Kun toimeentulotukiasiakkaat aina valittavat että ovat tiukimmilla niin tässä teille esimerkiksi meidän perheen tulot ja

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
????
Niin ja viitaten yhteen ketjuun aiemmin täällä, jopa palkkatyössä oleva joutuu miettimään voiko nyt ostaa jotain tässä kuussa. Ei niin että tilaa tavaran ja alkaa sitten vasta miettiä kuka sen laskun maksaa - eikun öö, kiikutan sen sossuun?! Silloin ostetaan kun varaa on ja jos ei ole, niin ei osteta.

Aikanaan hieman yläasteella ollessa mietitytti, kun meidän vanhemmat säästi monta kuukautta että pääsin luokkaretkelle. Taisi mennä yksi synttärilahjakin siihen reissuun. Sitten luokkakaverille matkan maksoi sossu, kun lapsen pitää saada elämyksiä. Samoin kuin silmälasit, jotka meidän perheessäkin teki tiukkaa kahden duunarin hankkia. Enkä nyt sano että tuolle sossuperheen lapsen ei olisi kuulunut niitä rillejä saada, mut pointtina se että ihan työssäkäyvälle moiset kustannukset voi tehdä tiukkaa ja toiset saa kaiken ilmaiseksi vastikkeettomasti. Se ottaa päähän.

Toimeentulotuen perusosan pitää riittää muun muassa seuraaviin menoihin:

* ruokakulut
* vaatteet (osto, pesu ja huolto)
* parturin ja kampaajan kulut
* henkilökohtainen hygienia
* ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen
* matkakulut (muut kuin työ- ja opiskelumatkat)
* tv-lupa, sanomalehti, puhelinlasku
* harrastus- ja vapaa-ajankulut

Ja perusosa on siis yksin asuvalle 417 euroa. Luuletteko siis että tuosta jää jotain säästöön? tai että voi elää jotenkin leveästi? Ihminen joka on töissä, maksaa kyseiset asiat palkastaan. Sehän on ihan luonnollista. Mutta joskus ihminen ei syystä tai toisesta pysty käymään töissä ja joutuu turvautumaan sossun apuun. En edelleenkään ymmärrä mikä siinä on väärin tai kauheaa??

"vieras"

* ruokakulut
* ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen

Ja perusosa on siis yksin asuvalle 417 euroa. Luuletteko siis että tuosta jää jotain säästöön? tai että voi elää jotenkin leveästi? Ihminen joka on töissä, maksaa kyseiset asiat palkastaan. Sehän on ihan luonnollista. Mutta joskus ihminen ei syystä tai toisesta pysty käymään töissä ja joutuu turvautumaan sossun apuun. En edelleenkään ymmärrä mikä siinä on väärin tai kauheaa??
Siihen vielä lisäät autosta koituvat kulut ja bensat. Sekin on pakollinen asia joissain puolilla suomea.

Tuloina otetaan tietyin poikkeuksin huomioon kaikki henkilön tai perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot ja tuet. Vähäisimmätkin avustukset ja ansiot kuten armeijan päivärahat saatetaan ottaa kokonaisuudessaan huomioon. Tekstiviestilainat lasketaan tuloksi jos niitä on useampia. (Velkoja ei sen sijaan huomioida lainkaan laskettaessa tulojen riittämistä elämiseen.) Perheiltä tuloina vähennetään lapsilisät. Ennen toimeentulotuen myöntämistä hakijaa ohjataan hakemaan kaikki muut mahdolliset lakisääteiset etuudet. Tällaisia ovat muun muassa työttömyysturva, eläke- ja sairausturva, asumistuki sekä opintotukijärjestelmä (opintoraha, -laina, asumislisä). Säästöt ja helposti rahaksi muutettava omaisuus tulee käyttää ennen toimeentulotuen hakemista. Tuen saantiin eivät vaikuta mahdollinen omistusasunto, asunnon irtaimisto tai työvälineet. Työtuloista vähennystä lasketaan 80 prosentin mukaan, eli 20 prosenttia jää hakijalle. Palkan ulosmittausta ei myöskään lueta hakijan tuloksi.

Että joo, rikastumaan pääsee ja kateellinen kannattaa olla.. :headwall:

Jayman

* ruokakulut

Minusta sossun apuun turvautumisessa ei ole mitään väärää ja olen auttanut myös itse monesti ihmisiä jotka ovat tarvinneet apua.

Tämänkin ketjun otsikossa jo sanotaan että tt-tukiasiakkaat aina valittavat. Ketkähän ne eniten ovat tämän keskustelun aikana valittaneet..
Mä en tajua niitä jotka ovat töissä ja valittavat siitä että toimeentulotukiasiakas saa enemmän rahaa ja päläpälä. Mikä sitten estää itseä irtisanoutumasta ja kokeilemasta olla tukien varassa?

[QUOTE="awa";22981996]Ei saa. Opiskelijan ensisijainen tulonlähde on opintolaina joka paikassa muualla paitsi siellä sinun hyysäävässä kotokunnassasi. Laina lasketaan siis tuloksi nosti sitä tai ei.[/QUOTE]

No eipä tuo harmaa heti kertonut olevansa opiskelija...

"a p"

* ruokakulut

Ei pointtina ollutkaan se että onko oikein tai väärin saada tt-tukea vaan tuo valitusasenne kun me toimeentulotukiasiakkaat ollaan niiiiiin köyhiä. Mietihän nyt itsekin. Menisit töihin josta saisit käteen vaikka 1200 euroa. Kyllä, niitäkin ammatteja on ja paljon. Maksaisit asumiskustannuksia vaikka 500 euroa. Jäisi 700 euroa. Jos sinulla olisi lapsi, ei päivähoitokaan aivan ilmaista olisi. Jos auto olisi pakollinen tai vaikka linkkurikortti niin se vie n. 50-150 euroa. Käyt töissä, maksat KAIKEN omasta pussistasi ja tuon verran sinulle jäisi kun sen sijaan kotona makaamalla sinulle maksetaan asumiskustannukset, sähköt, vakuutukset valmiiksi ja annetaan käyttörahaa 417 euroa ja SILTI sinä kehtaat valittaa kuinka vähän se on. Tämä on se pointti joka risoo. Kun te ette ymmärrä miten hyvin oikeasti saatte sitä rahaa _mitään tekemättä_ Joku tekee töitä 160 tuntia kuussa ja jää voitolle satkun, pari JOS sitäkään. Ja noihin harrastus sun muihin kuluihin voi ihan itse vaikuttaa, niin työssä kuin kotona ollessa.

Jostain syystä poliitikot koko ajan hehkuttavat miten toimeentulotukiasiakkaat muka köyhimpiä. Höpöhöpö.

Politikoilla vain on harhakäsitys siitä, mitä palkat todellisuudessa on ja samoin käsitys siitä, että mitä äitiyspäivärahat on keskimäärin ja ihan oikeasti kuinka pieni on kotihoidontuki tai omaishoidontuki. Itse ovat niitä päättäneet, mutta vain omia palkkojaan korotelleet.

peesi näille
[QUOTE="a p";22977634]Hienoa, olit ensimmäinen joka ymmärsi pointtini :flower:

Edelleenkään en ole meidän tuloista valittanut vaan tt-asiakkaiden asenteesta.[/QUOTE]

Minunki mielestäni pienipalkkaiset on paljon isommissa ongelmissa kuin sossun asiakkaat. Jos saat tonnin käteen, mutta sulla on myös työmatkakuluja yms, se onhankalampi juttu kuin että saa tukien muodossa 800 tekemättä mitään

muistan myös
Niin ja viitaten yhteen ketjuun aiemmin täällä, jopa palkkatyössä oleva joutuu miettimään voiko nyt ostaa jotain tässä kuussa. Ei niin että tilaa tavaran ja alkaa sitten vasta miettiä kuka sen laskun maksaa - eikun öö, kiikutan sen sossuun?! Silloin ostetaan kun varaa on ja jos ei ole, niin ei osteta.

Aikanaan hieman yläasteella ollessa mietitytti, kun meidän vanhemmat säästi monta kuukautta että pääsin luokkaretkelle. Taisi mennä yksi synttärilahjakin siihen reissuun. Sitten luokkakaverille matkan maksoi sossu, kun lapsen pitää saada elämyksiä. Samoin kuin silmälasit, jotka meidän perheessäkin teki tiukkaa kahden duunarin hankkia. Enkä nyt sano että tuolle sossuperheen lapsen ei olisi kuulunut niitä rillejä saada, mut pointtina se että ihan työssäkäyvälle moiset kustannukset voi tehdä tiukkaa ja toiset saa kaiken ilmaiseksi vastikkeettomasti. Se ottaa päähän.
Kun sekä minä että mies opiskeltiin ja yritettiin tehdä töitä iltaisin sen verran ettei lainaa tarvinnu ottaa, niin sossusta sanottiin että opintolaina lasketaan tuloksi vaikkei sitä nostaisi, koska se on oma valinta olla ottamatta. Ja mulla oli säästötilillä sillon markka-aikaan 300 markkaa (eli noin 50 euroa), niin ne sano että teillähän on säästöjä.

mikä toi perusosa on?
monelleko se lasketaan? Siis jos meitä on 4, tarkottaa että pitäs saada yli 1600 euroa kuussa. No tuskinpa vaan

Viimisen 3kk tulot 1300! Ennen veroja, repikääpä siitä. Mies jäi yllättäin työttämäksi ja asian käsittely on kestänyt. Ei ole kuin minun palkka + lapsilisä. Asuntolainan ja autolainan olemme laittaneet tauolle (puolen vuoden lyhennysvapaa), laskujen eräpäiviä ollaan siirretty. En tiedä millä me ois eletty jos ei mulla ois töitä. Tuskin sossusta kun ei haista viinalle

Marketin pihalla on sillon tällön niitä sossun lahjakortin myyjiä. Kortti on henkilökohtanen, mutta ne ostaa esim jotain kalliimpaa ja myy sen pihalla puoleen hintaan, painuvat sitte sisään ostamaan kaljaa

---
[QUOTE="a p";22983975] Käyt töissä, maksat KAIKEN omasta pussistasi ja tuon verran sinulle jäisi kun sen sijaan kotona makaamalla sinulle maksetaan asumiskustannukset, sähköt, vakuutukset valmiiksi ja annetaan käyttörahaa 417 euroa ja SILTI sinä kehtaat valittaa kuinka vähän se on. [/QUOTE]

Siis edelleenkään kaikki toimeentulotukea saavat eivät makaa kotona. On työvoimatoimiston toimenpiteisiin osallistuvia, opiskelijoita, pienituloisia...

"vieras"
Niinpä. Mä kannattaisin kansalaispalkkaa ja koko toimeentulotukijärjestelmän lakkauttamista. Olis jotain kannustavuuttakin tässä hommassa. Kyllä työssäkäyvän, kokonaan asuntonsa itse maksavan ihmisen/perheen pitää saada käyttöönsä huomattavasti enemmän rahaa kuin kotona makaavien toimeentulotukea kuukaudesta ja vuodesta toiseen nostavien. Nykyäänhän tilanne on monessa pieni- ja keskituloisessa perheessä (jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä) aika plusmiinusnolla.
Tästä samaa mieltä. Toimeentulotuki on se viimeinen turva, jolla on tarkoitus taata se että kukaan ei näe nälkää, ja saa katon pääsä päälle. Ei minun mielestä toimeentulotuesta pidä maksella autoja ja bensoja jne asioita jotka ei ole välttämättömiä. Nyt on hirmuinen haloo siitä että lapsilisät vähennetään toimeentulotuesta tai siis katsotaan että ne ovat perheelle tuloa. Nehän on oikeastikin tarkoitettu lasten elättämiseen, eli ruoan ja vaatteiden hankintaan lapsille. Monessa keskituloisessakin perheessä lapsilisät kuluvat siihen, eikä säästöön.

Ei yhteiskunnan rahoilla pidäkään saada samaa elintasoa kuin töissäkäymällä. Se on se asia mikä monelta tuntuu nyt unohtuvan.

Olen itsekin kovasti ihemetellyt kun työtön kaveri valitti samaa, ettei ole rahaa mihinkään jne Se siis asuu helsingin keskustassa, pienen yksiön(!) vuokra 880€/kk. Kysyin miksei se muuta johonkin itikseen tai kontulaan, muttei se käy. Nyt onneksi sai alan töitä ja nyt pystyy maksamaan vuokrat jne

Yhdessä järjestössä olen tavannut venäläisen naisen joka valitti koko ajan, että sossu on perseestä ja kaupunki ei anna heille asuntoa (asuivat Kalliossa, kaksiossa hänen lisäks mies, tyttö ja vanha mummo). 'Törkeä' kaupunki tarjos heille ison (ja edullisen) kolmion vuosaaresta, muttei se halunnut sinne muuttaa, koska keskustassa on niin kiva asua...

[QUOTE="a p";22983975]Ei pointtina ollutkaan se että onko oikein tai väärin saada tt-tukea vaan tuo valitusasenne kun me toimeentulotukiasiakkaat ollaan niiiiiin köyhiä. Mietihän nyt itsekin. Menisit töihin josta saisit käteen vaikka 1200 euroa. Kyllä, niitäkin ammatteja on ja paljon. Maksaisit asumiskustannuksia vaikka 500 euroa. Jäisi 700 euroa. Jos sinulla olisi lapsi, ei päivähoitokaan aivan ilmaista olisi. Jos auto olisi pakollinen tai vaikka linkkurikortti niin se vie n. 50-150 euroa. Käyt töissä, maksat KAIKEN omasta pussistasi ja tuon verran sinulle jäisi kun sen sijaan kotona makaamalla sinulle maksetaan asumiskustannukset, sähköt, vakuutukset valmiiksi ja annetaan käyttörahaa 417 euroa ja SILTI sinä kehtaat valittaa kuinka vähän se on. Tämä on se pointti joka risoo. Kun te ette ymmärrä miten hyvin oikeasti saatte sitä rahaa _mitään tekemättä_ Joku tekee töitä 160 tuntia kuussa ja jää voitolle satkun, pari JOS sitäkään. Ja noihin harrastus sun muihin kuluihin voi ihan itse vaikuttaa, niin työssä kuin kotona ollessa.[/QUOTE]

Kyllä minä ainakin maksan sähkön ja muut laskut siitä perusosasta. Mutta ihan oikeasti, mielummin minä kävisin töissä vaikka sillä 1200 eurolla kun olisin sossun luukulla. Todennäköisesti se tuleekin olemaan tulevaisuuteni, tienaan vähän päälle tonnin kuussa ja olen yksinhuoltaja. Mutta sitten saan lisäksi lapsilisää ja elatusmaksuja. Niin ja mitään vakuutuksia minulla ei kyllä ole.. Ja minä en ainakaan ole valittanut että kun on rahaa niin vähän. Kyllä minä vallan hyvin tiedän että kun olen sossun asiakas niin mulla ei sitä rahaa paljon ole! Ja kuule olisin mielelläni töissä.

ööööööööö
[

Nainen huijasi 55.000 euroa
KKO:n päätös: virheellisillä perhetiedoilla oleskeluluvan Suomesta saanut nainen ei syyllistynyt rikokseen, kun hän myöhemmin haki samoilla tiedoilla sosiaalietuuksia.

He olivat hakeneet virheellisillä perhetiedoilla kahden vuoden aikana 55.000 euroa sosiaalietuuksia, kuten lapsilisää, äitiys- ja vanhempainrahaa, kotihoidontukea ja toimeentulotukea.

55.000 euroa tekee lähes 30.000 euroa vuodessa puhtaana käteen, koska em. sosiaalietuudet eivät ole verotettavia etuisuuksia. Mainittakoon vertailun vuoksi, että peruspäivärahalla oleva yksinäinen omassa asunnossaan asuva päihdeongelmaton työtön saa noin 5.300 euroa vuodessa nettona.

Jotakin on pahasti vialla tässä maassa. Ei pelkästään se, että maahanmuuttaja voi huijata kaupungilta ja Kelalta perusteettomasti ja myös laillisesti etuisuuksia, vaan myös se, että maassa ei-toivotusti oleskeleville maksetaan noin suuri summa rahaa veronmaksajien varoista.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Äitiys- ja vanhempainraha sekä kotihoidontuki ovat verotettavaa tuloa. Vai onnistuivatko jollain kiertämään verotkin vielä?! Viimeisen kappaleen osalta kylläkin täysin samaa mieltä!

"vieras"
Tanskassa sosiaaliavustusta (Social bistand) myöntää kunnat ja valtio osuus tuista on 50 prosenttia. Sosiaaliavustuksen määrä 25 vuotta täyttäneelle henkilölle on 1 120 euroa kuukaudessa, huoltovelvolliselle 1 490 euroa kuukaudessa. Sosiaaliavustuksen määrä on sama riippumatta siitä, osallistuuko sen saaja aktivointitoimenpiteisiin vai onko hän työtön.

Pitäiskö muuttaa Tanksaan? :D

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tähtisimmu*;22977534:
Siis ymmärsinkö oikein? Teille jää 700€/kk kaikkien laskujen jälkeen elämiseen? Ja sinä valitat, että olet köyhä? Tuollahan ostaa ruokaa ihan hyvin.
Mun mielestä ap ei missään kohtaa valittanu että on köyhä.Mistä oikein päättelit noin?

[QUOTE="vieras";22986187]Tanskassa sosiaaliavustusta (Social bistand) myöntää kunnat ja valtio osuus tuista on 50 prosenttia. Sosiaaliavustuksen määrä 25 vuotta täyttäneelle henkilölle on 1 120 euroa kuukaudessa, huoltovelvolliselle 1 490 euroa kuukaudessa. Sosiaaliavustuksen määrä on sama riippumatta siitä, osallistuuko sen saaja aktivointitoimenpiteisiin vai onko hän työtön.

Pitäiskö muuttaa Tanksaan? :D[/QUOTE]

Katsoin jokunen vuosi sitten dokkarin aiheesta. Mun muistaakseni kuitenkaan tuota tukea ei saanut kuin jonkun hassun kuukauden ja ihmiset ihan oikeasti sitten hakeutuivat töihin. Tarkemmin nyt en valitettavasti muista.

"Hmmm"
No täällä osa-aikatyössä oleva yh (en halunnut lasten takia kokopäivätyötä eli oma valinta enkä valita). Nettotulot 1500 euroa kuussa sisältäen lapsilisät. Asumiskustannukset -700 euroa eli tässä vaiheessa jäädään alle toimeentulotuen, puhelin, netti, vakuutukset (autokin on) keskimäärin 150 kuussa, muita laskuja ei ole kuin satunnaisesti jotain. Elämiseen minulle ja kahdelle lapselle jää siis 650 euroa kuussa. Bensoihin menee noin sata euroa, ruokaan 200 eli kuussa jää "ylimääräiseen" n.350 euroa. Ostan vaatteet aina alesta/ulkomailta/kirppareilta. Joka ostoksen eteen teen paljon työtä selvittääkseni mistä saan halvimmalla. Säästän rahaa vähintään 100 euroa kuussa, jotta en koskaan joudu ostamaan mitään osamaksulla (se on yleensä kallista!). Ja tosiaan hyvin on pärjätty :)
Ostat vaatteet alesta / ULKOMAILTA / kirppareilta? Sulla on siis varaa lomailla ulkomailla?

Yhteistyössä