Kotihoidontukea suurempi pahe on oikeus viedä lapsi päiväkotiin kun itse makaa päivät kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "akka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kaisa";23091597]Kyl se valitettavasti on totta!!!

Ite kyselin työkkäristä et koska mun mies on yksityisyrittäjä (ja tekee töitä kotoa käsin) ni mun pitää olla valmis lähtemään lyhyelläkin varoitusajalla 100km säteellä töihin. Niin ja jos en lähe ni karenssi rapsahtaa![/QUOTE]

Just just :D enpä ole kuullut moista,todella naurettava väite :D Ihan tiedoksi sinulle,minnulla on 2 hoitoikäistä lasta ja kyllä työkkäris tietävät tilanteen et lapset ovat kanssani kotona eikä ongelmaa ole.

[QUOTE="vieras";23091666]Lapsellista sanoa sankariäiti! Itsekkin olen käynyt raskaana olessa pienempien kans alakautta olevas ultrassa ja en silti nimittäis itseäni sankariäidiksi. Asiat on vaikeita jos niistä tehdään vaikeita.[/QUOTE]

Sairaalasta suositellaan että lapsia ei oteta ultraan mukaan. Ihan niissä papereissa, mitä sieltä on etukäteen saatu. Kumpikos paikka lapselle on parempi silloin ultran aikana, tulla mukaan ultraan ja olla sairaanhoitajien ja lääkärin tiellä sen ultrauksen ajan, vai olla sama aika päiväkodissa leikkimässä tuttujen kavereiden kanssa?

Jäin itse työttömäksi, ja minulla ei tullut mieleenkään ottaa lapsia pois päiväkodista. Vein tavaraa kirppikselle, jotta sain päikkymaksut maksettua, SILLÄ, lapset olivat ehtineet olla tarhassa n. 6kk, eli ovat tottuneet rutiineihin, henkilökuntaan, tiloihin ja he nauttivat siellä olosta! En tiennyt kauan tulen olemaan työttömänä, aloitin työnhaun heti, mutta mieleeni ei todellakaan tullut että olisin ottanut lapset pois tarhasta, sillä myös niitä pitää ajatella! Ei ole hyvä hypyyttää pieniä lapsia paikasta toiseen, vaan luoda mahdollisimman pysyvä tilanne. Jos olisin ottanut lapseni sieltä pois, olisi he menettäneet paikkansa, jota odotimme puoli vuotta( halusimme tiettyyn tarhaan) ja joutuneet töihin palattuani ehkä johonkin uuteen, ehkä eri tarhoihin kumpikin. JOTEN, ajattelin lapsiani tässä tilanteessa, EN itseäni, sillä minä en ainakaan shoppaillut ja harrastanut "vapaapäiviäni".

Minä ainakin hyödynnän päivähoitomahdollisuuden, kun sellainen kerta on mahdollista. Sekös teitä äidit harmittaa. Saan itse tehtyä kaikki asiat, sekä lapsen että aikuisen mieli on virkeämpi. :):)

Just just :D enpä ole kuullut moista,todella naurettava väite :D Ihan tiedoksi sinulle,minnulla on 2 hoitoikäistä lasta ja kyllä työkkäris tietävät tilanteen et lapset ovat kanssani kotona eikä ongelmaa ole.

Mä olen kuullut vastaavaa. Tutulle sanottiin työkkärissä että jos aikoo saada työttömyyskorvausta niin lapsilla täytyy olla valmiina päivähoitopaikka.
Mutta sitten on taas niitä joilta sitä ei ole vaadittu.
Taitaa olla ihan virkailijasta kiinni miten veemäiseksi alkaa.
Käytännössähän kaupunki/kunta on velvollinen tarjoamaan sen hoitopaikan 2 viikon sisällä jostain päiväkodista.

[QUOTE="pöllö";23091592]Tää loputon keskustelunaloitus taas!!! Näitä aloituksia tekevät elämäänsä kyllästyneet katkerat kotiäidit, jotka joka päivä odottavat sitä sankarinviittaa harteilleen siitä että päivästä toiseen viruvat lasten kanssa kotona ja tekevät kaiken muunkin. Hienoa, että joillakin äideillä on rohkeutta tehdä näistä marisijoista huolimatta se ratkaisu, että lapsi menee hoitoon, vaikka ovat kotona!!![/QUOTE]

Väärin,mä olen työssäkäyvä äiti,elämääni erittäin tyytyväinen eikä mulla ole päiväkoti-ikäisiä lapsia.

Meidän kunnassa ei edes saa hoitoa, pelkästään virikkeentakia. Jos meillä ei olisi ollut jo ennestään kokopäivähoitopaikkaa työni takia. aikaisemmin. tämä nykyinenkin osa-aikainen pienryhmä paikka olisi olllut todella vaikea saada.

Eli töissä ollessani lapsi oli isommassa ryhmässä. Ei pärjännyt siellä kovinkaan hyvin. "kehitysviivästymien"" takia. Tulevan koulun kannalta on HYVÄ että SAA olla, nyt 13päivää kk 5h hoidossa. ollut 5kk uudessa hoidossa. ja jo nyt on edistystä tapahtunut. puheen, ymmärtämisen ja ryhmätilanteiden kanssa.
itse olen myös ottanyt pätkätöitä lapsen ollessa hoidossa. ja mikä parasta kun lapsi on hoidossa ja jos ei ole töitä juuri silloin. saan siivota rauhassa. :) pyrin käyttämään ajan hyödyksi niin että ei iltapäivä mene siivotessa. vaan lapsenkanssa.

Onko tämäkään mikään puolustus tuohon hoito asiaan. no ei varmaankaan.

Tosin mun kaverilla taas on lapsi kokopäivä perhepäivä hoidossa. ja itse makaa kotona. kirjaimellisesti, kodin sotkusta päätellen makaa :( Näitäkin on, valitettavasti.

[QUOTE="akka";23091728]Väärin,mä olen työssäkäyvä äiti,elämääni erittäin tyytyväinen eikä mulla ole päiväkoti-ikäisiä lapsia.[/QUOTE]

No miksi ihmeessä sitten teet tällaisen aloituksen? Mitä se sun persettä kutittaa kenen lapsi käy päiväkodissa ja kenen ei?

Perheitä ja tilanteita on niin monenlaisia kaikilla ei todellakaan ole tukiverkkoja. Jos hoitopaikka on lapsen (ja perheen) etu, miksi ei lasten hyvinvointia tuettaisi. Enemmän kai taas on kiinni siitä miten se ajan käyttää, lorvailuun, opiskeluun, vapaaehtoistyöhön jne. Enemmän minusta nykyään pitäisi olla hoitopaikkoja joihin lapsen voisi viedä tarvittaessa hoitoon esim. muutamaksi tunniksi viikossa/päivässä.

[QUOTE="vieras";23091609]Eikös päiväkodeissa ole myös kertahoitomahdollisuus, ns. parkkisysteemi? Ei kai lasta tarvii pitää päiväkodissa 8h/5päivänä viikossa jos silloin tällöin tarvii hoitopaikan. Lisäksi on myös tilapäisiä paikkoja.[/QUOTE]

:-) Jaa, ei ole tuollaisia parkkisysteemiä täällä maalla, mutta eipä täällä niin ylettömän suuri ongelma ole tuo hoitopaikan saantikaan, paikkoja on ilmeisesti suhteessa lapsimääriin paremmin saatavilla... Suurien ikäluokkien jälkeen paikkojen saatavuus on ollut tiukempaa, mutta normaali syntyvyydellä paikat järjestyy tarpeen mukaan. Ne joilla ei ole pakottavaa tarvetta saa odottaa pidempään ja työpaikan löytyessä paikka järjestyy nopeammin. Osapäiväisiä lapsia on ymmärtääkseni hoidossa aika paljon.