Äitiysloma ja raha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "UusiÄiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"UusiÄiti"

Vieras
Hih, jään äitiyslomalle! Tänään viimeinen työpäivä. Kahden kuukauden päästä minulla on sektio, kaksoseni saatetaan maailmaan <3

Minua on mietityttänyt jo kauan se, että miten köyhät pärjäävät tultuaan vanhemmiksi? Lapsille täytyy ostaa jo paljon ennen syntymää kaikkea (sängyt, kaapit, rattaat, vaunut, auton istuimet yms.) Meillä on tietysti eri tilanne, kun saamme kaksoset - rahaakin varmaan menee enemmän.

Tässä olen laskenut, että hankintoihin on mennyt n 10 000 e. Päätin tästä vaan kirjoittaa, kun monet täällä kyselevät esim mitä kaikkea tukea he voivat saada kelalta/sossusta.

Haluaisin vinkkejä säästeliäisempään elämään!? Aivan pakko se ei meillä ole, tulot miehelläni ja minulle yhteensä n 250 000 e vuodessa. Tietysti minun palkkani nyt vähän tippuu, kun jään pois työstä. Mutta saan osakkeillani kuitenkin tuottoa..

Miten te pärjäätte?!? Meillä jää vain n300 000 vuodessa yhteensä, kun olen äippälomalla, ja TÄMÄ ON OLLUT YHTÄ KITUUTTAMISTA. Rahat ei oikeasti riitä mihinkään, ja ilmeisesti kohta on pakko jonnekin leipäjonoon soluttautua, kun nälkä alkaa vaivaamaan.

Siis täh? Ette muka pärjää noilla tuloilla? Miten ihmeessä saa menemään noin paljon edes kahden vauvan hankintoihin? Vaikka ostaisikin kaiken uutena, niin ihmettelen tota summaa. Kaikkea ei edes tarvi, eikä kaikkea tartte ostaa uutena.

Heh, mun miehen bruttotulot vuodessa ovat noin 50000 euroa ja minun bruttotuloni olivat vuodessa 35000 euroa ennen äitiyslomalle jääntiä. AP:n mittapuun mukaan siis olimme köyhiä tai korkeintaan keskivertokansalaisia. Monen mielestä varmasti tienasimme TODELLA hyvin.

Asiaan. Me tuhlaamme ennemmin esi. ulkomaanmatkaan kuin että panostimme siihen, että kaiken pitäis olla vimpan päälle. Tässä suurimmat hankinnat ekana vuonna:
Käytetyt 3 v vanhan emmaljungan yhdistelmät 150 euroa
Matkarattaat 5 euroa
Toiset matkarattaat 5 euroa
Käytetty lastensänky + uusi patja 200 euroa
Hoitotaso + punkka uutena 50 euroa
Turvakaukalo käytettynä 80 euroa
Turvaistuin käytettynä 70 euroa
kaverilta lainassa ollut vauvakeinu 0 euroa
Sitteri käytettynä 20 euroa
Itkuhälyt uutena 120 euroa
Leikkeimatto uutena 60 euroa
Vaatteet (suurin osa kirpparilta, mutta hyväkuntoisia, ulkoiluvaatteet uusina) 1. vuonna kaikkiaan noin 400 euroa
(lisäksi äitiyspakkaus)
Leluja 100 eurolla

1260 euroa yhteensä. Toki tästä jäi jotain poiskin, kun en ihan tarkkoja summia esim. vaatteista tiedä.

Siis kyllähän me pärjätään, mutta haluaisin vähän vinkkejä ns. normaaliin elämään. Esim, mitä kaikkea te olette ostaneet? Ja ei varmaan kaikkea valmiina?

No, me ollaan sisustettu lastenhuone; sängyt, kaapit, yms peitotpatjatverhot, nojatuolit ja mitä nyt lastenhuoneessa tarvitaan. Kallein hankinta oli vaunut. Sitten ollaan viel ostettu mieheni ja mun autoihin istuimet kumpaankin, ettei niitä tarvii sitten siirrellä. + kaikkea piuentä ja tarpeellista...

Kyllä teidän olis kannattanu miettiä lasten hankintaa paremmin. Lapset tulee kuluttaan sua ja taloutta hirveesti. Noilla tuloilla kituutatte, ette elä normaalia elämää. Mites ne osakkeet, ei kai vaan Nokiaa?

Sääliks käy.

No ei aivan ymmärretty täällä, mitä haen takaa. Pääasia ei ole se osakkeet tai sijoitukset, tai miten usein ollaan ulkomailla vaan se, että haluaisin tietää miten vähemmälläkin pärjäisi. !

Me ei olla aivan noin rikkaita kuin te, mutta ihan hyvätuloisia kuitenkin.

Itse säästän niin, että menemme ulos syömään vain noin 2 x kk:ssa ja teen muuten itse kaikki ruoat. Vaatteita en ole koskaan ostanut lapsille kirpparilta, en osta niitä itsellenikään sieltä. En halua vanhaa laittaa lastenikaan päälle. Lisäksi säästämme mm. sillä, ettei meillä tuhlata esim. vettä ylettömästi. Suihkussa ei tarvitse olla puolta tuntia kauemmin jne. Tällaisia arjen pieniä ratkaisuja.

Yhteistyössä