kysymys omaisuuden myynnistä avioliitossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
kyselen teiltä, jos joku teistä tietää..

esim, jos vaikka uusi divaanisohva on hankittu yhdessä ja mies myy sen vaikka. siis sopii kaupoista. ja nainen saa siitä tietää ja kieltäytyy myynnistä. niin onko miehellä oikeutta myydä sitä j aonko ostajall eoikeus vaatia myyntiä, sillä kaupat on lyöty lukkoon, tosin raha ei ole vaihtanut omistajaa

Ei saanut omaa asuntoakaan myydä ilman miehen lupaa, kun ei ollut avioehtoa, vaikkei ollut edes yhteisessä käytössä, vaan tyhjillään ja minun nimissäkin ainoastaan ja minun hankkimanikin aikanaan.

Mun mielestä maalaisjärjellä ajatellen ei yhteistä omaisuutta saa myydä ilman toisen lupaa. Toinen juttu sit millä todistaa kenen se sohva on ja lähteekö siitä tekemään esim rikosilmoa jos puoliso myy sun sohvan.. :/

Mun mielestä maalaisjärjellä ajatellen ei yhteistä omaisuutta saa myydä ilman toisen lupaa. Toinen juttu sit millä todistaa kenen se sohva on ja lähteekö siitä tekemään esim rikosilmoa jos puoliso myy sun sohvan.. :/

Maalaisjärki ja laki ei aina mene yhteen. APn pitäisi pystyä todistamaan, että sohva on hänen omaisuuttaan, ei yhteistä omaisuutta.

Jos ap haluaa itse googlettaa, niin yleensä "omaisuudella" tarkoitetaan kiinteää omaisuutta. Kannattaa käyttää termiä "irtain omaisuus".

Miehen ja ostajan välillä sovelletaan kauppalakia http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355 ja kyseessä voi olla "oikeudellinen virhe" (7 luku) ja silloin ostaja voi olla oikeutettu vahingonkorvauksiin.

Siihen en kyllä osaa ottaa kantaa, että voiko toinen omistajista kieltää kaupan.

Avioliitossa noudatetaan nimiperiaatetta. Omaisuus on sen, jonka nimiin se on hankittu. Jos ei ap:lla ole mitään millä todistaa sohvan olevan hänen nimiin hankittu, saa mies myydä sen, jos sohva ei ole välttämätön ap:n ammatin harjoittamiselle.

Ihmetyttää miten vähän ihmiset tietävät avioliiton juridisesta asemasta. Prinsessahäät ovat ihanat, mutta kannattaisi niiden lisäksi miettiä, mitä avioliitto käytännössä tarkoittaa ennen kuin menee naimisiin.

Voi se hyvinkin olla riidan arvoinen juttu. Jos sohva on esim se unelmien sohva tai jos mies rahapulassa möis ja koti jäis ilman sohvaa - tuskin ois heti varaa uuteenkaan.. Nyt vaikka esimerkiksi.

[QUOTE="vieras";23045090]Ilman avioehtoa mies omistaa puolet siitä asunnosta.[/QUOTE]

Eikä omista, sillä avioliitossa omaisuus on erillään. Mutta valintarajoituksen vuoksi asuntoa ei saa myydä ilman toisen lupaa. Siinä ei tehdä eroa siihen onko asunto tyhjillään vai ei.

[QUOTE="vieras";23045128]eron sattuessa ilman avioehtoa?[/QUOTE]

Tällöin kuvaan tulee avio-oikeus, joka on niin kutsuttu piilevä oikeus eli se astuu voimaan vasta eron tai kuoleman sattuessa.

Jos et ole maksanut penniäkään jostakin - niinkuin näissä tapauksissa yleensä todellinen tilanne on - niin pidä tahmaiset näppisi irti siitä. Yksinkertainen perussääntö jota kaikkien tulee noudattaa.

Ja jos mies on maksanut pääosan kaikesta niin silloin nekin harvat jutut mitä sinä olet ns. ostanut omin päinesi voivat olla miehen omaisuutta.

Yhteistyössä