Onko muita jotka tykkäävät sisustuksessa retrosta ja antiikista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Tässä yksi sellainen. Tulipa vaan mieleeni, kun muutimme juuri, ja olemme tässä sisustaneet lähipäivinä.

Jos joku uskaltaa laittaa kuvan, olisi kiva nähdä kuvia ei-moderneista, jopa lähes "mummotyylisistä" kodeista, voisi saada vinkkejä.

Mun lemppareita on vanhat lipastot ja matka-arkut. Meiltä löytyy noin sata vuotta vanha lipasto ja yli sata vuotta vanha matka-arkku, jälkimmäinen ei ole vielä täällä meillä.

Jos olisi tilaa, hankkisin vanhan kiikkutuolin, minusta ne on upeita. :heart:

Tykkään myös räsymatoista ja virkatuista päiväpeitoista, jostain kun löytäisi sellaisia. :p

Kerään vanhoja messinki-ja kupariesineitä. olen miettinyt niille sijoituspaikkaa, ja keksinkin, että laitan ne kylppärin ikkunan väliin. Meillä on kylppärin takaseinällä aika iso ikkuna, jossa sisempi lasii on sellaista josta ei näe läpi, mutta ulompi normaalia lasia. Siihen väliin vaan pieniä hyllyjä, ja esineet sinne. Ai hitsi kun löytäisi sellaisen "Aladdinin taikalampun" sinne, pienikokoisen tietty. =)

Minkälaisista vanhoista sisustustavaroista ja huonekaluista te pidätte?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tykkään kaikesta vanhasta, joskus jopa krumeluurista. Asunnosta tulee oikeastaan mieleen museo, värityskin on kuin vanhassa tupakkahuoneessa. Meidän koti on kaikkea muuta kuin, mistä valtavirta pitää. Monet varmasti pitäis meidän kotia järkyttävänä :D

Tykkään, ja juuri myöskin noista luettelemistasi, Suzyanne. Meillä ei kyllä niitä juurikaan ole, mutta joskus haluan ujuttaa sisustukseemme joitain ihania vanhoja tavaroita! Ja ah, vanha keinutuoli olisi mukava:) Rakastan vanhoja esineitä!

Mä voin huomenna räpsiä pari valokuvaa..Nyt on niin pimeetä ettei tolla meidän kameralla saa kuvia.

Mä haluisin kyl uusia ison osan meidän huonekaluista mutta en vielä viitti kun ollaan kohta muuttamassa tästä pois..Tai ollaan oltu jo pari vuotta mutta nyt on ihan pakko kun poika tarvii oman huoneen.Niin on kivempi hommata huonekalut sitten uuteen kotiin niin tulee sit ostettua just sitä mitä tarvii.

Mulla on muuten sellanen virkattu päiväpeite...Mummo vainaan virkkaama.Oon katellut niitä kirppareilla ja 100 e pintaan on niitten hinnat :O

Mä voin huomenna räpsiä pari valokuvaa..Nyt on niin pimeetä ettei tolla meidän kameralla saa kuvia.

Mä haluisin kyl uusia ison osan meidän huonekaluista mutta en vielä viitti kun ollaan kohta muuttamassa tästä pois..Tai ollaan oltu jo pari vuotta mutta nyt on ihan pakko kun poika tarvii oman huoneen.Niin on kivempi hommata huonekalut sitten uuteen kotiin niin tulee sit ostettua just sitä mitä tarvii.

Mulla on muuten sellanen virkattu päiväpeite...Mummo vainaan virkkaama.Oon katellut niitä kirppareilla ja 100 e pintaan on niitten hinnat :O

Oho, halvalla myyvät.

Jos joku on käynyt Berliinin DDR-museossa niin siellä on se DDR-aikainen koti. Tykkään sen tyylisistä.

Tässä pari kuvaa netistä.

3977256526_e5843fb57d.jpg

DDR-Museum.gif

5251208540_e20ab8ce14.jpg

Mä pidän uuden ja vanhan sekoituksesta sisustuksessa... olen pitkään etsinyt iiiiisoa amerikan arkkua olohuoneen pöydäksi. Lapsille on tuunauksen alla ihanaakin ihana wanha koulupöytä. <3 jotain pientä kivaa+wanhaa on mukava ripotella uuden joukkoon. Retro ei ole ihan täysin meille..
Tykkään myös ostella kirpputoreilta vanhoja kankaita ja ommella niistä kivoja juttuja kotiin. Rakastan erityisesti vanhoista keittiön esineistä joita voi laittaa esille.

Jos joku on käynyt Berliinin DDR-museossa niin siellä on se DDR-aikainen koti. Tykkään sen tyylisistä.

Sä voisit tykätä tästä?
Meidän vierasmajamme kylppärissässä on alkuperäiset muoviseinät jostain 70-luvun lopulta tms.
Minusta ne ovat niin kertakaikkisen kamalat että ovat oikeastaan melkein ihanat:

tapetti.jpg

Meillä ainoat uutena ostetut huonekalut ovat sängyt. Kaikki muu on -70, -60, -50 -luvuilta. Muutama antiikkimööpelikin löytyy. Modernia meillä on tekstiilit ja taide. Turhaa krääsää inhoan, joten meillä ei ole juurikaan koriste-esineitä, mutta muuten kotimme voidaan varmaan laskea mummomaiseksi :). Meillä on kiikkustuolikin, sellainen vanha nojatuolimalli.

Oijoi mikä ihana seinä! Tahtoo myös! :)

Tykkään juurikin 50, 60 ja 70-lukujen estetiikasta. Tosin vähän valikoiden, ei kaikki ole hienoa. Meillä on kotona vähän sekaisin noita retrojuttuja ja myös modernimpaa, esim Ikean Expeditejä ym.

Virkkausjutuista en oikein perusta, 100€ kuulostaa hurjalta summalta. Oikea antiikki ei myöskään ole mun juttu.

Meillä oikeastaan vain ruoka, pöytä ja tuolit sekä meidän parisänky ovat uusina ostetuja, kaikki muu vähintään 70 vuotta vanhaa. Piironkeja, lipastoja, kaappeja, lasten sänkyjä, nojatuoleja, kirjoituspöytiä, arkkuja sivustavedettäviä, itämaisia mattoja sun muuta on tullut vuosien varrella kerättyä niin, että pikkuhiljaa alkaa koti näyttää siltä kuin halutaan. Talommekin on lähes satavuotias, joten tykkään että kalusteet ovat samaa linjaa. Remontoidessamme ollaan palautettu vanha tyyli myös muuten, lautalattiat, rakennusvuoden aikaiset tapettimallit sun muuta. Voin laittaa sulle huomenna kuvia, nyt on liian pimeää kuvata :D

Oijoi mikä ihana seinä! Tahtoo myös! :)

Tykkään juurikin 50, 60 ja 70-lukujen estetiikasta. Tosin vähän valikoiden, ei kaikki ole hienoa. Meillä on kotona vähän sekaisin noita retrojuttuja ja myös modernimpaa, esim Ikean Expeditejä ym.

Virkkausjutuista en oikein perusta, 100€ kuulostaa hurjalta summalta. Oikea antiikki ei myöskään ole mun juttu.

Ehkä se varmaan kuulostaa hurjalta summalta, kun teollisia saa paljon halvemmalla. Harva oikeastaan on valmis maksamaan käsintehdystä sen oikeaa rahallista arvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23044795:
Mä voin huomenna napata pari kuvaa. Olkkarissa ei ole mitään alle 60-vuotiasta ainakaan. Taitavat olla sataa lähempänä. Kiikkustuoli on tehty heti sodan jälkeen. Se on varmaan uusin. Verhoilin sen viime vuonna uudelleen. Nyt oon jo "nukkumassa". Istun sängyllä ja ootan että närästys menis pois.

Oijoi kuulostaa ihanalta, pistä kuva kun jaksat!!

[QUOTE="fani";23044867]Meillä ainoat uutena ostetut huonekalut ovat sängyt. Kaikki muu on -70, -60, -50 -luvuilta. Muutama antiikkimööpelikin löytyy. Modernia meillä on tekstiilit ja taide. Turhaa krääsää inhoan, joten meillä ei ole juurikaan koriste-esineitä, mutta muuten kotimme voidaan varmaan laskea mummomaiseksi :). Meillä on kiikkustuolikin, sellainen vanha nojatuolimalli.[/QUOTE]

Olis kiva nähdä kuvia teiltäkin!!

Minä tykkäisin 70-luvun tyylistä, mutta mies ei pahemmin, ainakaan kaikista. Olisin ostanut meille vähän aikaa sitten huutiksesta sellaisen kirkkaan keltaisen ruokaryhmän, muovisen, mitä oli 70-luvulla, mutta mies ei lämmennyt. Meillä ois ollut siihen sopivat 70-luvun keltaiset isokukalliset verhotkin kaapissa. =)

Nyt meillä on sohva ja rahit jostain 80-luvun alusta, sellaiset isot ja massiiviset. Olkkarissa on se vanha lipasto, lisäksi sinne tulee antiikkinen , sellainen tosi koristeellinen kaappi jossa on leijonan päät ovissa, tosi painava, täyspuinen , en osaa paremmin kuvailla. Sitten siellä on sellainen 80-luvun tummanpunainen, korkeaselkäinen nojatuoli. Ja lapmppu on 70-luvulta. jossain vaiheessa laitetaan sinne sellainen 30-luvun kattokruunu joka on meillä varastossa.

Keittiön pöytä ja tuolit ovat miehen vanhat, ne on kasaria ja ihan hirveät, sellaiset metallijalkahirvitykset, heti kun löydetään paremmat niin ne lähtevät. Mutta vanhat pitää niidenkin olla.

Keittiöön tulee seinälle hyllyt johon laitan vanhoja esineitä, mulla on kaksi vanhaa, vihreää lasipurkkia ja kaksi vanhaa peltipurkkia, toinen on kahvipurkki ja toinen Hangon keksirasia.

Haluaisin löytää keittiöön sellaisia vanhoja kylttejä tauluiksi.

:wave: Mutta ei mulla ole kuvia sisistuksestamme ja mä kun en sisustusta harrasta, niin ei meillä ole ihan sellaista, kuin haluaisinkaa, kunhan on kivoja huonekaluja ja kivoja värejä.

Vanhan tavaran ja antiikin harrastus on ajan mukaan paheva tauti. Aloitin 20-vuotiaana tyttönä ja nyt kotini on täynnä kaikkea 25 vuodena aikana hankittua. Vanhassa huonekalussa on se hyvä piirre, että se kestää koko loppuelämän ja siksi on ekologinen. Jos harrastukseen hurahtaa, kuten minä, alkaa pikkuhiljaa oppimaan eroja eri tyylien ja eri aikakausien esineissä. Olen jo niin pitkällä, että nk. tyylihuonekaluja hankin enää harvoin, sillä aito antiikki (>100v vanhat) on vienyt sydämeni.

Tämä ei tarkoita ettteikö edullisesti löytäisi kivoja vanhoja tavaroita, ei kaiken tarvitse olla oikeaa ja aitoa. Kymmenen ensimmäistä harrastusvuotta meni opetellessa. Ensimmäinen 'suuri' hankintani oli Laitilan kustavilainen tyylituoli (uutta tuotantoa) josta olin äärimmäisen onnellinen ja joka on edelleen minulla.

1700-luvun kustavilainen sohvani maksoi markka-aikana 2500 markkaa, olen se kerran päällystänyt, se oli kallista. Nyt sohva on palvellut minua lähes 20 vuotta, ja jatkaa kanssani loppuelämäni, minun jälkeen se on taas jonkun muun ilona. Tämän 20 vuoden aikana tuttavapariskunta on hankkinut lapsiperheeseensä varmaan jo 3-4 uutta Ikean sohvaa. Blogini ei keskity sisutukseen, mutta olen silloin tällöin tuonut kuviin esineistöäni kiinnostuneille, antiikista tulen kirjoittamaan myös.

Huuto.netin antiikkiosasto on hyvä paikka etsiä tavaroita, samoin kannattaa käydä antiikkimessuilla, joita järjestetään usein. http://www.antiikkilinkit.fi sivustolla on antiikkiliikkeiden sivustot, liikkeillä on nykyään kuvat myytävistä tavaroista netissä.

Yhteistyössä