Kyllä on ihan hoitajien asenteesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OSASTOAPULAINEN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OSASTOAPULAINEN

Vieras
kiinni miten vanhuksia hoidetaan! Toiset vakkarit ovat patalaiskoja, sijaiset tekee työt. Hampaat pestään jos viitsitään. Vaippa vaihdetaan aamulla ja illalla, ei aina edeS pyllyä pestä jos on vain pissaa. Mie vaihdan vaipan usein ja AINA pesen. Olen ollut osastoapulaisena ja kiirettä pitää, kun vakkarit vaan istuu perseellään ja tekee vain MINIMIN!

[QUOTE="aloittaja";23212342]Kyllä tämä on ihan jokapäiväistä arkea, valitettavasti! Välinpitämättömiä on suurinosa vakkareista![/QUOTE]

sua ei ikinä vakinaisteta jos käytät 7 vaippaa per päivä yhdelle vanhukselle, tuut niin kalliiksi ;) ja sit taas siellä missä vanhus ostaa vaipat itse, sulla on velvollisuus kertoa sille mitä se tiheä vaihtaminen vanhuksen rahapussille merkitsee.

mut joo, osittain allekirjoitan, kyllä niitä patalaiskoja näkee, mut toisaalta myös aivan helvetin väsyneitä ja rasittuneita raskaan työn raatajia, jotka raataneet sen 40 vuotta. Sen verran on aina aikaa että asiakkaan hampaat tulee pestyä, jos ei sitä kykene tekemäänn niin on aika päästää nuoremmat kentälle.

Samahan se on, kuin kaikilla muillakin aloilla. Jotkut tekevät töissä vain aivan minimin (niin hoitajat, kuin lääkäritkin. Osa lääkäreistä lopettaa varsinaiset työt jo klo 13-14 ja lopun päivästä pyörii netissä tms) ja osa sitten tekee koko päivän täysillä.

Samahan se on, kuin kaikilla muillakin aloilla. Jotkut tekevät töissä vain aivan minimin (niin hoitajat, kuin lääkäritkin. Osa lääkäreistä lopettaa varsinaiset työt jo klo 13-14 ja lopun päivästä pyörii netissä tms) ja osa sitten tekee koko päivän täysillä.

Ja osa tekee "täysillä" töitä koko päivän ja valittaa kiirettä, mutta ei saa mitään aikaiseksi.

[QUOTE="vieras";23212514]Mitä osastoapulainen tekee? En ole koskaan kuullutkaan sellaisesta nimikkeestä.[/QUOTE]

niitä ei pitäis enää ollakaan, jotkut laitokset vaan ei halua olla ajan tasalla. osasto-apulaisen tehtäviä on yleensä niin sanotut paskahommat joita muut ei tee, lääkkeisiin ei kajota jne.. mut nää vaihtelee kyllä paikkakohtaisesti. Joissain paikoissa osasto-apulainen siivoaa ja tekee ruokaa.

sua ei ikinä vakinaisteta jos käytät 7 vaippaa per päivä yhdelle vanhukselle, tuut niin kalliiksi ;) ja sit taas siellä missä vanhus ostaa vaipat itse, sulla on velvollisuus kertoa sille mitä se tiheä vaihtaminen vanhuksen rahapussille merkitsee.

mut joo, osittain allekirjoitan, kyllä niitä patalaiskoja näkee, mut toisaalta myös aivan helvetin väsyneitä ja rasittuneita raskaan työn raatajia, jotka raataneet sen 40 vuotta. Sen verran on aina aikaa että asiakkaan hampaat tulee pestyä, jos ei sitä kykene tekemäänn niin on aika päästää nuoremmat kentälle.

Ei vakipaikkaa muutenkaan saa! Tiedän yhden ex-työkaverin keittiöstä, joka oli 16v sijaisena, ennenkuin vakinaistettiin! Itselläni on vinopino työsopimuksia vuoden ajalta. Ei kyllä 7 vaippaa kukaan tartte, ellei kuratauti ole. Ne jotka pääsee pöntölle, käytän aina kun pyytävät tai kysyn onko hätä. Teen myös siivoustyötä samalla. Aika paskasta oli jokapaikassa, kun aloitin, eipä ole enää. Edes omaisten valitus ei saa hoitajiin liikettä!

niitä ei pitäis enää ollakaan, jotkut laitokset vaan ei halua olla ajan tasalla. osasto-apulaisen tehtäviä on yleensä niin sanotut paskahommat joita muut ei tee, lääkkeisiin ei kajota jne.. mut nää vaihtelee kyllä paikkakohtaisesti. Joissain paikoissa osasto-apulainen siivoaa ja tekee ruokaa.

hyödyllinen homma se on, ei tarvitse koulutettujen hoitajien käyttää työaikaa pöydän kattamiseen, tiskien laittamiseen tiekikoneeseen, asukkaiden vaatteiden pesuun, lattioiden moppaamiseen tai ruokakärryjen hakemiseen.

hoitoapulaisista on oikeasti apua ja hyötyä silloin kun ovat päteviä, työkkärin pakkotyöllistetyt asia erikseen...

Hoidan vanhuksia, siivoan,saunotan,syötän,saan antaa lääkket, en annostella. Keittiöalankoulutus ja laitoshuoltankoulutus minulla on. Olisin saanut pitemmän siivoussijaisuuden, mutta käsi ja hartiat ei kestä. Käsi puutuu jos monta päivää vaan siivoo.

[QUOTE="aloittaja";23212585]Ei vakipaikkaa muutenkaan saa! Tiedän yhden ex-työkaverin keittiöstä, joka oli 16v sijaisena, ennenkuin vakinaistettiin! Itselläni on vinopino työsopimuksia vuoden ajalta. Ei kyllä 7 vaippaa kukaan tartte, ellei kuratauti ole. Ne jotka pääsee pöntölle, käytän aina kun pyytävät tai kysyn onko hätä. Teen myös siivoustyötä samalla. Aika paskasta oli jokapaikassa, kun aloitin, eipä ole enää. Edes omaisten valitus ei saa hoitajiin liikettä![/QUOTE]

se vakipaikka oli vähän niinkuin läppä. Ei niitä tosiaan saa.

mut hei, sulla on paska duunipaikka. Mä oon nyt ollut sekä laikkarina että hoitajana töissä 6 eri yksikössä, eikä missään oo ollu tuollaisia ongelmia. Aina on toki se yks naama norsun veellä joka on töiden karttamisen mestari, mut ei voi sanoa että kaikki vakkarit luistais hommista. Nej nej, paremminki on huonoa sanottavaa monista 3 viikon sijaisista joilla ei paljon työmotivaatiota ole.

Olen minäkin joiltakin vanhustenhoitolaitoksissa työskenteleviltä kuullut, että aika heikkoa se meno on. Tuntuvat ajattelevan, ettei ne vanhat enää mitää tarvi ja parempi mitä nopeammin poistuvat tästä elämästä. Mitä mennään työhön jossa ei sitten huvita olla? Varsinkin noin tärkeään työhön joka vaatii kyllä ihmisltä yritteliäisyyttä eikä ylenkatsomista.

[QUOTE="vieras";23212615]hyödyllinen homma se on, ei tarvitse koulutettujen hoitajien käyttää työaikaa pöydän kattamiseen, tiskien laittamiseen tiekikoneeseen, asukkaiden vaatteiden pesuun, lattioiden moppaamiseen tai ruokakärryjen hakemiseen.

hoitoapulaisista on oikeasti apua ja hyötyä silloin kun ovat päteviä, työkkärin pakkotyöllistetyt asia erikseen...[/QUOTE]

kyllä nuo lattian moppaukset ja ruokahommat kuuluu koulutetun laitoshuoltajan toimenkuvaan, ja osastoapulainen on todella vanhentunut nimike. Palkka nousee jos saa laitoshuoltajan toimen, ja selkeän työnkuvan.

Hoitajat keskittyköön hoitotehtäviin, ja sairaanhoitajat sairaanhoidollisiin tehtäviin. Mä olen vastaan kaikkia mahdollisia apulaisia, koska töissä ollaan tasavertaisia työkavereita ja kukaan ei ole kenenkään apulainen. Nyt alkava hoiva-avustaja koulutus pysäyttää tän myönteisen kehityksen, laitoksiin pitäis nimenomaan saada ammattitaitoisia lähihoitajia ja laitoshuoltajia, eikä mitään avustajia.

ap:llakin on laitoshuoltajan koulutus, mutta tekee osasto-apulaisen työtä.

se vakipaikka oli vähän niinkuin läppä. Ei niitä tosiaan saa.

mut hei, sulla on paska duunipaikka. Mä oon nyt ollut sekä laikkarina että hoitajana töissä 6 eri yksikössä, eikä missään oo ollu tuollaisia ongelmia. Aina on toki se yks naama norsun veellä joka on töiden karttamisen mestari, mut ei voi sanoa että kaikki vakkarit luistais hommista. Nej nej, paremminki on huonoa sanottavaa monista 3 viikon sijaisista joilla ei paljon työmotivaatiota ole.

Olin pari päivää vapaalla ja kiertelin sen jälkeen huoneita.Tutkin mitkä vaatii siivousta.Yhdellä miesasukkaalla oli KUIVUNUTTA peetä lattialla ja sängyssä!Hoitajat sanoo"Se pärjää ite ja vaihtaa vaipat!" Sanoin kyllä että sen perään pitää kattoa vähän enemmän. Ihan heitteillä on. Siksi ei vaivauduta, kun ei ole kovin yhteistyöhaluinen tapaus. Kukaan ei välitä.
Kun usein kävin auttamassa yhtä mummoa, aloi huutaa minun nimeäni, niin sain valituksia. Sen huuto häiritsee muita! Liian aktiivinen ei saa olla!

[QUOTE="vieras";23212700]ei se ole siitä vakipaikasta. vaan ihan hoitajan omasta työmoraalistra kiinni. pälli.[/QUOTE]

voihan sitä ihan vähän alkaa lusmuilemaan sit kun se soppari on kädessä? vai eikö? :) toki sitä monet harrastaa, mutta minusta se näkyy ylimääräisenä tupakkataukona, pitempänä kahvitaukona tms, en oo itse ainakaan törmännyt vielä vakituisiin hoitajiin jotka jättäis potilaan hoitamatta. vaikka ne hampaat.

[QUOTE="aloittaja";23212719]Olin pari päivää vapaalla ja kiertelin sen jälkeen huoneita.Tutkin mitkä vaatii siivousta.Yhdellä miesasukkaalla oli KUIVUNUTTA peetä lattialla ja sängyssä!Hoitajat sanoo"Se pärjää ite ja vaihtaa vaipat!" Sanoin kyllä että sen perään pitää kattoa vähän enemmän. Ihan heitteillä on. Siksi ei vaivauduta, kun ei ole kovin yhteistyöhaluinen tapaus. Kukaan ei välitä.
Kun usein kävin auttamassa yhtä mummoa, aloi huutaa minun nimeäni, niin sain valituksia. Sen huuto häiritsee muita! Liian aktiivinen ei saa olla![/QUOTE]

joku aika sitten tutkittiin tätä vanhustenhoitoa ja se tuntui olevan muistaakseni 11 (toivottavasti en valehtele, muisti voi nyt temppuilla..) kunnassa todella ala-arvoista. En meinannu uskoa, mietin että missä näin on ja onko tuo oikeasti totta. kai se sitten tosiaan on, sun työpaikka kuullostaa tämmöseltä paikalta. :(

joku aika sitten tutkittiin tätä vanhustenhoitoa ja se tuntui olevan muistaakseni 11 (toivottavasti en valehtele, muisti voi nyt temppuilla..) kunnassa todella ala-arvoista. En meinannu uskoa, mietin että missä näin on ja onko tuo oikeasti totta. kai se sitten tosiaan on, sun työpaikka kuullostaa tämmöseltä paikalta. :(

Epäkohdista on turha sanoa paikan johtajalle, joka ei käytännössä johda...Hoitajat lyö sitä 6-0!

kyllä nuo lattian moppaukset ja ruokahommat kuuluu koulutetun laitoshuoltajan toimenkuvaan, ja osastoapulainen on todella vanhentunut nimike. Palkka nousee jos saa laitoshuoltajan toimen, ja selkeän työnkuvan.

Hoitajat keskittyköön hoitotehtäviin, ja sairaanhoitajat sairaanhoidollisiin tehtäviin. Mä olen vastaan kaikkia mahdollisia apulaisia, koska töissä ollaan tasavertaisia työkavereita ja kukaan ei ole kenenkään apulainen. .

no jos se sanamuodosta on kiinni niin sitten varmaan hoitoapulaiset ovat vastustettava asia. eipä minua koskaan häirinnyt se että nimikkeessä on sana "apulainen", koska apulaisena minä omien töideni lisäksi olin hoitotilanteissa hoitajien kanssa silloin kun tarvittiin.
toisaalta, eihän asiakkaitakaan nykyisin saa syöttää vaan heitä avustetaan syömisessä... sanamuodot tuntuvat olevan joillekin niin kovin tärkeitä.

t:entinen hoitapulainen ja nykyinen hoitsu

Olipas aika raaka yleistys..... Itse vanhusten hoitajana jaksan vielä uskoa että suurimpaan osaan työpaikkoja joissa hoidetaan vanhuksia, on valikoitunut ihmisiä jotka arvostavat vanhuksia ja hoitavat heitä heidän ansaitsemallaan tavalla.

[QUOTE="vieras";23212815]no jos se sanamuodosta on kiinni niin sitten varmaan hoitoapulaiset ovat vastustettava asia. eipä minua koskaan häirinnyt se että nimikkeessä on sana "apulainen", koska apulaisena minä omien töideni lisäksi olin hoitotilanteissa hoitajien kanssa silloin kun tarvittiin.
toisaalta, eihän asiakkaitakaan nykyisin saa syöttää vaan heitä avustetaan syömisessä... sanamuodot tuntuvat olevan joillekin niin kovin tärkeitä.

t:entinen hoitapulainen ja nykyinen hoitsu[/QUOTE]

se sanamuoto on sivuseikka, mutta se on faktaa että osasto-apulaisen palkka on pienempi kuin lähihoitajan, ja työt usein silti ihan samoja. Ja osasto-apulaiseksi pääsee paikasta riippuen lähes kuka tahansa. Lähihoitajan toimeen ei voi valita kouluttamatonta kotiäitiä tai maatalouslomittajaa. Ja edelleen, lh ja oa tekee samoja töitä.

Minä koulutan leipätyönäni lähihoitajia, ja sanoa täytyy, että pitää varmaan taas ottaa aiheeksi inhimmillisyys ja ihmisten kohtelu, eettisyys ja humanismi vanhus- (ja muussakin) työssä jos tämä ketju paikkansa pitää :( :( :(

Mielestäni nämä nykyiset vanhukset, jos ketkä, ansaitsevat kaiken parhaan kohtelun mitä koskaan voimme antaa. Sodat ja nälän läpikäyneet ihmiset, jotka voimiaan ja työtään säästämättä tekivät tästä maasta meille tällaisen asuttavaksi! Ja yhteiskunnan kaiken sivistyksen tason mittari näkyy siinä, kuinka avuttomia kohdellaan. Piste!

[QUOTE="vieras";23212815]no jos se sanamuodosta on kiinni niin sitten varmaan hoitoapulaiset ovat vastustettava asia. eipä minua koskaan häirinnyt se että nimikkeessä on sana "apulainen", koska apulaisena minä omien töideni lisäksi olin hoitotilanteissa hoitajien kanssa silloin kun tarvittiin.

t:entinen hoitapulainen ja nykyinen hoitsu[/QUOTE]

Juu, ei miutakaan haittaa apulainen-sana. En koe sitä loukkaavana. Täysillä teen töitä, oli nimike mikä vaan.

mä itse ainakin näkisin sen positiivisena ja työllistymistä edistävänä asiana, jos laitoksessa sen sijaan että osastoapulainen siivoaa, kokkaa, hoitaa, pyykkää... puhtaanapitoon ja ruuanvalmistukseen koulutettu henkilö huolehtii ko. asiat, ja koulutettu lähihoitaja huolehtii hoitotyöstä. Se on sitä laatua ja moniammatillista yhteistyötä, joka aika monesta laitoksesta vielä puuttuu.

Yhteistyössä