Huolettaa. Vauva (6kk) on jonkn verran jäykkä. Selinmakuulla huomaa parhaiten.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Osaako joku sanoa mikä on kyseessä. Käytin vauvaa 5kk nla.ssa ,jossa se morotti tosi selvästi, kun se puntarilla jännitti niskaa ja piti päätä koholla. Sitten kun se laski pään niin se säikähti kunnolla, jolloin kädet meni ihan suoriks sivuille.. Terkkari puhui jotain, et yleensä moroheisjasteet ruukaa häipyä jo ennemmin. No nyt oli 6kk nla. jossa sijainen kyseli vauvan jäykkyydestä. Ja sen mielestä se oli jonku verran jäykkä, mutta sanoi ettei sil oo oikeen kokemusta juurikaan asiasta et aiko mun omalle terkkarille viel puhua ja kysellä, että tarviiko surata asiaa.

Mua tietenkin nyt huolettaa, mutta mun mielestä vauva on kyl aika lailla ihan normaali. Oppi kääntymään 5kk iässä. Musta tuntu et vauva vaan jännitti uutta ympäristöä ja oli siks normaalia jäykempi mitä kotona. Munkin mielestä se saattaa aavistuksen olla "normaalia" jäykempi mitä muut vauvat meil on ollut, mut en oikeen usko, että olis mitn kummosempaa. Kertoaa kokemuksia! Kiitos :)

Meillä kaksosista toisella seurattiin jäykkyyspuolta vauvavuonna. Kyse oli keskosesta, joten oli sen puolesta säännöllisesti erikoislääkärillä. Ehkä sinunkin kannattaisi vaatia asiasta lääkärintarkastusta, tai käyttää ihan yksityisellä tällaiseen erikoistuneella? 8 kk iässä taitaa kyllä olla muutenkin se lääkärintarkastus, tuskin 2 kk mihinkään nakkaa - paitsi itselle se voi olla pitkä aika, ja erikoislääkäri on kuitenkin toista kuin neuvolalääkäri.

No, nyt lapsi on 3,5 v ja on motorisesti ja liikunnallisesti hyvin lahjakas. Päiväkodissa sanottiin, että näin on juuri siksi, että on hieman tavallista jäntevämpi tyttö. Siis ei tukeva tai mitään (päinv. hyvin hoikka), mutta sellainen vahva perusolemus. Ehkä se sitten oli silloin jo vauvana olemassa; joskus se "jäykkyys" voi olla ihan sellaista positiivistakin jäntevyyttä.

Pue vauvaa sylissä ja vaihda mielellään vaippakin sylissä. Vaihtele kantoasentoja, koita pyrkiä siihen, että ei ole sylissä selkä kaarella "väärään suuntaan", vaan selkä pyöreänä. Eli esim. niin että vauva on selkä sinuun päin istumasssa ja jalkojen alta pidät kiinni. Meilläkin morotti vielä 5kk iässä, mutta nyt 6kk iässä ei enää. Eikä vauva kyllä yleensä opi kääntymään ennen kuin moro sammuu.

[QUOTE="Yksvaan";23218984]Tarkoitin että nostatko jaloista vaan takapuolen ylös vai oikeaoppisesti reidestä kiinni pitäen?[/QUOTE]

ahaa, tällänenkin sääntö on. Synnärilläkin nostivat jaloista? :o

[QUOTE="Yksvaan";23218984]Tarkoitin että nostatko jaloista vaan takapuolen ylös vai oikeaoppisesti reidestä kiinni pitäen?[/QUOTE]

Eli siis "väärin" oon vaihtanut aina.

Ai niin, sen lisään (olin jo unohtanut...) että kun tämä meidän jäykistelevä lapsi nousi seisomaan ja lähti kävelemään, hän varvasti voimakkaasti (seisoi ja käveli varpaillaan). Sellainen täytyy hoitaa heti, etteivät pohjelihakset vaurioidu, ja käytiin pari kertaa fysioterapeutilla. Kotona käytettiin silloin harjoitteluaikana sisäsandaaleita varvastamisen estämiseksi. Se meni sitten ohi itsestään, vaikka on tämä tyttö vieläkin aika ballerina (mutta sopivasti).

Jos vauvalla on taipumusta jäykistelyyn, ei saa yhtään hypyttää, ja sellaiset hyppykiikut jne on täysin kielletyt (ei ne kuulemma hyväksi ole muillekaan). Hypyttely vahvistaa varvastustaipumusta.

Yhteistyössä