Irtisanoutuminen -karenssiasiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työhön väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työhön väsynyt äiti

Vieras
Onko kukaan keksinyt hyvää syytä irtisanoutua työstä?

Itse olen väsynyt siihen että olen jatkuvasti poissa töistä oman sairastelun vuoksi, tai lapsen.
Lapsella astma,ja sairaudet viipyvät meidän perheessä pitempään.
Yksinhuoltajana hoidan yksin lasta, ja nyt taas työvuoroihun työnnetty iltavuoroa, vaikka olen monta kertaa sanonut etten voi niitä tehdä.Ja asia ollut ihan ok.

Tietysti, en ole kovin pidetty varmaankaan sairaslomien takia.Viimeksi oli työmotivaatiosta palaveri kun oli viikon sairasloma.

Karenssi on niin kamalan pitkä aika jos itse irtisanoudun...

:(

En minä enää tiedä mitä tekis...

Opinnotkin pitäis saada tehtyä loppuun ennenkuin opinto-oikeus loppuu.
Ei riitä aika eikä jaksaminen kaikkeen.Yöllä sitä pitäis varmaan sekin vääntää..

AHDISTAA!:(

[QUOTE="suski";23043455]Voisitko puhua esimiehesi kanssa jonkinlaisesta irtisanomispaketista tai että sut irtisanottaisiin?[/QUOTE]

Kukaan esimies ei ole niin hullu että sanoisi ketään irti ilman tuotannollistaloudellisia syitä.

Sori mutta tiedän vaan, että työkkärin mukaan AINOA keino välttyä karenssilta on muutto puolison työn takia riittävän kauas. Muuta keinoa ei kuulemma ole. Joten vain esimies voi auttaa: itse et voi irtisanoutua.

Hauku firmaa fb:ssä? Saat potkut...?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23043470]Kukaan esimies ei ole niin hullu että sanoisi ketään irti ilman tuotannollistaloudellisia syitä.[/QUOTE]

Aika usein työntekijät sopivat esimiehen kanssa jonkinlaisen irtisanomispaketin (esim. 3 kk palkka) ja irtisanoutuvat sitten itse.

[QUOTE="suski";23043532]Aika usein työntekijät sopivat esimiehen kanssa jonkinlaisen irtisanomispaketin (esim. 3 kk palkka) ja irtisanoutuvat sitten itse.[/QUOTE]

Ok. Fiksua. Mutta miksi työnantaja suostuisi maksamaan 3 kk palkan? Tehdäänkö töitäkin vielä 3 kk irtisanoutumisen jälkeen?

Vaikee siltä karenssilta on välttyä. Mulle ja työkaverille tuli 3kk karenssi kun irtisanouduttiin sen takia kun palkka olis puolittunut. Ei ollut riittävä syy irtisanomiseen.

Ok. Fiksua. Mutta miksi työnantaja suostuisi maksamaan 3 kk palkan? Tehdäänkö töitäkin vielä 3 kk irtisanoutumisen jälkeen?

Jos työnantaja ei halua pitää jotakin työntekijää (esim. sairastelee paljon) tai aiheuttaa skismaa. niin on helpompi/halvempi ostaa hänet ulos kuin pitää. Työntekijää ei oikeastaan voi irtisanoa ellei firmalla mene huonosti ja sen jälkeen ei voi pitkään aikaan rekrytoida uusia vaan pitää pyytää ensin vanhoja töihin.

mä sain 3 kuukauden karenssin,tosin mut irtisanottiin mut oli kuulemma oma vika,hain sit 3 kuukaudeks toimeentulotukea ja sillä pärjättiin,ei kylläkään harmita et sain loparit olis pitäny uskaltaa itse lähteä

Olen ollut vasta vuoden tuossa työssä siellä, sopimus on maaliskuun loppuun..Toivon toiisaalta etteivät jatkaisi sopimusta,kävisi kaikista hepoiten tämä.Kai sitä siihen asti jaksaa sinnitellä ja katsoa sitten tilannetta?

Facebook päivitys houkuttelisi kyllä.. Mutta jätettäköön se idea vielä kuitenkin toteuttamatta;)

[QUOTE="suski";23043602]Tuskin, sillä Facebook-potkut eivät taida olla ihan laillisia...[/QUOTE]

Kokeilehan piruuttas haukkua teidän firmaa niin, että sen pystyy yhdistämään haukkuihin ja tule sitten kertomaan kokemuksistasi.

[QUOTE="tööt";23043768]Kokeilehan piruuttas haukkua teidän firmaa niin, että sen pystyy yhdistämään haukkuihin ja tule sitten kertomaan kokemuksistasi.[/QUOTE]

Tarkoitan, että tuskin tulee karenssia, jos tulee potkut Facebook-haukkumisten takia sillä se ei ole ihan laillinen syy irtisanoa.

[QUOTE="alkuperäinen kirjoittaja";23043676]Olen ollut vasta vuoden tuossa työssä siellä, sopimus on maaliskuun loppuun..Toivon toiisaalta etteivät jatkaisi sopimusta,kävisi kaikista hepoiten tämä.Kai sitä siihen asti jaksaa sinnitellä ja katsoa sitten tilannetta?

Facebook päivitys houkuttelisi kyllä.. Mutta jätettäköön se idea vielä kuitenkin toteuttamatta;)[/QUOTE]

Puhu esimiehesi kanssa ja pyydä, että sopimustasi ei jatkettaisi.

Paitsi onko sulla sopparissa määräaikaisuuden syy "omasta tahdosta"? Koska jos on, niin saat karenssia, kun sopimus loppuu.

[QUOTE="suski";23043575]Jos työnantaja ei halua pitää jotakin työntekijää (esim. sairastelee paljon) tai aiheuttaa skismaa. niin on helpompi/halvempi ostaa hänet ulos kuin pitää. Työntekijää ei oikeastaan voi irtisanoa ellei firmalla mene huonosti ja sen jälkeen ei voi pitkään aikaan rekrytoida uusia vaan pitää pyytää ensin vanhoja töihin.[/QUOTE]

Nää on niitä kun firma maksaa kipurahoja laittomasta irtisanomisesta ettei työntekijä vie juttua oikeuteen. Isot firmat tekee sitä.

Itse jäin joku aika sitten karenssille ja hain sairaslomaa lääkäriltä. Jos olet poikki niin hae jo työssä ollessasi sairaslomaa ja irtisanoudu. Karenssiajalta juoksee sairaslomakorvaukset ja kelalla on 9päivän omavastuuaika ennen kuin maksavat. Itse jäin mielenterveyssyistä pois töistä ja nyt on helppo hengittää kun ei tarvitse enää mennä sinne ja nähdä niitä ihmisiä. Olen vielä tälläkin hetkellä tällä sairaslomalla.

[QUOTE="suski";23043795]Tarkoitan, että tuskin tulee karenssia, jos tulee potkut Facebook-haukkumisten takia sillä se ei ole ihan laillinen syy irtisanoa.[/QUOTE]

Ymmärsin kyllä lukemani. Kokeilepa ihmeessä miten laiton syy se on.

[QUOTE="vieras";23043868]Nää on niitä kun firma maksaa kipurahoja laittomasta irtisanomisesta ettei työntekijä vie juttua oikeuteen. Isot firmat tekee sitä.[/QUOTE]

Eri asia. Ns. laittoman irtisanomisen voi tehdä sulassa sovussa työntekijän kanssa. Kaikki voittavat :) .

[QUOTE="vieras";23043899]Sairaslomarahat kelalta ei päätä huimaa sen jälkeen kun työnantajan velvotteet on tulleet täyteen. Mäki olisin saanut huiman kympin päivältä.[/QUOTE]

Kyllä minä olen aika paljon saanut jo yli neljän kuukauden aikana. Vaikkei huippupalkka ollut niin yli 50e/pv tullut ja on siis jo maksettu(työkuukausiansio oli alle 2000e/kk).

[QUOTE="vieras";23043899]Sairaslomarahat kelalta ei päätä huimaa sen jälkeen kun työnantajan velvotteet on tulleet täyteen. Mäki olisin saanut huiman kympin päivältä.[/QUOTE]
Onko työttömyyskorvaus isompi kuin sairauspäiväraha? Olen luullut, ettei niissä ole isoakaan eroa.

[QUOTE="alkuperäinen kirjoittaja";23043676]Olen ollut vasta vuoden tuossa työssä siellä, sopimus on maaliskuun loppuun..Toivon toiisaalta etteivät jatkaisi sopimusta,kävisi kaikista hepoiten tämä.Kai sitä siihen asti jaksaa sinnitellä ja katsoa sitten tilannetta?[/QUOTE]

no jos olet määräaikaisella sopimuksella, niin helmikuun lopullahan pitäisi selvitä jatkuuko sulla työ vai ei. Koska jos ei jatku, niin yleensä tapana on pitää kertyneet lomat pois ja sehän on käytännössä toi maaliskuu. Toinen vaihtoehto ottaa lomat rahana ja olla vielä maaliskuu töissä. Kuulosteles vähän mikä sen jatkon tilanne on. Tosin omakohtaista kokemusta on, että jatkon ilmoittaminen menee sinne viimesille päiville, rassaavaa sekin, jos haluaa nimenomaan jatkaa eikä jäädä ansiosidonnaisilla kotiin.

Muuten toivon kyllä kovasti, että sun työantaja ottaisi sun tilanteen paremmin huomioon työvuoroja jaettaessa. Puhukaa vielä!

Kiitos kaikille vastanneille, sain vähän näkökulmia asiaan.

Ei ole omasta pyynnöstä määräaikinen soppari, ja viimeisille päiville taitaa tieto jatkosta mennä.

Mutta katsotaan kuinka käy.

Yhteistyössä