Meni auttamisenhalu vähäksi aikaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pettynyt"

Vieras
Osallistuin täällä Anna hyvän kiertää-tempaukseen tarkoituksenani auttaa vähävaraisia perheitä antamaan lapsilleen jouluiloa pakettien muodossa. Lähetin neljään perheeseen paketit+pariin perheeseen omien lasteni pieneksi jääneitä siistejä vaatteita. Nyt sitten huomasin, että eräs äiti myy vaatteita fb:n kirpparilla ja siellä oli myös näitä minun lähettämiäni vaatteita, jotka ovatkin sitten kuukaudessa jääneet pieniksi. Tällä äidillä on siellä paljon vaatetta myynnissä eli ei ole ollut oikeasti vaatteesta pula. Kerroin nimenomaan haluavani lahjoittaa vaatteita tarvitseville ja sähköpostissaan tämä äiti kertoi vaatteista olevan pulaa eli joko valehteli tai sitten jostain kummasta heille tupsahti kerralla tosi paljon vaatetta.

Tämä on sekava sepustus, mutta pistää niin vihaksi tuollainen kieroilu, toivon todella, että muut paketit menivät oikeasti tarpeeseen, eikä tällaiselle vaatehamsterille.

[QUOTE="pettynyt";23108008]Osallistuin täällä Anna hyvän kiertää-tempaukseen tarkoituksenani auttaa vähävaraisia perheitä antamaan lapsilleen jouluiloa pakettien muodossa. Lähetin neljään perheeseen paketit+pariin perheeseen omien lasteni pieneksi jääneitä siistejä vaatteita. Nyt sitten huomasin, että eräs äiti myy vaatteita fb:n kirpparilla ja siellä oli myös näitä minun lähettämiäni vaatteita, jotka ovatkin sitten kuukaudessa jääneet pieniksi. Tällä äidillä on siellä paljon vaatetta myynnissä eli ei ole ollut oikeasti vaatteesta pula. Kerroin nimenomaan haluavani lahjoittaa vaatteita tarvitseville ja sähköpostissaan tämä äiti kertoi vaatteista olevan pulaa eli joko valehteli tai sitten jostain kummasta heille tupsahti kerralla tosi paljon vaatetta.

Tämä on sekava sepustus, mutta pistää niin vihaksi tuollainen kieroilu, toivon todella, että muut paketit menivät oikeasti tarpeeseen, eikä tällaiselle vaatehamsterille.[/QUOTE]

Voihan tosiaan olla niin että saivat niin hyvin vaateavustuksia että laittoi sitten osan pois :)
Tai jos vaatteet olikin juuri ja juuri sopivia niin kyllä hyvinkin voi kuukaudessa jäädä pineksi kuten tyttäreni saama paita joululahjaksi kun kummit päätti että se koko menee ja oli laputkin repineet pois :( Kyllä harmitti kun vain kuukauden kerkesi olla käytössä kunnes jäi niin pieneksi ettei enään voinut käyttää.

Kannattaa aina etsiä auttamiskohde itse ja todeta se tarve. Itsellä on hieman samoja kokemuksia. Autoin erästä "köyhää opiskelijapariskuntaa" ja satuin googlettamaan heidän sähköpostiosoitteellaan. Ja netistä löytyi paljon kaikkia "kerjäämisilmoituksia". Hankkivat tavaraa hyväuskoisilta ihmisiltä ja möivät sitä eteenpäin.

mä oon kans auttanu yhtä jolla hänen mukaansa pula vaatteista mutta ei varaa ostaa. hällä on mun tyttöä nuorempi tyttö ja kysyin onko 92 sopiva koko kun se on meillä jääny pieneksi. laittoi et on hyvä koko. no, sit kohta luin facebookista päivityksen jossa kertoi että tää sen muksu on 98cm pitkä ja tosi paljon painavampi kuin mun tyttö, vaikka on sitä nuorempi. ei varmaan mahdu sen tytön päälle ne kuteet joten miksköhän halus ottaa ne vastaan?myydäkseen eteenpäin?ei oo tehny mieli auttaa sen jälkeen.

Mua on autettu, koska olen tosiaan aika vähävarainen - ostin käytettynä telkkarin, ja hinta aleni puolella. Olen tosi kiitollinen siitä, koska jokainen sentti mikä tähän talouteen tulee, on tarpeen. Käytössä se telkkari on edelleen.
Itse autan mielummin vain sellaisia, joiden tiedän olevan todella pulassa - tosin moni ei sitä apua edes kehtaa ottaa vastaan. Mun lasten liian pienet vaatteet olen antanut eteenpäin sellaisille, joiden tiedän oikeasti niitä tarvitsevan.

Voihan tosiaan olla niin että saivat niin hyvin vaateavustuksia että laittoi sitten osan pois :)
Tai jos vaatteet olikin juuri ja juuri sopivia niin kyllä hyvinkin voi kuukaudessa jäädä pineksi kuten tyttäreni saama paita joululahjaksi kun kummit päätti että se koko menee ja oli laputkin repineet pois :( Kyllä harmitti kun vain kuukauden kerkesi olla käytössä kunnes jäi niin pieneksi ettei enään voinut käyttää.

Juu, niin varmaan :/

Minäkin suosittelen etsimään sen avunkohteen itse, ja toteamaan tarpeen itse. En luota mihinkään noihin enää.

Sinuna kommentoisin jotain huuto.nettiin tuon myyjän laittamiin vaatekohteisiin. Jos vaikka alkaisi myyjän omatunto kolkuttaa eikä enää kehtaisi ihan niin näkyvästi huijata...

Juuri tästä syystä en auta kuin niitä, jotka tunnen ja joiden tilanteesta tiedän, että tarvitsevat apua. Surullista, mutta rahojani/aikaani/tavaraani en anna sellaisiin kohteisiin, joissa on pienikin väärinkäytön mahdollisuus.

mä en millään viittis myydä noita vaatteita ku on uutenkin aika kortilla. ei mua niin taitais loukata jos joku muu niillä jopa muutaman euron tienaa. yleensä parutaan, että kun vaan laiskottelevat. no nämä ei.

pettämistähän tuo on valtaosin kaikki kauppa, huijataan tuottajaa ja ostajaa minkä kyetään. siksi se justiin kannattaa

[QUOTE="realisti";23108265]Juuri tästä syystä en auta kuin niitä, jotka tunnen ja joiden tilanteesta tiedän, että tarvitsevat apua. Surullista, mutta rahojani/aikaani/tavaraani en anna sellaisiin kohteisiin, joissa on pienikin väärinkäytön mahdollisuus.[/QUOTE]

mikäs siinä sitten, mutta ei se tee susta realistia vaan ahdistuneen moralistin. et siis kykene antamaan mihinkään. aina se pieni mahdollisuus on.

Ymmärrän harmistuksen hujatuksi tulemisesta. Aina en kuitenkaan ymmärrä sitä että minun lahjoittamilla esim. juuri käytetyillä, tarpeettomaksi jääneillä vaatteilla, joku toinen ei voisi tehdä "bisnestä". Tietyissä tilanteissa olisi itse tyytyvänen jos joku haluaisi nähdä sen vaivan että kierrättää meille tarpeettomaksi jääneet vaatteet ja vielä saa siitä itselleen lisäansioita. Toki silloinkin toivoisin että raha ja avustus menee perheeseen jossa sitä todella tarvitaan johonkin välttämättömään, ei esim. alkoholiin.

mikäs siinä sitten, mutta ei se tee susta realistia vaan ahdistuneen moralistin. et siis kykene antamaan mihinkään. aina se pieni mahdollisuus on.

Kukas se moralisti on?
Autan kyllä paljon ystäviäni ja lähipiirissä olevia lapsiperheitä, kun mahdollisuus siihen on. Olen auttanut tuttavan tuttavia ja ventovieraita. Tottakai mahdollisuus on aina kaikessa, mutta en nyt ajatellut lähteä saivartelemaan. Autan niin, että avustani on jotain hyötyä. En osta hyvää mieltä sylkemällä apua sinne, missä se ei ole tarpeellista. Jos se tekee musta moralistin, ok. Onneksi en sentään ole tyhmä tai naiivi.

[QUOTE="realisti";23108393]Kukas se moralisti on?
Autan kyllä paljon ystäviäni ja lähipiirissä olevia lapsiperheitä, kun mahdollisuus siihen on. Olen auttanut tuttavan tuttavia ja ventovieraita. Tottakai mahdollisuus on aina kaikessa, mutta en nyt ajatellut lähteä saivartelemaan. Autan niin, että avustani on jotain hyötyä. En osta hyvää mieltä sylkemällä apua sinne, missä se ei ole tarpeellista. Jos se tekee musta moralistin, ok. Onneksi en sentään ole tyhmä tai naiivi.[/QUOTE]

musta vaan tuntuu, että jos kovin pelkää olla tyhmä ja naiivi, niin silloin on hiukan molempia.

annatko katastrofikeräyksiin? entä kehitysapuun? ostatko reilun kaupan tuotteita?

Minua ei siis haittaa, että tämä äiti myy lahjoittamiani vaatteita eteenpäin. Mutta hänellä on vaatetta myynnissä niin paljon, että ei ole oikeasti ollut pula vaatteista. En usko, että yhtäkkiä sai niin paljon lahjoituksia. Ja se risoo, koska olisin halunnut, että vaatteet menevät sellaiseen perheeseen, jossa niitä TODELLA tarvitaan. Ollaan itsekin pienituloisia, mutta halua auttaa omien kykyjen mukaan on, mutta nähtävästi täytyy etsiä avustuskohteita muualta.

Yhteistyössä