Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jepjep";23128883]Jos joku tässä on avuton niin sinä, mutta tasan ei käy älyn(kään) lahjat. : /
Sitä lihaa on aina siinä keiton liemessä, aivan sama vaikkei niitä isoimpia lihakimpaleita sieltä popsisikaan.
Tiesitkö muuten että jos ihminen joka ei ole pitkiin aikoihin syönyt lihaa, menee sitä jostain syystä syömään, seurauksena on yleensä kovat mahakivut ja ripuli?[/QUOTE]

No sitten tänään(kin) on odotettavissa kovia mahakipuja kaikille "kasvissyöjille", jotka tulivat eilen baarista grillin kautta kotiin...

Niin, yleensäkään ne "kasvissyöjät", jotka tulevat grillin kautta kotiin, eivät ole olleet pitkään syömättä lihaa...

Itsellä tulee täyteen 12 vuotta ilman lihansyöntiä ja uskon, että saattais olla vähän paha olo jo pelkästään lihakeiton liemestä.

Taitaa olla totta että äitiys tyhmentää ihmistä, ainakin näitä jotka ovat tähänkin ketjuun vastanneet.
Kasvissyöjä ei syö lihaa. Kyllä minäkin olen tehnyt soijarouhelasagnea sellaiselle vieraalle joka ei lihaa syö, enkä edes kokenut sitä vaikeaksi.
Jos oikein erityisesti painotetaan että täällä on ruokatarjoilu, niin ei kai kukaan mene ennen sitä syömään tuhottomasti.
Mun kaverit on kyllä sellaisia joilta voi hyvin etukäteen kysyä että mitä on ruoaksi, ja sanon suoraan jos ei uppoa.

[QUOTE="vieras";23128904]No sitten tänään(kin) on odotettavissa kovia mahakipuja kaikille "kasvissyöjille", jotka tulivat eilen baarista grillin kautta kotiin...[/QUOTE]

Niin on,mikäli eivät lihaa normaalisti syö ja mikäli grilliruoka sisälsi lihaa.
Mistäs sulla tuollainen tuli mieleen,puhutko omasta seurueestasi vai?
Ystäväni on kasvissyöjä,ollut jo useamman vuoden eikä hän baarista lähtiessä hae grilliltä mitään(kuten ei suurinosa muistakaan ihmisistä).
Ei myöskään sen takia että grilliruoka on niin rasvaista ja on tottunut syömään kevyemmin.
Kerran menimme kesällä Mäkkärin kautta kotiin, jolloin hän söi pari ranskalaista minun ateriastani.

Taitaa olla totta että äitiys tyhmentää ihmistä, ainakin näitä jotka ovat tähänkin ketjuun vastanneet.

Ei näytä kasvisten syöntikään viisastuttavan ihmistä. Jos ei huomaa, että siitä omasta ruokavaliosta on kerrottava, jos aikoo saada täyshoitoa.

Jotenkin välittyy tästäkin ketjusta se, että kasvissyöjät oiken odottavat ympäristön unohtavan heidän oikkunsa, niin pääsevät sitten valittamaan. Eikä tämä ole aloittajaa vastaan suunnattu vaan yleistä asennetta vastaan.

Aika tökeröä isäntäväeltä. Jos meille on tulossa vieraita, varmistan aina etukäteen erikoisruokavaliot. Koska en itse ymmärrä niistä mitään niin käyn läpi ko henkilön kanssa lähtöaineet rivi riviltä ettei tule yllätyksiä.

[QUOTE="huoh";23128866]Mikset syönyt sitä keittoa ja noplinut lihat siitä pois?
Onko keitto saastunutta? Tuleeko sulle oksetusolo pelkästä ajatuksesta, että syöt samasta ruuasta, missä on lihaakin?

Aika avuton olet ap, ei voi muuta sanoa. : /[/QUOTE]

Kasvissyöjä minäkin ja enkä tosiaankaan alkaisi nyppimään lihaa keitosta syödäkseni sen pienine jäljelle jääneine lihahippuineen. Kyllä. Kasvissyöjän näkökulmasta soppa olisi totisesti "saastunutta"! Itse et näköjään ole kasvissyöjä.

No anteeks nyt vaan, mut kyllä mä pidän aika ihmeellisenä sitä, että et itsekään maininnut mtn kasvisruokavaliostasi. Nyt, laihduttajien sesonkivuodenaikana, emäntä on voinut ajatella, että laihdutat (jokaisella oma tapansa laihduttaa, otapa niistä aina selvää) tai sit on pitänyt sua epäkohteliaana. Varmaan hän olis sulle leipää tarjonnut, jos ois saanu vähän vinkkiä?

Aukaskaa suunne, ihmiset!

No anteeks nyt vaan, mut kyllä mä pidän aika ihmeellisenä sitä, että et itsekään maininnut mtn kasvisruokavaliostasi. Nyt, laihduttajien sesonkivuodenaikana, emäntä on voinut ajatella, että laihdutat (jokaisella oma tapansa laihduttaa, otapa niistä aina selvää) tai sit on pitänyt sua epäkohteliaana. Varmaan hän olis sulle leipää tarjonnut, jos ois saanu vähän vinkkiä?

Aukaskaa suunne, ihmiset!

Mä komppaan täysin tätä.. Ite ravintola-alalla töissä ja niin monta kertaa tullut vastaan juhlaseurueessa se, että joku onkin gluteeniton tai laktoositon tai sitte kasvissyöjä, kuitenkaan näistä ei oo mitään ilmotettu, sitte meidät tarjoilijat haukutaan pystyyn ku ei olla järjestetty heille ruokaa. Jos aikuisella ihmisellä on joku erityisruokavalio, niin luulis saavansa sen suunsa auki, ihan samalla lailla kuin jos lapsella on allergia. Vaikka mulla ei edes montaa vierasta käy syömässä tai kahvilla niin emmä siltikään muista kuka ei käyttäny maitoo ja kellä oli sitä ja kellä tota. Teillä on kuitenkin välimatkaakin niin paljon et toinen ei varmastikaan muistanut.

Mä olisin todennut että "voi harmi, mä en syö lihaa. Mutta nälkä olis kyllä, olisko teillä leipää tai jotain että saisin vähän vatsantäytettä?". Jos heillä ei ole, tai suhtautuminen mun suorasukaisuuteen olis ollut tympeä, olisin todennut että "no voisin sitten kävästä vaikka kaupassa ostamassa itelleni jotain. Jos sopii?".

No voi hyvänen aika, mikset sanonut, että oisko jotain muuta, vaikka leipää, kun minä en tota lihaa syö.
turha se isäntäväen piikkiin kaikkea laittaa, jos ei ite kerro ongelmastaan.
ja mä ainakin olettaisin, että rajoittuneen ruokavalion vois ite mainita.
esim, kun kutsujat ilmoittaa tarjoavansa ruokaa, oisin voinut sanoa, että eihän ole liian hankalaa, kun minä en sitä lihaa syö?!!

Mä en ymmärrä AIKUISIA IHMISIÄ JOTKA EI SAA SUUTAAN AUKI!!!
Luuletteko todella, että jokainen ihminen ympäristössänne muistaa mitä ruokavaliota kukakin noudattaa ja milloin?!

Kai nyt aikuinen saa suunsa auki ja voi sanoa että "et varmasti muistanut että olen kasvissyöjä, voisin ottaa vaikka leipää jos käy.. "

Siis mä en nyt käsittänyt sitä, miksei ap sanonu sillon puhelimessa jo, että mä en syö lihaa, mutta voin vaikka itelleni ottaa jotain syötävää mukaan, jolloin vieras olis ehkäpä jopa tarjoutunu tekemään jotain ruokaa myös ap:lle. Olishan ap maininnut jos lapsella on joku allergiakin...

Mielenkiintoista. En ole tiennyt, että kasvissyöjät voivat olla niin rajoittuneita, että pelkkä liemi on kiellettyä. Isäntäväkeä kannattaa ehdottomasti informoida asiasta etukäteen ja kertoa, että on tiukan linjan kasvisyöjä. Jos on tiukka ruokavalio, niin täytyy varautua omin eväin ellei ole täysin varmaa, että isäntäväki on tiedostanut asian oikein. Etenkin vanhemmille ihmisille tuollainen ruokavalio voi olla käsityskyvyn ulkopuolella, ellei vastaavan ruokavalion noudattajia ole lähipiirissä.

Oletkohan vähän itsekäs nyt? Jos teillä oli noin pitkä matka kyläpaikkaan, miksi et soittanut matkalta, että "minähän olen kasvissyöjä, onko ruoka sellaista mitä minäkin voin syödä vai ostanko tulomatkalla kaupasta jotain itselleni"?

Itse kun lähden kyläilemaan niin otan aina omat eväät laukkuun varmuuden vuoksi, en todellakaan oleta, että varta vasten minulle jotain tehtäisiin. Mukavahan se tietysti on jos jotain on laitettu, mutta vaikkei olisi, en loukkaannu.

Juuri tästä syystä mä ainakin kysäisesän hienovaraisesti, että mitä ruokaa emäntä on ajatellut tehdä, että otanko nuorimmaiselle omia eväitä mukaan.. Tosin sillä on allergioita mutta kuitenkin.

Että seuraavalla kerrallahan voisit vastaavassa tilanteessa sinäkin kysyä. En mä ainakaan luota siihen, että kaikki muistaa erikoisruokavaliot. Enkä edes oleta niin. Jos omassa perheessä kaikki syö kaikkea, niin eipä sitä tule muistettua, että kaikilla ei ole niin!

Siis ap sanoi että kyseinen emäntä on AIEMMIN tiennyt ap'n ruokavaliosta, miten se nyt muka yhtäkkiä katosi hänen tietoudestaan? Kyllä tuommoisen voisi olettaa emännän tietävän kun hän on aiemminkin tehnyt ap'n ruokavalion huomioon ottavaa sapuskaa?

Ja mitä hittoa se liemi vatsaa muka täyttää? Saa aika monta litraa lientä ja porkkananpalasia vetää jos pelkällä keitonosiolla haluaa vatsansa täyttää. Kun sitä leipää ei siis ollut, ei keiton kanssa eikä ilman keittoa!!
Tiedän monta vegaania ja KUKAAN heistä ei todellakaan mitään lihalientä litkisi.Samaa lihaa se on vaikka pienemmässä muodossa.

Lukutaitoa ihmiset!!!

No ehkä emäntä ajatteli just että keitto käy kaikille, et sinä kasvissyöjänä voit syödä niitä kasviksia ja lientä keitosta jätät vaan lihat väliin. Ei välttämättä osannut ajatella ettei kaikki voi syödä edes noin. Varsinkin jos ei oo mikään kokkikolmonen niin useamman ruokalajin valmistaminen voi olla työlästä ja ajatteli et noin pääsee vähemmällä. Tai sit ei varmaksi muistanut sitä sun erikoisruokavaliota mut ajatteli et lihakeitto vois olla kompromissi eli kasviksia ja lientä voi syödä. Yleensähän keitot ja laatikot on just käteviä ruokia tarjottavaksi kun niitä voi tehdä hyvin etukäteen eikä ole niin tarkkaa mihin aikaan vieraat tulevat. Ei mene emännän aika sitten koko aikaa keittiön puolella vaan voi rauhassa seurustella vieraitten kanssa. Vaikeampi niitä lihapaloja on sieltä laatikosta nyppiä. Ja enempi ehkä kuitenkin ihmiset on esim kalalle allergisia/eivät pidä siitä joten lihakeitto on ehkä noista keitoista se varmin valinta.

Minä tarjoan silloin tällöin ystäväperheille ruokaa ja on täysi työ muistaa jo sekin, jos joku tarvitsee laktoosittoman ruoan. Vaikka olisin joskus ollut tietoinen, että joku on kasvisrv:lla, niin saattaisin ihan hyvin unohtaa sen ruokaa valmistaessani. Itse olen niin kaikkiruokainen, että suoraansanottuna jopa ärsyttää kaikenmaailman ruokavaliot (ellei ole kyse allergiasta tms. kuten laktoosittomat!!!).

Mielestäni sinun olisi siis kuulunut itse mainita ETUKÄTEEN asiasta. Mutta toki jos itse emäntänä huomaisin ettei joku pöydässä syö niin nolostuisin ku tulisi ilmi ettei syö lihaa ja tarjoaisin kyllä jotain muuta, edes sitä leipää.

Siis ap sanoi että kyseinen emäntä on AIEMMIN tiennyt ap'n ruokavaliosta, miten se nyt muka yhtäkkiä katosi hänen tietoudestaan? Kyllä tuommoisen voisi olettaa emännän tietävän kun hän on aiemminkin tehnyt ap'n ruokavalion huomioon ottavaa sapuskaa?

Lukutaitoa ihmiset!!!

Tiedätkö mitä, ihmiset saattavat kiireessä ja epähuomiossa unohdella asioita! Nämäkään tuttavat eivät varmaan hirveän usein tapaa kun välimatkaa noin paljon. Mikä pyhimys ap. kasvisruokavalioineen on jos ei voi asiasta edes mainita vaan odottaa koko maailman muistavan sen?

Mulla ollut todella kauan erikoisruokavalio ja edelleen tuttavani joiden kanssa en ole päivittäin tekemisissä, saattavat asian unohtaa! Se on inhimillistä.

Ja mitä hittoa se liemi vatsaa muka täyttää? Saa aika monta litraa lientä ja porkkananpalasia vetää jos pelkällä keitonosiolla haluaa vatsansa täyttää. Kun sitä leipää ei siis ollut, ei keiton kanssa eikä ilman keittoa!!
Tiedän monta vegaania ja KUKAAN heistä ei todellakaan mitään lihalientä litkisi.Samaa lihaa se on vaikka pienemmässä muodossa.

Lukutaitoa ihmiset!!!

Jos ihminen sanoo olevansa vegaani sen voi ymmärtää hieman eritavalla kuin jos sanoo syövänsä vain kasvisruokaa, valitettavasti. Toki lukutaitoa ja käsitteiden ymmärrystä varmasti tulee lisätä puolin jos toisin.

Lukutaitoa ihmiset!!!

No vaikka onkin tiennyt siitä aiemmin, niin ei mikään velvoita häntä muistamaan sitä seuraavalla kerralla. Kun ihminen on kerta kaikkiaan erehtyväinen.

Oman lapseni kohdalla olen asian monesti huomannut. Kyläpaikoissa, joissa ollaan monet monet kerrat käyty, niin välillä erikoisruokavalio muistetaan, välillä ei. Ja minä, joka olen samasta syystä kuvitellut muistavani kaikkien erityisruokavaliot, niin enpä muistanutkaan, kun eräs kaveriperhe tuli kylään. Edellisellä kerralla kyllä muistin, mutta seuraavalla kerralla en. Ja nolotti todellakin ihan älyttömästi, kun kaapissa ei ollut erityisruokavaliolaiselle mitään syötävää :( Onneksi oli kyllä sitten itse tajunnut ottaa syötävää itselleen mukaan.

Yhteistyössä