** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** HELMIKUUSSA

"Luomumilkki,meillä on ollut kahdella lapsella Ikean "halpis" hoitopöytä. Se on ollut tosi hyvä, pienikokoinen ja alla yksi hylly. Tein vielä verhot siihen alaosan ympärille, ja alle laitoin koreihin tarvikkeita ja vähän vaatteita. Meillä on käytännön syistä hoitopöytä ollut aina olkkarissa ja niin tulee olemaan kolmosenkin kanssa.

Tinsku86, olen samaa mieltä kuin esim. Juhannysyllätys tässä kommentissaan : "Mä laittaisin nyt kyllä kovan kovaa vastaan ja lukisin ukolle semmoset ehdot, että tahdin on muututtava. JA sä varmasti pärjäät myös kahdelleen vauvan kans, aivan varmasti." Siinä oli asia hyvin ytimekkäästi sanottu. Tulevan lapsen tähden sinun on oltava vahva ja ajateltava lapsen etua ja hänen tulevia olosuhteitaan.

mmilia, ups oliko sulle tosiaan tullut kuukaudessa 6 kg? No, ehkä se siitä tasoittuu jatkossa. Itselleni on tullult 8 kg koko raskauden aikana jo ja jotenkin tuntuu tosi paljolta, mutta nyt paino on 58 kg, ja eihän se nyt vielä mikään kauhea lukema kuitenkaan ole, lohduttelen itseäni... Mutta ei tarttisi enää toista 8 kg tulla lisää!

Närästyksestä: Gaviscon käytössä useita kertoja päivässä.

Kurkkunaamio ja kolmonen 23+1
 
poks 20+0 :D Huomenna Naikkarille perinnöllisyyskeskusteluun ja ultraan, VÄHÄN jännittää.

Mahan koosta (sf-mittaa ei ole vielä otettu) mua kyllä välillä hirvittää tää pallura, mutta toisaalta onneksi on esikoisesta aikanaan ahkerasti napsinut kuvia..ihan samanlainen tuntuu olevan. Ja voi veikkonen mä olen viime viikon vaan syönyt. :D Hävettää. Onneksi tosin kaikkea terveellistä mutta ihan tuhottomasti liikaa :D Ensviikolla alkaa uinti taas ja ruokamäärien järkevämpi katseleminen. Turhia kiloja en haluis.

(musta tuntuu et jauhan vaan tästä painosta, mut se onkin varmaan ainoa asia vauvan terveyden lisäksi mikä mietityttää, :ashamed: )
 
pupeltaja ::D :heart:

Mä saan ens viikolla noi kelan paperit. Ihmettelen vaan miten voi rv 20+ edes hakee pakkausta, kun eikö se raja ole raskaustodistuksen saamiseen se rv 22+0? Jännä miten vaihtelee näköjään käytännöt.
no niinhän se menee, ei ole mahdollista saada papereita ennen 22+0 ku, kela vaatii että 152 päivää on täynnä ennen kuin voi mitään hakea.
 
Kela: tuli muute mieleen että hakemukset laitoin maanantaina netin kautta ja tiistainna oli jo päätökset tehty, Suosittelen kyllä kaikille netin kautta laittamista, huomattavasti helpompi ja yksinkertaisempi oli! ja vie vaan sen todistuksen sitten toimistolle..
 
luomumilkki tajusin joo kyllä mitä tarkotit :)

sannikki tokihan noissa voi olla eroja, siis koossa, mut yleensä on aika liki sisarusten painoja. teillä tietty toi voi olla geeneissä ja siitä ehkä kannattaa neuvolassa mainita et tarkkailee enempi sit sitä kasvua. meillä oli näköjään samankokoset vauvat :D pituutta mulle ei sanottu kyllä :confused: ite oon 178cm et pitkiä vauvoja oon saanu vaikka tossa vaiheessa sen ei vielä pitäs näkyy. mä muutes tilasin nyt ne synnytyskertomukset samalla ku kävin rakenteessa.

mmilia aika hurjalta kuulostaa kyllä painonnousu kuukaudessa. ootko varma et et oo nyt syöny jotain mikä keräsi nestettä tms? parinki kilon heittoja voi olla painossa vuorokauden ajasta riippuen tai siitä miten on syöny, ainaki mulla. sun kannattas varmaan nyt sijottaa siihen vaakaan ni voisit vähän tehä vertailuja :) mulla on tullu nyt kaikkiaan nelisen kiloa painoa mut sitä oli alunperinki et nyt ois tarkotus selvitä suht vähällä.

tintsu toi painonnousu muaki mietityttää ja ku ennen raskautta tarkkailin tosi paljon painoa ni nyt tuntuu tosi ahdistavalta tää painonnousu vaikka se kuinka kuuluukin asiaan.

muaki närkkii jonku verran mut toi gaviscon on sellanen mitä en voi suuhuni laittaa ilman et hissi ampasee samantien kutoseen :x rennietä joskus ottanu mut se on aika tyhjän kanssa.

janottaako muita? mulla on yleensä aamusin tautinen jano ja pitkin päivää litkin vettä ku suuta kuivii ja janottaa. luulin että tää on lähinnä alkuraskauden oire mut mulla tuntuu jatkuvan.
 
Kelan papereista: en ole vielä laittanut eteenpäin, mutta tarkoitus oli tässä viikonloppuna täytellä ja maanantaina toimittaa palkkikseen. Ei voi varmaan netissä täyttää, jos ne on laittamassa työpaikan palkkikseen eikä Kelaan? Vai miten on, osaako joku sanoa? Ja eikö työssäkäyvän pidä ne omaan palkkatoimistoonsa viedä, tai ainakin siis jos työpaikka maksaa sen ensimmäisen 3 kk palkkaa? Kun en oikein muista varmasti, miten pitää toimia, mutta sinne aion paperit tyrkätä, sanoohan ne, jos ei sinne kuulu. Ekasta lapsesta laskettiin päiväraha ja toisesta sain ensimmäisen mukaan, kun ikäeroa oli alle 3 v. Nyt lasketaan uudestaan, kun tulee yli 3 v ikäeroa. Ja vuonna 2009 olin hoitovapaalla (sen mukaanhan oletuksena päiväraha nyt laskettaisiin), joten nyt minun pitää ruksia ruutuun jotenkin niin, että haen viimeisen 6 kk tulojen mukaan tai vastaavaa.
 
Heipsistä!

mmilia Mä säikähdin yks päivä et onks mulle tullut neljä kiloa jo tähän mennessä, mut sit vedin yhden illan tosi vähäsuolaista ruokaa ja kappas, kilo oli seuraavana aamuna vähemmän. Osa painonnoususta on varmaan totta kun oot herkutellut, mut osa voi olla turvotusta, mm. pizza on kauhee suolapommi. Kokeilepa keventää päiväks ja juoda paljon vettä ja katsoa jos osa lähtis. :) Paljon sulla on sitten tullut koko raskauden aikana? Mulla tuli just viime viikkoina sellanen yhtäkkinen humpsahdus nimittäin!

Painnonnousu tuntuu mietityttävän meitä useimpia, itse oon normaalipainoinen/hoikka ja ajattelin että jos siinä 10 kg tietämillä sais sen pidettyä niin jäis pari kiloa sit imetettävää. Mut tosiaan en tiedä tuleeko lopussa paljon turvotusta ym, joten ei se vaakakaan kaikkea kerro. Itse tuppaan herkästi "masentumaan" jos paino nousee, joten yritän pitää syömisen järkevänä koko raskauden ajan. Viikonloppuisin oon antanut itselleni luvan herkutella ja nytkin lappaan jätskiä tässä :D Huomenna takas ruotuun ja jumppailemaan. Tällasta tää on, tasapainottelua :)

Jessi Kyllä, täälläkin selkeästi janottaa enemmän. Juon paljon päivän mittaan ja aamulla kuitenkin herään aina suu ihan kuivana. Viime yönä heräsin vaan kerran pissalle, jee, mikä fiilis aamulla. Normaalisti se on 2-3 kertaa, mur..

Nyt jatkan sunnuntai-röhnöttämistä :D

Lily & 20+2
 
Mullakin oli masussa hiljaista melki 2 päivää!!, mutta sen jälkeen on liikuutukin taas ihan normisti. Meinas kanssa jo alkaa huolestuttaa vaikka en helposti skitsoile.

Meinas muuten alkaa toi paketti keskustelu ärsyttään kunnes Nenna kävi heittämässä heinäkuisista kommentin ja tajusin, että niin tosiaan.. Taidanpa hakea omani suoraan tehtaalta kun pääkallo paikalle on ehkä 2 kilsaa matkaa=)

Tessism ja muru 22+5
 
mmilia muistathan että pitäis mitata aamupaino aina, ja samall vaa'alla koska vaakojen välillä voi olla jo parin kilon ero!!! Mun paino on ihan tähtitieteellisesti noussut raskausaikana, mut kasvot kapenee ja reidet eli en stressaa :D edellisessä neuvolassa viikko muutos 700g:ashamed: nyt on varmaan vähemmin kun neuvolan vaaka antaa tasan saman lukeman kuin kotona, on testattu :) kyllä se tasoittuu siitä :)

tinsku86 parempi yksin vauvan kanssa kuin epävakaassa suhteessa, ja varmasti pärjäät :hug: ei se koira karvoistaan pääse jos ei edes halua yrittää:(
 
No joo ehkä mää alan töissä syömään salaattia. :eek:
mulle on tullut nyt siis koko raskauden aikana 6,5 kg painoa jos tuo pitää paikkansa!
Neuvolan puntari sitten kertoo lähemmän totuutta kun neuvola on heti 8 aamulla ja ainut puntari jossa oon ollu koko raskauden aikana, jos tätä päivää ei lasketa: ja tosiaan veikkaan että siitä vois olla kilo tai kaksi turvotusta.
Eipä tuo oo kun että jätetään herkuttelu vähemmälle!
 
Janottamisesta kyllä janottaa, ja kuuluu viikkoihin ainakin neuvolasta saadun oppaan mukaan kun kilpirauhasesta tulee aktiivisempi ja aineenvaihdunta on kovempi. :)

Tosiaan toi paino, voi jestas ihan tosi mitä herkkuja oli taas tarjolla serkun synttäreillä...APUA. :D
Nooh, onneksi ens viikolla alkaa taas normi uiminen jne niin ei tuu niin paha mieli :eek:
Mulla painoa tullut nyt 3kg/3,5kg alkupainoon. Vielä menee omat vaatteet onneksi, vaikka masu ei ihan kaikissa paidoissa tahdo pysyä piilossa ja pöksyt täytyy rullailla toki alemmas.

Hitto kun joku meni nyt kehumaan niitä pieniä hoitopöytiä...ehkä joutuu yhden varuksi kotiin ostamaan.. :D Mä kun kovasti haluisin pärjätä ilman, mut jos ne onkin kätevät ne pienenpienet hoitopöydät...nooh, vielä on aikaa miettiä. ;)

Tuun huomenna kertoo uä-kuulmiset!!
 
Pakko tulla vähän intoilemaan, tänä aamuna tuntui pikkuisen potkut jo isännänkin käteen! <3 ja vasta viime viikon lauantaina alkoi potkia ihan kunnolla, tai siis ettei mitään hipaisuja ollut enää. On se kumma miten nopeesti pienellä voimat kasvaa :D

Huomenna ultra kymmeneltä aamulla, nyt pidellään sormia ristissä että veepertti on haarat auki mahassa, että nähdään kumpaa tulossa. =) Jänskättää!

Ei muuta :D

rinderella ja veepertti 21+2
 
Cik
Iltoja!

Onko täällä muuten muita kesäkuisia jotka ei ota pakkausta?
Meille se ei ole ollenkaan tarpeellinen, sillä esikoiselta on kaikki tallessa ja tämä tulokaskin kun on kuulemma poika, niin myös värit käy yhteen.
Esikko siis tammikuun lapsia ja sillon harmitti kun ei ihanat pienet, tuttavilta saadut kesävaatteet tule käyttöön. Mutta nythän niille sitten tulee käyttäjä :)
Mutta tosiaan, kaikkea on ja löytyy tutteja ja vaippoja lukuunottamatta.

Mulla on kanssa etuseinämässä istukka, mutta liikkeitä tuntuu tosi paljon, aina kun istahtaa lepäämään niin alkaa myllerrys. Istukka on vissiin aika ylhäällä kuitenkin, kun niin hyvin tuntuu tuolla alavatsalla ja kyljissä.

Kertyneistä kiloista. Esikoisesta mulle tuli 10kg mikä oli mun mielestä oikeen hyvä. Tähän mennessä kiloja on tullut 2, ja toivon ettei ainakaan paljoa yli ton 10kg mene. En kuitenkaan jaksa stressata ja vahtia jokaista suupalaa :)
Meillä ei edes kotona vaakaa ole, joten neuvolassa sitten vaan tulee punnittua.

Seuraava nvla kerta onkin sitten 16.pvä ja sillon täytellään kelan paperit. Samalla sitten esikoisen kasvut ja lääkäri, joten aikaa menee varmaan se pari tuntia. Mulla kun on unohtunut yks esikoisen käynti välistä, saatiin uus aika ennen joulua ja sillon olin sitten niin kipeä että ei päästy. Nyt en sit voi unohtaa :)

Meillä onkin edessä muutto, ihanaa päästä just valmistuneeseen asuntoon! Kaikki niin uutta ja puhdasta, toisin kun tässä nykyisessä.. Innolla odotan muuttoa!

Cik ja PikkuPipa 21+0 *POKS*
 
Viimeksi muokattu:
Cik täällä ilmottautuu yks, joka ei ota pakkausta. Otan sen rahana. Esikoisesta tottakai otin pakkauksen mut kakkosesta en ja nyt jo tosiaan kolmas tulossa ni kaikki tarvittavat on ja löytyy, paitti tietty ensitutit ja vaippoja, rasvojakin ym. on pojalta jääny, ku ei toine oo kuitenkaan ku vähän yli vuoden täl hetkel.

Hoitopöydästä suosittelen kyl kaikille sitä :D. Myö jouduttiin pari viikkoa oottamaan viime vuonna hoitopöytää, ku liikkeen toimitus vähän viivästy ni miul ainakin meni selkä kipeeks ku vaihoin sen pari viikkoa vaippaa pojalle sängyllä tai sohvalla. Ostettiin sellanen 3 laatikkoinen puinen mis on irrotettava hoitotaso ja sit ku ei enää tarvita ni voi käyttää lipastona sitä. Pojan vaatteita on siinä ja todella isot laatikot. Ostettiin tää Stemman kautta ja oon ollu todella tyytyväinen tähän :D.

Liikkeet tuntuu täälläkin jo käden läpi :heart:. Reilun viikon on vasta tuntunu. Painoo ei oo hirveesti tullu lisää, en tiiä ku en oo käyny vaalla, mut ehkä jotain 3 kiloo kaikenkaikkiaan. Kahesta ekasta ku tuli melkein 20 ni oon tyytyväinen, jos ei nyt tule nii paljoa.

Meillä olis tiistaiaamuna ultra klo 10. Ja se on kaupungissa, et joudutaan lähtemään kotonta jo 8 ja viiän lapset matkalla mummilaan, meiltä ajaa sairaalaan reilun tunnin. Sit käyään syömässä ja kaupoilla. Mies on ens viikon lomalla :D.

Tinsku mie olen kans samaa mieltä ku juhannusyllätys ja kurkkunaamio ja muutkin, et laitat miehes kovaa vastaan! Minkäikäinen siun miehes on?! Jos on kovin nuori ni saattaa olla, et meneminen ja ryyppääminen kiinnostaa ehkä enemmän ku kotona oleminen :( perheen kans nii valitettavaa ku se onkin ku lapsia tulee. Tiiän omalta kylältä monta semmosta vähän päälle 20-kymppistä miestä, siis anteeks poikaa, ei se oo mikään mies, joka ei perheestään huolta piä, jotka ovat saaneet lapsia ja vähän aikaa ovat malttaneet leikkiä kotia, mut ovat sit alkaneet viettään aikaa baareissa ja kavereiden kans ja ryyppäämään. Eli eivät ole ollenkaan kotona ja erohan siitä on tullu :(. Jotkut eivät vaan oo aikuisia vaik ikää on, kiinnostaa muut enemmän ku perhe ja koti. Tää on vaan miun mielipide, mut kaikista miehistä ei oo nuorena isäksi, niiden pitää elää se nuoruus ja sit vähän vanhempana ovat oikein mallikelpoisia isiä. Ei tietty kaikki, riippuu luonteesta, ketä kiinnostaa baarit ja ryyppääminen. Saattaa myös olla, et miehes vaatii vaan herätyksen ja ku sie annat sen sille ni valitseekin teiät eikä tota joka viikonloppusta ryyppäystä. Mut jos viina on viel sillo kuvioissa joka viikonloppu ku vauva syntyy ni sit en kyl nää syytä jatkaa suhdetta. Miul on meinaa kokemusta. Erosin alkoholisoituneesta exästäni tytön ollessa vähän yli vuoden, aattelin et vähenee, ku lapsi syntyy mut ei. Ja nykyinen ei ota ku sillon tällön pari kertaa vuodessa. Voimia siulle :hug:! Toivottavast tilanne selviytyy!

Saas nähä pitääkö miun äidinvaisto paikkansa, et meille tulis tyttö :heart:. No, tiistaina ehkä saahaan selvyys.

Pyyter ja OttoAnneli 20+5
 
Kiitos teiän kannustavista sanoista ja neuvoista! On tässä aina kova kovaa vasten laitettukin mut ei vaan jaksas enää raivota ja huutaa ja ei se normi puhekaan ihan perille vissiin mee! Seuraavana vkonloppuna samaa paskaa ehkä eri paketissa vaan..Viikot menee niin hyvin ja on kivaa mut sit koittaa se vkoloppu. :( Mua niin harmittaa, ku ei voi koskaan olla ihan täysin onnellinen ja ajatella vilpittömästi..ja et toinen ois vilpittömästi kiinnostunut minusta ja lapsesta. Pitäs nytkin erikseen pyytää rahaa puolet niistä tarvikkeista mitä ostin ku kuuluuhan ne sillekin maksaa eikä vaan mulle. Mut v*tuttaa suoraan sanoen erikseen kinuta rahoja tuommosesta päivän selvästä jutusta.

HIrvee energiapommi olo oli iltavuorossa töissä ja sitten iltakävelyllä koiran kaa iski maha kipee. Ei pitäs liikaa intoilla :D Reiskakin on myltänny tänään onneks enempi ku eilen :) Mamman mieli helpottuu. Mummot taas jakeli töissä neuvoja ja kertoivat entisvanhasista synnytyksistään :) Ihanaa ku ne on niin huolehtivaisia. Nyt jos vähä söis sitten vielä niin jaksaa nukkua.. 5 aamulla kyllä jo herätys taas, ois kolme aamuhukia putkeen :( No jääpähän illat aikaa ja on neuvolaa ja sitä valmenusta ja ruokaakin pitää laittaa :)

Mulla on paino noussu kotivaa'an mukaan jotain 4-5 kg, ja sit katotaan keskiviikkona mitä neuvolan vaaka sanoo. Eri lähtöpaino siellä ku kotona :D Mulla ei enää omat housut oikeen mene, yhet strech suorat housut mut ei farkuista puhettakaan. Tietysti college housut on asia erikseen sit. Pitäs ostaa jotkut yhet mammafarkut vielä, ku yhet siistit vaan on. Paidat menee kyllä mut nyt alkaa helmat pönpöttää silleen hassusti ku ei enää riitä lyhyemmissä mahan alle :D Pitää ens viikolla ottaa päivityskuvaa massusta :)

Nyt iltsipala ja nukkumaan! :) Hyvää yötä! :) Ja mukavaa alkavaa viikkoa teille <3
 
Rinderella: Meillä on huomenna samaan aikaan ultra!


Täälläkin jänskätetään nähdäänkö kumpi sielä on, vahva poikaolo on muuttunu tunteeks että sielä on se toinen tytsy :eek: Eli olis kiva saada selville se tieto, tyttöolo muutokseen johtunee siitä että tytölle olis nimi valmiina ja oon maiskutellu sitä nyt viikon verran ja oon niin mielissäni. mutta poikakin kelpaisi.
Meillä tuo esikoinen tummasi että SE ON POIKA MINÄ SAAN PIKKUVELJEN. ihana :heart: no huomenna se toivottavasti selviää..
Eniten jännitän saadaanko 4D kuvaa vai tyydymmekö 3D kuviin.. :)
 
Mmilia, miulla on ollu poikaolo kans koko ajan , mut viime yönä näin unta et tyttö olis tullu. Toisaalta, ainaku oon nähny unia esim. serkkujen lapsista, et kumpaa ovat, ni on menny just päinvaston :D Noh, huomenna toivottavast selviää!
 
mmilia 4D:hän on siis vaan liikkuvaa 3D kuvaa. 3D on pysäytetty kuva, ei täällä ainakaan 4D:tä saa kun se on siis videokuvaa... Myö saatii 3D ja vanhanaikaisia (2D) kuvia :)

Cik mie kans en ota pakkausta :)

Nukuinpa kerrankin hyvin yön :O neljältä käävin vessassa ja nukahdin heti uudestaan!!!

Mukavaa päivää kaikille:D
 
Moikka kaikille ja hyvää alkanutta viikkoa :)

Oltiin miehen kanssa yhden yön reissulla viikonloppuna aivan ihanassa mökissä ja käytiin syömässä 6 ruokalajin illallinen, oli aivan mahtavaa päästä pienelle lomalle!

Painonnoususta olitte puhuneet. Mulla ihan alkuraskaudessa tippu paino pari kiloa ja ei sitten noussutkaan hetkeen ollenkaan. No nyt viimeks neuvolassa olikin sit +400g/viikko, näköjään viime raskaudessa myös näillä samoilla viikoilla paino pompsahti yhtäkkiä useamman kilon ylöspäin. Oon kyllä huomannut että ruokahalukin on kasvanut huomattavasti!

Sf-mitta mulla otettiin kanssa viimeksi, rv22 se oli 22cm kuten ekassakin raskaudessa. Tosin ekassa raskaudessa se oli sit eri henkilön mittaamana parin viikon päästä 17cm että en sitten tiedä mikä se todellinen mitta on tälläkin hetkellä...

Mekään ei oteta äitiyspakkausta kun esikoisen jäljiltä on niin paljon vaatteita olemassa. Laitoin viime viikolla Kelan sivuilta sen hakemuksen.

Kävin tuossa ostelemassa uusia rintsikoita kun mihinkään en mahdu enää, järkyttävää tää kasvu kun B-kupista oon turvonnut E-kuppiin jo tässä vaiheessa :O En tiiä mitkä Ö-kupin rintsikat pitää sitten ostaa kun maito nousee...

Emily ja Sissi 23+5
 
Ultrasta selvitty ja kaverilla oli kaikki hyvin, kaikki sisäelimet yms mitä se kätilö nyt mittaili niin vastasi normaaleja mittoja.
Mitään paino arviota se ei kyllä sanonut, enkä osannu kaivata ennen kuin kotona kun kattoin esikon neuvolakortin rakenne uä mittoja. ne oli tasan samat kuin tämän kakkosen..
Ja sukupuoli no eiköhän kaveri ollu tiukasti jalat ristissä koko puoli tuntia mitä ultrattiin, ei elettäkään että olis vilauttanut. EI uskaltanut silti povata tyttöä, mutta kuulemma ei näkynyt pojan vehkeitäkään missään kuva kulmassa ns. pursottavan reisien välistä.. Eli se on ny fifty-fifty..
Ja vissihin uudelleen synnyttäjille ei oo synnytystapa arviota eli laitoksella nähdään kumpi tulee kotiin :)
Isäntää jäi vähän harmittamaan, minua ei..

MUTTA IHANAA ETTÄ KAIKKI OLI HYVIN :heart:

MMILIA JA MASA 21+4
 
munkin piti tohon 4D:hen kommentoida et tosiaan 3D ja 4D sama asia paitsi että 4D on liikkuvaa kuvaa. mä en oo saanu ku vanhoja kuvia mut ei haittaa. ja mistäs sitä tietää tuleeko niitä ultria vielä, jos sokerit viskaa ni yks tulee ainaki.

janottamisesta ni mulla sen ei kyllä pitäs mihinkään kilppariin liittyä kun mun kilppari ei toimi ni ei siellä mitään aktivoitumista tapahdu. lääkkeillähän se toiminnassa pidetään.

tinsku toki hankinnat kuuluu molemmille. onko teillä vielä mitään isompia hankintoja tekemättä esim vaunut mitkä mies vois maksaa?

tiiamoi tervetuloa mukaan!

nyt tuntuu täälläki potkut käteen asti :heart: aamulla oli sen verran mellastusta mahassa et päätin kokeilla tuntuuko ja tuntuhan ne :) esikko ei vielä tuntenu vaikka painoin sen kättä mahaa vasten. no ehkei ton ikänen oikeen vielä osaa niitä muljahduksia aatella vauvaks.

jessi ja pikkuj 21+3
 

Yhteistyössä