Ensiasunnon omistussuhteet 49/51 % vai 50/50 % ? Antakaa neuvoja!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma tupa, oma lupa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oma tupa, oma lupa

Vieras
Ostan mieheltäni osuuden hjänen jo omistamastaan kiinteistöstä.

Kannattaako minun jättää itselleni ensiasunnon ostajan status, laittamalla omistussuhteet 49 % minulle ja miehelle 51 %?

Tässä kaupassa on kyseessä on rahallisesti hyvin pieni summa. Joutuisin maksamaan muutaman satasen varainsiirtoveroa nyt, jos jätän ensiasunnon ostajan statuksen vielä itselleni.

Mutta, jos päätämme kymmenen vuoden päästä muuttaa muualle..? Saisin esim. 80 000 €:n (puoleksi ostettuna) arvoisesta kiinteistöstä 1600 € verohyödyn, tai samanhintaisesta osakkeesta 640 € verohyödyn.

Ensiasunnon ostajat, miten olette tehneet tämän asian suhteen asuntokaupoissanne?

Verottaja voi katsoa tuon keinotteluksi joten siksikin kannattaa miettiä tarkkaan ettei jää koko etu saamatta. Aika moni varmaan yrittää samaa ja onhan se aika itsestäänselvää verottajallekin ettei kyse enää ole ensiasunnosta sitten kun sitä seuraavaa hommataan.

Mikä pakko sinun on omistaa siitä asunnosta senttiäkään?

Miksette sovi niin, että maksat puolet koroista ja päivittäisist menoista ja säästät loput rahat mihin haluat säästää.

Nyt jos eroatte niin joutuu taas toinen ostamaan puolet takaisin tai myymään koko kämppä.

Nyt kun veroja muutenkin kiristetään, voi olla että 10 vuoden päästä ei enää myönnetä verovapautta ensiasunnon ostajalle. Samoin ikärajaan voi valtiovalta tehdä tarkistuksen, nythän verovapaus myönnetään 18-39 vuotiaalle ensiasunnon ostajalle.

Mikä pakko sinun on omistaa siitä asunnosta senttiäkään?

Miksette sovi niin, että maksat puolet koroista ja päivittäisist menoista ja säästät loput rahat mihin haluat säästää.

Nyt jos eroatte niin joutuu taas toinen ostamaan puolet takaisin tai myymään koko kämppä.

Siksi haluaisin omistaa, koska teemme remonttia ja otamme ehkä vähän lainaa (max. 25 000€ ) sitä varten.

Kannattaako minun maksaa remonttia taloon, jota en edes omista?

[QUOTE="Tiina";23054467]Meillä on 40-60%, mun osuus isompi. Eikä tuo ole keinottelu. 5%-95% on keinottelua.[/QUOTE]

Mun mielestä nimen omaan 49/51 tai 40/60 on keinottelua, mutta 5/95 ei.

Mulla on meneillään toinen omistusasunto ja molempiin olen keinotellut 49/51 prosentit ja en siis ole vielä menettänyt ensiasunnon ostajan veroetua. Eka oli osake ja toinen urakalla tehty okt, josta meni varainsiirtovero vain tontista.

Suostittelen, jos on pienikin epäilyt, että muuttaa vielä.

Ei tietenkään. Mut sit voit maksaa miehelle vähän enemmän asumisesta jos kerran rempattu talo.

Miehellä ei ole tällä hetkellä vara alkaa remontoimaan yksin. Lainaa hän ei nyt voi hakea.

Tuntuisi tasavertaiselta jos omistaisimme talon puoliksi. Kaikki mitä tehtäisiin, olisi yhteistä projektia.

Olemme naimisissa, ja vauvalle on nyt annettu mahdollisuus :)

Eikö olisi parempi, järkevämpi, jos omistaisimme puoliksi. Ihan senkin varalta, jos toiselle (miehelle) sattuisi jotakin, niin asioita olisi helpompi hoitaa?

Eikö me voida sopia kauppakirjassa, että mies saa ostaa puolikkaan samalla hinnalla takaisin, jos tulee ero? Asunnon arvonnousua on turha pelätä.

Varainsiirtoveroa ajatellen kuulostaa ihan hyvältä.

MUTTA itse katson, että asunnon hankinnassa on rehtiä katsoa myös jo olemassa olevaa omaisuutta ja palkkatasoa. Meillä prosentit menivät noin 70%/30%, koska sijoitin asuntoon enemmän ja maksan myös suuremman osan lyhennyksistä.

[QUOTE="Vierailija";23054980]Varainsiirtoveroa ajatellen kuulostaa ihan hyvältä.

MUTTA itse katson, että asunnon hankinnassa on rehtiä katsoa myös jo olemassa olevaa omaisuutta ja palkkatasoa. Meillä prosentit menivät noin 70%/30%, koska sijoitin asuntoon enemmän ja maksan myös suuremman osan lyhennyksistä.[/QUOTE]

Meillähän tilanne on siis se, että mies omistaa talosta nyt 100 %.
Hänellä ei ole asunnosta lainaa.

Minä haluaisin sen vuoksi 45-49 %, että sitten voisimme yhdessä tasavertaisina ottaa remonttilainaa, jos on tarvis. Ja maksaa sitä yhdessä tuumin pois.

Ja koska lapset ovat meille tervetulleita, haluaisin yksinkertaistaa asioita.

Meillä on omaisuutta suunnilleen saman verran, molemmilla autot ym.

Minulla on tosin säästöjä reilusti, miehellä ei, joten sitenhän sitten pääsisimme "tasoihin" kun maksaisin miehelleni oman osuuteni talosta. Lainaa en tarvitse siihen.

Meillä on 49/51. Ensiasunnossa säästöä tuli vain noin tonnin verran, mutta jos seuraava asunto on kalliimpi, niin säästöä sitä myöten enemmän. Ja onhan se tonnikin rahaa.

kai se riippuu sitten siitäkin missä nuo sinun rahat nyt on, eli mistä saat niistä parhaan tuoton. jos ne nyt makaavaat säästötilillä jossa 1% korkoa niin kannattaa ne johonkin sijottaa, esim asuntoon. toisaalta taas jos rahat ovat rahastossa josta saat tuottoa pienellä riskillä ja talo taas jossain umpiperällä missä asuntojen arvot ei juurikaan nouse niin en ehkä sitten sijoittaisi siihen.
oletteko naimisissa?

Periaatteessa ymmärrettävä tilanne, mutta...

Jos teillä ei ole avioehtoa niin periaatteessahan nyt jo kaikki on yhteistä. Joten olisi sama vaikka ottaisit sen lainan ite vaikka kämppä onkin miehen nimissä. Tai voitte tehdä vaikka miehelle velkakirjan sinulle siitä rempan arvosta jos sinä otat sen lainan.

[QUOTE="Vierailija";23054980]Varainsiirtoveroa ajatellen kuulostaa ihan hyvältä.

MUTTA itse katson, että asunnon hankinnassa on rehtiä katsoa myös jo olemassa olevaa omaisuutta ja palkkatasoa. Meillä prosentit menivät noin 70%/30%, koska sijoitin asuntoon enemmän ja maksan myös suuremman osan lyhennyksistä.[/QUOTE]

no täss tullaan taas siihen että jos onkin kotona hoitamassa lapsia niin sittenkö ei ole oikeuettu omistamaan yhteistä taloa?