pilaantuneet kananmunat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idiootti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

idiootti

Vieras
Unohdin eilisiltaiselta kauppareissulta yöksi puolet kauppakassista purkamatta, viilit luulisin osaavani päätellä ovatko pilalla, mutta ne kananmunat...

aina sanotaan et ne haisee kyllä kun on pilalla, mutta en oo vielä ikinä semmosta hajua päässy kokemaan, nenäkin on tosi tukossa, että sanokaa nyt mulle, haiseeko sit ihan varman päälle?

muita tuntomerkkejä? Raskaana ollaan, että ihan yksin en testiä tuu tekeen, jos niitä nauttimaan alan..

onko ne pilalla vasta sitten kun haisee, vai hajuako nyt metsästän..

neuvoja ja pilkkaa otetaan kaikkea vastaan, kiitos etukäteen

tarkoititko , että kananmunat on ollu kennossa yön yli huoneenlämmössä? Minusta ne ei oo pilalla. Itsekin huoneenlämmössä säilytän, sillä ne ei siellä kauaa ehdi olla, max viikon. Päiväystä aina paljon jäljellä yleensä.

joo tarkoitin, en oo koskaan törmänny kehenkään joka säilyttäis huoneenlämmössä, mut en ihmettele kun muittenkin elintarvikkeiden kohdalla oon huomannu paljon eroja tavoissa

(kahvi, korppujauho, ruokaöljy, ketsuppi, tomaatit, jotkut pitää jopa appelsiineja jääkaapissa, mut jotenkin mä aattelen nää esimerkit kuitenkin aika selvästi kuivatavaroiksi vaikka itekkin pidän esim. ketsuppia jääkaapissa..),

kiitos vastauksista!!

Säilytän kananmunat aina huoneenlämmössä koska leipoessa niin on parempi. Ja ovat säilyneet muutamia viikkoja yli parastaennenpäivän.
Jos keltuainen ei pysy millään ehjänä munaa rikkoessa ja keltuainen on samea, niin silloin en enää käytä. Ja ihan pilaantunut muna haisee niin että ei jää epäilystä.

Minä säilytän munia jääkaapissa ja käytän ne vielä kk päivämäärämerkinnän jälkeen. Tottakai rikon munat erilliseen astiaan ensin ja tutkin onko se mennyt pahaksi.... tähän päivään mennessä en ole törmännyt pilaantuneeseen.

Muna on tuore, niinkuin edellä mainittiin, kun se uppoaa. Kun munaa säilytetään pitkään se kuivahtaa ja siihen muodostuu rikkikaasua ja se alkaa kellua kaasun ja keventymisen takia.

Tuore muna on rikottuna raikkaan tuoksuinen ja siitä on eroteltavissa keltuainen ja sen ympärillä suht kiinteähkö läpinäkyvä valkuaisen alue ja loppu valkuaisesta voi olla ihan juoksevaa.

(kahvi, korppujauho, ruokaöljy, ketsuppi, tomaatit, jotkut pitää jopa appelsiineja jääkaapissa, mut jotenkin mä aattelen nää esimerkit kuitenkin aika selvästi kuivatavaroiksi vaikka itekkin pidän esim. ketsuppia jääkaapissa..),

Kahvi, joidenkin mukaan aromit säilyvät paremmin jääkaapissa, itse en ole muutaman kokeilun jälkeen huomannut mitään eroa. Tärkeintä on säilyttää mahdollisimman ilmatiiviisti pakattuna.

Korppujauho, varmaan sama kuin edellisessä, itse pelkäisin että kostuu jääkaapissa.

Ruokaöljy, usein suositellaan viileää säilytystä, 3-5 asteinen jääkaappi voi kyllä tehdä öljystä sameaa. Meillä öljyt on pääsääntöisesti jääkaapissa.

Ketsuppi, varsinkin säilöntäaineettomat (ei kai kukaan lapsille muutakaan anna) tulee säilyttää viileässä ja näille jääkaappi sopii hyvin.

Tomaatti, säilyy paremmin viileässä, mutta pöydällä kypsyvät paremman makuisiksi, makuasia ja kulutuksesta kiinni.

Appelsiini, mielestäni maistuvat paremmalta viileinä, makuasia tämäkin. Homeet eivät muodostu pinnalle niin nopeasti kuin hedelmäkorissa, mutta tämäkin on kulutuksesta kiinni.

Yhteistyössä