Nyt kaikki hyvät vinkit auton käynnistämiseen kehiin!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Pakkasta yli 30 astetta ja autosta mottorin lohkolämmittemen vastus rikki eli ei lämmitä vaikka on roikan päässä. Huomenna pitäs viedä korjaamolle mut mitenhän lähtee käyntiin jos pakkanen on tuota luokkaa. Ulkona pitää olla, ei oo lämmintä tallia mihin viedä. Uus akku onneksi on.
 
Laulava Lomittaja
Ehkä kerran kokeilisin,mutta väkisin en kyllä rytkäyttäs tulille..mielummin hinauttaisin,vaikka naapurin,kaverin avulla..
Saattaa tulla suurempaakin vahinkoa moottoriin...
 
...
[QUOTE="vieras";23167360]Akku irti ja sisälle, aamulla takaisin kiinni. Kyllä se auto käynnistyy ilman lämmitystäkin, mutta akku voi olla aika finito..[/QUOTE]

tai akku vain lataukseen koko yön ajaksi - pysyy latauksenkin vuoksi myös hieman lämpimämpänä koko yön + on ainakin paremmin varausta aamun starttia varten.

onko bensa vai diesel?
 
"vieras"
onko auton sisätilan lämmitin olemassa?

sellainen vain konetilaan moottorin lohkoa ja kantta päin puhaltelemaan täysillä tehoilla ja konepelti alas.
Bensa-kone on ku joku sitä kysyi. Akkua en oikein mielelläni menis irrottamaan ku tuolla ulkona joutus pakkasessa naplaamaan sitä irti ja sit aamulla takasin paikoilleen. Laturia ei ole joten se vaihtoehto on pois suljettu. Toi sisätilalämmitin löytyy. Sitä mietinkin et voisko sen laittaa sinne moottoritilaan puhaltamaan, mietin vaan ettei siinä oo mitään palovaaraa. Tai sit pitänee nukkua pätkissä ja käydä aina reilun parin tunnin välein käydä pyörittämässä autoa käynnissä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23167492]Voin sanoa sen että vaikka akku olisi uusi, niin auto ei inahdakkaan aamulla.
Siitä akusta se kiiinni on.[/QUOTE]

No kyllä se vaan vielä tänä aamuna inahti vaikka oli vanha akku. :) No täytynee sit vaan käydä tasaisin väliajoin pyörittämässä konetta kun nyt vielä lähtee käyntiin. Aamulla ei oikein ehtis soitella hinuria tai kysellä voisko joku naapureista auttaa ku pitäs töihinkin joutua, samalla ois tarkotus viedä lapset kouluun ja auto korjattavaksi.
 
amistelija
Jos akku ja auto muuten on kunnossa ja autosi on nykyaikainen (so. alle 20-vuotias) bensaruisku, niin ei kai se pakkasista ole milläänkään. Diesel ei välttämättä starttaa tai vanhat kaasarit, mut ite en koskaan ole kuullut että ruiskukone ei lähtis pakkasen takia käyntiin. Oma autoni on ajettu yli 300tkm ja seisoo tienvarsipaikalla ilman lämmitystä ympäri vuoden, aina käynnistyy ekalla.

Jos epäilyttää akun kesto niin starttaa kaikki sähkölaitteet pois päältä, siis valot, ilmastointi, penkinlämmittimet, stereot, vahvistin jne...
 
...
riittää että aamulla pari tuntia ennen starttia laitat sisätilalämmittimen puhaltelemaan sinne konetilaan. Kun sijoittelet harkiten, että et tuki mitään lämmittimen ilmanottoaukkoja, niin mitään palovarra ei ole.

Asettelet jotenkin viistosti moottorin lohkoa ja akkua päin puhaltelemaan, niin pitäisi onnistuman.

osaatko sanoa minkä tehoinen lämmitin on (max asento)?
 
amistelija
[QUOTE="vieras";23167530]No kyllä se vaan vielä tänä aamuna inahti vaikka oli vanha akku. :) No täytynee sit vaan käydä tasaisin väliajoin pyörittämässä konetta kun nyt vielä lähtee käyntiin. Aamulla ei oikein ehtis soitella hinuria tai kysellä voisko joku naapureista auttaa ku pitäs töihinkin joutua, samalla ois tarkotus viedä lapset kouluun ja auto korjattavaksi.[/QUOTE]

ÄLÄ TODELLAKAAN STARTTAA TURHAAN! Käynnistäminen vie akusta pakkasella energiaa ihan hemmetisti, ja kestää aikansa (n. puoli tuntia) ennen ku se on latautunu taas täyteen. Voi olla ettei toista kertaa käynnistykään. Älä muutenkaan siis laita autoon virtaa päälle turhaan, siis sillon ku moottori ei ole käynnissä.
 
...
ÄLÄ TODELLAKAAN STARTTAA TURHAAN! Käynnistäminen vie akusta pakkasella energiaa ihan hemmetisti, ja kestää aikansa (n. puoli tuntia) ennen ku se on latautunu taas täyteen. Voi olla ettei toista kertaa käynnistykään. Älä muutenkaan siis laita autoon virtaa päälle turhaan, siis sillon ku moottori ei ole käynnissä.
Näin juuri. Jos tosiaan aamulla vain inahti, niin nyt olisi kyllä todella tärkeätä saada se laturiin läpi yön. Eikä kellään tutulla olisi lainata laturia?
 
"vieras"
riittää että aamulla pari tuntia ennen starttia laitat sisätilalämmittimen puhaltelemaan sinne konetilaan. Kun sijoittelet harkiten, että et tuki mitään lämmittimen ilmanottoaukkoja, niin mitään palovarra ei ole.

Asettelet jotenkin viistosti moottorin lohkoa ja akkua päin puhaltelemaan, niin pitäisi onnistuman.

osaatko sanoa minkä tehoinen lämmitin on (max asento)?
En nyt kyllä äkkiseltään muista ton lämmittimen tehoja. Pitänee yrittää se jotenkin sijoittaa. Vm- 04 on auto ja yleensä on tähän asti ihan hyvin lähtenyt käyntiin. Nyt vaan viime päivinä oli vähän vaikeeta tuo käynnistyminen ja tänään tosiaan ei sit alkuun lähtenyt käyntiin mut sit ku oli laturissa (naapurilta lainassa) niin lähti käyntiin. Sit tuossa on sekin vielä et virta tulee lämmitystolpasta jossa on ajastin joka antaa aina kahdeksi tunniksi sitä virtaa kerrallaan eli ei voi koko yöksi jättää puhaltamaan.
 
amistelija
Ja jos sulla on autossa sähköt kunnossa eli ei hukkaa virtaa mihinkään, niin ei se akku ihan sentään yössä tai parissa pakkasen takia purkaudu. Olettaen että on kunnossa.
 
"vieras"
Näin juuri. Jos tosiaan aamulla vain inahti, niin nyt olisi kyllä todella tärkeätä saada se laturiin läpi yön. Eikä kellään tutulla olisi lainata laturia?
No kyllä se siis aamulla lähti sit käyntiin ku oli hetken ollu laturissa. Se jolta lainasin sitä laturia on lähtenyt töihin ja mitä todennäköisemmin ottanut laturin mukaan enkä nyt viitti enää tähän aikaan mennä toisia naapureita häiriimään.
 
...
Tosiaan noin yleisesti suht (moderini ja) kunnossa oleva besnaruisku lähtee kyllä käyntiin, jos vain on asianmukaiset (modernit synteettiset) öljyt koneessa myös.

Olennaista tässä nyt on akun kunto, varaustila ja (startti)virrananotokyky kylmänä.
 
ap vielä
No ajoin kuitenkin auton jo valmiiksi sinne korjaamon pihalle. Eipähän tartte sit aamulla ihmetellä käynnistyykö vaiko ei tai saavat siellä korjaamossa ihmetellä. ;) Täytynee aamulla pummata naapurilta kyytiä, ainakin jos lapset veis kouluun, ite voin kävelläkin töihin ja samalla käydä viemässä korjaamolle auton avaimet (on työmatkan varrella). Ja jos naapuri ei oo liikenteessä niin kävelkööt lapsetkin tai ajetaan taksilla.
 

Yhteistyössä