millä saan lapsen kuumeen alas?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun en nyt saa sitä kuumetta pysymään alhaalla. Klo 16 oli 39, annoin pamol f. Silloin laskin 38,4 ja jäätelöä annoin niin lopulta klo 18 se oli 37,6.
Kun meni nukkumaan klo 19 oli taas kuume nousussa 38,2, annoin pronaxenia että saisi nukuttua eikä tarvitsisi heti herättää, mutta nyt on taas jo 38,6 eli nousee koko ajan pronaxenista huolimatta.

Ennen 22 en taida voida kuitenkaan pamoliakaan antaa, mja mieluitenhan sekin olisi vasta klo 24 eli 8h jälkeen ekasta annoksesta. Mutta mitäs jos tuo jatkaa kiipeämistä yli 39 taas? poika suuttuu jos siltä koittaa vaatetta vähentää mutta ei kait siinä sitten muu auta kun huudattaa sitä :/ jäätelöä ei huoli varmasti enää jos herätän, suihkuunkin lähtee vaan tappelulla.

pronaxenilla voi kestää kauemmin ennenkö vaikuttaa, no, sen pari tuntia. Ikkuna auki huoneessa, missä nukkuu auttaa myös. Onko muuten voimissaan ollut? Jos ei piakkoin laske kuume niin lääkäriin näytille.

Meillä ei kuume laskenut 40 asteesta 1-vuotiaalla tossa syksyllä. Ohjeiksi saatiin että viileeseen vaan ja PAnadolia ja pronaxenia huuleen. Ja jos ei vaikuta huonolta (oli tilaansa nähden virkeä, jutteli ja hihitteli) niin ei hätää, kuume lähti laskuun ehkä 4-6 tuntia sen jälkeen kun oltiin viimesin lääke annettu..

Onko kuumetta ollut jo pitkään? Onko jokin syy, miksi kuume pitää saada laskemaan alas? Miten vointi muuten? Itse olen varmaan jotenkin outo, mutta 39 ja ylikin ei lapsella ole vielä niin kovin kamala lukema. Siinä vaiheessa, kun mittari menee yli 40 alan vasta huolestua. Tietenkin oireiden mukaan lääkettä, mutta kuumelääkehän laskee kuumetta vain noin 0,5 asteen verran eli eivät nekään ihmeisiin pysty eivätkä pitkään pidä kuumetta alhaalla. Sinällään kuume on merkki siitä, että elimistö taistelee taudinaiheuttajaa vastaan eikä muutoin terveelle ole vaarallista ennen kuin lähempänä 42 astetta. Lääkkeen ohella tuo jäätelö ja muutenkin viileä ruoka/juoma voi laskea kuumetta hetkellisesti, ohut peite esim. pelkkä lakana, vaatteiden vähennys, viileä muttei tietenkään kylmä eikä vetoisa huoneilma. Kylmä suihku on hyvä keino myöskin, jos mikään muu ei auta ja kuume todella korkea.

Meillä ei kuume laskenut 40 asteesta 1-vuotiaalla tossa syksyllä. Ohjeiksi saatiin että viileeseen vaan ja PAnadolia ja pronaxenia huuleen. Ja jos ei vaikuta huonolta (oli tilaansa nähden virkeä, jutteli ja hihitteli) niin ei hätää, kuume lähti laskuun ehkä 4-6 tuntia sen jälkeen kun oltiin viimesin lääke annettu..

Mä en luota pätkääkään siihen, että miltä lapsi vaikuttaa. Lapsi ollut tosi pirtsakka ja oma itsensä ja silti saatu lääkäriltä moitteet, että olisi pitänyt ambulanssilla tulla. Nuo kaksi eivät juurikaan kivusta ymmärrä mitään ja happisaturaatiokin saa olla sallittua alhaisempi, eikä näy heissä mitenkään. Teen mieluummin tuhat turhaa reissua lääkäriin kuin jätän sen kerran menemättä kun todella ois ollut tarvetta mennä.

Vaikeita juttuja toki.

nukkuuko lapsi siis nyt?

ei se vaarallista ole jos lapsella kuume on yli 39, jos kuitenkin saa nukuttua.
huone vaan viileäksi, peitto pois, ja herätät sitten myöhemmin ottamaan sen lääkkeen.

Meillä kans on nyt sellasta kuumetta 2-vuotiaalla ja vauvalla, joka ei lääkkeellä laske. Yleisvointi ratkaisee, jos ei ole astmalapsesta tai muusta pitkäaikaissairaudesta kyse. Ei paniikkia niin kauan kun lapsi on niin virkeä, että jaksaa syödä, tai edes juoda, jutella ja ottaa kontaktia. Yöllä toki vaikempi kontrolloida...

Toisilla nousee herkemmin korkeaksi, meidän keskimmäisellä nousi pienempänä aina yli 40, nykyisinkin päälle 39, eikä se huolestuta mua lainkaan, enemmän seuraan yleisvointia. Ei se lääkkeillä laskekaan kuin puolesta yhteen astetta, mutta on sillä kuumeellakin tehtävänsä elimistössä, joten se on ihan normaalia sairastaa.

Lapsen ikää ei mainita, pienellä lapsellahan 40 astettakin on varsin tavallista. Tämän voi lukea mistä tahansa opuksesta, jossa lapsen kuumeesta puhutaan..

Itse en ole joutunut kertaakaan antamaan kuumeen tai minkään muunkaan takia lapsille lääkettä. Kun esikoinen oli ensimmäistä kertaa josku 1-vuotiaana (?) 40 asteen kuumeessa, tuli lääkettä haettua mutta siinä kohtaa lapsi jo nukkui ja kuume oli laskenut itsekseen. Samoin on käynyt toisillakin kerroilla. Olen tainnut joskus ihan viileää käärettä pitää jonkun aikaa lapsen otsalla ja jo sekin on laskenut kuumetta.

Mä en luota pätkääkään siihen, että miltä lapsi vaikuttaa. Lapsi ollut tosi pirtsakka ja oma itsensä ja silti saatu lääkäriltä moitteet, että olisi pitänyt ambulanssilla tulla. Nuo kaksi eivät juurikaan kivusta ymmärrä mitään ja happisaturaatiokin saa olla sallittua alhaisempi, eikä näy heissä mitenkään. Teen mieluummin tuhat turhaa reissua lääkäriin kuin jätän sen kerran menemättä kun todella ois ollut tarvetta mennä.

Vaikeita juttuja toki.

Peesailen, aina on parempi katsoa kuin katua.

Vaikeita juttuja toki.

No meillä on onneksi käynyt hyvin. Ja mä taas oon ennemmin stressaamatta kipeetä lasta sen enempää kiikuttamalla lääkäriin kuin että jos vaan saan homman hoidettua kotona levossa, plus luotan siihen että tunnen omat lapseni tarpeeksi hyvin tuollaisessa tilanteessa..

Ja tää ei ollut mikään "hyökkäys" (pakko aina vähän varmistaa :D ) vaan ihan tämä mun näkökantani..

Esikoista tuli toki kiikutettua vähän turhan päiten päivystykseen kun olin niin raskaushuuruissa koko vauva-ajan että olin varma että aina on vakavaa...

Kannattaa hakeutua lääkäriin jos kuume on korkeaa ja lapsi veltto, eikä nesteitä mene. Muuten hoitaa kotona, nestettä reilusti, huoneen viilennystä, lääkettä ohjeen mukaan. Ja tuo Parasetamoli on aika huono kuumelääkkeenä, mutta nyt on apteekista saatavana lapsille Burana-mikstuuraa ja ainakin meillä laskee kuumetta todella tehokkaasti.

Yhteistyössä