiakkaaseen mitään huomoita ennen kun aiempi on lähtenyt. sitten tälle seuraavalle voi luoda säteilevän hymyn ja olla oikein kohtelias (koska palvelua kyllä saa, kuhan odottaa vuoroaan).
miksi juuri sinun kiireesi, pitäisi olla muiden ongelma?

Yhteistyössä