Mitä ajattelisitte, jos joku sanoi sanoisi teille näin? Loukkaannuin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilavitkutin1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hilavitkutin1

Vieras
Yövuoron jälkeen eräs noin kuusikymppinen naispotilas sanoi minulle "näytät muuten ihan mun siskon tytöltä, se kans tollanen melko pulska ja vaalea niin kuin sinäkin" Kysyin naurahtaen sitten, että "jaa olenko mä pulska" ja nainen vastasi tuohon: "olet, mutta et liikaa".

Niin ja olen normaalipainoinen. Tosin pulleaposkinen. Mä loukkaannuin todella, koska mulla on aina ollut hirveä ulkonäkökompleksi. En tiedä miten tulkita tuollainen "olet sä aika pulska, mutta et liikaa"... :(

Tiedän, että pitäisi jättää omaan arvoon, mutta jäin hirveästi miettimään asiaa.

En loukkaantuis, mutta kyllä se johonkin kohtaan iskis kun ollut aikanaan noita syömishäiriöitä ja nyt kuitenkin olen ollut tosi onnellinen tähän vartaloon mikä mulla on, tämmönen, sanoisin normaali...?

Jos tässä tilanteessa joku mulle sanoisi noin niin kehottaisin käymään optikolla. Mutta siis kyllähän tuo oli tökerösti sanottu, joskin kuvastaa mielestäni eniten sitä, miten juurikin tuon ikäisillä naisilla oli nuoruudessaan hirveät ulkonäköpaineet. Tuli missit ja mallit ja uudet kauneusihanteet. Luulen, että ko. naiselle on jäänyt siitä paha maku suuhun ja se sitten ilmenee tällä tavoin.

Jotenkin tuo lausahdus ei kuulosta sellaiselta, mikä olisi tarkoitettu todenmukaiseksi juuri sinulle. Vaan pikemminkin toistettavaksi omasta nuoruudesta, katkeruudella.

Loukkaantuisin myös. Jos yhtään haluat järkisyitä ottaa vastaan tuota moukkaa kommenttia kohtaan, niin luulen, että se liittyy hänen sukupolvensa kulttuuriin. Mun mummo käy aina kaikkien pulskuudet ja laihuudet läpi. Mummo on elänyt aikakauden jolloin oli puutetta. Mummonkin mielestä kauneinta on se että on "hyvässä lihassa" mutta ei toki lihava.

Toki sä voisit sanoa, että loukkaannuit. Olet siellä vain töissä ja tuo on aika henkilökohtaista. Voit myös toivoa, että ulkonäkö-kommentteja ei enää tulisi.

Sanoit olevasi normaalipainoinen, joten tukeudu siihen. Kyllä sinä tiedät minkä kokoinen olet. Toivottavasti paha mieli menee ajan kanssa ohi.

Jos on melko pulska, mutta __ET LIIAN__ Ymmärtääkö muutkin sen silloin näin, että jos ei kerta ole liian pulska, niin ei silloin ole lihava? Ehkä tuon ikäinen saattaa tarkoittaa sen hyvälläkin.

Palaan vielä itse asiaan, eli nainen ei varmaankaan hakenut kommentillaan mitenkään sitä, että pääsisi haukkumaan juuri minua pulskaksi, vaan ihan BTW:nä, että näytän hänen tutultaan. Mulle sinänsä olisi ihan ok olla esim. hieman pullea tms, mutta en missään nimessä haluaisi olla lihava tai läski tms. Uskottelen vain nyt, että tuo "mutta et liikaa" tarkoittaisi sitä, ettei hän minua lihava pidä??

Tiedän toki olevani normaalipainoinen, mutta minkäs teet kun itseluottamus sellainen, että uskoo heti mitä joku sanoo.

Älä ota itteesi nyt ainakaan. Ihmiset puhuu ja joskus vanhingossa ohi suunsa, jollei hän nyt sua päivät päästään pulskaksi mainosta.

Aina olet jonkun mielestä pulska jos et ole painoindeksiltä luokkaa 17-18. Aina löytyy se laihempi joka näkee siut pulskana, mut älä anna sen vaikuttaa. Nauti siitä että olet normaalipainoinen. EI kaikkien tartte olla luuviuluja eikä se tarkoita että on "lihaa jenkkilän malliin ympärillä". Joskus nää asiat nähdään niin äärettömän mustavalkoisesti; joko ollaan laihoja tai lihavia. Nauti siitä että saat olla sillä harmaalla alueella. Mitäs sit jos posket on hieman pyöreät? Pyöreät posket kantaa hymyn kauniimmin kuin lommoiset ;) Klisee tai ei, mut kauneus on niin paljon muutakin kuin kuori jota kannat.

Mua on sanottu elämäni aikana itseasiassa useamman kerran läskiksi, tukevaksi jne jne. Vaikka bmi on tainnut suurimmillaan olla 22. Liikuntaa olen harrastanut aina reippaanlaisesti.
Eli ihan kaikille muillekkin tiedoksi, että lähes jokainen meistä kuulee pitkin elämäänsä näitä "pulska" kommentteja, vaikka olisi miten normaalipainoinen.

Mun mielestä esim. salkkareissa näytellyt Salla (mikä lie oikealta nimeltään) on "melko pulska, mutta EI LIIKAA" ja hän kuitenkin on varmaan aika kaukana sinun koostasi. Eli edes Salla ei ole kastia läski/lihava.

Mua on sanottu elämäni aikana itseasiassa useamman kerran läskiksi, tukevaksi jne jne. Vaikka bmi on tainnut suurimmillaan olla 22. Liikuntaa olen harrastanut aina reippaanlaisesti.
Eli ihan kaikille muillekkin tiedoksi, että lähes jokainen meistä kuulee pitkin elämäänsä näitä "pulska" kommentteja, vaikka olisi miten normaalipainoinen.

Mun mielestä esim. salkkareissa näytellyt Salla (mikä lie oikealta nimeltään) on "melko pulska, mutta EI LIIKAA" ja hän kuitenkin on varmaan aika kaukana sinun koostasi. Eli edes Salla ei ole kastia läski/lihava.

Niin ja oli se Salla sitten kastia mitä hyvänä kokoon puolesta, niin näytti hyvältä kun oli puettu nätisti.

Olet ilmeisesti hoitaja tai lääkäri tjsp? Tällä allalla on koko ajan silmätikkuna. En ymmärrä miksi. Eikö se ole pääasia, että sinua hoidetaan hyvin. Oli se hoitaja tai lääkäri sitten 40-kiloinen tai 140-kiloinen. Mulle on ainakin ihana sama minkä näköinen ihminen mua hoitaisi, kunhan työnsä osaisi ja tekisi sen huolella. Toki tässä työssä saa paljon kehujakin. Usein kuulee olevansa kaunis,nätti, seksikäs, kurvikas jne. Mulla on oikeasti jonkun verran ylipainoa. Mutta aina silloin tällöin kuulee myös näitä kommentteja "oot iso nainen" "sulla on ylipainoa" jne. Ihmiset ei jotenkin tajua, ettei voi heittää kommenttejaan ihan tosta noin vain.

[QUOTE="Amelie";23136449]Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ;) Mä olen oppinut suodattamaan asiakkaiden juttuja näin myyjän näkökulmasta...[/QUOTE]

No melkeenpä näin. Ite oisin ihan rajoilla että olisinko loukkis vai en. Pulska sana ei oo kauhee nätti kyl. Ainakaan mun mielestä. Mutta suoltaahan nuo ihmiset vaikka mitä välillä eli annettava mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Olitko työvaatteissa? Sairaalan työvaatteet eivät ole kovinkaan edustavat. Jos on vielä pyöreät posket, voi niissä vaatteissa helposti näyttää pyöreämmältä. Ehkä naisella oli vaan koti-ikävä ja löysi sinun ulkonäöstä jotain tuttua.

No melkeenpä näin. Ite oisin ihan rajoilla että olisinko loukkis vai en. Pulska sana ei oo kauhee nätti kyl. Ainakaan mun mielestä. Mutta suoltaahan nuo ihmiset vaikka mitä välillä eli annettava mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Mä en ainakaan osais ottaa tota loukkauksena. Mun "asiakkaat" haukkuu välillä V..tun huoraks, lesboks ym "kohteliaisuuksia" ja níihinkin oon jo suht tottunut, menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

No en kyllä loukkaannu potilaitten puheista ....
enkä oikeestaan mistään ellei joku tosi läheinen rakas ihminen sano minulle pahasti.

Jos loukkaantuisin potilaitten puheista, olisin jossain pöpilässä pian. Aika paljon saa haukkuja ja muuta sontaa niskaansa. Kun tekee työnsä hyvin, ja tietää sen itte, ei ole mitään moittimista.

On minullekin sanottu että oot vanhan näköinen haahka ja rahallako sää oot tollaen miehen ittelles saanu (kyse miespuolisesta opiskelijastani) :D

No minä olen katkolla töissä. Saan toki paljon positiivista palautetta, mutta kyllä näillä alkkiksilta kuulee jos jonkin näköistä. Olen monta kertaa kuullut olevani lihava ja ruma ja tyhmä jne.

Älä välitä!! *hali"

En tietenkään, jos oikeasti poskissa on pyöreyttä. Ehkä sinulla on hiukan muuallekin tullut pyöreyttä, et vain ole huomannut. Mä lukiessa ajattelin että loukkaannuitko kun sanottiin vaaleaksi, mutta vasta enemmän luettuani tajusin että tarkoitat tuota pyöreyttä.

heittäsin takas et " kyllähän sitä ny tavaraa luiden päällä täytyy olla" ja taputellu mahaa vielä:D

En loukkaantuis vaikka joku potilasmummeli sanoiski tollasta.. hurttia huurmoria vaan takas.

Kerran pappani kommentoi, että olen tainnut pyöristyä (oli talvivaatteet päällä, en ollut lihonut kiloakaan). En loukkaantunut, vaikka teki mieli korjata väite. Hyvällä hän sen kuitenkin sanoi. Mutta jätän yleensäkin vanhohkojen ihmisten sanomiset omaan arvoonsa koska tiedän monien kommenttien liittyvän heidän "kulttuuriinsa" jos niin voi sanoa. Olen hoikka ja sitä vanhemmat ihmiset usein kommentoivat hieman voivotellen. Mutta en loukkaannu siitäkään, kun eivät he yleensä pahalla sano.

Posket voivat olla pyöreät, vaikka olisikin normaalipainoinen. Mulla taas on aina ollut kapeat kasvot, vaikka ylipainoa on nykyään aika reilusti. Kasvokuvan perusteella moni varmaan arvioisi hoikaksi.
Tuon ikäinen varmaan näkee sanan pulska enemmän positiivisena asiana.