Käsityöihmiset: Mitä tehdä itse häälahjaksi parille, jolla tarkka design-silmä ja laatukoti?

  • Viestiketjun aloittaja "annika"
  • Ensimmäinen viesti
"annika"
Siinähän se kysymys tulikin. Kyseessä kolmevitonen-nelikymppinen pari, ei lapsia. Kodin varustus on jo kunnossa. Taitoa itselläni riittää tekstiilityön puolella ja haluaisin tehdä jotain häälahjaksi, mutten oikein keksi mitä. Parin tyyli on ajaton ja klassikkoja arvostava, jkv. skandinaavinen ja ehkä minimalistinen.

Mitä itse olette tehneet tai nähneet tehtävän? En viitsisi antaa mitään, minkä on ns. pakko olla esillä mutta millä ei tee mitään.

Ajatuksia voi heittää laidasta laitaan, pienemmästä isompaan :) Tod.näk. toivovat rahaa, mutta sitä ei nyt ihan hirveästi olisi...
 
"Hopping"
Nimikoidut pellavapyyhkeet keittiöön? Laatukankaita minä ainakin arvostaisin, eli juuri pellavaa, silkkiä yms. - jotain tyylikästä ja ajatonta mitä näistä olisi valmistettu. Tosin minä nyt arvostaisin melkein mitä vaan, mutta jos siis olisin kuvailun kaltainen ihminen.
 
tee sellainen löhöily peitto kahdelle, molemmissa päissä on hiha, ja keskeltä sit niin iso et molemmat mahtuu sinne sisään.. (vaikea selittää:ashamed:) mut voivat sitten sohvalla yhdessä lämitellä saman peiton alla:)
 
alottaja
[QUOTE="vieras";23172614]Tollaisille turhamaisille paskiaisille antaisin anonyymina lahjaksi hatullisen ehtaa hevosen paskaa. Saavat sitten vaikka räimiä sitä seinilleen ja kutsua sitä taiteeksi.[/QUOTE]

Noo, en kyllä pidä heitä turhamaisina tai mitään sinne suuntaan. Ovat vaan sattuneet saamaan sellaset eväät elämäänsä, että on koko ikänsä eläneet sellasessa ympäristössä. Ja määritelmät heidän tyylistään oli omia arveluitani :) Tiedän, että arvostavat kyllä itse tehtyä ja haluaisin antaa jotain, mikä ei ole taakka vaan tulis oikeasti käyttöön. Ihan hyviä ideoita tullut, kiitos niistä! Tota paskaa en kuitenkaan taida harkita ;)
 
"hih"
Tee itsellesi palvelus ja älä oikeasti tee heille mitään ! Korkeintaan ne villasukat jos yllättää haluat. Toinen vaihtoehto on kysyä suoraan morsiamelta, mitä hän haluaisi sinun tekevän. Täytyy tuntea toinen todella hyvin, että osaa hankkia hänelle sisustuselementtejä.
 
"vieras"
En tekisi kotiin esille mitään kenellekään jos en tarkkaan tietäisi mistä tykkäisivät.

Minäkin ehdotan noita villasukkia! :) Mutta jos välttämättä haluat tehdä jotain kotiin niin ehdotan valo-paperinauha-ryijyä. Sellaisia mitä näkee Taito-keskuksissa.
 
vieras2
[QUOTE="hih";23172639]Tee itsellesi palvelus ja älä oikeasti tee heille mitään ! Korkeintaan ne villasukat jos yllättää haluat. Toinen vaihtoehto on kysyä suoraan morsiamelta, mitä hän haluaisi sinun tekevän. Täytyy tuntea toinen todella hyvin, että osaa hankkia hänelle sisustuselementtejä.[/QUOTE]

Komppaan tätä.

Jos heillä on lahjalista niin pitäydy siinä. Ihmisille jotka on tarkkoja kodistaan on oikeesti aikamoinen kirous saada näitä ihania käsityölahjoja.
 
alottaja
Mä ajattelinkin jotain käyttöesinettä, kuten esim. ne villasukat (joista vois kyllä tehdä jotkut tosi hienot!) Ryijy olis kiva, mutten ota riskejä tän pariskunnan suhteen.
 
"mää"
Villasukat on enempi joululahja. Musta ne pellavapyyhkeet keittiöön oli hyvä idea. Ne on aika standardi tuote kuitenkin. Uskon että laatua arvostavat tykkäävät, että tällaisiin yksityiskohtiin liittyy muisto ja tarina
 
-
Todellakin jotain käyttötavaraa jos haluat jotain itse tehdä tai antaa jotain lahjalistan ulkopuolelta. En pidä itseäni kovin tarkkana sisustuksen suhteen mutta tykkään että on kodikasta, viihtyisää ja kaikki "sisustus elementit" eli tekstiilit, huonekalut yms sopivat yhteen. En myöskään pidä turhasta roinasta ja krääsästä vaan muutama taulu ja kukka asetelma malja on ok, mutta muuten kaiken pitää olla piilossa kaapeissa. En esimerkiski voisi ikinä kuvitella pitäväni mitään koriste esine sälää hyllyn päällä. Hävettää sanoa, että lahjaksi saatuja tauluja, astoita yms. on mennyt paljon roskiin koska en niille käyttöä ole keksinyt. Nyt sopii haukkua kiittämättömäksi :) Olen ihmisille sanonut etten tarvitse mitään tällaisia lahjoja missään tilanteessa vaan ostan itse mitä haluan ja mistä koen tarvitsevani.
 
"hih"
Todellakin jotain käyttötavaraa jos haluat jotain itse tehdä tai antaa jotain lahjalistan ulkopuolelta. En pidä itseäni kovin tarkkana sisustuksen suhteen mutta tykkään että on kodikasta, viihtyisää ja kaikki "sisustus elementit" eli tekstiilit, huonekalut yms sopivat yhteen. En myöskään pidä turhasta roinasta ja krääsästä vaan muutama taulu ja kukka asetelma malja on ok, mutta muuten kaiken pitää olla piilossa kaapeissa. En esimerkiski voisi ikinä kuvitella pitäväni mitään koriste esine sälää hyllyn päällä. Hävettää sanoa, että lahjaksi saatuja tauluja, astoita yms. on mennyt paljon roskiin koska en niille käyttöä ole keksinyt. Nyt sopii haukkua kiittämättömäksi :) Olen ihmisille sanonut etten tarvitse mitään tällaisia lahjoja missään tilanteessa vaan ostan itse mitä haluan ja mistä koen tarvitsevani.
Ihan kuin mun tekstiä, ja mulla on kyllä ne pellavapyyhkeetkin kaapissa, puuvilla on käytössä.
 
Huom harmaana
Muiden ehdottamat villasukat kuulostavat hyviltä.
Pellavainen yksinkertainen laudeliina, jos heillä on sauna. Pellavaiset yksinkertaiset keittiöpyyhkeet voisivat olla myös hyvä lahja. Patakinnas ja -laput pellavasta.
Sellaisia käyttöesineitä, laadukkaita ja simppeleitä.
 
Samanlainen
Mä ajattelinkin jotain käyttöesinettä, kuten esim. ne villasukat (joista vois kyllä tehdä jotkut tosi hienot!) Ryijy olis kiva, mutten ota riskejä tän pariskunnan suhteen.
Pakko kommentoida vielä, että meillä on aika paljon kuvailemasi tyyppinen tyyli kotona ja arvostan myös itsetehtyä. Kuten arvelitkin, olisi hirveä rangaistus laittaa esille joku, ei itse valittu käsityö. Sukista sen sijaan tykkäisin tosi paljon, mutta "tosi hienot" olisivat mun mielestä mahdollisimman yksinkertaiset. Ei hassuja lankoja, ei hassuja kuvio-ompeleita, ei hassuja värejä. Sileät, vaalean harmaat (tai ehkä tumman siniset) sukat mahdollisesti kahdella valkoisella raidalla varressa, tekisivät mut tosi onnelliseksi :)! Onneksi mulla on jäljellä isoäidin kutomia sukkia :)!
 
"jepjep"
[QUOTE="vieras";23172614]Tollaisille turhamaisille paskiaisille antaisin anonyymina lahjaksi hatullisen ehtaa hevosen paskaa. Saavat sitten vaikka räimiä sitä seinilleen ja kutsua sitä taiteeksi.[/QUOTE]

jos ovat puutarhaihmisiä niin mielettömän hyvä idea, pari kukan tainta vielä mukaan! ;D

Villasukat, virkattu torkkupeitto, itse maalatut posliiniesineet esim. aamiaissetti, pyyhkeet, laudeliinat, jopa pöytäliina/tabletti ehkä joku matto?
 
Samanlainen
[QUOTE="jepjep";23172795]jos ovat puutarhaihmisiä niin mielettömän hyvä idea, pari kukan tainta vielä mukaan! ;D

Villasukat, virkattu torkkupeitto, itse maalatut posliiniesineet esim. aamiaissetti, pyyhkeet, laudeliinat, jopa pöytäliina/tabletti ehkä joku matto?[/QUOTE]

Ei millään pahalla, mutta ainakin meillä kaikki (villasukkia lukuunottamatta) lähtisivät kiireesti Pelastusarmeijan kirppikselle. Ihminen, joka haluaa itse valita tyylinsä, ei halua pitää esillä jonkun taidokkaastikin tekemiä juttuja, kun ne luultavasti eivät sovi omaan tyyliin. Edelleen ei millään pahalla, mutta mä en ymmärrä, miten se on niin vaikeata ymmärtää? Kirjoittajahan sanoi, että pariskunnalla on oma tyylinsä, eivätkä halua pitää esillä "mitä sattuu".
 
Muiden ehdottamat villasukat kuulostavat hyviltä.
Pellavainen yksinkertainen laudeliina, jos heillä on sauna. Pellavaiset yksinkertaiset keittiöpyyhkeet voisivat olla myös hyvä lahja. Patakinnas ja -laput pellavasta.
Sellaisia käyttöesineitä, laadukkaita ja simppeleitä.
Mä komppaan tätä ja lisään vielä esimerkiksi nimikoidut isot lautasliinat 6 tai 8 hengelle ;)
 
jklö
[QUOTE="jepjep";23172885]tai sitten lahjakortti: oikeuttaa yhteen käsityöhön. Sitten yhdessä suunnittelette röijyn ym parin tarpeiden mukaan.[/QUOTE]

Tätä minäkin olin tulossa ehdottamaan :)
 

Yhteistyössä