Penninvenytys osa 5.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="xxxx";23231059]en mäkään ole koskaan karjalanpaistia tehnyt, mut olen leiponut tämän viikon leivät itse, osaan silti esim. valmistaa kaikki joululaatikot vaikka lapsi söikin maanantaina kalapuikkoja. Äsken syötiin lounaaksi juustoista kasvissosekeittoa tuoreen leivän kera, mut illalla on makkaraa ja ranskalaisia ;)

enkä mäkään ole tyhmä[/QUOTE]

Totta. :D Eiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Kun tämän erään niin fiksun ihmisen mukaan sinä olet sekä uusavuton että tyhmä koska et tee KARJALANPAISTIA. :laugh:

Kannattaa myös opetella lukemisen kultainen taito. :D Minä en ole sanonut että uusavuttomaksi kutsuminen olisi ilkeää, vaan että tyhmäksi kutsuminen on ilkeää. :) Ja sitä se kiistatta onkin. Ethän sinä pahis ole, ilkeä kyllä.

Edelleenkään, ilkeää SINÄ et minusta saa tekemälläkään. Huvittava yritys kyllä :D Ja valitettavasti minä en ole ajatuksen lukija, kannattaa opetella kirjoittamisen kultainen taito ;)

"Totta, mutta ihmisen kutsuminen ei ole mitään kritiikkiä vaan puhdasta ilkeyttä. Kannattaa tarkistaa seuraavat käsitteen suomen kielen sanakirjasta"

Ihmisen kutsuminen...?

Eri asia jos ei ole tehnyt karjalanpaistia on se ettei osaa tehdä karjalanpaistia.

Totta. :D Eiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Kun tämän erään niin fiksun ihmisen mukaan sinä olet sekä uusavuton että tyhmä koska et tee KARJALANPAISTIA. :laugh:

Ja minä olen ilkeä pahis :D Alkaa sunkin "herttaisuus" karista. Ei voi mitään jos selvä suomenkieli ei kalloon mene. Kuten jo sanoin, ENSIMMÄISEN kerran olin äimistynyt kun ap ei osannut edes karjalanpaistia tehdä vaan poltti sen muistaakseni pohjaan ( miten???) ja siitä lähtien olen mielenkiinnolla seurannut chefin kokkailuja, myönnän kyllä. Ja kun shef on itsekin myöntänyt ettei osaa ruokaa tehdä niin miksi sinä yrität muuttaa asian toiseksi?

Ja minä olen ilkeä pahis :D Alkaa sunkin "herttaisuus" karista. Ei voi mitään jos selvä suomenkieli ei kalloon mene. Kuten jo sanoin, ENSIMMÄISEN kerran olin äimistynyt kun ap ei osannut edes karjalanpaistia tehdä vaan poltti sen muistaakseni pohjaan ( miten???) ja siitä lähtien olen mielenkiinnolla seurannut chefin kokkailuja, myönnän kyllä. Ja kun chef on itsekin myöntänyt ettei osaa ruokaa tehdä niin miksi sinä yrität muuttaa asian toiseksi?

[QUOTE="vieras";23231108]Ja minä olen ilkeä pahis :D Alkaa sunkin "herttaisuus" karista. Ei voi mitään jos selvä suomenkieli ei kalloon mene. Kuten jo sanoin, ENSIMMÄISEN kerran olin äimistynyt kun ap ei osannut edes karjalanpaistia tehdä vaan poltti sen muistaakseni pohjaan ( miten???) ja siitä lähtien olen mielenkiinnolla seurannut chefin kokkailuja, myönnän kyllä. Ja kun shef on itsekin myöntänyt ettei osaa ruokaa tehdä niin miksi sinä yrität muuttaa asian toiseksi?[/QUOTE]

En ole sanonut missään vaiheessa, että chef osaisi laittaa ruokaa hyvin. Vai voitko esittää sen kohdan, missä niin sanon? :) Mutta pointtini on, että se, ettei hän karjalanpaistia osaa tehdä, ei tee hänestä TYHMÄÄ kuten sinä väitit. :) En ole myöskään herttaiseksi missään itseäni nimittänyt, olisi ihan kiva tietää mistä sen tähän vetäisit. :) Mutta niinhän se on, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan, luuletko että sulle ollaan herttaisia kun itse nimittelet ihmisiä noin heppoisin perustein tyhmäksi? :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23231093]Edelleenkään, ilkeää SINÄ et minusta saa tekemälläkään. Huvittava yritys kyllä :D Ja valitettavasti minä en ole ajatuksen lukija, kannattaa opetella kirjoittamisen kultainen taito ;)

"Totta, mutta ihmisen kutsuminen ei ole mitään kritiikkiä vaan puhdasta ilkeyttä. Kannattaa tarkistaa seuraavat käsitteen suomen kielen sanakirjasta"

Ihmisen kutsuminen...?

Eri asia jos ei ole tehnyt karjalanpaistia on se ettei osaa tehdä karjalanpaistia.[/QUOTE]

Kas, kirjoitusvirheeni huomattu. :) Siitä nöyrimmät anteeksipyyntöni, taisin kirjoittaa hieman tuohtuneena. Tarkoitukseni oli kirjoittaa: "ihmisen kutsuminen tyhmäksi ei ole mitään kriiikkiä vaan puhdasta ilkeyttä..." Kuten onkin. Viisas kriikki perustuu faktoihin. Jos chef ei ole onnistunut karjalanpaistia valmistamaan, niin se tekee hänestä kenties taitamattoman karjalanpaistin valmistajan, mutta ei uusavutonta eikä varsinkaan tyhmää. Totta on, että en minä sinusta ilkeää ihmistä saa tehtyä, sen tekee jokainen toki ihan itse. En tiedä oletko ilkeä vai et, mutta käyttäytymisesi tässä ketjussa on ilkeää. Omakaan käyttäytymiseni ei varmaankaan ole täysin herttaista, mutta en ole sitä sanonutkaan olevani. Kun joku käyttäytyy ilkeästi, niin minun tekee mieleni vastata siihen.

Viimeksi muokattu:
Luin kaikki Chefin pihistelyketjut ja innostuin. Maaliskuussa aion säästää ainakin 200 euroa ruokakaupassa.

Meillä on perverssi tapa pitää tilikirjaa, vaikka emme säästele oikeastaan mitenkään. Tammikuussa ruokaan meni 677 euroa, nyt on mennyt 719 euroa. Meitä on neljä, olemme kovia syömään, emme säästele emmekä ole mitenkään uusavuttomia. Ostamme paljon lihaa, jonkin verran luomua, vältämme lisäaineita, syömme valtavasti hedelmiä. Kehtaan vielä paljastaa, että ruokakauppaan menevien noin 700 euron lisäksi käytämme kahviloissa ja ravintoloissa satasen-pari ja karkkiin + alkoholiin 50-200 e/kk. On siis varaa vähentää!

Jos löydän tunnukseni tälle palstalle, niin kirjaudun ja teen Chefin mallilla oikein oman aloituksen aiheesta. Chef on muuten ihailtavan ystävällinen ja säyseä näiden neropattien kommentoijien kanssa, itse en ehkä pysty samaan.

Tämä onkin mielenkiintoinen projekti. Meillä on tapana pitää kirjaa kaikista menoista ja tavallaan säästövuosi nyt menossa. Meillä näyttää tuo 550 euroa olevan kuukausittain ruokakauppaan menevä summa, mutta siihen sisältyy meillä myös vaipat, wc- ja talouspaperit, pesuaineet ja hygieniatuotteet. Siitä summasta ei kyllä enää oikein pysty tinkimään, kun meitä on 2 aikuista ja 2 lasta, syödään paljon kotiruokaa, vihanneksia, hedelmiä jne. Mitään ylimääräisiä herkkuja ei summaan sisälly, kaikki ylimääräinen on karsittu pois.

Luin kaikki Chefin pihistelyketjut ja innostuin. Maaliskuussa aion säästää ainakin 200 euroa ruokakaupassa.

Meillä on perverssi tapa pitää tilikirjaa, vaikka emme säästele oikeastaan mitenkään. Tammikuussa ruokaan meni 677 euroa, nyt on mennyt 719 euroa. Meitä on neljä, olemme kovia syömään, emme säästele emmekä ole mitenkään uusavuttomia. Ostamme paljon lihaa, jonkin verran luomua, vältämme lisäaineita, syömme valtavasti hedelmiä. Kehtaan vielä paljastaa, että ruokakauppaan menevien noin 700 euron lisäksi käytämme kahviloissa ja ravintoloissa satasen-pari ja karkkiin + alkoholiin 50-200 e/kk. On siis varaa vähentää!

Jos löydän tunnukseni tälle palstalle, niin kirjaudun ja teen Chefin mallilla oikein oman aloituksen aiheesta. Chef on muuten ihailtavan ystävällinen ja säyseä näiden neropattien kommentoijien kanssa, itse en ehkä pysty samaan.

Kiva kuulla että innostuit :)

Meilläkin menee tosiaan herkkuihin melko paljon rahaa, joten ne järkeistämällä saadaan jo hyvä säästö aikaiseksi :)

[QUOTE="joku";23231779]Ja mitähän vaikeeta on tehdä se karjalanpaisti? :D

Lihat ja mausteet ja neste uuniin hautumaan. Ei voi olla paljon helpompaa ruokaa tehdä :D[/QUOTE]

Itseasiassa todella harva osaa tehdä aidon karjalanpaistin tai edes tietää millanen sen oikeasti pitää olla :D Tehdään vain eri versioita siitä ja väitetään sen olevan karjalanpaistia.
Aitoon tulee liha, pippuri ja suola (ei vettä, ei kasviksia) ja haudutetaan pitkään (väh. 4 tuntia) matalalla lämmöllä. Vedessä pari tuntia keittyneet lihat, eivät ole karjalanpaistia, vaikka sillä nimellä sitä nykyään kutsutaankin.

Jos nyt siis pilkkua lähdetään viilaamaan...

Chef on mun idoli :D ehkä mäkin saan itteäni joskus niskasta kiinni ja asetan perheellemme jonkinsortin realistisen ruokabudjetin. Ja kyllä, meilläkin syödään sillointällöin kalapuikkoja, mikä on ilmeisesti hyvinkin kamala asia :laugh: Ja, kyllä olen hyvä laittamaan ruokaa, ja silti meillä syödään noita :D

Mielenkiintoista, itseäkin kiinnostaisi hieman saada kauppalaskua pienemmäksi. Me syömme enimmäkseen itse tehtyä ruokaa ja pyrin ostamaan laadukkaita raaka-aineita. En ole varma paljonko meillä menee kuussa ruokaan rahaa, mutta varmaan aika paljon, vaikka esim. eineksiä ei juuri osteta ja alkoholin käyttö ollaan lopetettu lähes kokonaan. Karkkia ostetaan joka viikko ja paljon juodaan kivennäisvettä, joka tosin on aika halpaa. Meitä on 5 henkeä.

[QUOTE="höpöhöpö";23232230]Itseasiassa todella harva osaa tehdä aidon karjalanpaistin tai edes tietää millanen sen oikeasti pitää olla :D Tehdään vain eri versioita siitä ja väitetään sen olevan karjalanpaistia.
Aitoon tulee liha, pippuri ja suola (ei vettä, ei kasviksia) ja haudutetaan pitkään (väh. 4 tuntia) matalalla lämmöllä. Vedessä pari tuntia keittyneet lihat, eivät ole karjalanpaistia, vaikka sillä nimellä sitä nykyään kutsutaankin.

Jos nyt siis pilkkua lähdetään viilaamaan...[/QUOTE]

Ja mites juuri sinun(?) tapasi tehdä karjalanpaisti on juuri se oikea? Minun karjalaisen mummoni paistiin tuli kyllä tuo vesi mukaan (+lihat, suola ja pippuri) ja mieheni mummon paistiin tuli lisäksi porkkana ja lanttukuutioita. Kummallekaan en olisi todellakaan kehdannut sanoa etteivät osaa tehdä karjalanpaistia "oikein"...

Meikäkin puuttuu tähän karjalanpaisti-issueen :D
Käsittääkseni karjalanpaisti on sekalainen pata sisäelimiä, lihanpaloja eripuolilta ruhoa sekä juureksia. Mausteita karjalaisemännät lienee kukin laittaneet ns. talon tapaan. Pitkä haudutusaika lienee taannut sen että sitkeimmätkin ruhon osat olleet pöydässä mureita. Ja jotenkin yhdistän tämän ruuan mielessäni teurastuspäiviin, nopeasti pilaantuvat ainekset piti hetimiten kypsentää, kaikki yritettiin käytää hyödyksi. Eräänlaista jämäpataa, "pyttipannua" aikana ennen pakastimia. Tänä päivänä tämän eräänkin ketjussa loistaneen neropatin "karjalanpaisti" taisi olla marketista ostettujen vakuumilihapalojen veden ja mausteiden muodostama liemos.

T: yks joka ei tosiaan osaa tehdä karjalanpaistia, mut erilaisia lihapatoja kyllä :D

En ole sanonut missään vaiheessa, että chef osaisi laittaa ruokaa hyvin. Vai voitko esittää sen kohdan, missä niin sanon? :) Mutta pointtini on, että se, ettei hän karjalanpaistia osaa tehdä, ei tee hänestä TYHMÄÄ kuten sinä väitit. :) En ole myöskään herttaiseksi missään itseäni nimittänyt, olisi ihan kiva tietää mistä sen tähän vetäisit. :) Mutta niinhän se on, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan, luuletko että sulle ollaan herttaisia kun itse nimittelet ihmisiä noin heppoisin perustein tyhmäksi? :)

Eli summasummarum et ole yhtään parempi tai herttaisempi ihminen kuin minä ;) Sanon jo ainakin toisen kerran että olen seurannut chefin kokkailuja ja muitakin kysymyksiä, en sano mielipidettäni vain karjalanpaistin takia.

[QUOTE="vieras";23232505]Eli summasummarum et ole yhtään parempi tai herttaisempi ihminen kuin minä ;) Sanon jo ainakin toisen kerran että olen seurannut chefin kokkailuja ja muitakin kysymyksiä, en sano mielipidettäni vain karjalanpaistin takia.[/QUOTE]

En mä ole sanonutkaan olevani parempi tai herttaisempin kuin sinä. :) Sulla sen sijaan on sellainen kurja tapa kutsua ihmisiä tyhmäksi vaikkei hän ole sulle mitään pahaa tehnyt.

Sano vaan vaikka kuinka monta kertaa tuo jälkimmäinen lause, tässä ketjussa kuitenkin nimitit häntä tyhmäksi nimenomaan suhteessa karjalanpaistiin.

Tässä tämä muistinvirkistykseksi. Olet siis mieltä, että joka iikka, joka epäonnistuu karjalanpaistin kanssa on tyhmä?

[QUOTE="vieras";23230965] Silloin ajattelin että ei ole todellista että joku on niin tyhmä että osaa karjalanpaistin pilata [/QUOTE]

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä ei voi olla totta että henkilö jolla ei näy olevan hajuakaan karjalanpaistista saati sen valmistamisesta syyttää toista siitä että pilasi uunilihat jotka ei olleet hänen mukaansa oikein tehtyjä polttamalla ne pohjaan.. *pysyinkö kärryillä* Meikä on polttanut perunatkin pohjaan. Tekeekö se musta uusavuttoman..? :D
Erittäin itsekäs, sisäänpäinkääntynyt ja kaikintavoin sellainen ihminen jota en ikuna maailmassa halua tavata tuntuu olevan tää yks "chef:in" katkeroitunut seurailija.
Älä kerro chef yhtään liikaa palstalla, joku näköjään kytistää sua oikeen urakalla, syystä jonka hän vain yksin voi tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja fiilaten ja höyläten;23232719:
Mun mielestä ei voi olla totta että henkilö jolla ei näy olevan hajuakaan karjalanpaistista saati sen valmistamisesta syyttää toista siitä että pilasi uunilihat jotka ei olleet hänen mukaansa oikein tehtyjä polttamalla ne pohjaan.. *pysyinkö kärryillä* Meikä on polttanut perunatkin pohjaan. Tekeekö se musta uusavuttoman..? :D
Erittäin itsekäs, sisäänpäinkääntynyt ja kaikintavoin sellainen ihminen jota en ikuna maailmassa halua tavata tuntuu olevan tää yks "chef:in" katkeroitunut seurailija.
Älä kerro chef yhtään liikaa palstalla, joku näköjään kytistää sua oikeen urakalla, syystä jonka hän vain yksin voi tietää.

Nyt meni kyllä ohi että heilahti. Mistä ihmeestä päättelet ettei minulla ole hajua karjalanpaistin valmistamisesta? Vai että oikein katkeroitunut seuraaja? :D Kyllä te sitten osaatte keksiä yhtä sun toista. Myönsin jo että olen seurannut chefin kokkailuja ja kauppaostoksia, seuraan myös mm. mummeliisan elämää ja kauppareissuja. Että mä olen sitten katkera seuraaja!

Ja kyllä, jos polttaa karjalanpaistin pohjaan vaikka palsta neuvoo vierestä niin ei ole kaikki muumit laaksossa. Toki voi sitten olla hyvä jossain muussa lajissa ;)

Yhteistyössä