Cipralex+alkoholi,kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä ei eksy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole huomannut, että humalatilassa olis ollu muutosta lääkkeiden kanssa tai ilman, mutta krapulat on kamalia ja olo on mielialan kannalta aivan kamala vielä pitkään ryyppäämisen jälkeen. Ihan kun alkoholi nollaisi lääkkeiden vaikutuksen :(

Itselläni kolmen kalan juomisen älkeisenä päivänä seurasi ensimmäinen itkuinen ja tuskainen ahdistuskohtaus kuukauteen, vaikkei fyysistä krapulaa ollut. Mieliala on sen älkeen viikon ollut maassa, oten en todellakaan suosittele yhteiskäyttöä.

Olen pikkuhiljaa tulossa myös siihen tulokseen että ihmisessä joka ei kestä iloa ilman viinaa on jotain sairasta. Miksette voi juhlia puhtaasti lääkkeillä tai ilman? Alkoholi on vahva depressantti ja todistetusti edesauttaa mielialahäiriön syntymistä.

Syön Cipralexiä paniikkihäiriöön ja on auttanut, mutta kesti yli 6kk että auttoi!!! Eli pitkävaikutteinen ja pikkuhiljaa.
Olen tämän aikana useamman kerran ottanut alkoholia ilman mitään sivuvaikutuksia, joten oma mielipiteeni olisi että se on yksilöllistä ja varmaan hieman siitäkin kiinni paljonko sitä alkoholia on tapana ottaa. :) Itse en ole tosiaan kokenut sen kummempaa sivuvaikutusta kuin normaalistikaan alkoholista tulisi. Krapula on ehkä hivenen kovempi jos juo niin sanotusti yli "krapularajan".

Nyt kannattais vähä kerrata, minin Cibralex vaikuttaa. Cibralex on ns. serotoniinin takaisinoton estäjä, joka vaikuttaa serotoniinin määrään lisäävästi. Masennustapauksissa serotoniinin määrä on laskenut ja tämä lääke nostaa sen määrää. Jos käyttää alkoholia, juuri serotoniinin laskusta seuraa krapula ja varsinkin morkkis. Elikkä Cibralex toimii itseasiassa morkkislääkkeenä, joka poistaa yhden krapulan osatekijän eli morkkiksen. En kuitenkaan suosittele ottamaan Cibralexia ja viinaa yhtäaikaisesti, koska silloin varmasti lääkkeen teho on menetetty ja yhteisvaikutus saattaa olla arvaamaton. Itselläni on toiminut hyvin. Krapulaaamuna ohjeen mukaisesti otettuna = ei morkkista.

Olette varmaan nähneet Heikkilän haastatteluita netistä ja jossa hän sanoo, että koko masennuslääkkeet on huijaus ja niitä syödään vain sen takia, että terapiaa ei haluta kustantaan ja lääkefirmat saavat rahaa.

Itse en ole huomannut koko lääkkeellä mitään vaikutusta ja parempi olo on kyllä, kun lopetin lääkkeen oton kolmeksi kuukaudeksi. Heikkilän neuvo oli, että ostakaa lääke, koska ette mutten Kelan logiikan mukaisesti saa terapiaa, mutta älkää syökö sitä. Näin saatte terapiaan tukea ja se on oikea hoitomuoto, eikä lääke, joka antaa tuntee vaikuttavuudestaan vain sivuvaikutusten takia.

Itse jatkoin lääkkeen syöntiä, kun lääkärini sanoi, että masennus saattaa uusiutua... tämä lääkäri ei edes ei psykologi vaan vain neurologi. Hieman ihmettelen, että voiko kaikki lääkärit määrätä masennuslääkkeitä? Ei hän ole mitään diagnoosi minulle tehnyt masennuksesta.

Tietenkin vaikea elämäntilanne minulla on neurologisten ongelmien takia, mutta en minä enää siitä ole masentunut. Sinut sen kanssa ollut jo pitkään.

Krapula on ollut hirveä aina ja olen juonut päivittäin ja tajun kankaalle monia kertoja. Väkivaltainen en ole koskaan ollut, mutta kyllä kaupungilla tapaa noita, jotka kännissä ja huumeissa ovat todella väkivaltaisia.

Olette varmaan nähneet Heikkilän haastatteluita netistä ja jossa hän sanoo, että koko masennuslääkkeet on huijaus ja niitä syödään vain sen takia, että terapiaa ei haluta kustantaan ja lääkefirmat saavat rahaa.

Itse en ole huomannut koko lääkkeellä mitään vaikutusta ja parempi olo on kyllä, kun lopetin lääkkeen oton kolmeksi kuukaudeksi. Heikkilän neuvo oli, että ostakaa lääke, koska ette mutten Kelan logiikan mukaisesti saa terapiaa, mutta älkää syökö sitä. Näin saatte terapiaan tukea ja se on oikea hoitomuoto, eikä lääke, joka antaa tuntee vaikuttavuudestaan vain sivuvaikutusten takia.

Itse jatkoin lääkkeen syöntiä, kun lääkärini sanoi, että masennus saattaa uusiutua... tämä lääkäri ei edes ei psykologi vaan vain neurologi. Hieman ihmettelen, että voiko kaikki lääkärit määrätä masennuslääkkeitä? Ei hän ole mitään diagnoosi minulle tehnyt masennuksesta.

Tietenkin vaikea elämäntilanne minulla on neurologisten ongelmien takia, mutta en minä enää siitä ole masentunut. Sinut sen kanssa ollut jo pitkään.

Krapula on ollut hirveä aina ja olen juonut päivittäin ja tajun kankaalle monia kertoja. Väkivaltainen en ole koskaan ollut, mutta kyllä kaupungilla tapaa noita, jotka kännissä ja huumeissa ovat todella väkivaltaisia.

Todistetusti masennuslääkkeet vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin ja jopa niin, että niistä on hyötyä sairauden hoidossa. Sen sijaan se ei poista ongelmaa. Tutkimusten mukaan lääkitys yhdessä terapian kanssa on tehokkain hoito, ei pelkkä lääkitys, ei välttämättä terapia ilman lääkkeitä. Vituttaa tuollaiset salaliittoteorioita suoltavat typerykset netissä.

Ja ps. et parannu mistään ikinä, jos et lakkaa juomasta ja ota yritä hiljalleen ottaa elämääsi hallintaasi, askel kerrallaan.

Tiesin ystäväni masennuksesta ja lääkityksestä, mutta yllättävät tilanteet päihtyneenä saivat minut ymmälleni vaikka olen hoitoalan ihminen.Käsittämättömiä raivokohtauksia tuttuja ja tuiki tuntemattomia kohtaan.Tilanteet näyttivät tosi pelottavilta.Onneksi osasin poistua ennen kuin tilanne olisi käynyt kummallekin ylitsepääsemättömäksi.Auttaa yritin, mutta mikään ei siinä vihassa auttanut.Harmi

Voi hyvää päivää teidän kanssa!!!!! Siis oikeastiko joku voi tehdä niin, että jättää pönssitykseen saamansa lääkkeet ottamatta että voi 'juopotella'?? Huomaa kyllä, että lääkitys olisi paikallaan..kuka tahansa aivojaan käyttävä tajuaisi tuossa tapauksessa jättää pois, viinan, ei sairauteen määrättyä lääkettään.

Alkuperäinen kirjoittaja öhöm ;14799706:
nimenomaan näin. ihmisen, joka on Cipralex-lääkityksellä, EI TODELLAKAAN pitäisi edes miettiä humaltumista alkoholin avulla. mitä ihmeen järkeä on vetää masennuslääkettä ja jatkaa dokailua, joka todennäköisimmin on ollut MERKITTÄVÄ TEKIJÄ masennuksen synnyssä..?

terveisin entinen masentunut

En juo, silti masennus on diagnoosi ja cipralexit käytössä.

Nyt kannattais vähä kerrata, minin Cibralex vaikuttaa. Cibralex on ns. serotoniinin takaisinoton estäjä, joka vaikuttaa serotoniinin määrään lisäävästi. Masennustapauksissa serotoniinin määrä on laskenut ja tämä lääke nostaa sen määrää. Jos käyttää alkoholia, juuri serotoniinin laskusta seuraa krapula ja varsinkin morkkis. Elikkä Cibralex toimii itseasiassa morkkislääkkeenä, joka poistaa yhden krapulan osatekijän eli morkkiksen. En kuitenkaan suosittele ottamaan Cibralexia ja viinaa yhtäaikaisesti, koska silloin varmasti lääkkeen teho on menetetty ja yhteisvaikutus saattaa olla arvaamaton. Itselläni on toiminut hyvin. Krapulaaamuna ohjeen mukaisesti otettuna = ei morkkista.

Hih..aika uskottava lekuri oletkin, kun et osaa lääkkeen nimeä oikein kirjoittaa :D

• Tykkää
Reactions: Ä92
Olen noin 5-6 vuotta käyttänyt Cipralexia ja vasta puolitoista vuotta sitten sattui sellainen lääkäri joka tajusi kertoa että masennuslääkkeen kanssa pitäisi aina mennä myös terapiaan. Menin sitten, ja vasta pari viikkoa sitten tuli terapeutin kanssa puheeksi se, että alkoholi tosiaan nollaa lääkkeen vaikutusta. Ei ollut tästäkään ne n.5 lääkettä aiemmin kirjoittanutta lääkäriä osanneet mainita, tuli hiukka yllätyksenä. Viinaa olen vetänyt välillä reippaastikin ja nyt vasta osaa jälkeenpäin miettiä, milloin olisi voinut huonot kaudet johtua siitä eikä muista tekijöistä. Läheskään aina ei tosin ole mieli mennyt maahan vaikka olisi kunnon "lärvit" vetänytkin. Muutama viikko sitten kuitenkin otin pitkästä aikaa ja siten aivan liian reippaasti niin että krapulakin oli hirvittävä, sen jälkeen olo oli kuin pahimpina masennusaikoina 2-3 viikkoa. En aluksi osannut yhdistää mutta kyllä sen täytyi alkoholista johtua enkä tarkemmin ajatellen yhtään ihmettelekään kun miettii mihin molemmat aineet vaikuttavat.

Tiedän ettei "lärvihakuisuus" ole mitenkään järkevää käytöstä mutta ei se ole niin helppoa vain jättää kuin jokin vanha hansikas. "Juhlinta" on ainakin itsellä se ainoa sosiaalinen tilanne missä voi nähdä kavereita (ja tätä siis ei tapahdu edes joka kuukausi) ja koska ujous on niin paha kuin on, alkoholi on paitsi sosiaalisesti odotettu tapa käyttäytyä, myös tapa selvitä sosiaalisista peloista. Totta kyllä että Cipralex vähensi selkeästi sosiaalista jännitystä mutta ei todellakaan poistanut ja tästä syystä alkoholiin tuntee vetoa ihan vain rentoutuakseen.

Tarkoituksena on että alan itse ainakin huolehtia ettei tuollaisia ylilyöntejä viinan kanssa enää tule mutta että kokonaan luopuisi alkoholista? En usko että siihen on ainakaan omalla kohdallani mitään tarvetta sillä pienemmistä määristä ei ole tuntunut olevan erityistä haittaa. Alkoholi vain on perusosa suomalaista nuorten aikuisten kulttuuria eikä siitä irrottautuminen ole varsinkaan syrjäytymään/vetäytymään taipuvaiselle masennuspotilaalle mitenkään yksinkertaista.

Alkoholia voi käyttää kohtuudella Cipralex -valmisteen ohella, jos on tarvetta. Ongelma on siinä, että kun olet aamulla ottanut lääkkeen ja menet illalla juhlimaan ja juomaan, niin alkoholi neutraloi Cipralexin vaikutuksen ja Cipralex saattaa vaikuttaa aivoissa päinvastaisesti. Alkoholi vaikuttaa pieninäkin annoksina aivoissa tehden sinne erinäisiä muutoksia, myös Cipralex vaikuttaa samoin ja sehän luokitellaan Selective serotonin reuptake inhibitor-lääkkeeksi, elikä nostaa serotoniiniarvoja aivoissa jonka vuoksi lääkettä käyttävän pitäisi tuntea hyvän olon tunnetta n. kahden viikon jälkeen lääkkeen aloituksesta.

Alkoholihan tunnetusti myös tuo juojalle hyvän olon tunteen joten maalaisjärjellä ajateltuna ei kuitenkaan ole suotavaa nauttia alkoholia lääkityksen aikana. Pillerin voi jättää aamulla ottamatta, jos on niin kova tarve vähän nollata ja päästä juhlimaan.

Hei! itse olen syönnyt cipralexia nyt noin puolivuotta 10mg päivässä masennukseen,ahdistukseen ja sosiaalistentilanteiden pelkoon. ensimmäiset kaksi viikkoa voin järjettömän huonosti.kamala päänsärky,huonovointisuus,masennus,paniikkikohtaukset ja ahdistus voimistuivat vain! en päässyt edes sängystä ylös,saatikka vastata puhelimeen.olin aivan eristäytynyt! mutta näitä "sivuvaikutuksiahan" saattoi tulla. kahden viikon jälkeen olo helpotti.olin iloinen että pystyin olemaan miltei normaalista ihmisten parissa ja että minua ei enää masentanut yhtä paljon kuin ennen.jaksoin innostua asioista.enkä ollut enää poissaoleva. sitten eräs ilta lähdin hieman rimpsalle ja kuinkas ollaakkaan humalluin jo kahdesta oluesta!! no mutta ajattelin sen olevan vain sitä koska en ollut aikoihin ottanut ja varmaan silläkin oli toki osa syynsä.ajatteil että no kai voin vielä pari juoda.join kaksi lisää.ja naks.muisti meni loppuillasta!(tiedän että en juonnut enempää,koska selväpäinen veljeni oli mukana ja tiesi hyvin myös tilanteen ja lupasi katsoa perääni) aamulla oli hirveä päänsärky ja kamala morkkis! ja krapula hellitti vatsa seuraavana iltana. ja olin seuraavan viikon taas aivan muissa maailmoissa,kuin masennus olisi palannut uudestaan. seuraavalla viikolla olo alkoi taas helpottaa,mutta sitten tuli nämä kummalliset ajat.. minulle tuli aivan järjetön ostamisen tarve. saatoin pyöriä päivät pitkät kaupungilla otelemassa tavaroita ihan mitä tahansa turhaa! ja rahaa meni! tästä tuli minulle parempi olo.suunnitelin paljon kaikkia "projekteja" esim. kuntosalilla käymisen! yksikään näistä projekteista ei loppupeleissä ottanu edes tulta alleen.touhotin hirveästi.mitään kuitenkaan en saannu aikaiseksi.unohteli asioita todella paljon,kavereiden tapaamisia yms. sekä tuntui kuin minusta olis tullut tyhmempi. sitten yhtäkkiä..masennus oireet ja muut oireet alkoivat hiipiä takaisin. olin taas sängyn pohjalla täysin voimattomana. Olin niin huonona että kaipasin useasti alkoholia( joskus ollut ongelmia sen kanssa) joten aloin juomaan aika useasti.. mutta määrällisesti en paljoa. sitten sain jälkeenpäin kuulla kavereilta miten olin sekoillut,riehunut,oksennellut jne.. enkä itse muista yhtään mitään! aivan sekopäistä käyttäytymistä.en ole koskaan sellainen ollut.toki mieliala varmasti vaikuttaa myöskin,mutta cipralexilla on varmasti osa syynsä! olen sitä mieltä että en suosittele käyttämään alkoholia kyseisen lääkkeen kanssa! vaikka lääkärit niin väittävätkin että ei ole haitaksi. jokaisella vaikuttaa yksilöllisesti,mutta en silti suosittele.Myrkkyjä ne on ja varsinkin alkoholin kanssa!

En enää käytä cipralexia, mutta silloin kun käytin niin pienten alkoholimäärien kanssa esim. 2 lasia viiniä, ei ollut ongelmia. Kerran koko aikana otin sitten enemmän 5-8 annosta (en ole varma kuinka lasketaan) pitkällä aikavälillä illan mittaan ja silloin menetin yhtäkkiä tajuni kesken kaiken tanssilattialla, kaaduin pari kertaa peräkkäin todella pahasti ja nousin kuitenkin heti ylös molemmilla kerroilla. En ollut muuten änkyräkännissä, en edes sammaltanut tai puhunut typeriä, enkä osannut odottaa tilannetta. Painuin sen seurauksena häpeästä punaisena nukkumaan. Käytin samaanaikaan myös erästä toista lääkettä ja myöhemmin minulla todettiin epilepsia jotka molemmat saattoivat vaikuttaa tähän, tai sitten vain join liikaa. Sinuna kuitenkin olisin varuillani.

Luonnon masennuslääke (Restilen) - https://nuvialab.com Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä