kaverin vajaa 5v lapsi ei kykene etenevään keskusteluun, onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
ei ole tarkoitus itseäni nostaa millekään jalustalle tai tehdä perheestäni muita parempia, mutta mun mielestä mun lapsen kanssa pystyi "keskustelemaan" jo joskus 2-3-vuotiaana..?

siis että esim.aikuinen kysyy jotain helppoa, lapsi vastaa ja siitä "viriää" keskustelu....

heräsi vaan huoli kun kävin kylässä pitkästä aikaa ja tajusin tän asian... eivätköhän neuvolassakin huomaa jos on jotain huomattavaa, mutta tuli sellainen jotenkin surullinen olo.. en osaa selittää.

Hän varmaan ujosteli sinua, kun ei ole nähny pitkään aikaan. mun 5-vuotias hädin tuskin vastaa vieraille,kun ujostelee ja samasta syystä ei paljo puhu neuvolassakaanmutta kylä oman perheen kesken juttu lentää vaik kuinka. joten äläpä ole huolissas,monella se on noin ja omat vanhemmat tietää,kuinka asiat on.

No jos se on vajaa, niin ei kai sitten...

Mä olen havainnut samaa useista lapsista. Ihan varmaan normaalia nykymittapuun mukaan, mutta tosiaan on aika lyhytjänteistä toimintaa ja käyttäytymistä. Monet lapset ei enää oikein osaa esim. leikkiä pitkiä leikkejä.

Jos se ei vain halunnut jutskata sun kanssasi?

no ite se siihen koko ajan tuli puhumaan, en mä mennyt sen tykö selvittämään mitään..
siinä sitten poika puhu bakuganeistaan yms ja kuinka on menossa mummolaan. kysyin et missäs sun mummu asuu? vastaus oli joo.
tiesin et mummulla on koira joka on pojalle tärkeä ja kysyin, että onko mummulla lemmikkieläimia? ei ole. kysyin, että ai ei koiraakaan...? joo on. no mikäs sen nimi on? ruskea.
jnejne. se oli tosi outo keskustelu.... poika puhu ihan "pehmeitä" ja vastaili omiaan tai vaan tuijotti mua ihan tyhmänä... en osaa selittää, se oli vaan niin outoa..

Tuolla perusteella meidän 5-vuotias on mykkä :)
Nimittäin jos pitkästä aikaa vieraaksi tuleva alkaisi jututtaa pikkumiestä, ei taatusti saisi aluksi sanaakaan vastaukseksi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22987103:
no ite se siihen koko ajan tuli puhumaan, en mä mennyt sen tykö selvittämään mitään..
siinä sitten poika puhu bakuganeistaan yms ja kuinka on menossa mummolaan. kysyin et missäs sun mummu asuu? vastaus oli joo.
tiesin et mummulla on koira joka on pojalle tärkeä ja kysyin, että onko mummulla lemmikkieläimia? ei ole. kysyin, että ai ei koiraakaan...? joo on. no mikäs sen nimi on? ruskea.
jnejne. se oli tosi outo keskustelu.... poika puhu ihan "pehmeitä" ja vastaili omiaan tai vaan tuijotti mua ihan tyhmänä... en osaa selittää, se oli vaan niin outoa..

Ai,vasta nyt kerroi mistä oli kysymys...

Halusi saattaa sinut epätoivoon ja puhui paskaa sinulle, mitä ihmeellistä tuossa on?

Vaatii aika paljon vastailla väärin (mutta kuitenkin asiaa sivuten) kysymyksiin eli en olisi huolissani, eikähän ole ihan juksannut sua. :D Neuvolassa olisi jo aikaa sitten kiinnitetty huomiota tuohon, ja viimeistään 5v neuvolassa jossa lapsen täytyy osata keskustella neuvolan tädin kanssa.

[QUOTE="awa";22987225]No ei taatusti ole.[/QUOTE]

Kylä se vaan kuuluu tuohon ikäänkin. Siinä 6v hujakoilla ja siitä eteenpäin ylensä pahimmat pälpättäjätkin alkavat hieman katsoa kelle sanovat ja mitä, vaikak perusluonne on ja pysyy.

Sinä olit varmaan itse tilanteessa kuin avohoidossa oleva tekopirteä lastentarhanopettaja, joka tenttaa ja arvioi vastapuolta. Lapset aistivat epäluonnollisuuden herkästi ja kehtaavat olla nykyisin jo niin epäkohteliaita, että antavat samalla tavalla takaisin.

Yhteistyössä