Kotiäidit töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kalevikaveri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toimittaja ei ole tainnut perehtyä päiväkotien tasoon pätkääkään. Jos olisi, ei olisi enää tota mieltä, tai sit sillä muuten vain humisee päässä. ;)

ISO PEESI!!! Menis helvetti soikoon käymään alle 3v ylibuukatussa päiväkotiryhmässä (kokemusta on). Tyypi ei todellakaan tiennyt mistä puhuu, lieneekö perehtynyt Keltinkangas-Järvisenkään tuotantoon muutakuin lukemalla parin opuksen takakannen. Käsittämätöntä, että tällaista soopaa kirjoitetaan, ja kun koko kirjoitustyylikin oli "mukasarkastista nokkelaa sanailua", toisinsanoen täyttä vittuilua kotiäitejä kohtaan.

Eli joo, teksti kyllä kolahti, mutta ihan päinvastaisessa mielessä, mitä oli takoitettu.

Siitä olen tosin samaa mieltä, että Nina Mikkonen on hihhuli, mutta käsittämätöntä rinnastaa hänet keltinkangas-Järviseen.

Kotona pysyn kunnes tyttö on vähintään 2v, tuo kirjoitus ei horjuttanut päätöstäni pätkääkään, päinvastoin.

Mä olen ollut neljä vuotta kotona lasten kanssa ja aion palata työelämään ensi syksynä. En ota yhtään huonoa omaatuntoa siitä että olen ollut nämä vuodet kotona kun lapset ovat olleet vielä pieniä, päinvastoin. Ehdin tehdä töitä vielä yli 30 vuotta ja lapset ovat vain kerran pieniä. Ei kaikkia asioita voi mitenkään ajatella siitä näkökulmasta, että mikä on parasta yhteiskunnalle. Mieluummin ajattelen että mikä on parasta lapsilleni.

ISO PEESI!!! Menis helvetti soikoon käymään alle 3v ylibuukatussa päiväkotiryhmässä (kokemusta on). Tyypi ei todellakaan tiennyt mistä puhuu, lieneekö perehtynyt Keltinkangas-Järvisenkään tuotantoon muutakuin lukemalla parin opuksen takakannen. Käsittämätöntä, että tällaista soopaa kirjoitetaan, ja kun koko kirjoitustyylikin oli "mukasarkastista nokkelaa sanailua", toisinsanoen täyttä vittuilua kotiäitejä kohtaan.

Eli joo, teksti kyllä kolahti, mutta ihan päinvastaisessa mielessä, mitä oli takoitettu.

Siitä olen tosin samaa mieltä, että Nina Mikkonen on hihhuli, mutta käsittämätöntä rinnastaa hänet keltinkangas-Järviseen.

Kotona pysyn kunnes tyttö on vähintään 2v, tuo kirjoitus ei horjuttanut päätöstäni pätkääkään, päinvastoin.

Hyvä muija! Go! Go! :D

[QUOTE="kotiäidin ura";23146068]Tuo on minusta aika harhaanjohtava nimitys, joka pilaa tavallisten kotiäitien maineen. Eiköhän nämä äidit, joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin, olisi työttöminä joka tapauksessa, oli lapsia tai ei. Voihan sitä työkkärin/sossun rahoilla elellä ilman niitä lapsiakin.[/QUOTE]

Niinpä.Ei ne lapset tai pari kotona vietettyä vuotta tee ihmisestä jotenkin "työhalutonta" vaan ihminen on sitä sitten jo ollutkin.Ja jos mä haluisin vaan makoilla kotona tukien varassa niin en tod siihen kuvioon mitään lapsia haluaisi :D

Mikä on kotiäiti? Minusta äiti joka viettää sen kaksi vuotta kotona hoitaen lastaan ja palaa sen jälkeen töihin, ei ole "kotiäiti". Hän on töissäkäyvä ihminen joka on hoitovapaalla ja jolla on selvä sunnitelma töihin paluun ajankohdasta. Kotiäiti on taas ihminen joka on valinnut ammatin sijasta kotona oleilun.

Aihe on hyvin mielenkiintoinen. Olen akateemisesti koulutettu, vakituisen työpaikan saanut alle 35 v. nainen. Työpaikkani on ns. melko lailla pysyvä, koska olen opetus- ja kasvatusalalla. Olen naimisissa ja miehelläni on määräaikainen työsuhde. Meillä on 3 lasta ja neljäs tulossa. Olen kotona kahden alle kouluikäisen kanssa, esikoinen on 9 v.

Asumme pienellä paikkakunnalla ja täällä on kieltämättä jo lähes ilmiö, että kouluttamattomat tai työttömät äidit ovat kotona vuosia ja vuosia. Nyt täällä aletaan maksamaan kuntalisää. Hyvä niin, koska monet perheet ovat ilmeisesti sosiaalitoimen asiakkaita eli joka tapauksessa tuen tarpeessa.

Arvostan kotiäitiyttä silloin, kun se on lapsen parhaaksi. Varmasti suurimmaksi osaksi näin on. Olen tehnyt 5 vuotta töitä ns. niska limassa, jopa liian paljon.Jopa omien lasteni kustannuksella. Olin ennen äitiyslomaani suhteellisen hyväpalkkaisessa esimiestehtävässä ja sen perusteella minulle siis maksettiin äippärahaa, nyt sitten myös toiseen kertaan, jos kaikki sujuu hyvin. EN ota asiasta huonoa omaatuntoa. Palaan töihin mahdollisesti silloin, kun kuopuksemme on noin 2v. Missään nimessä en aiemmin. Tällöin meiltä lähtee hoitoon hiukan alle 4-vuotias myös.

Tarjoan lapsilleni sopivasti virikkeitä kotona, sen tiedän. Opetan heille kotitöitä ja he osaavat huolehtia paljon vaatteistaan yms. - ja ovat kaikki poikia. ;-) Koen tämän kaiken molemminpuolisena rikkautena.

Missään nimessä en kannata ajatusta, että olisin kotona vasten tahtoani. Olen joutunut lähtemään myös töihin melko varhain, koska tuolloin työtilanne oli täysin toinen. Silloin toki asuimmekin vuokralla ja nyt omakotitalossa eli viihtyminen kotona onkin nyt ihan toista luokkaa! Siis jos äiti viihtyy kotona, siitä hyötyy parhaimmillaan koko perhe - ja myös yhteiskunta. Hyvin kasvatettujen ja osaavien lasten myötä. Mieheni nauttii satasella, koska hän saa tulla siistiin kotiin, jossa on ruoka aina valmiina ja usein leivottu yms. Pojat nauttivat myös kiireettömyydestä ja olenpahan kotona, kun 3. luokkalaisella on koulun jälkeen paljon kerrottavaa.

Lea Pulkkinen kritisoi suomalaislasten paljolti yksinoloa. Yli 10 tunnin yksinolo per viikko 14-vuotiaalla (saatiu nuoremmalla) on jo riskitekijä. Siinä mielessä artikkelin kirjoittaja unohti tärkeän kasvatusalan vaikuttajan. PALJON tärkeämmän kuin esim. Nobody Mikkoset. :))

Tämä on vain minun mielipide, eri mieltä saa olla. :D

Yhteistyössä