Kylmänkyhmy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kääkk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kääkk

Vieras
Kylmänkyhmyistä löytyy yllättävän vähän tietoa googlettamalla, oisaisko joku täällä auttaa mua? Mulla on varpaissa kylmänkyhmyjä jotka on tosi kosketusarkoja ja kutisee hulluna, miten mä niitä hoidan? Missä vaiheessa pitäs mennä lääkäriin? Vai tekeekö se lääkäri näille mitään? Tai siis saako näihin jotain lääkettä?
Tää on tosi raivostuttavaa! Mulla muutenkin verenkiertohäiriöitä joten nää ei mua yllätä, ei vaan jostain syystä oo aiemmin tullut.

Latinaksi perniosis, sillä tulee englanniksi tietoa. Mulla ollut varpaissa nyt viisi vuotta, kesäksi lähtee pois. Juuri kävin ihotautipolilla näyttämässä. Ei muuta hoitoa kuin pitää jalat lämpimänä, mutta mulla ei onneksi kutise eikä särje. Perusrasvaa voi laittaa, kun nahka lähtee. Kokeilin aluksi sellaista resptilääkettä kuin Adalat, mutta mulla ei auttanut. Se vaikuttaa ääreisverenkiertoon.

Englanniksi "chilblain", jolla löysinkin enemmän infoa kuin suomeksi. Tuli vastaan, kun etsin syytä kipeille ja turvonneille varpaille. Kärsin selkeästi näistä kylmänkyhmyistä. Varpaiden päät tulehtuvat muodottomiksi ja ovat niin kipeitä, että kävelykin on välillä aivan tuskaa. Nytkin paikallaan istuessa jomottavat :( Enkä ole halukas käymään lääkärissä, jos ainut vinkki on pitää jalat lämpiminä... mikä ei ikinä onnistu, sillä jalat ovat jääkylmät vaikka mitä tekisi. Mikään ei auta. Suomi on kovin vaikea maa asua tällaiselle jääkalikkajalalle.

Mullakin on näitä kahdessa varpaassa. Ei niille mitään voi tehdä. Vaurio on jo tapahtunut ihonalaisessa verinahassa. Ääreisverenkiertoa aktivoivaa lääkettä (verenpainelääke) voisi kokeilla. Mulla siitä (Adalat) tulee vain armoton päänsärky. Onneksi vaiva helpottaa kesäksi.

Tämä on vanha ketju mutta myös minä olen etsinyt tietoa kylmänkyhmyistä.Lääkärissäkin olen käynyt ja en ole sieltä mitään diagnoosia tehnyt,joten itse päättelin olevan kylmänkyhmyjä varpaissani.
Vaivaa tulee talvella takaisin,erittäin kivuliaat patit,siis varpaan päät turvoksissa ja kutisevat.Ei ole jokaisessa varpaassa.Ja inhottavammaksi tekee myös se että minulla alkavat vaivaisen luut ja kaikki varpaat ovat toisissaan kiinni.
Tämä on ollut jo useamman vuoden.

Mulla on auttanut jonkin verran piparminttuöljy laimennettuna/ piparminttujalkasuihke/Kylmägeeli joka sisältää myös tod.näk. piparminttua. Viilentäminen helpottaa kutinaa. Myös tulehduskipulääke ja allergialääke (Heinix) on auttanut. Joka vuosi samaan kohtaan kyllä tulevat ja aikansa kestävät.

Yhteistyössä