Jos kerran tyttöjä ja poikia syntyy samanverran niin miten se on mahdollista?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MietteliäsMinttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MietteliäsMinttu

Vieras
Ilmeisesti poikia syntyy vähän enemmän, mutta siis MITEN se voi mennä aina niin että molempia sukupuolia syntyy samat määrät?!?! Musta se on outoa... Esim. että vuonna 2010 suomeen syntyi 1000 lasta joista 400 on tyttöjä ja 600 poikia - miten luonto pystyy järkkäämään sen näin?! tai jos elokuuhun mennessä jo 600 poikaa on syntynyt niin silloin loput on tyttöjä - siis teoriassa...

En ole ihan varma että ymmärsinkö, mitä ajat takaa. Mutta koetapa heittää noppaa 1 000 000 kertaa. Kun riittävän paljon heittelet, huomaat, että jotenkin se noppa vaan "tietää" ne aiemmat tulokset. Ei niitä ykkösiä tule täsmälleen samaa määrää kuin kutosia, mutta aika lähelle kuitenkin.

Poikia taas syntyy ihan tilastollisestikin pikkuisen enemmän kuin tyttöjä.

minäkään en nyt ihan tarkalleen tiedä mitä ajat takaa mutta olen lukenut että kun yhtä paljon sekä tyttöjä että poikia hedelmöittyy niin tyttöpuoliset keskeytyvät varhaisessa vaiheessa tai alkuraskaudessa helpommin kuin pojat.

[QUOTE="mievaan";23010956]koetapa heittää noppaa 1 000 000 kertaa. Kun riittävän paljon heittelet, huomaat, että jotenkin se noppa vaan "tietää" ne aiemmat tulokset. Poikia taas .[/QUOTE]

Mutta MITEN se voi ne tietää...? Miten tuo toimii...??

Poikia syntyy vähän enemmän, mutta eikös se määrä tasoitu sitten aikuisikään päästäessä, eli poikia kuolee lapsina vähän enemmän. Näin muistan jostain lukeneeni.

Poikia tosiaan syntyy enemmän kuin tyttöjä, mutta jo teini-iässä tilanne on hiukan tasoittunut, ja keski-ikäisinä ikäluokassa alkaa naisten ja miesten kesken olla 50-50-tilanne. Pojat ja miehet kuolevat helpommin.

[QUOTE="hmm";23011010]MATEMATIIKKA (ja todennäköisyyslaskenta) on ihmeellistä. Kuin magiaa.[/QUOTE]

Todella.. kuin magiaa.. Olen mykistynyt :) (ja aivan äärettömän epämatemaattinen ihminen)

[QUOTE="eli";23011079]Ts. olen lottoporukassa, joka on käyttänyt samoja numeroita lähes 20 vuotta - päävoiton todennäköisyys siis suurenee koko ajan...? Eikö?[/QUOTE]

Eihän se niin tee. Ja jos sinulla on 4 poikaa niin todennäköisyys, että seuraava on tyttö, on vain se noin 50%.

Kummasti se luonto vaan huolehtii elämän jatkuvuudesta. Puut osaavat pudottaa lehtensä syksyllä jne.

Off topic mutta slti. Kolikoheittoa: vaikka olisit heittänyt tuhat kertaa peräkkäin kruunan, seuraavassa heitossakin kruunan todennäköisyys on 50%, kuten tietysti klaavankin.

Off topic mutta slti. Kolikoheittoa: vaikka olisit heittänyt tuhat kertaa peräkkäin kruunan, seuraavassa heitossakin kruunan todennäköisyys on 50%, kuten tietysti klaavankin.

Kyllä, juuri näin. Tuossa vaiheessa tilanne on juuri noin. Mutta jos et ole vielä aloittanut kolikonheittoa, on hyvin epätodennäköistä että tuohon tilanteeseen pääsisit :)

Lumoavinta näissä jutuissa on minun mielestäni se, kuinka periaatteessa täysin sattumanvaraiset yksittäistapaukset alkavat jossakin vaiheessa muodostaa tilastoja. Yksittäisinä niistä on edelleen täysin mahdotonta vetää johtopäätöksiä.

Yhteistyössä