Helsingin ja Uudenmaan down-lapsista 90 % abortoidaan

siis jos tieto downin syndroomasta on tiedossa jo raskausaikana.

"Tavallisin sikiöseulonnoissa havaittava kehitysvamma on Downin syndrooma. Nykyään lähes 60 prosenttia Down-raskauksista päätyy keskeytykseen. Niistä vanhemmista, jotka saivat tietää odottavansa Down-lasta Helsingissä ja Uudellamaalla viime vuonna, 90 prosenttia valitsi abortin."


Hirveän iso tuo luku, tuli ihan yllätyksenä minulle. Ja tuo 60 % on sekin iso luku, olin ajatellut, että olisi noin 30 %.

Koko juttu:
Kehitysvamma johtaa yh
 
siis jos tieto downin syndroomasta on tiedossa jo raskausaikana.

"Tavallisin sikiöseulonnoissa havaittava kehitysvamma on Downin syndrooma. Nykyään lähes 60 prosenttia Down-raskauksista päätyy keskeytykseen. Niistä vanhemmista, jotka saivat tietää odottavansa Down-lasta Helsingissä ja Uudellamaalla viime vuonna, 90 prosenttia valitsi abortin."


Hirveän iso tuo luku, tuli ihan yllätyksenä minulle. Ja tuo 60 % on sekin iso luku, olin ajatellut, että olisi noin 30 %.

Koko juttu:
Kehitysvamma johtaa yh
Minäkin yllätyin luvun suuruudesta.
Mielenkiintoista.
 
Mun mielestä on jokaisen oma päätös että jaksaako kantaa vastuun vammaisesta lapsesta. Itse en koskaan abortoisi sikiötä siitä syystä etten häntä itse jaksaisi hoitaa tai että hänestä olisi muulle perheelle 'haittaa' mutta jos hänellä olisi esimerkiksi joku tappava puute esim sisäelimissä jolloin hän kuolisi kuitenkin synnytykseen niin varmaan päätyisin keskeytykseen.

Mun mielestä on uskomatonta miksei koeta että Down-lapsillakin olisi oikeus elää :/
 
Mun mielestä on jokaisen oma päätös että jaksaako kantaa vastuun vammaisesta lapsesta. Itse en koskaan abortoisi sikiötä siitä syystä etten häntä itse jaksaisi hoitaa tai että hänestä olisi muulle perheelle 'haittaa' mutta jos hänellä olisi esimerkiksi joku tappava puute esim sisäelimissä jolloin hän kuolisi kuitenkin synnytykseen niin varmaan päätyisin keskeytykseen.

Mun mielestä on uskomatonta miksei koeta että Down-lapsillakin olisi oikeus elää :/
Minäkin abortoisin lapsen jos olisi tiedossa, että hän on vaikeasti monivammainen. Ei ymmärtäisi mitään, ei osaisi puhua, olisi sokea, voisi vaan maata sängyssä "vihanneksena". Mutta downin syndroomaa ei tosiaan voi verratakaan tähän, useimmat downit pystyvät elämään ihan ihmisarvoista ja itsenäistäkin elämää.
 
..
no miks ihmiset sitte menee siihen niskapoimu-ultraan? ei sitä kunnat tarjoa sen vuoksi että on hauska nähhä vauva vaan nimenomaan sen vuoksi että vaikeat kehitysvammat seulotaan pois jo tässä vaiheessa niin niistä ei tuu sitte kuluja joita tulisi jos pääsevät syntymäään
 
Mun mielestä on jokaisen oma päätös että jaksaako kantaa vastuun vammaisesta lapsesta. Itse en koskaan abortoisi sikiötä siitä syystä etten häntä itse jaksaisi hoitaa tai että hänestä olisi muulle perheelle 'haittaa' mutta jos hänellä olisi esimerkiksi joku tappava puute esim sisäelimissä jolloin hän kuolisi kuitenkin synnytykseen niin varmaan päätyisin keskeytykseen.

Mun mielestä on uskomatonta miksei koeta että Down-lapsillakin olisi oikeus elää :/
kyse on ehkä siitä että kuka siitä lapsesta huolehtii jos vanhemmat eivät ole syystä taikka toisesta kykeneväisiä, Down syndroomassa kuitenkin tulee mukana muitakin terveysongelmia (ei tietenkään aina) ja kyllä mä koen ainakin niin että se vammainen lapsi rasittaa paljon enemmän kuin terve lapsi ja jos perheessä on muitakin lapsia niin pitää ehkä ajatella heitäkin
 
bud
Mun mielestä on jokaisen oma päätös että jaksaako kantaa vastuun vammaisesta lapsesta. Itse en koskaan abortoisi sikiötä siitä syystä etten häntä itse jaksaisi hoitaa tai että hänestä olisi muulle perheelle 'haittaa' mutta jos hänellä olisi esimerkiksi joku tappava puute esim sisäelimissä jolloin hän kuolisi kuitenkin synnytykseen niin varmaan päätyisin keskeytykseen.

Mun mielestä on uskomatonta miksei koeta että Down-lapsillakin olisi oikeus elää :/
On niillä oikeus elää yleisellä tasolla ajateltuna, muttei toivottuna ja odotettuna perheenjäsenenä ainakaan meidän perheessä. Silti jos meille yllätyksenä salissa paljastuisin down-lapsi, varmasti rakastaisin häntä.
 
no miks ihmiset sitte menee siihen niskapoimu-ultraan? ei sitä kunnat tarjoa sen vuoksi että on hauska nähhä vauva vaan nimenomaan sen vuoksi että vaikeat kehitysvammat seulotaan pois jo tässä vaiheessa niin niistä ei tuu sitte kuluja joita tulisi jos pääsevät syntymäään
Käsittääkseni melkein kaikki (kaikki?) jotka pääsevät menevät niskapoimu-ultraan.
Sen sijaan lapsivesipunktioon kaikki eivät halua sen nostaman keskenmenoriskin vuoksi.
 
niiiiin
Todennäköisesti siitä down- lapsesta tulee ylimääräisiä kuluja yhteiskunnalle lähes koko eliniän ajan.
Mä mittaan tätä asiaa myös rahassa, jos tuollainen lapsi tietoisesti synnytetään tähän maailmaan.
 

Yhteistyössä