Lapseni perhepäivähoitaja suosittelee pitäämään lasta perhepäivähoidossa 5v asti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsi päiväkotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsi päiväkotiin

Vieras
Meni perhepäivähoitoon 1v10kk ja tällä paikkakunnalla pääsee päiväkotiin vasta 3v alkaen. No kysyin mitä mieltä hän on jos laittaisin syksyllä päiväkotiin suositteli kuitenkin pientä ryhmää.
Tuolla hänen luonaan on 3 muuta lasta joista kaikki paljon nuorempia kuin poikani joka nyt 2v4kk hänellä ei ole siellä samanikäistä seuraa. Millä saan lapseni päiväkotiin?ja mitä 3v tulee osata kun menee päiväkotiin?

Teet ihan niin kuin itse haluat. Perhepäivähoitaja ei sitä voi mitenkään päättää, että voiko lapsi mennä päiväkotiin vai ei. Ei 3-vuotiaan käsittääkseni tule osata mitään erityistä kun menee päiväkotiin.

Kuulostaa siltä ettei perhepäivähoitajalla ole tarpeeksi lapsia hoidossa, siks haluaa että lapsesi jää sinne hoitoon.
Musta hyvä systeemi toi ettei alle 3-vuotiaita päiväkotiin, sen ikäiset mielummin perhepäivähoitoon.
Selitä perhepäivähoitajalle että lapsesi tarvitsee ikäistään seuraa ja paljon sosiaalisia kontakteja.

Olen kyllä yrittänyt selittää että kun meidän ainokainen ja erittäin sosiaalinen lapsi niin en koe että tuossa paikassa saa ikäistään seuraa.

Pieni ryhmä on hyväksi ihan niille normaaleillekin lapsille.
Ja kuinka pieniä ne muut ryhmän lapset on, kun niistä ei ole leikkiseuraa lapsellesi? Alle 1,5v? Aika harva 2v4kk vielä leikkii varsinaisia yhteisleikkejä, vaan rinnakkaisleikkejä. En tietty kiellä etteikö samanikäinen leikkikaveri olisi hyväksi, mutta ilmankin pärjää (ja kasvaa ja kehittyy).

[QUOTE="Ypph";23222137]Pieni ryhmä on hyväksi ihan niille normaaleillekin lapsille.
Ja kuinka pieniä ne muut ryhmän lapset on, kun niistä ei ole leikkiseuraa lapsellesi? Alle 1,5v? Aika harva 2v4kk vielä leikkii varsinaisia yhteisleikkejä, vaan rinnakkaisleikkejä. En tietty kiellä etteikö samanikäinen leikkikaveri olisi hyväksi, mutta ilmankin pärjää (ja kasvaa ja kehittyy).[/QUOTE]

Muut lapset ovat 1v-1.5v ja monesti on meidän poika ainoa joka on hoidossa muut saattavat olla vain pari tuntia hoidossa päivän aikana monesti on poika vaan yksin tai sitten on toinen lapsi muutaman tunnin.

Ei mun 2½-vuotias kyllä mitenkään kaipaa samanikäistä seuraa.. leikkii ihan yhtä hyvin pienempien ja sitten isompien kanssa (on isommille vähän niin kuin maskotti). Esim. kun ollaan puistossa, niin harvoin leikkii sen saman ikäisen kanssa, enempi muitten kanssa.

Mielestäni kannattaa ehdottomasti siirtää päiväkotiin jos muut "hoitolaiset" ovat noin nuoria. Lapsesi pääsee kehittymään samaan tahtiin muiden kanssa ja ne ystävyyssuhteetkin alkavat jo tarhasta.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsi päiväkotiin;23222140:
No juuri tuo perhepäivähoitaja jolla nyt on ja sitten perhepäivähoidon johtaja kovasti suosittelevat että jatkettaisiin vielä 2v tuolla mutta siellä vähän virikkeitä eikä samanikäistä seuraa.

Ok. No sulla on joka tapauksessa oikeus hakea päiväkotipaikkaa lapsellesi huolimatta siitä mitä he sanovat.

[QUOTE="vieras";23222191]Mielestäni kannattaa ehdottomasti siirtää päiväkotiin jos muut "hoitolaiset" ovat noin nuoria. Lapsesi pääsee kehittymään samaan tahtiin muiden kanssa ja ne ystävyyssuhteetkin alkavat jo tarhasta.[/QUOTE]

Tätä olen yrittänyt selittää mutta saa nähdä pääseekö päiväkotiin nyt syksyllä kun tuntuu niin vähän siellä olevan paikkoja.

Minäkin siirtäisin kolmevuotiaana päiväkotiin. Oma kuopukseni on nyt 3v4kk ja on vielä pienten ryhmässä päiväkodissa. Hänelle on hyvin tärkeää se, että ryhmässä on kolme muutakin samanikäistä lasta, sillä tämänikäinen leikkii jo kovasti yhteisleikkejä samanikäisten (tai vanhempien) kanssa.

Mä olin siihen päivähoidon johtajaan yhteydessä ja täällä alkaa hoitovuosi elokuun alusta ja meidän poikamme täyttää 3v vasta lokakuun lopussa joten eivät kuulemma vielä vuoteen ota päiväkotiin kun on tuon melkein 3kk liian nuori.

Mun esikoinen oli kouluikään saakka (samalla) pph:lla, kävi eskarinkin niin, että meni pph:lta eskariin ja iltapäiväksi taas takaisin hoitopaikkaan.
Normaali sosiaalinen, suosittu, hyvinpärjäävä 12v tyttö :)

kaikki perhepäivähoitajat toivoisivat myös hieman isompia lapsia ryhmäänsä. Ovat helpompia ja perushoitoon ei mene niin paljon aikaa. Että ihan oma lehmä ojassa...

Alkuperäinen kirjoittaja lapsi päiväkotiin;23222247:
Mä olin siihen päivähoidon johtajaan yhteydessä ja täällä alkaa hoitovuosi elokuun alusta ja meidän poikamme täyttää 3v vasta lokakuun lopussa joten eivät kuulemma vielä vuoteen ota päiväkotiin kun on tuon melkein 3kk liian nuori.

No sä nopeasti sinne soitit. :D Asia siis selvä, pidät lapsen perhepäivähoidossa vielä. :) Voit hakea uudestaan sitten kun lapsi on täyttänyt sen 3v.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja lapsi päiväkotiin;23222247:

Haet sitten tammikuun alusta päiväkotiin. Ei niillä ole mitään syytä evätä päiväkotipaikkaa. Pph on hyvä paikka jos on samanikäisiä lapsia, mutta yleensä se porukka on niin pientä, ettei sieltä yli 3v saa mitään seuraa.

Oma lapseni täyttää ensi syksynä 5 vuotta ja on ollut perhepäivähoidossa 2 vuotiaasta lähtien. Ei ole itselleni tullut mieleenkään ennen tätä vuotta häntä siirtää päiväkotiin, koska pienessä ryhmässä on ollut hyvä kavereiden kanssa harjoitella leikkitaitoja ja joka päivä hoitaja pysyy yhtenä ja samana. Nyt syksystä haen päiväkotiin ja toivon, että pääsee. Meillä kyllä on ollut siten hyvä tilanne, että perhepäivähoidossa on ollut aina samanikäistä seuraa ja leikit ovat sujuneet. Minusta tuo sinun kertomasi hoitolasten 1-1,5 vuoden ikäero ei ole liian iso, koska omani ainakin leikkii ihan hyvin 3 vuotiaasta lähtien vuotta nuorempienkin kanssa. Tämän vuoden aikana lapseni on käynyt "harjoittelemassa" päiväkodissa olemista joitain päiviä, kun on tarvinnut siellä olla varahoidossa ja kovasti on pitänyt eli tässä syy, miksi minusta juuri nyt on ajankohtaista hakea häntä päiväkotiin. Lapseni on tarvinnut kyllä tähän asti ehdottomasti pientä kodinomaista ryhmää ja siksi perhepäivähoito on ollut hänelle ehdottomasti paras hoitomuoto. On myös ainut lapsi, mutta meillä niitä leikkikavereita on kyllä hoidon ulkopuolellakin. Lapsi harrastaa pari kertaa viikossa ja tuttavilla on samanikäisiä lapsia.