Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23130565]Näin vähän arvelinkin. Ideologinen kasvissyöjä ei laita liharuokia, sitten hän suuttuu kun hänelle tarjotaan liharuokia. Kuitenkin hän tarjoaa vierailleen oman ideologiansa mukaisia ruokia. Muiden on joustettava sinun ei.[/QUOTE]

Mun kaverit tietää etten mä laita liharuokia. Tässä asiassa ei ole mitään ongelmaa. Mun kaverit syövät myös kasvisruokaa, maistuu oikein hyvin. Toiset jopa itsekinlaittavat sellaisia outouksia ;)
Ja joustanhan mä. En laita ruokaa jota ystäväni eivät voi / halua syödä.

Ja todellakin, jos mun ruokavalio ei miellytä, tai eiheuttaa liikaa joustoa niin ei tarvitse pyytää syömään, tai voi sanoa suoraan, että hei ota omat eväät mukaan, en loukkaannu. Samoin jos joku nyt aivan varmasti tietää haluavansa syödä pihviä ja pippurikastiketta niin ottakoon dogibäkiin sellaisen mukaan ja syököön sen samalla kun me muut syödään vaikka juustofondueta. :D

Kaikki kaverini voivat syödä kasvisruokaa, joten sitä tarjoilen. Toki jos ollaan vaikka grillattu, ja kaikki ovat tuoneet omat ruokansa, niin on ihan luontevaa, että ne jotka haluavat makkaroita tms. niin niitä tuovat. Ei se minua haittaa.

Kun teen ruokaa kavereille, otan huomioon heidän allergiansa ja makumieltymyksensä (yksi ei pidä herneistä, toinen maissista ja eräs on allerginen pähkinöille). Jos en haluaisi tehdä heille sopivaa ruokaa, en kutsuisi meille syömään. Mutta hullua olisi, että minä, joka en ole eläessäni esim. paistanut yhtäkään pihviä, niin alkaisin sellaisia väsäämään. Etenkin kun kasvisruoka sopii ja maistuu kaikille, ja sitä osaan valmistaa.

Minulla onneksi on sellaisia kasvissyöjäystäviä, joiden luona saa lihaakin (kaikilla on muuten lihansyöjämiehet). Tosin useimmiten vkl vierailulla mieluusti syön vain kasvisruokaa, on sen verran herkullista! Ja mieleeni ei tulisi missään tapauksessa tuputtaa ystävilleni lihaa, kun kasvisruoka valmistuu ihan yhtä helpolla ja tekee hyvä myös lihansyöjille. Toisin kuin se liha kasvissyöjän mahalle.

Ristiäisiin tein kokonaisen voileipäkakun kasviksista, koska yksi kummeista on kasvissyöjä. Hyvinpä kelpasi kaikille muillekin!! Jos ystävistään välittää, haluaa heitä huomioida vaikka syy syömättäjättämiseen olisi ettei tykkää! Mun paras ystävä ei voi sietää sipulia joten meillä ei silloin ole sipulia kun meillä syö, vaikka itse rakastetaan sitä. Ja vaikka ollaan oltu parhaita ystäviä 20 vuotta, hän muistuttelee aina tullessaan että sitten ei sitä sipulia haluaisi...

Mut meillä kyllä syödään muutenkin kasvisruokia, eikä vain kasvissyöjien läsnäollessa.

[QUOTE="alkup.";23129320]Tässä ei nyt tullut selväksi, että kyläilypaikassa on hyvin tiedossa että olen kasvissyöjä. Se ei ollut heille uusia asia, olemme nähneet useita kertoja aiemmin ja asia on ollut esillä joka kerta koska olemme tehneet yhdessä mm. matkoja.
Se ei ole uusi asia omassakaan elämässäni sillä olen ollut kasvissyöjä yli 10 vuotta.

Ihmettelin vain. Toiste en ihmettele vaan otan eväät.[/QUOTE]

Kuulostaa todella oudolta, että emäntä olisi yhtäkkiä unohtanut ruokavaliosi, kun se on ollut jo noin pitkään tiedossa, ja aina ennenkin sen muistanut.

Itse muistan tarkkaan kaikkien ruokavaliot ihan hyvin.

Mutta kaikkein oudointa on se, ettei ruoan kanssa ollut leipää. Kuka kutsuu ihmisiä syömään luokseen, ja tarjoaa vain lihakeittoa? :O Eikä tosiaan mitään muuta? Ja mitähän ihmettä se emäntä ajatteli, kun ei tosiaan mitään tarjonnut syötäväksi, kun huomasi ettet sitä keittoa syö.

Mitä kahvipöydässä oli? Söitkö jotain pullaa kuitenkin?

Onko vielä oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät _ikinä_ syö kasvisruokaa? Tätä ketjua lukiessa vaikuttaa, että joillekin kasvisruuan syöminen on todellinen ongelma. Eivätkö he sitten laita koskaan sellaista ruokaa, joka ei sisällä lihaa?

[QUOTE="vieras";23129607]Millainen ihminen kutsuu muita kylään syömään ja ei kysy erikoisruokavalioista ja allergioista heti kutsuessa? Millainen ihminen tekee pelkkää keittoa ruoaksi?! Jos mulle tulee vieraita syömään, teen yleensä ainakin salaattia, leipää ja kahta pääruokaa ja pari erilaista jälkiruokaa, kahvia, teetä... Kummallinen kyläpaikka. Tarjoaako ihmiset muka ihan yleensäkin noin vähän jos joku tulee kylään? Meidän suvusssa kyllä tuollaista pidettäisiin ihan outona ja tosi epäkohteliaana. Kylässä tarjotaan ja syödään kyllä ihan kunnolla.[/QUOTE]

Näin juuri!

Jos se oli vihje? Ettei vaan ole niin, että he ovat tulleet teille ja saaneet onnettomat tarjoilut, tai te olette menneet heille joskus aiemmin tyhjin käsin ja täyshoitoa odottaen?

Alkuperäinen kirjoittaja onko vielä;23130762:
Onko vielä oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät _ikinä_ syö kasvisruokaa? Tätä ketjua lukiessa vaikuttaa, että joillekin kasvisruuan syöminen on todellinen ongelma. Eivätkö he sitten laita koskaan sellaista ruokaa, joka ei sisällä lihaa?
Kasvisruuan syöminen ei ole ongelma. Laittamassamme ruuassa on aina lihaa, kalaa tai kanaa. Kasvisruokaa ei tehdä, mutta joskus on kyllä kokeiltu esim. soijaa jauhelihan asemasta. Alkupalaksi tai jälkiruuaksi käy lihattomat ruuat. Normaalina perheenä ollaan pidetty itseämme, mutta taitaa olla tavat muuttumassa...

No kai siellä vierailulla kahvitkin keitettiin ja sen kanssa jotain? Palatakseni ap:n aiheeseen...

En usko, että 2,5 ajomatkan päässä kyläpaikassa ainoa tarjoilu on ollut lihakeitto. Vai olitteko kenties siellä vain noin tunnin ja menitte muualle??

Ja tosiaan sitä leipää voi pyytäkin, jos isäntäväki ei ole muistanut laittaa tarjolle keiton kanssa.

[QUOTE="vieras";23130565]Näin vähän arvelinkin. Ideologinen kasvissyöjä ei laita liharuokia, sitten hän suuttuu kun hänelle tarjotaan liharuokia. Kuitenkin hän tarjoaa vierailleen oman ideologiansa mukaisia ruokia. Muiden on joustettava sinun ei.[/QUOTE]

Et voi olla noin daiju... Oletko sinä lihansyöjä? Et siis syö mitään muuta kuin lihaa. Kasviksia et tietenkään syö ikinä, joten sinulle ei voi tarjota kasvisruokaa.

Kasvissyöjä EI syö lihaa.
Sekasyöjä SYÖ kasviksia.
Mutta sinä taidatkin olla lihansyöjä, pitää ollaa pelkkää makkaraa vaan tarjolla. Huhhuh miten typerä viesti.

Kasvisruuan syöminen ei ole ongelma. Laittamassamme ruuassa on aina lihaa, kalaa tai kanaa. Kasvisruokaa ei tehdä, mutta joskus on kyllä kokeiltu esim. soijaa jauhelihan asemasta. Alkupalaksi tai jälkiruuaksi käy lihattomat ruuat. Normaalina perheenä ollaan pidetty itseämme, mutta taitaa olla tavat muuttumassa...

Ette syö ikinä pinaattilettuja, porkkanalettuja, pinaattikeittoa, kasvissosekeittoa, sipulikeittoa, juustokeittoa, hernekeittoa (ilman lihaa) tms.? :O

[QUOTE="vieras";23130894]Ette syö ikinä pinaattilettuja, porkkanalettuja, pinaattikeittoa, kasvissosekeittoa, sipulikeittoa, juustokeittoa, hernekeittoa (ilman lihaa) tms.? :O[/QUOTE]

Niinpä :o Tai puuroa, vai laitatteko senkin sekaan kinkkua?

Voi tuossa vähän katsoa peiliin itse. Kukaan kohtelias ihminen ei mene sudennälkäisenä kenenkään toisen kotiin vaikka siellä olisi luksusluokan tarjoilut tiedossa. Alkeellisiin kohteliaisuussääntöihinhän tuo kuuluu.

Joojoo, kasvissyöjä tai muu erikoisruokavaliolainenhan on aina väärässä ja omaa näin ollen sikamaiset käytöstavat. Ne, jotka tarjoavat eioota hoitavatkin sen asian sitten täyden etiketin mukaan???

Joojoo, kasvissyöjä tai muu erikoisruokavaliolainenhan on aina väärässä ja omaa näin ollen sikamaiset käytöstavat. Ne, jotka tarjoavat eioota hoitavatkin sen asian sitten täyden etiketin mukaan???

Nykypäivänä näitä erikoisruokavalioita näyttää olevan joka lähtöön. Jokaista olisi huomioitava, oletteko koskaan ajatelleet mitä tämä juhlien järjestäjälle aiheuttaa?

Moni maallikko ei ole edes perehtynyt mikä ero on laktoosittomalla, vähälaktoosisella tai maidottomalla ruokavaliolla... ja mitä väärä ruoka voi aiheuttaa.

Sitten nämä laihdutusdieettien noudattajat... oma lukunsa sinänsä... Sitten vielä kasvissyöjät... toiset syövät kanamunaa ja maitotuotteita toiset eivät jne... Monet vanhemmat käyvät töissä ja illat kuluvat nopeasti ilman ruoan teoreettista pohdintaa ja ideologioita.

[QUOTE="vieras";23130894]Ette syö ikinä pinaattilettuja, porkkanalettuja, pinaattikeittoa, kasvissosekeittoa, sipulikeittoa, juustokeittoa, hernekeittoa (ilman lihaa) tms.? :O[/QUOTE]
Ainoastaan alkuruokana. Pinaattikeittoa on syöty aiemmin kanamunien kanssa, mutta siitä on luovuttu, koska perhessä on kananmuna-allergiaa. Lihatonta hernekeittoa en ole syönyt koskaan. Lettuja syödään iltapalana, mutta ei koskaan ruokana.

Olen törmännyt tosi usein siihen, että kuvitellaan, että kasvissyöjä voi halutessaan syödä myös lihaa. Eli että lihan välttely on jotain lapsellista murjotusta, josta voisi tarpeen tullen "hyväkäytöksisesti" joustaa. Varsinkin vanhat ihmiset ajattelevat, että minä en vain halua syödä lihaa, mutta voin kyllä syödä...

Pakon edessä - vanhan mummon luona - olen joskus pikkuisen lihaa sitten syönytkin. Mutta vatsa tulee kipeäksi. Lisäksi liha maistuu kauhealta - ei-ruualta - kun sitä ei ole tottunut syömään.

Suomessa vieraille ei yleensä tarjota ainoana vaihtoehtona esim. aivoja tai etanoita, koska monet eivät tykkää niitä syödä. Liha on kasvissyöjälle ihan sama asia. Se oksettaa.

[QUOTE="vieras";23130999]Nykypäivänä näitä erikoisruokavalioita näyttää olevan joka lähtöön. Jokaista olisi huomioitava, oletteko koskaan ajatelleet mitä tämä juhlien järjestäjälle aiheuttaa?

Moni maallikko ei ole edes perehtynyt mikä ero on laktoosittomalla, vähälaktoosisella tai maidottomalla ruokavaliolla... ja mitä väärä ruoka voi aiheuttaa.

Sitten nämä laihdutusdieettien noudattajat... oma lukunsa sinänsä... Sitten vielä kasvissyöjät... toiset syövät kanamunaa ja maitotuotteita toiset eivät jne... Monet vanhemmat käyvät töissä ja illat kuluvat nopeasti ilman ruoan teoreettista pohdintaa ja ideologioita.[/QUOTE]

Ei kannata kutsua ihmisiä syömään, jos ei vaivaudu ottamaan huomioon vieraiden erityisruokavalioita...

Ainoastaan alkuruokana. Pinaattikeittoa on syöty aiemmin kanamunien kanssa, mutta siitä on luovuttu, koska perhessä on kananmuna-allergiaa. Lihatonta hernekeittoa en ole syönyt koskaan. Lettuja syödään iltapalana, mutta ei koskaan ruokana.

Kasviskiusausta, kasvislasagnea tms? Mahtavia ja täyttäviä herkkuja tuollaiset, eikä todellakaan jää kaipaamaan lihaa!

Enpä ollut ajatellutkaan, että edelleen on kokonaisia perheitä, joissa ei syödä lainkaan kasvisruokaa :o Luulisi, että on aika "raskas" olokin siitä, jos syö päivittäin kaksi liha-ateriaa. Ja onhan liha myös kallista ja erittäin epäekologista. Onneksi valtaosa ihmisistä syö edes välillä muutakin kuin pelkkää lihaa.

Enpä ollut ajatellutkaan, että edelleen on kokonaisia perheitä, joissa ei syödä lainkaan kasvisruokaa :o Luulisi, että on aika "raskas" olokin siitä, jos syö päivittäin kaksi liha-ateriaa. Ja onhan liha myös kallista ja erittäin epäekologista. Onneksi valtaosa ihmisistä syö edes välillä muutakin kuin pelkkää lihaa.

Huippuekologista on sen sijaan Suomeen talvella lennätetyt kasvikset ja hedelmät...

[QUOTE="vieras";23131241]Huippuekologista on sen sijaan Suomeen talvella lennätetyt kasvikset ja hedelmät...[/QUOTE]

Ekologisempia ne silti ovat kuin eläimen kautta kierrätetyt kasvikset. Esimerkiksi valtaosa soijasta syötetään tällä hetkellä lihakarjan ravinnoksi. Silloin sitä kuluu jopa kymmenkertaisesti kuin suoraan ihmisravintona käytettynä.

[QUOTE="jepjep";23128883]
Tiesitkö muuten että jos ihminen joka ei ole pitkiin aikoihin syönyt lihaa, menee sitä jostain syystä syömään, seurauksena on yleensä kovat mahakivut ja ripuli?[/QUOTE]

Aamen! Mä kohteliaisuussyistä vetäisin pari hirvenlihapihviä anoppilassa ensivisiitillä kun en kehdannut kieltäytyä. Olin niihin aikoihin ollut ainoastaan kasvisruokavaliolla useamman vuoden.
Pihvien kanssa ei ollut salaattia tai muutakaan, pelkkiä pihvejä iltapalana. Pannulta lätkäistiin lautaselle annos sen kummemmin kyselemättä- parasta antia, sisäfilettä :D ei meillä tämän huonompaa syödä nääs.....

Auta armias mun mahaani :O Sellaisia väänteitä en muista kokeneeni!

Yhteistyössä